En snygg grafisk identitet kan hjälpa dig en bra bit på vägen. Men det egentliga varumärket måste byggas från insidan av företaget. I den här krönikan ger Hagers marknadschef Johan Ran insikter i varumärkesbyggande.
Det startas en hel del nya företag i Sverige och elbranschen följer etableringstrenden vill jag tro. När man som entreprenör väl tagit sig igenom processen att välja företagsform, företagsnamn och registrering är det dags att börja sälja och marknadsföra företaget.
För att effektivt marknadsföra företaget behövs en tydlig idé för vad företaget ska vara och vad man ska stå för. Så tänk varumärke redan från dag ett. I min förra krönika skrev jag om vikten av en tydlig positionering. Positionering handlar om att skapa associationer till ens varumärke så att det skiljer sig från andra och tar en unik position i kundens medvetande. Den här gången vill jag bygga en bro över till varumärket, både ditt företags och ditt personliga varumärke.
Är man ett nystartat eller mindre bolag så är det personliga varumärket av yttersta vikt. Det är ägaren eller ägarna som är ert varumärke. Så tillbaks till vikten av en tydlig idé för vad man ska vara och vad man står för. När man bygger sitt personliga varumärke måste man utgå från vem man är som person, vilka värderingar man har och vad som är viktigt för en själv. Är man fler eller ett större bolag så är det viktigt att man hittar företagets personliga identitet.
Ett starkt varumärke säljer, skapar en stark position på marknaden och kommer hjälpa till att vinna marknadsandelar. Ett starkt varumärke är också mindre priskänsligt och skapar därför möjligheter för en långsiktig lönsamhet med ökade marginaler och minskad konkurrens.
Ett namn, en logotyp och några smarta värdeord som backas upp av kommunikation skulle man kunna tro räcker för att skapa ett starkt varumärke, men så är dessvärre inte fallet. Visst, en snygg grafisk profil skadar inte, men att bygga ett starkt varumärke kräver långsiktighet och att varumärket byggs inifrån och ut. Det måste betyda något för alla som arbetar på företaget, de ska känna det och leva det varje dag. När de gör det finns det bra möjligheter att nå ut till omvärlden. Hur värdefullt varumärket är, bestäms alltid av hur kunderna uppfattar och upplever det.
Vill ni läsa mer om varumärken, varumärkesbyggande och varumärkesstrategier finns det massor att läsa. Jag vill gärna rekommendera en bok som kanske inte alltid dyker upp överst i sökfältet när du googlar och det är boken 9, skriven av Jörgen Svedberg.
Johan Ran
Head of Marketing & Communication
Dela artikeln om du gillade den!
Fler artiklar om försäljning, krönika, lönsamhet, relationer m.m.
Förslag på mer läsning
Själv är bästa dräng, eller?
Ensam är stark är ett gammalt och välkänt motto. Men stämmer det i dagens samhälle? Jag tycker snarare livet handlar om att bygga långsiktiga relationer och utvecklas tillsammans med andra. Både privat och i arbetslivet.
Läs artikel »Hemautomation och installatörens roll
Hemautomation och IoT ökar snabbt samtidigt som kunderna ofta saknar kunskap. Hur kan installatörerna hjälpa alla dessa konsumenter med rådgivning?
Läs artikel »Nu viker konjunkturen nedåt – så drabbas elbranschen
Hur påverkas elbranschen när konjunkturen viker nedåt? Antalet påbörjade bostadsbyggen faller från 53 000 förra året till 49 000 i år, men utvecklingen väntas dock inte drabba de svenska elinstallatörsföretagen särskilt hårt. Det som räddar branschen är en fortsatt stark renoveringsmarknad.
Läs artikel »Så ser framtidens installationsmarknad ut
Vilka utmaningar väntar morgondagens elinstallatörer? Vi frågade marknadsanalytiker Bengt Henricson som är specialiserad på att optimera lönsamheten och ta fram underlag åt den nordiska byggmarknaden.
Läs artikel »IoT skapar enorma möjligheter för installatörer
Vårt digitala samhälle blir allt mer uppkopplat när apparaterna förser internet med data. År 2020 beräknas cirka 20 miljarder enheter i världen vara uppkopplade. Det finns då fler uppkopplade apparater än människor på jorden. En enorm ökning som ger enorma möjligheter. Inte minst för dig som installatör.
Läs artikel »5 steg till fler lojala kunder
”Nöjda kunder kommer tillbaka” brukar det heta.. Men en nöjd kund är mer benägen att byta leverantör, försök istället att skapa lojala kunder.
Läs artikel »