Vikten av att bygga ett starkt varumärke

En snygg grafisk identitet kan hjälpa dig en bra bit på vägen. Men det egentliga varumärket måste byggas från insidan av företaget. I den här krönikan ger Hagers marknadschef Johan Ran insikter i varumärkesbyggande.

Det star­tas en hel del nya före­tag i Sverige och elbran­schen föl­jer eta­ble­ringstren­den vill jag tro. När man som ent­re­pre­nör väl tagit sig ige­nom pro­ces­sen att väl­ja före­tags­form, före­tags­namn och regi­stre­ring är det dags att bör­ja säl­ja och mark­nads­fö­ra företaget.

För att effek­tivt mark­nads­fö­ra före­ta­get behövs en tyd­lig idé för vad före­ta­get ska vara och vad man ska stå för. Så tänk varu­mär­ke redan från dag ett. I min för­ra krö­ni­ka skrev jag om vik­ten av en tyd­lig posi­tio­ne­ring. Positionering hand­lar om att ska­pa asso­ci­a­tio­ner till ens varu­mär­ke så att det skil­jer sig från and­ra och tar en unik posi­tion i kun­dens med­ve­tan­de. Den här gång­en vill jag byg­ga en bro över till varu­mär­ket, både ditt före­tags och ditt per­son­li­ga varumärke.

Är man ett nystar­tat eller mind­re bolag så är det per­son­li­ga varu­mär­ket av ytters­ta vikt. Det är äga­ren eller ägar­na som är ert varu­mär­ke. Så till­baks till vik­ten av en tyd­lig idé för vad man ska vara och vad man står för. När man byg­ger sitt per­son­li­ga varu­mär­ke mås­te man utgå från vem man är som per­son, vil­ka vär­de­ring­ar man har och vad som är vik­tigt för en själv. Är man fler eller ett stör­re bolag så är det vik­tigt att man hit­tar före­ta­gets per­son­li­ga identitet.

Ett starkt varu­mär­ke säl­jer, ska­par en stark posi­tion på mark­na­den och kom­mer hjäl­pa till att vin­na mark­nads­an­de­lar. Ett starkt varu­mär­ke är ock­så mind­re pris­käns­ligt och ska­par där­för möj­lig­he­ter för en lång­sik­tig lön­sam­het med öka­de mar­gi­na­ler och mins­kad konkurrens.

Ett namn, en logo­typ och någ­ra smar­ta vär­de­ord som bac­kas upp av kom­mu­ni­ka­tion skul­le man kun­na tro räc­ker för att ska­pa ett starkt varu­mär­ke, men så är dessvär­re inte fal­let. Visst, en snygg gra­fisk pro­fil ska­dar inte, men att byg­ga ett starkt varu­mär­ke krä­ver lång­sik­tig­het och att varu­mär­ket byggs ini­från och ut. Det mås­te bety­da något för alla som arbe­tar på före­ta­get, de ska kän­na det och leva det var­je dag. När de gör det finns det bra möj­lig­he­ter att nå ut till omvärl­den. Hur vär­de­fullt varu­mär­ket är, bestäms all­tid av hur kun­der­na upp­fat­tar och upp­le­ver det.

Vill ni läsa mer om varu­mär­ken, varu­mär­kes­byg­gan­de och varu­mär­kes­stra­te­gi­er finns det mas­sor att läsa. Jag vill gär­na rekom­men­de­ra en bok som kanske inte all­tid dyker upp överst i sök­fäl­tet när du goog­lar och det är boken 9, skri­ven av Jörgen Svedberg.

Johan Ran

Head of Marketing & Communication

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Hantera din tid effektivt – del 1

Med hjälp av någ­ra enk­la tips kan du job­ba både smar­ta­re och mind­re. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren delar med sig av sina vik­ti­gas­te san­ning­ar för att slip­pa nega­tiv stress och få mer gjort utan att behö­va job­ba mer. 

Läs artikel »

Hitta rätt i upphandlingsdjungeln

Installatörer vet att kva­li­tet oftast lönar sig i läng­den. Det är dock inte lika lätt att över­ty­ga inkö­pa­re vid upp­hand­ling­ar om det­ta. Fortfarande väger bil­li­gast pris all­ra tyngst, även om kva­li­tet blir allt viktigare.

Läs artikel »

Så handskas du med negativ stress

Stress kan vara posi­tiv – det kan få oss att bli effek­ti­va och hand­lings­kraf­ti­ga. Men stress kan ock­så vara vår värs­ta fien­de. Enligt hjärn-forsk­ning kan nega­tiv stress lik­nas vid att ”dric­ka gift”. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren tip­sar om hur du ska göra för att und­vi­ka stressfällorna. 

Läs artikel »

Jag blickar framåt, lever nu och dör sen

Coronaviruset har fär­gat de senas­te måna­der­na, men jag vill inte låta viru­set döda min tro på fram­ti­den. På Hager job­bar vi hårt för att färg­läg­ga en lju­sa­re fram­tid. Nu blic­kar jag fram­åt och inspi­re­ras av Miss Li …

Läs artikel »

Öppna standarder för det smarta hemmet

Utbudet av öpp­na stan­dar­der för bygg­nads- och hem­au­to­ma­tion har ökat enormt de senas­te åren. Här har vi sam­man­ställt en kort över­sikt över de van­li­gas­te standarderna.

Läs artikel »

Med digitalisering kommer sårbarhet

Skickar din vär­me­pump dina per­son­upp­gif­ter till brotts­ling­ar? Är din kaf­fe­ko­ka­re en del av en mas­siv cybe­r­at­tack? För att und­vi­ka att någon utnytt­jar säker­hets­bris­ter­na i IoT-enhe­ter krävs åtgär­der, både från till­ver­ka­re och användare.

Läs artikel »