Skip to content

Vikten av att bygga ett starkt varumärke

En snygg grafisk identitet kan hjälpa dig en bra bit på vägen. Men det egentliga varumärket måste byggas från insidan av företaget. I den här krönikan ger Hagers marknadschef Johan Ran insikter i varumärkesbyggande.

Det star­tas en hel del nya före­tag i Sverige och elbran­schen föl­jer eta­ble­ringstren­den vill jag tro. När man som ent­re­pre­nör väl tagit sig ige­nom pro­ces­sen att väl­ja före­tags­form, före­tags­namn och regi­stre­ring är det dags att bör­ja säl­ja och mark­nads­fö­ra före­ta­get.

För att effek­tivt mark­nads­fö­ra före­ta­get behövs en tyd­lig idé för vad före­ta­get ska vara och vad man ska stå för. Så tänk varu­mär­ke redan från dag ett. I min för­ra krö­ni­ka skrev jag om vik­ten av en tyd­lig posi­tio­ne­ring. Positionering hand­lar om att ska­pa asso­ci­a­tio­ner till ens varu­mär­ke så att det skil­jer sig från and­ra och tar en unik posi­tion i kun­dens med­ve­tan­de. Den här gång­en vill jag byg­ga en bro över till varu­mär­ket, både ditt före­tags och ditt per­son­li­ga varu­mär­ke.

Är man ett nystar­tat eller mind­re bolag så är det per­son­li­ga varu­mär­ket av ytters­ta vikt. Det är äga­ren eller ägar­na som är ert varu­mär­ke. Så till­baks till vik­ten av en tyd­lig idé för vad man ska vara och vad man står för. När man byg­ger sitt per­son­li­ga varu­mär­ke mås­te man utgå från vem man är som per­son, vil­ka vär­de­ring­ar man har och vad som är vik­tigt för en själv. Är man fler eller ett stör­re bolag så är det vik­tigt att man hit­tar före­ta­gets per­son­li­ga iden­ti­tet.

Ett starkt varu­mär­ke säl­jer, ska­par en stark posi­tion på mark­na­den och kom­mer hjäl­pa till att vin­na mark­nads­an­de­lar. Ett starkt varu­mär­ke är ock­så mind­re pris­käns­ligt och ska­par där­för möj­lig­he­ter för en lång­sik­tig lön­sam­het med öka­de mar­gi­na­ler och mins­kad kon­kur­rens.

Ett namn, en logo­typ och någ­ra smar­ta vär­de­ord som bac­kas upp av kom­mu­ni­ka­tion skul­le man kun­na tro räc­ker för att ska­pa ett starkt varu­mär­ke, men så är dessvär­re inte fal­let. Visst, en snygg gra­fisk pro­fil ska­dar inte, men att byg­ga ett starkt varu­mär­ke krä­ver lång­sik­tig­het och att varu­mär­ket byggs ini­från och ut. Det mås­te bety­da något för alla som arbe­tar på före­ta­get, de ska kän­na det och leva det var­je dag. När de gör det finns det bra möj­lig­he­ter att nå ut till omvärl­den. Hur vär­de­fullt varu­mär­ket är, bestäms all­tid av hur kun­der­na upp­fat­tar och upp­le­ver det.

Vill ni läsa mer om varu­mär­ken, varu­mär­kes­byg­gan­de och varu­mär­kes­stra­te­gi­er finns det mas­sor att läsa. Jag vill gär­na rekom­men­de­ra en bok som kanske inte all­tid dyker upp överst i sök­fäl­tet när du goog­lar och det är boken 9, skri­ven av Jörgen Svedberg.

Johan Ran

Head of Marketing & Communication

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Förstå dig själv, organisationen och kollegorna – Effektivitet genom självinsikt – del 2

Ledarskapscoachen Catharina Sjögren delar med sig av experttip­sen för ökad effek­ti­vi­tet genom bätt­re kom­mu­ni­ka­tion och team work.

Läs artikel »

Stress orsak till elolyckor

Stress på arbe­tet kan lig­ga bakom en hel del av de elo­lyc­kor som upp­står och det hand­lar inte bara om tids­brist utan ofta är det på grund av att de får utfö­ra arbe­ten när and­ra hant­ver­ka­re är när­va­ran­de, vil­ket ökar ris­ker­na

Läs artikel »

Så behåller du din personal

För Hagers läsa­re delar före­tagscoachen Catharina Sjögren med sig av kun­skap om hur du kan ska­pa enga­ge­ra­de, moti­ve­ra­de och driv­na med­ar­be­ta­re som stan­nar kvar på före­ta­get.

Läs artikel »

Belysningstrender 2019 enligt Ateljé Lyktan

Ateljé Lyktan har sedan 1930-talet desig­nat hög­klas­sig belys­ning. Här delar de med sig sina bäs­ta tips inom lamp- och ljus­värl­den inför 2019.

Läs artikel »

Tekniken som förbättrar för de äldre

Gardiner som fladd­rar när nya med­de­lan­de finns att läsa på en skärm eller trälå­dor som skic­kar med­de­lan­de när man knac­kar på dem. Att bäd­da in tek­nik i var­dag­li­ga pry­lar är en del i det som kal­las acti­ve assisted living (AAL) inter­na­tio­nellt.

Läs artikel »

Appen som kan effektivisera elbranschen

Elinstallatörsfirman Bluepuma El har kapat en fjär­de­del av tids­spil­let med en egen­ut­veck­lad app, som gör det möj­ligt för två per­so­ner sam­ord­nar arbe­tet för 30–40 instal­la­tö­rer. Appen hjäl­per elekt­ri­ker med egen­kon­troll, tidrap­por­te­ring och ÄTA. Läs inter­vjun med appens ska­pa­re – Fredrik Ung – som avslö­jar pla­ner­na för fram­ti­den.

Läs artikel »
justo facilisis pulvinar ipsum nunc in ut Donec felis

Den här sidan använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen. Genom att fortsätta använda webbsidan godkänner du detta. Du kan gå in under säkerhetsinställningarna i din webbläsare och välja att rensa cookies eller helt stänga av dem. Läs mer om vår policy här.

Pin It on Pinterest