Vikten av att bygga ett starkt varumärke

En snygg grafisk identitet kan hjälpa dig en bra bit på vägen. Men det egentliga varumärket måste byggas från insidan av företaget. I den här krönikan ger Hagers marknadschef Johan Ran insikter i varumärkesbyggande.

Det star­tas en hel del nya före­tag i Sverige och elbran­schen föl­jer eta­ble­ringstren­den vill jag tro. När man som ent­re­pre­nör väl tagit sig ige­nom pro­ces­sen att väl­ja före­tags­form, före­tags­namn och regi­stre­ring är det dags att bör­ja säl­ja och mark­nads­fö­ra företaget.

För att effek­tivt mark­nads­fö­ra före­ta­get behövs en tyd­lig idé för vad före­ta­get ska vara och vad man ska stå för. Så tänk varu­mär­ke redan från dag ett. I min för­ra krö­ni­ka skrev jag om vik­ten av en tyd­lig posi­tio­ne­ring. Positionering hand­lar om att ska­pa asso­ci­a­tio­ner till ens varu­mär­ke så att det skil­jer sig från and­ra och tar en unik posi­tion i kun­dens med­ve­tan­de. Den här gång­en vill jag byg­ga en bro över till varu­mär­ket, både ditt före­tags och ditt per­son­li­ga varumärke.

Är man ett nystar­tat eller mind­re bolag så är det per­son­li­ga varu­mär­ket av ytters­ta vikt. Det är äga­ren eller ägar­na som är ert varu­mär­ke. Så till­baks till vik­ten av en tyd­lig idé för vad man ska vara och vad man står för. När man byg­ger sitt per­son­li­ga varu­mär­ke mås­te man utgå från vem man är som per­son, vil­ka vär­de­ring­ar man har och vad som är vik­tigt för en själv. Är man fler eller ett stör­re bolag så är det vik­tigt att man hit­tar före­ta­gets per­son­li­ga identitet.

Ett starkt varu­mär­ke säl­jer, ska­par en stark posi­tion på mark­na­den och kom­mer hjäl­pa till att vin­na mark­nads­an­de­lar. Ett starkt varu­mär­ke är ock­så mind­re pris­käns­ligt och ska­par där­för möj­lig­he­ter för en lång­sik­tig lön­sam­het med öka­de mar­gi­na­ler och mins­kad konkurrens.

Ett namn, en logo­typ och någ­ra smar­ta vär­de­ord som bac­kas upp av kom­mu­ni­ka­tion skul­le man kun­na tro räc­ker för att ska­pa ett starkt varu­mär­ke, men så är dessvär­re inte fal­let. Visst, en snygg gra­fisk pro­fil ska­dar inte, men att byg­ga ett starkt varu­mär­ke krä­ver lång­sik­tig­het och att varu­mär­ket byggs ini­från och ut. Det mås­te bety­da något för alla som arbe­tar på före­ta­get, de ska kän­na det och leva det var­je dag. När de gör det finns det bra möj­lig­he­ter att nå ut till omvärl­den. Hur vär­de­fullt varu­mär­ket är, bestäms all­tid av hur kun­der­na upp­fat­tar och upp­le­ver det.

Vill ni läsa mer om varu­mär­ken, varu­mär­kes­byg­gan­de och varu­mär­kes­stra­te­gi­er finns det mas­sor att läsa. Jag vill gär­na rekom­men­de­ra en bok som kanske inte all­tid dyker upp överst i sök­fäl­tet när du goog­lar och det är boken 9, skri­ven av Jörgen Svedberg.

Johan Ran

Head of Marketing & Communication

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Den personliga klockan 

Många närings­livstop­par går upp i ottan och beskri­ver sig själ­va som mor­gon­män­ni­skor. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren häv­dar dock att för tidi­ga morg­nar kan leda till oba­lans som i sin tur kan vara far­ligt för häl­san. Hon före­språ­kar istäl­let en helt annan rutin.

Läs artikel »

Effektivitet genom självinsikt – del 1

Utnyttja din ful­la poten­ti­al och age­ra såväl mer effek­tivt som moti­ve­rat. Ledarskapscoachen Catharina Sjögtren delar med sig av experttip­sen för ökad effektivitet.

Läs artikel »

Arkitekturens framtid – av Van Bo Le-Mentzel

Van Bo Le-Mentzel är arki­tekt och en inno­va­tiv stads­pla­ne­ra­re från Berlin. Frågan är om arki­tek­tur kan hjäl­pa oss att ska­pa en posi­tiv fram­tid? Läs Van Bos fram­tids­spa­ning med sju idéer om mor­gon­da­gens stä­der och hem.

Läs artikel »

Välkommen till Hager Magasin!

I pre­miärut­gå­van ser­ve­rar vi bland annat tan­kar kring hur man max­i­me­rar affä­ren med rätt för­hand­lings­tek­nik, hur man skaf­far loja­la kun­der, hur det smar­ta hem­met står sig mot hac­ke­ran­grepp och vi besö­ker The Carpenters – hant­ver­kar­na som hål­ler tiden och myc­ket mera.

Läs artikel »

Sju steg till vass projektledning enligt Bravida

Alla inblan­da­de vill att pro­jekt ska bli lyc­ka­de och lön­sam­ma – och för att nå dit krävs att pro­jekt­led­ning­en sit­ter som den ska. Hampus Hellgren, pro­jekt­le­da­re på Bravida, har varit i bran­schen i över tju­go år, de senas­te tio som pro­jekt­le­da­re. Här bju­der han på sina bäs­ta tips.

Läs artikel »

Projektpackade leveranser sparar tid och pengar

Vid omfat­tan­de instal­la­tio­ner på sto­ra byg­gen blir logisti­ken, när det gäl­ler för­sörj­ning av mate­ri­al och verk­tyg, enormt vik­tig. Risken för svinn och fel när man han­te­rar sto­ra lager är all­tid stor. Den ris­ken kan mins­kas genom att utnytt­ja pro­jekt­pac­ka­de leve­ran­ser med pre­cis det som behövs för dagen.

Läs artikel »