En snygg grafisk identitet kan hjälpa dig en bra bit på vägen. Men det egentliga varumärket måste byggas från insidan av företaget. I den här krönikan ger Hagers marknadschef Johan Ran insikter i varumärkesbyggande.
Det startas en hel del nya företag i Sverige och elbranschen följer etableringstrenden vill jag tro. När man som entreprenör väl tagit sig igenom processen att välja företagsform, företagsnamn och registrering är det dags att börja sälja och marknadsföra företaget.
För att effektivt marknadsföra företaget behövs en tydlig idé för vad företaget ska vara och vad man ska stå för. Så tänk varumärke redan från dag ett. I min förra krönika skrev jag om vikten av en tydlig positionering. Positionering handlar om att skapa associationer till ens varumärke så att det skiljer sig från andra och tar en unik position i kundens medvetande. Den här gången vill jag bygga en bro över till varumärket, både ditt företags och ditt personliga varumärke.
Är man ett nystartat eller mindre bolag så är det personliga varumärket av yttersta vikt. Det är ägaren eller ägarna som är ert varumärke. Så tillbaks till vikten av en tydlig idé för vad man ska vara och vad man står för. När man bygger sitt personliga varumärke måste man utgå från vem man är som person, vilka värderingar man har och vad som är viktigt för en själv. Är man fler eller ett större bolag så är det viktigt att man hittar företagets personliga identitet.
Ett starkt varumärke säljer, skapar en stark position på marknaden och kommer hjälpa till att vinna marknadsandelar. Ett starkt varumärke är också mindre priskänsligt och skapar därför möjligheter för en långsiktig lönsamhet med ökade marginaler och minskad konkurrens.
Ett namn, en logotyp och några smarta värdeord som backas upp av kommunikation skulle man kunna tro räcker för att skapa ett starkt varumärke, men så är dessvärre inte fallet. Visst, en snygg grafisk profil skadar inte, men att bygga ett starkt varumärke kräver långsiktighet och att varumärket byggs inifrån och ut. Det måste betyda något för alla som arbetar på företaget, de ska känna det och leva det varje dag. När de gör det finns det bra möjligheter att nå ut till omvärlden. Hur värdefullt varumärket är, bestäms alltid av hur kunderna uppfattar och upplever det.
Vill ni läsa mer om varumärken, varumärkesbyggande och varumärkesstrategier finns det massor att läsa. Jag vill gärna rekommendera en bok som kanske inte alltid dyker upp överst i sökfältet när du googlar och det är boken 9, skriven av Jörgen Svedberg.
Johan Ran
Head of Marketing & Communication
Dela artikeln om du gillade den!
Fler artiklar om försäljning, krönika, lönsamhet, relationer m.m.
Förslag på mer läsning
Den personliga klockan
Många näringslivstoppar går upp i ottan och beskriver sig själva som morgonmänniskor. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren hävdar dock att för tidiga morgnar kan leda till obalans som i sin tur kan vara farligt för hälsan. Hon förespråkar istället en helt annan rutin.
Läs artikel »Effektivitet genom självinsikt – del 1
Utnyttja din fulla potential och agera såväl mer effektivt som motiverat. Ledarskapscoachen Catharina Sjögtren delar med sig av experttipsen för ökad effektivitet.
Läs artikel »Välkommen till Hager Magasin!
I premiärutgåvan serverar vi bland annat tankar kring hur man maximerar affären med rätt förhandlingsteknik, hur man skaffar lojala kunder, hur det smarta hemmet står sig mot hackerangrepp och vi besöker The Carpenters – hantverkarna som håller tiden och mycket mera.
Läs artikel »Sju steg till vass projektledning enligt Bravida
Alla inblandade vill att projekt ska bli lyckade och lönsamma – och för att nå dit krävs att projektledningen sitter som den ska. Hampus Hellgren, projektledare på Bravida, har varit i branschen i över tjugo år, de senaste tio som projektledare. Här bjuder han på sina bästa tips.
Läs artikel »Projektpackade leveranser sparar tid och pengar
Vid omfattande installationer på stora byggen blir logistiken, när det gäller försörjning av material och verktyg, enormt viktig. Risken för svinn och fel när man hanterar stora lager är alltid stor. Den risken kan minskas genom att utnyttja projektpackade leveranser med precis det som behövs för dagen.
Läs artikel »