Vikten av att bygga ett starkt varumärke

En snygg grafisk identitet kan hjälpa dig en bra bit på vägen. Men det egentliga varumärket måste byggas från insidan av företaget. I den här krönikan ger Hagers marknadschef Johan Ran insikter i varumärkesbyggande.

Det star­tas en hel del nya före­tag i Sverige och elbran­schen föl­jer eta­ble­ringstren­den vill jag tro. När man som ent­re­pre­nör väl tagit sig ige­nom pro­ces­sen att väl­ja före­tags­form, före­tags­namn och regi­stre­ring är det dags att bör­ja säl­ja och mark­nads­fö­ra företaget.

För att effek­tivt mark­nads­fö­ra före­ta­get behövs en tyd­lig idé för vad före­ta­get ska vara och vad man ska stå för. Så tänk varu­mär­ke redan från dag ett. I min för­ra krö­ni­ka skrev jag om vik­ten av en tyd­lig posi­tio­ne­ring. Positionering hand­lar om att ska­pa asso­ci­a­tio­ner till ens varu­mär­ke så att det skil­jer sig från and­ra och tar en unik posi­tion i kun­dens med­ve­tan­de. Den här gång­en vill jag byg­ga en bro över till varu­mär­ket, både ditt före­tags och ditt per­son­li­ga varumärke.

Är man ett nystar­tat eller mind­re bolag så är det per­son­li­ga varu­mär­ket av ytters­ta vikt. Det är äga­ren eller ägar­na som är ert varu­mär­ke. Så till­baks till vik­ten av en tyd­lig idé för vad man ska vara och vad man står för. När man byg­ger sitt per­son­li­ga varu­mär­ke mås­te man utgå från vem man är som per­son, vil­ka vär­de­ring­ar man har och vad som är vik­tigt för en själv. Är man fler eller ett stör­re bolag så är det vik­tigt att man hit­tar före­ta­gets per­son­li­ga identitet.

Ett starkt varu­mär­ke säl­jer, ska­par en stark posi­tion på mark­na­den och kom­mer hjäl­pa till att vin­na mark­nads­an­de­lar. Ett starkt varu­mär­ke är ock­så mind­re pris­käns­ligt och ska­par där­för möj­lig­he­ter för en lång­sik­tig lön­sam­het med öka­de mar­gi­na­ler och mins­kad konkurrens.

Ett namn, en logo­typ och någ­ra smar­ta vär­de­ord som bac­kas upp av kom­mu­ni­ka­tion skul­le man kun­na tro räc­ker för att ska­pa ett starkt varu­mär­ke, men så är dessvär­re inte fal­let. Visst, en snygg gra­fisk pro­fil ska­dar inte, men att byg­ga ett starkt varu­mär­ke krä­ver lång­sik­tig­het och att varu­mär­ket byggs ini­från och ut. Det mås­te bety­da något för alla som arbe­tar på före­ta­get, de ska kän­na det och leva det var­je dag. När de gör det finns det bra möj­lig­he­ter att nå ut till omvärl­den. Hur vär­de­fullt varu­mär­ket är, bestäms all­tid av hur kun­der­na upp­fat­tar och upp­le­ver det.

Vill ni läsa mer om varu­mär­ken, varu­mär­kes­byg­gan­de och varu­mär­kes­stra­te­gi­er finns det mas­sor att läsa. Jag vill gär­na rekom­men­de­ra en bok som kanske inte all­tid dyker upp överst i sök­fäl­tet när du goog­lar och det är boken 9, skri­ven av Jörgen Svedberg.

Johan Ran

Head of Marketing & Communication

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Stress orsak till elolyckor

Stress på arbe­tet kan lig­ga bakom en hel del av de elo­lyc­kor som upp­står och det hand­lar inte bara om tids­brist utan ofta är det på grund av att de får utfö­ra arbe­ten när and­ra hant­ver­ka­re är när­va­ran­de, vil­ket ökar riskerna

Läs artikel »

Yrkes-EM nästa för elektrikern Dennis Svensson

Dennis Svensson vann Yrkes-SM i kate­go­rin instal­la­tions­e­lekt­ri­ker. Nu lig­ger han i hård­trä­ning inför Yrkes-EM i Graz, som för­hopp­nings­vis går av sta­peln 2021. Vi besök­te honom för att ta tem­pen på hans nerver.

Läs artikel »

Personskyddsbrytaren skapar en trygghet för kunden

För Kustens Eltjänst är per­son­skydds­bry­ta­re (PSA) pus­sel­bi­ten som ska­par drift­säk­ra system, både hos pri­vat- och företagskunder,

Läs artikel »

Alla har en roll att fylla i dessa coronatider

Världen ter sig minst sagt annorlun­da just nu. Alla har vi kun­der, part­ners, leve­ran­tö­rer, dis­tri­bu­tö­rer som på ett eller annat sätt påver­kas av sjuk­do­men covid-19, orsa­kad av coronaviruset. 

Läs artikel »

Avsätt energi för att forma framtiden

Morgondagens tek­nik kom­mer effek­ti­vi­se­ra alla möj­li­ga pro­ces­ser och sät­ta guld­kant på till­va­ron. Samtidigt mås­te vi se till så att de insat­ser vi gör i dag inte får en bit­ter efter­smak. Framtiden for­mas av oss nu. 

Läs artikel »

Därför ska du rekommendera personskyddsbrytare

Personskyddsbrytare eller jord­fels­bry­ta­re? Svaret är enkelt. Med per­son­skydds­bry­ta­re blir elan­lägg­ning­en mer drift­sä­ker och lät­ta­re att hantera.

Läs artikel »