Tänk på ditt värdeerbjudande – det är viktigt

I mina två senaste krönikor har jag skrivit om vikten av att bygga ett starkt varumärke med en tydlig position, att det gynnar både försäljningen och möjligheter för förflyttning. Ett naturligt steg är att skriva om value proposition, eller värdeerbjudande som det heter på svenska, och varför du bör fokusera på detta.

Upplever du att det är svårt att nå ut till dina tänk­ta kun­der? Då är du inte ensam. I dag är det svårt att synas i mediebru­set och vi blir allt mer reklam­tröt­ta. Enligt en under­sök­ning gjord av Novus på upp­drag av Bisnode tyc­ker så många som 85 pro­cent av svens­kar­na att irre­le­vant reklam är irri­te­ran­de.

När du utveck­lar ditt före­tag blir där­för defi­ni­e­ring­en av ditt vär­de­er­bju­dan­de vik­tigt. Värdeerbjudandet ska fast­stäl­la syf­tet med ditt före­tag och din rela­tion till dina kun­der, och det ska vara tyd­ligt och kort­fat­tat. För att lyc­kas med att ta fram ett fram­gångs­rikt vär­de­er­bju­dan­de mås­te du för­stå den mark­nad du ska ver­ka på och de mål­grup­per du vill nå.

Fråga dig föl­jan­de:

  1. Vilka är ditt före­tags kun­der?
  2. Vilka pro­blem har kun­der­na som du kan hjäl­pa dem med?
  3. Vad är vik­tigt för kun­der­na?
  4. Varför har ditt före­tag den bäs­ta lös­ning­en?
  5. Vilken nyt­ta kom­mer kun­der­na få genom att anli­ta ditt före­tag?

När du har sva­ren på des­sa frå­gor kan du ska­pa ett effek­tivt vär­de­er­bju­dan­de som till­ta­lar dina kun­der. Ditt före­tags vär­de­er­bju­dan­de är nu det löf­te du ger kun­der­na, ett löf­te som talar om för dem att du kom­mer leve­re­ra något av vär­de till dem. Det är ett utta­lan­de som för­kla­rar de för­de­lar du erbju­der, vem som kom­mer gyn­nas och var­för just ditt före­tag är det bäs­ta på att leve­re­ra den för­de­len.

Du behö­ver givet­vis inte kom­mu­ni­ce­ra vär­de­er­bju­dan­det orda­grant med dina kun­der men det bör lig­ga till grund för de erbju­dan­den du ska­par, lik­som den mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion du tar fram. Har du det­ta på plats kom­mer det hjäl­pa ditt före­tag att växa. Har du inte den­na tyd­lig­het på plats finns i stäl­let ris­ken för att det leder till okla­ra bud­skap och fel­kom­mu­ni­ka­tion med kun­der­na.

Att som före­ta­ga­re ha för­stå­el­se för både sina egna och kun­der­na mål och behov är nyc­keln till att ska­pa ett vär­de­er­bju­dan­de som posi­tio­ne­rar dig för till­växt.

Vill du ha hjälp med att ta fram ett vär­de­er­bju­dan­de så finns det bra verk­tyg att ta till. Ett sådant är Value Proposition Canvas. Om du kän­ner till Business Model Canvas sedan tidi­ga­re, ett verk­tyg som beskri­ver hela affärsmo­del­len, vet du unge­fär hur det fun­ge­rar.

Value Proposition Canvas är ett bra och väl­be­prö­vat verk­tyg för att kom­ma fram till en rad anta­gan­den som man sedan kan veri­fi­e­ra med rik­ti­ga kun­der. Hur du använ­der den för­kla­ras bra av Moksi som du hit­tar här.

Ni kan även kika på den­na film från Strategyzer, före­ta­get som ska­pa­de model­len.

När du har allt på plats kan du byg­ga på med kom­mu­ni­ka­tion. Inte reklam, utan vär­deska­pan­de inne­håll som talar till de pro­blem och utma­ning­ar som ni iden­ti­fi­e­rat i ert vär­de­er­bju­dan­de. Det är med den­na kom­mu­ni­ka­tion man har bäst chan­ser att tränga ige­nom bru­set. Men mer om det näs­ta gång.

Johan Ran

Head of Marketing & Communication

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Så förhåller du dig till hemautomation som installatör

Du och dina instal­la­tör­s­kol­le­gor mär­ker säkert att den smar­ta och upp­kopp­la­de värl­den kom­mer allt när­ma­re. Hemautomation kom­mer få ett enormt genom­slag inom bygg­nads­in­stal­la­tio­ner. Denna utveck­ling erbju­der sto­ra möj­lig­he­ter för instal­la­tö­rer. Det här är den förs­ta delen ur en serie av tex­ter som foku­se­rar på hur du som instal­la­tör ska för­hål­la dig till hem­au­to­ma­tio­nen.

Läs artikel »

Så funkar bemanning i installatörsbranschen

Hur ser beman­ning ut i instal­la­törs­bra­schen? Vad fun­kar bra och vad fun­kar mind­re bra? Fler och fler blir egen­fö­re­ta­ga­re men är det enbart posi­tivt?

Läs artikel »

Välkommen till Hager Magasin!

I pre­miärut­gå­van ser­ve­rar vi bland annat tan­kar kring hur man max­i­me­rar affä­ren med rätt för­hand­lings­tek­nik, hur man skaf­far loja­la kun­der, hur det smar­ta hem­met står sig mot hac­ke­ran­grepp och vi besö­ker The Carpenters – hant­ver­kar­na som hål­ler tiden och myc­ket mera.

Läs artikel »

Projektpackade leveranser sparar tid och pengar

Vid omfat­tan­de instal­la­tio­ner på sto­ra byg­gen blir logisti­ken, när det gäl­ler för­sörj­ning av mate­ri­al och verk­tyg, enormt vik­tig. Risken för svinn och fel när man han­te­rar sto­ra lager är all­tid stor. Den ris­ken kan mins­kas genom att utnytt­ja pro­jekt­pac­ka­de leve­ran­ser med pre­cis det som behövs för dagen.

Läs artikel »

Microgrid – det lokala elnät du bör ha koll på

Allt fler aktö­rer väl­jer att byg­ga fri­ståen­de ener­gi­nät, så kal­la­de microgrids, som gör använ­da­ren mind­re bero­en­de av extern ener­gi­till­för­sel. Vi pra­ta­de med Per Löveryd, inno­va­tions­sam­ord­na­re på Akademiska hus, som dri­ver den stor­ska­li­ga microgri­den FED på Chalmers i Göteborg.

Läs artikel »

Kan värderingar påverka bolagets resultat?

Tydliga vär­de­ring­ar är avgö­ran­de för hur che­fer och före­tag utveck­las. Dels för att det är eko­no­miskt gynn­samt men ock­så för att per­so­na­len stan­nar kvar läng­re på såda­na bolag. Företagscoachen Catharina Sjögren Froborg delar med sig av sina insik­ter kring ett vär­destyrt före­tag.

Läs artikel »