Skip to content

Tänk på ditt värdeerbjudande – det är viktigt

I mina två senaste krönikor har jag skrivit om vikten av att bygga ett starkt varumärke med en tydlig position, att det gynnar både försäljningen och möjligheter för förflyttning. Ett naturligt steg är att skriva om value proposition, eller värdeerbjudande som det heter på svenska, och varför du bör fokusera på detta.

Upplever du att det är svårt att nå ut till dina tänk­ta kun­der? Då är du inte ensam. I dag är det svårt att synas i mediebru­set och vi blir allt mer reklam­tröt­ta. Enligt en under­sök­ning gjord av Novus på upp­drag av Bisnode tyc­ker så många som 85 pro­cent av svens­kar­na att irre­le­vant reklam är irri­te­ran­de.

När du utveck­lar ditt före­tag blir där­för defi­ni­e­ring­en av ditt vär­de­er­bju­dan­de vik­tigt. Värdeerbjudandet ska fast­stäl­la syf­tet med ditt före­tag och din rela­tion till dina kun­der, och det ska vara tyd­ligt och kort­fat­tat. För att lyc­kas med att ta fram ett fram­gångs­rikt vär­de­er­bju­dan­de mås­te du för­stå den mark­nad du ska ver­ka på och de mål­grup­per du vill nå.

Fråga dig föl­jan­de:

  1. Vilka är ditt före­tags kun­der?
  2. Vilka pro­blem har kun­der­na som du kan hjäl­pa dem med?
  3. Vad är vik­tigt för kun­der­na?
  4. Varför har ditt före­tag den bäs­ta lös­ning­en?
  5. Vilken nyt­ta kom­mer kun­der­na få genom att anli­ta ditt före­tag?

När du har sva­ren på des­sa frå­gor kan du ska­pa ett effek­tivt vär­de­er­bju­dan­de som till­ta­lar dina kun­der. Ditt före­tags vär­de­er­bju­dan­de är nu det löf­te du ger kun­der­na, ett löf­te som talar om för dem att du kom­mer leve­re­ra något av vär­de till dem. Det är ett utta­lan­de som för­kla­rar de för­de­lar du erbju­der, vem som kom­mer gyn­nas och var­för just ditt före­tag är det bäs­ta på att leve­re­ra den för­de­len.

Du behö­ver givet­vis inte kom­mu­ni­ce­ra vär­de­er­bju­dan­det orda­grant med dina kun­der men det bör lig­ga till grund för de erbju­dan­den du ska­par, lik­som den mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion du tar fram. Har du det­ta på plats kom­mer det hjäl­pa ditt före­tag att växa. Har du inte den­na tyd­lig­het på plats finns i stäl­let ris­ken för att det leder till okla­ra bud­skap och fel­kom­mu­ni­ka­tion med kun­der­na.

Att som före­ta­ga­re ha för­stå­el­se för både sina egna och kun­der­na mål och behov är nyc­keln till att ska­pa ett vär­de­er­bju­dan­de som posi­tio­ne­rar dig för till­växt.

Vill du ha hjälp med att ta fram ett vär­de­er­bju­dan­de så finns det bra verk­tyg att ta till. Ett sådant är Value Proposition Canvas. Om du kän­ner till Business Model Canvas sedan tidi­ga­re, ett verk­tyg som beskri­ver hela affärsmo­del­len, vet du unge­fär hur det fun­ge­rar.

Value Proposition Canvas är ett bra och väl­be­prö­vat verk­tyg för att kom­ma fram till en rad anta­gan­den som man sedan kan veri­fi­e­ra med rik­ti­ga kun­der. Hur du använ­der den för­kla­ras bra av Moksi som du hit­tar här.

Ni kan även kika på den­na film från Strategyzer, före­ta­get som ska­pa­de model­len.

När du har allt på plats kan du byg­ga på med kom­mu­ni­ka­tion. Inte reklam, utan vär­deska­pan­de inne­håll som talar till de pro­blem och utma­ning­ar som ni iden­ti­fi­e­rat i ert vär­de­er­bju­dan­de. Det är med den­na kom­mu­ni­ka­tion man har bäst chan­ser att tränga ige­nom bru­set. Men mer om det näs­ta gång.

Johan Ran

Head of Marketing & Communication

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Hemautomation och installatörens roll

Hemautomation och IoT ökar snabbt sam­ti­digt som kun­der­na ofta sak­nar kun­skap. Hur kan instal­la­tö­rer­na hjäl­pa alla des­sa kon­su­men­ter med råd­giv­ning?

Läs artikel »

Appen som kan effektivisera elbranschen

Elinstallatörsfirman Bluepuma El har kapat en fjär­de­del av tids­spil­let med en egen­ut­veck­lad app, som gör det möj­ligt för två per­so­ner sam­ord­nar arbe­tet för 30–40 instal­la­tö­rer. Appen hjäl­per elekt­ri­ker med egen­kon­troll, tidrap­por­te­ring och ÄTA. Läs inter­vjun med appens ska­pa­re – Fredrik Ung – som avslö­jar pla­ner­na för fram­ti­den.

Läs artikel »

Så handskas du med negativ stress

Stress kan vara posi­tiv – det kan få oss att bli effek­ti­va och hand­lings­kraf­ti­ga. Men stress kan ock­så vara vår värs­ta fien­de. Enligt hjärn-forsk­ning kan nega­tiv stress lik­nas vid att ”dric­ka gift”. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren tip­sar om hur du ska göra för att und­vi­ka stress­fäl­lor­na.

Läs artikel »

5 steg till fler lojala kunder

”Nöjda kun­der kom­mer till­ba­ka” bru­kar det heta.. Men en nöjd kund är mer benä­gen att byta leve­ran­tör, för­sök istäl­let att ska­pa loja­la kun­der.

Läs artikel »

Vår dyrbara tid

Det finns bara ett visst antal tim­mar på en arbets­dag och vi har alla oli­ka för­håll­ning­sätt till hur vi han­te­rar dem. När vi är som mest effek­ti­va under dyg­nets 24 tim­mar är indi­vi­du­ellt. En del av oss är mor­gon­män­ni­skor och en del kvälls­män­ni­skor. Det du ska tän­ka på är att utnytt­ja den tiden på dyg­net då du är som mest pro­duk­tiv. Det är då du ska göra de saker som krä­ver mest av dig.

Läs artikel »

Så behåller du din personal

För Hagers läsa­re delar före­tagscoachen Catharina Sjögren med sig av kun­skap om hur du kan ska­pa enga­ge­ra­de, moti­ve­ra­de och driv­na med­ar­be­ta­re som stan­nar kvar på före­ta­get.

Läs artikel »
eget id, adipiscing ut suscipit diam vel,

Den här sidan använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen. Genom att fortsätta använda webbsidan godkänner du detta. Du kan gå in under säkerhetsinställningarna i din webbläsare och välja att rensa cookies eller helt stänga av dem. Läs mer om vår policy här.

Pin It on Pinterest