Tänk på ditt värdeerbjudande – det är viktigt

I mina två senaste krönikor har jag skrivit om vikten av att bygga ett starkt varumärke med en tydlig position, att det gynnar både försäljningen och möjligheter för förflyttning. Ett naturligt steg är att skriva om value proposition, eller värdeerbjudande som det heter på svenska, och varför du bör fokusera på detta.

Upplever du att det är svårt att nå ut till dina tänk­ta kun­der? Då är du inte ensam. I dag är det svårt att synas i mediebru­set och vi blir allt mer reklam­tröt­ta. Enligt en under­sök­ning gjord av Novus på upp­drag av Bisnode tyc­ker så många som 85 pro­cent av svens­kar­na att irre­le­vant reklam är irriterande.

När du utveck­lar ditt före­tag blir där­för defi­ni­e­ring­en av ditt vär­de­er­bju­dan­de vik­tigt. Värdeerbjudandet ska fast­stäl­la syf­tet med ditt före­tag och din rela­tion till dina kun­der, och det ska vara tyd­ligt och kort­fat­tat. För att lyc­kas med att ta fram ett fram­gångs­rikt vär­de­er­bju­dan­de mås­te du för­stå den mark­nad du ska ver­ka på och de mål­grup­per du vill nå.

Fråga dig följande:

  1. Vilka är ditt före­tags kunder?
  2. Vilka pro­blem har kun­der­na som du kan hjäl­pa dem med?
  3. Vad är vik­tigt för kunderna?
  4. Varför har ditt före­tag den bäs­ta lösningen?
  5. Vilken nyt­ta kom­mer kun­der­na få genom att anli­ta ditt företag?

När du har sva­ren på des­sa frå­gor kan du ska­pa ett effek­tivt vär­de­er­bju­dan­de som till­ta­lar dina kun­der. Ditt före­tags vär­de­er­bju­dan­de är nu det löf­te du ger kun­der­na, ett löf­te som talar om för dem att du kom­mer leve­re­ra något av vär­de till dem. Det är ett utta­lan­de som för­kla­rar de för­de­lar du erbju­der, vem som kom­mer gyn­nas och var­för just ditt före­tag är det bäs­ta på att leve­re­ra den fördelen.

Du behö­ver givet­vis inte kom­mu­ni­ce­ra vär­de­er­bju­dan­det orda­grant med dina kun­der men det bör lig­ga till grund för de erbju­dan­den du ska­par, lik­som den mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion du tar fram. Har du det­ta på plats kom­mer det hjäl­pa ditt före­tag att växa. Har du inte den­na tyd­lig­het på plats finns i stäl­let ris­ken för att det leder till okla­ra bud­skap och fel­kom­mu­ni­ka­tion med kunderna.

Att som före­ta­ga­re ha för­stå­el­se för både sina egna och kun­der­na mål och behov är nyc­keln till att ska­pa ett vär­de­er­bju­dan­de som posi­tio­ne­rar dig för tillväxt.

Vill du ha hjälp med att ta fram ett vär­de­er­bju­dan­de så finns det bra verk­tyg att ta till. Ett sådant är Value Proposition Canvas. Om du kän­ner till Business Model Canvas sedan tidi­ga­re, ett verk­tyg som beskri­ver hela affärsmo­del­len, vet du unge­fär hur det fungerar.

Value Proposition Canvas är ett bra och väl­be­prö­vat verk­tyg för att kom­ma fram till en rad anta­gan­den som man sedan kan veri­fi­e­ra med rik­ti­ga kun­der. Hur du använ­der den för­kla­ras bra av Moksi som du hit­tar här.

Ni kan även kika på den­na film från Strategyzer, före­ta­get som ska­pa­de modellen.

När du har allt på plats kan du byg­ga på med kom­mu­ni­ka­tion. Inte reklam, utan vär­deska­pan­de inne­håll som talar till de pro­blem och utma­ning­ar som ni iden­ti­fi­e­rat i ert vär­de­er­bju­dan­de. Det är med den­na kom­mu­ni­ka­tion man har bäst chan­ser att tränga ige­nom bru­set. Men mer om det näs­ta gång.

Johan Ran

Head of Marketing & Communication

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Förstå dig själv, organisationen och kollegorna – Effektivitet genom självinsikt – del 2

Ledarskapscoachen Catharina Sjögren delar med sig av experttip­sen för ökad effek­ti­vi­tet genom bätt­re kom­mu­ni­ka­tion och team work.

Läs artikel »

Byggbranschen halkar efter

Kan pre­fab­ri­ce­ra­de hus lösa byggsek­torns steg­ran­de pris­ut­veck­ling? Experter häv­dar att bygg­bran­schen kom­mer tving­as att auto­ma­ti­se­ra, digi­ta­li­se­ra och indust­ri­a­li­se­ra bygg­pro­ces­sen om man ska kun­na nå en bre­da­re mark­nad, eller behål­la den man har.

Läs artikel »

Brandutredaren: ”AFDD hade kunnat sänka antalet elbränder”

Antalet elbrän­der ökar i takt med att vi får fler elpry­lar i våra hem. Hela 25 pro­cent av alla brän­der i våra bostä­der är elre­la­te­ra­de. Ljusbågsdetektorn (AFDD) hade kun­nat sän­ka anta­let elbrän­der ordent­ligt, det menar brandut­re­da­re David Widlund.

Läs artikel »

Alla har en roll att fylla i dessa coronatider

Världen ter sig minst sagt annorlun­da just nu. Alla har vi kun­der, part­ners, leve­ran­tö­rer, dis­tri­bu­tö­rer som på ett eller annat sätt påver­kas av sjuk­do­men covid-19, orsa­kad av coronaviruset. 

Läs artikel »

Kvalitetstänk receptet på framgångsrikt företagande

Elektrofabriken är ett snabbt väx­an­de bolag. Företaget med bas i Skåne mark­nads­för och till­ver­kar låg- och mel­lan­spän­nings­pro­duk­ter skräd­dar­syd­da för kom­mer­si­el­la och indust­ri­el­la appli­ka­tio­ner. En vik­tig nyc­kel till Elektrofabrikens utveck­ling hit­tas i bola­gets kva­li­tets­tänk, som fun­nits med sedan starten.

Läs artikel »

9 orsaker varför era bästa medarbetare slutar

Riskerar du att för­lo­ra duk­ti­ga med­ar­be­ta­re? Management kon­sul­ten Donn Carr lis­tar nio skäl till var­för de bäs­ta med­ar­be­tar­na säger upp sig.

Läs artikel »