Tänk på ditt värdeerbjudande – det är viktigt

I mina två senaste krönikor har jag skrivit om vikten av att bygga ett starkt varumärke med en tydlig position, att det gynnar både försäljningen och möjligheter för förflyttning. Ett naturligt steg är att skriva om value proposition, eller värdeerbjudande som det heter på svenska, och varför du bör fokusera på detta.

Upplever du att det är svårt att nå ut till dina tänk­ta kun­der? Då är du inte ensam. I dag är det svårt att synas i mediebru­set och vi blir allt mer reklam­tröt­ta. Enligt en under­sök­ning gjord av Novus på upp­drag av Bisnode tyc­ker så många som 85 pro­cent av svens­kar­na att irre­le­vant reklam är irriterande.

När du utveck­lar ditt före­tag blir där­för defi­ni­e­ring­en av ditt vär­de­er­bju­dan­de vik­tigt. Värdeerbjudandet ska fast­stäl­la syf­tet med ditt före­tag och din rela­tion till dina kun­der, och det ska vara tyd­ligt och kort­fat­tat. För att lyc­kas med att ta fram ett fram­gångs­rikt vär­de­er­bju­dan­de mås­te du för­stå den mark­nad du ska ver­ka på och de mål­grup­per du vill nå.

Fråga dig följande:

  1. Vilka är ditt före­tags kunder?
  2. Vilka pro­blem har kun­der­na som du kan hjäl­pa dem med?
  3. Vad är vik­tigt för kunderna?
  4. Varför har ditt före­tag den bäs­ta lösningen?
  5. Vilken nyt­ta kom­mer kun­der­na få genom att anli­ta ditt företag?

När du har sva­ren på des­sa frå­gor kan du ska­pa ett effek­tivt vär­de­er­bju­dan­de som till­ta­lar dina kun­der. Ditt före­tags vär­de­er­bju­dan­de är nu det löf­te du ger kun­der­na, ett löf­te som talar om för dem att du kom­mer leve­re­ra något av vär­de till dem. Det är ett utta­lan­de som för­kla­rar de för­de­lar du erbju­der, vem som kom­mer gyn­nas och var­för just ditt före­tag är det bäs­ta på att leve­re­ra den fördelen.

Du behö­ver givet­vis inte kom­mu­ni­ce­ra vär­de­er­bju­dan­det orda­grant med dina kun­der men det bör lig­ga till grund för de erbju­dan­den du ska­par, lik­som den mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion du tar fram. Har du det­ta på plats kom­mer det hjäl­pa ditt före­tag att växa. Har du inte den­na tyd­lig­het på plats finns i stäl­let ris­ken för att det leder till okla­ra bud­skap och fel­kom­mu­ni­ka­tion med kunderna.

Att som före­ta­ga­re ha för­stå­el­se för både sina egna och kun­der­na mål och behov är nyc­keln till att ska­pa ett vär­de­er­bju­dan­de som posi­tio­ne­rar dig för tillväxt.

Vill du ha hjälp med att ta fram ett vär­de­er­bju­dan­de så finns det bra verk­tyg att ta till. Ett sådant är Value Proposition Canvas. Om du kän­ner till Business Model Canvas sedan tidi­ga­re, ett verk­tyg som beskri­ver hela affärsmo­del­len, vet du unge­fär hur det fungerar.

Value Proposition Canvas är ett bra och väl­be­prö­vat verk­tyg för att kom­ma fram till en rad anta­gan­den som man sedan kan veri­fi­e­ra med rik­ti­ga kun­der. Hur du använ­der den för­kla­ras bra av Moksi som du hit­tar här.

Ni kan även kika på den­na film från Strategyzer, före­ta­get som ska­pa­de modellen.

När du har allt på plats kan du byg­ga på med kom­mu­ni­ka­tion. Inte reklam, utan vär­deska­pan­de inne­håll som talar till de pro­blem och utma­ning­ar som ni iden­ti­fi­e­rat i ert vär­de­er­bju­dan­de. Det är med den­na kom­mu­ni­ka­tion man har bäst chan­ser att tränga ige­nom bru­set. Men mer om det näs­ta gång.

Johan Ran

Head of Marketing & Communication

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

IoT och den kommande guldåldern för installatörer

Utvecklingen inom IoT med­för enor­ma möj­lig­he­ter på områ­den som ener­gi­be­spa­ring, säker­het och kom­fort och där­med ock­så för installatörer.

Läs artikel »

Kontinuerlig utveckling är nyckeln till framgång

Det sägs att man lever så länge man lär och det får vi väl ändå anse vara en san­ning. Eller i alla fall väl­digt nära san­ning­en. Att kon­ti­nu­er­ligt utveck­las är något vi män­ni­skor gjort för att anpas­sa oss till oli­ka mil­jö­er. Och för före­tag är utveck­ling nyc­keln till framgång.

Läs artikel »

Själv är bästa dräng, eller?

Ensam är stark är ett gam­malt och väl­känt mot­to. Men stäm­mer det i dagens sam­häl­le? Jag tyc­ker sna­ra­re livet hand­lar om att byg­ga lång­sik­ti­ga rela­tio­ner och utveck­las till­sam­mans med and­ra. Både pri­vat och i arbetslivet.

Läs artikel »
Leo Johnson

Energins framtid

Hur ska vi tän­ka om ener­gins fram­tid och vil­ka kon­kre­ta exem­pel på lös­ning­ar finns idag och i framtiden?

Läs artikel »

Brandutredaren: ”AFDD hade kunnat sänka antalet elbränder”

Antalet elbrän­der ökar i takt med att vi får fler elpry­lar i våra hem. Hela 25 pro­cent av alla brän­der i våra bostä­der är elre­la­te­ra­de. Ljusbågsdetektorn (AFDD) hade kun­nat sän­ka anta­let elbrän­der ordent­ligt, det menar brandut­re­da­re David Widlund.

Läs artikel »

Så förhåller du dig till hemautomation som installatör

Du och dina instal­la­tör­s­kol­le­gor mär­ker säkert att den smar­ta och upp­kopp­la­de värl­den kom­mer allt när­ma­re. Hemautomation kom­mer få ett enormt genom­slag inom bygg­nads­in­stal­la­tio­ner. Denna utveck­ling erbju­der sto­ra möj­lig­he­ter för instal­la­tö­rer. Det här är den förs­ta delen ur en serie av tex­ter som foku­se­rar på hur du som instal­la­tör ska för­hål­la dig till hemautomationen. 

Läs artikel »