I mina två senaste krönikor har jag skrivit om vikten av att bygga ett starkt varumärke med en tydlig position, att det gynnar både försäljningen och möjligheter för förflyttning. Ett naturligt steg är att skriva om value proposition, eller värdeerbjudande som det heter på svenska, och varför du bör fokusera på detta.
Upplever du att det är svårt att nå ut till dina tänkta kunder? Då är du inte ensam. I dag är det svårt att synas i mediebruset och vi blir allt mer reklamtrötta. Enligt en undersökning gjord av Novus på uppdrag av Bisnode tycker så många som 85 procent av svenskarna att irrelevant reklam är irriterande.
När du utvecklar ditt företag blir därför definieringen av ditt värdeerbjudande viktigt. Värdeerbjudandet ska fastställa syftet med ditt företag och din relation till dina kunder, och det ska vara tydligt och kortfattat. För att lyckas med att ta fram ett framgångsrikt värdeerbjudande måste du förstå den marknad du ska verka på och de målgrupper du vill nå.
Fråga dig följande:
- Vilka är ditt företags kunder?
- Vilka problem har kunderna som du kan hjälpa dem med?
- Vad är viktigt för kunderna?
- Varför har ditt företag den bästa lösningen?
- Vilken nytta kommer kunderna få genom att anlita ditt företag?
När du har svaren på dessa frågor kan du skapa ett effektivt värdeerbjudande som tilltalar dina kunder. Ditt företags värdeerbjudande är nu det löfte du ger kunderna, ett löfte som talar om för dem att du kommer leverera något av värde till dem. Det är ett uttalande som förklarar de fördelar du erbjuder, vem som kommer gynnas och varför just ditt företag är det bästa på att leverera den fördelen.
Du behöver givetvis inte kommunicera värdeerbjudandet ordagrant med dina kunder men det bör ligga till grund för de erbjudanden du skapar, liksom den marknadskommunikation du tar fram. Har du detta på plats kommer det hjälpa ditt företag att växa. Har du inte denna tydlighet på plats finns i stället risken för att det leder till oklara budskap och felkommunikation med kunderna.
Att som företagare ha förståelse för både sina egna och kunderna mål och behov är nyckeln till att skapa ett värdeerbjudande som positionerar dig för tillväxt.
Vill du ha hjälp med att ta fram ett värdeerbjudande så finns det bra verktyg att ta till. Ett sådant är Value Proposition Canvas. Om du känner till Business Model Canvas sedan tidigare, ett verktyg som beskriver hela affärsmodellen, vet du ungefär hur det fungerar.
Value Proposition Canvas är ett bra och välbeprövat verktyg för att komma fram till en rad antaganden som man sedan kan verifiera med riktiga kunder. Hur du använder den förklaras bra av Moksi som du hittar här.
Ni kan även kika på denna film från Strategyzer, företaget som skapade modellen.
När du har allt på plats kan du bygga på med kommunikation. Inte reklam, utan värdeskapande innehåll som talar till de problem och utmaningar som ni identifierat i ert värdeerbjudande. Det är med denna kommunikation man har bäst chanser att tränga igenom bruset. Men mer om det nästa gång.
Johan Ran
Head of Marketing & Communication
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Förstå dig själv, organisationen och kollegorna – Effektivitet genom självinsikt – del 2
Ledarskapscoachen Catharina Sjögren delar med sig av experttipsen för ökad effektivitet genom bättre kommunikation och team work.
Läs artikel »Byggbranschen halkar efter
Kan prefabricerade hus lösa byggsektorns stegrande prisutveckling? Experter hävdar att byggbranschen kommer tvingas att automatisera, digitalisera och industrialisera byggprocessen om man ska kunna nå en bredare marknad, eller behålla den man har.
Läs artikel »Brandutredaren: ”AFDD hade kunnat sänka antalet elbränder”
Antalet elbränder ökar i takt med att vi får fler elprylar i våra hem. Hela 25 procent av alla bränder i våra bostäder är elrelaterade. Ljusbågsdetektorn (AFDD) hade kunnat sänka antalet elbränder ordentligt, det menar brandutredare David Widlund.
Läs artikel »Alla har en roll att fylla i dessa coronatider
Världen ter sig minst sagt annorlunda just nu. Alla har vi kunder, partners, leverantörer, distributörer som på ett eller annat sätt påverkas av sjukdomen covid-19, orsakad av coronaviruset.
Läs artikel »Kvalitetstänk receptet på framgångsrikt företagande
Elektrofabriken är ett snabbt växande bolag. Företaget med bas i Skåne marknadsför och tillverkar låg- och mellanspänningsprodukter skräddarsydda för kommersiella och industriella applikationer. En viktig nyckel till Elektrofabrikens utveckling hittas i bolagets kvalitetstänk, som funnits med sedan starten.
Läs artikel »9 orsaker varför era bästa medarbetare slutar
Riskerar du att förlora duktiga medarbetare? Management konsulten Donn Carr listar nio skäl till varför de bästa medarbetarna säger upp sig.
Läs artikel »