Tänk på ditt värdeerbjudande – det är viktigt

I mina två senaste krönikor har jag skrivit om vikten av att bygga ett starkt varumärke med en tydlig position, att det gynnar både försäljningen och möjligheter för förflyttning. Ett naturligt steg är att skriva om value proposition, eller värdeerbjudande som det heter på svenska, och varför du bör fokusera på detta.

Upplever du att det är svårt att nå ut till dina tänk­ta kun­der? Då är du inte ensam. I dag är det svårt att synas i mediebru­set och vi blir allt mer reklam­tröt­ta. Enligt en under­sök­ning gjord av Novus på upp­drag av Bisnode tyc­ker så många som 85 pro­cent av svens­kar­na att irre­le­vant reklam är irri­te­ran­de.

När du utveck­lar ditt före­tag blir där­för defi­ni­e­ring­en av ditt vär­de­er­bju­dan­de vik­tigt. Värdeerbjudandet ska fast­stäl­la syf­tet med ditt före­tag och din rela­tion till dina kun­der, och det ska vara tyd­ligt och kort­fat­tat. För att lyc­kas med att ta fram ett fram­gångs­rikt vär­de­er­bju­dan­de mås­te du för­stå den mark­nad du ska ver­ka på och de mål­grup­per du vill nå.

Fråga dig föl­jan­de:

  1. Vilka är ditt före­tags kun­der?
  2. Vilka pro­blem har kun­der­na som du kan hjäl­pa dem med?
  3. Vad är vik­tigt för kun­der­na?
  4. Varför har ditt före­tag den bäs­ta lös­ning­en?
  5. Vilken nyt­ta kom­mer kun­der­na få genom att anli­ta ditt före­tag?

När du har sva­ren på des­sa frå­gor kan du ska­pa ett effek­tivt vär­de­er­bju­dan­de som till­ta­lar dina kun­der. Ditt före­tags vär­de­er­bju­dan­de är nu det löf­te du ger kun­der­na, ett löf­te som talar om för dem att du kom­mer leve­re­ra något av vär­de till dem. Det är ett utta­lan­de som för­kla­rar de för­de­lar du erbju­der, vem som kom­mer gyn­nas och var­för just ditt före­tag är det bäs­ta på att leve­re­ra den för­de­len.

Du behö­ver givet­vis inte kom­mu­ni­ce­ra vär­de­er­bju­dan­det orda­grant med dina kun­der men det bör lig­ga till grund för de erbju­dan­den du ska­par, lik­som den mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion du tar fram. Har du det­ta på plats kom­mer det hjäl­pa ditt före­tag att växa. Har du inte den­na tyd­lig­het på plats finns i stäl­let ris­ken för att det leder till okla­ra bud­skap och fel­kom­mu­ni­ka­tion med kun­der­na.

Att som före­ta­ga­re ha för­stå­el­se för både sina egna och kun­der­na mål och behov är nyc­keln till att ska­pa ett vär­de­er­bju­dan­de som posi­tio­ne­rar dig för till­växt.

Vill du ha hjälp med att ta fram ett vär­de­er­bju­dan­de så finns det bra verk­tyg att ta till. Ett sådant är Value Proposition Canvas. Om du kän­ner till Business Model Canvas sedan tidi­ga­re, ett verk­tyg som beskri­ver hela affärsmo­del­len, vet du unge­fär hur det fun­ge­rar.

Value Proposition Canvas är ett bra och väl­be­prö­vat verk­tyg för att kom­ma fram till en rad anta­gan­den som man sedan kan veri­fi­e­ra med rik­ti­ga kun­der. Hur du använ­der den för­kla­ras bra av Moksi som du hit­tar här.

Ni kan även kika på den­na film från Strategyzer, före­ta­get som ska­pa­de model­len.

När du har allt på plats kan du byg­ga på med kom­mu­ni­ka­tion. Inte reklam, utan vär­deska­pan­de inne­håll som talar till de pro­blem och utma­ning­ar som ni iden­ti­fi­e­rat i ert vär­de­er­bju­dan­de. Det är med den­na kom­mu­ni­ka­tion man har bäst chan­ser att tränga ige­nom bru­set. Men mer om det näs­ta gång.

Johan Ran

Head of Marketing & Communication

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Kina och Indien knappar in på väst – dags att haka på kvalitetstänket

Västvärlden har bli­vit lat och svens­ka bolag går mis­te om hund­ra­tals mil­jar­der om året, det menar Lars Sörqvist som är pro­fes­sor och docent i kva­li­tets­led­ning.
– Kvalitetsfrågor mås­te pri­o­ri­te­ras på led­ningsni­vå, det är avgö­ran­de för Sveriges utveck­ling och fram­tid, säger Lars.

Läs artikel »

Så blir du en vass förhandlare

För svens­kar som är obe­kvä­ma att för­hand­la ger Carl Fhager – pro­gram­le­da­re för Förhandlingspoddens och van för­hand­la­re som advo­kat – sex tips att tän­ka på.

Läs artikel »

Tekniken som förbättrar för de äldre

Gardiner som fladd­rar när nya med­de­lan­de finns att läsa på en skärm eller trälå­dor som skic­kar med­de­lan­de när man knac­kar på dem. Att bäd­da in tek­nik i var­dag­li­ga pry­lar är en del i det som kal­las acti­ve assisted living (AAL) inter­na­tio­nellt.

Läs artikel »

Det smarta hemmet – därför ska du välja ett öppet system

Slutna system som är kopp­la­de till en enda till­ver­ka­re kan ver­ka loc­kan­de för kon­su­men­ten. Det finns många skäl till att du som instal­la­tör inte ska rekom­men­de­ra såda­na system. Tillverkaren kan gå i kon­kurs eller bli upp­köpt, då ham­nar du i en besvär­lig situ­a­tion som instal­la­tör.

Läs artikel »

Robotarnas intrång i byggbranschen

Prefabricerade hus, auto­ma­ti­se­ra­de arbets­pro­ces­ser och öka­de sam­hälls­klyf­tor. Så ser fram­ti­den ut enligt mark­nads­a­na­ly­ti­ker Bengt Henricson på Prognoscentret. Frågan är hur des­sa sam­hälls­för­änd­ring­ar kom­mer påver­ka instal­la­törs­bran­schen.

Läs artikel »

Snårigt regelverk försvårar utveckling

Det svull­na och krång­li­ga regel­ver­ket är en bidra­gan­de orsak till att bygg­bran­schen har svårt att utveck­la sin pro­duk­ti­vi­tet och lön­sam­het. Det menar Mikael Anjou, tidi­ga­re vd på fle­ra av bola­gen i Einar Mattsson-grup­pen, och för­fat­ta­re till boken ”Den inef­fek­ti­va bygg­bran­schen”.

Läs artikel »