Sluta upp med navelskådning – blicka utåt istället

Den här månadens artiklar i Hager Magasin fokuserar på kvalitet och effektivitet som är två mycket viktiga parametrar om man ska lyckas med att driva en lönsam hållbar verksamhet. Om vi även adderar kunden i ekvationen har vi en bra grund för att lyckas som företagare. Med det sagt vill jag börja att säga ni ska våga ha kunden i fokus i allt ni gör.

Det finns ett känt expe­ri­ment som invol­ve­rar apor, bana­ner och fors­ka­re. Det är ett tyd­ligt exem­pel på var­för man behö­ver ifrå­ga­sät­ta gam­la ruti­ner för att utvecklas.

https://​cre​a​ti​vi​ty​boost​.net/​2​0​1​8​/​0​7​/​2​5​/​e​x​p​e​r​i​m​e​n​t​e​t​-​m​e​d​-​d​e​-​f​e​m​-​a​p​o​r​na/

Historien om de fem apor­na, som är en ofta använd meta­for till hur lätt en orga­ni­sa­tion fast­nar i gam­la hjul­spår, byg­ger fak­tiskt på ett verk­ligt expe­ri­ment. Min lär­dom av meta­fo­ren är att man mås­te våga utma­na orga­ni­sa­tio­nen att tän­ka i nya banor och lyss­na på kun­der­na i allt stör­re utsträckning.

Förfina innan någon annan gör det

Att all­tid star­ta med utgångs­punkt från kun­den är inte lätt. Det krä­ver näm­li­gen en hel del att ha ett uti­från in-per­spek­tiv i allt ni gör. För att lyc­kas med att upp­fyl­la kun­dens behov och för­vänt­ning­ar behö­ver du ta fram erbju­dan­den som base­ras på kun­dens för­vänt­ning­ar, både på kort och lång sikt.

Omvärlden för­änd­ras allt snab­ba­re och då fun­ge­rar inte gam­la vanor läng­re. Vi mås­te slu­ta med navel­skåd­ning och blic­ka utåt istäl­let. Hur ditt före­tag fun­ge­rat, kanske i många år, behö­ver för­änd­ras annars finns det stor risk att dina kon­kur­ren­ter spring­er om dig. I värs­ta fall blir du omsprung­en av någon du inte såg, någon som för­fi­nat affärsidén, en helt ny aktör. Titta till exem­pel på AirBnB: värl­dens störs­ta hotell­fö­re­tag som inte äger någ­ra fas­tig­he­ter, eller Uber: värl­dens störs­ta tax­i­bo­lag som inte äger någ­ra bilar (om de inte är själv­kö­ran­de), eller Google: som bara äger platt­for­men men inte innehållet.

Hamnar ni i pristräs­ket kom­mer det så små­ning­om inne­bä­ra att ni mås­te ploc­kar bort moment eller egen­ska­per från det ni säl­jer. Tillslut leder det till att affärsidén fal­ler. 

Hamna inte i pristräsket

Ett miss­tag som många före­tag gör är att kon­kur­re­ra enbart med sin pro­dukt och då kom­mer du med störs­ta san­no­lik­het ham­na i pristräs­ket. Istället bor­de före­tag kon­kur­re­ra med kundupp­le­vel­ser som använ­dar­vän­lig­het – det vill säga upp­le­vel­sen av ditt varu­mär­ke. Sanningen är att kun­den har ett annat för­hål­lan­de till ditt före­tag än vad du kanske tror. Det är inte pro­duk­ten eller tjäns­ten i sig kun­den vär­de­rar, sna­ra­re vad den ger.

Så hur lyckas ni då?

Det vik­ti­gas­te vi kan göra är att vara nyfik­na på allt det nya omkring oss. Inte vara räd­da för att pro­va nytt. Ge tid att under­sö­ka, lyss­na, leka och tän­ka. Fastna inte i gam­la tra­di­tio­ner och slu­ta säga ”så har vi all­tid gjort eller så har vi ald­rig gjort”. Hör ni det så säger ni; vad bra, då är det hög tid att vi utveck­lar oss nu.

Johan Ran
Head of Marketing & Communication

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Nu viker konjunkturen nedåt – så drabbas elbranschen

Hur påver­kas elbran­schen när kon­junk­tu­ren viker nedåt? Antalet påbör­ja­de bostads­byg­gen fal­ler från 53 000 för­ra året till 49 000 i år, men utveck­ling­en vän­tas dock inte drab­ba de svens­ka elin­stal­la­törs­fö­re­ta­gen sär­skilt hårt. Det som räd­dar bran­schen är en fort­satt stark renoveringsmarknad.

Läs artikel »

Sömnbrist skapar stressade medarbetare

Aktuell forsk­ning pekar på att när vi gör saker ofta spe­lar lika stor roll som vad eller hur vi gör dem. Vi sat­te oss ner med John Axelsson från Stressforskningsinstitutet och pra­ta­de om män­ni­skans inter­na bio­lo­gis­ka kloc­ka och hur man som före­tags­le­da­re kan före­byg­ga stress bland sina anställda.

Läs artikel »

Kan värderingar påverka bolagets resultat?

Tydliga vär­de­ring­ar är avgö­ran­de för hur che­fer och före­tag utveck­las. Dels för att det är eko­no­miskt gynn­samt men ock­så för att per­so­na­len stan­nar kvar läng­re på såda­na bolag. Företagscoachen Catharina Sjögren Froborg delar med sig av sina insik­ter kring ett vär­destyrt företag.

Läs artikel »

Enkla och vackra detaljer i Köpenhamns senaste hotell-juvel

Petter Stordalens hotell Villa Copenhagen har pre­cis reno­ve­rats för 1,7 mil­jar­der kro­nor. Allt är väl genom­tänkt, in på mins­ta detalj. Hagers matar­ka­na­ler och design­se­rie ber­ker beto­nar design­fi­lo­so­fin bakom Köpenhamns nya hotell-juvel.

Läs artikel »

Personskyddsbrytare ger sinnesro

Med per­son­skydds­bry­ta­re hjäl­per elekt­ri­kern Jonathan Palm vil­la­kun­der som har pro­blem med åter­kom­man­de strömavbrott.

Läs artikel »

Sju steg till vass projektledning enligt Bravida

Alla inblan­da­de vill att pro­jekt ska bli lyc­ka­de och lön­sam­ma – och för att nå dit krävs att pro­jekt­led­ning­en sit­ter som den ska. Hampus Hellgren, pro­jekt­le­da­re på Bravida, har varit i bran­schen i över tju­go år, de senas­te tio som pro­jekt­le­da­re. Här bju­der han på sina bäs­ta tips.

Läs artikel »