Sluta upp med navelskådning – blicka utåt istället

Den här månadens artiklar i Hager Magasin fokuserar på kvalitet och effektivitet som är två mycket viktiga parametrar om man ska lyckas med att driva en lönsam hållbar verksamhet. Om vi även adderar kunden i ekvationen har vi en bra grund för att lyckas som företagare. Med det sagt vill jag börja att säga ni ska våga ha kunden i fokus i allt ni gör.

Det finns ett känt expe­ri­ment som invol­ve­rar apor, bana­ner och fors­ka­re. Det är ett tyd­ligt exem­pel på var­för man behö­ver ifrå­ga­sät­ta gam­la ruti­ner för att utveck­las.

https://​cre​a​ti​vi​ty​boost​.net/​2​0​1​8​/​0​7​/​2​5​/​e​x​p​e​r​i​m​e​n​t​e​t​-​m​e​d​-​d​e​-​f​e​m​-​a​p​o​r​na/

Historien om de fem apor­na, som är en ofta använd meta­for till hur lätt en orga­ni­sa­tion fast­nar i gam­la hjul­spår, byg­ger fak­tiskt på ett verk­ligt expe­ri­ment. Min lär­dom av meta­fo­ren är att man mås­te våga utma­na orga­ni­sa­tio­nen att tän­ka i nya banor och lyss­na på kun­der­na i allt stör­re utsträck­ning.

Förfina innan någon annan gör det

Att all­tid star­ta med utgångs­punkt från kun­den är inte lätt. Det krä­ver näm­li­gen en hel del att ha ett uti­från in-per­spek­tiv i allt ni gör. För att lyc­kas med att upp­fyl­la kun­dens behov och för­vänt­ning­ar behö­ver du ta fram erbju­dan­den som base­ras på kun­dens för­vänt­ning­ar, både på kort och lång sikt.

Omvärlden för­änd­ras allt snab­ba­re och då fun­ge­rar inte gam­la vanor läng­re. Vi mås­te slu­ta med navel­skåd­ning och blic­ka utåt istäl­let. Hur ditt före­tag fun­ge­rat, kanske i många år, behö­ver för­änd­ras annars finns det stor risk att dina kon­kur­ren­ter spring­er om dig. I värs­ta fall blir du omsprung­en av någon du inte såg, någon som för­fi­nat affärsidén, en helt ny aktör. Titta till exem­pel på AirBnB: värl­dens störs­ta hotell­fö­re­tag som inte äger någ­ra fas­tig­he­ter, eller Uber: värl­dens störs­ta tax­i­bo­lag som inte äger någ­ra bilar (om de inte är själv­kö­ran­de), eller Google: som bara äger platt­for­men men inte inne­hål­let.

Hamnar ni i pristräs­ket kom­mer det så små­ning­om inne­bä­ra att ni mås­te ploc­kar bort moment eller egen­ska­per från det ni säl­jer. Tillslut leder det till att affärsidén fal­ler. 

Hamna inte i pristräsket

Ett miss­tag som många före­tag gör är att kon­kur­re­ra enbart med sin pro­dukt och då kom­mer du med störs­ta san­no­lik­het ham­na i pristräs­ket. Istället bor­de före­tag kon­kur­re­ra med kundupp­le­vel­ser som använ­dar­vän­lig­het – det vill säga upp­le­vel­sen av ditt varu­mär­ke. Sanningen är att kun­den har ett annat för­hål­lan­de till ditt före­tag än vad du kanske tror. Det är inte pro­duk­ten eller tjäns­ten i sig kun­den vär­de­rar, sna­ra­re vad den ger.

Så hur lyckas ni då?

Det vik­ti­gas­te vi kan göra är att vara nyfik­na på allt det nya omkring oss. Inte vara räd­da för att pro­va nytt. Ge tid att under­sö­ka, lyss­na, leka och tän­ka. Fastna inte i gam­la tra­di­tio­ner och slu­ta säga ”så har vi all­tid gjort eller så har vi ald­rig gjort”. Hör ni det så säger ni; vad bra, då är det hög tid att vi utveck­lar oss nu.

Johan Ran
Head of Marketing & Communication

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Kvalitetstänk receptet på framgångsrikt företagande

Elektrofabriken är ett snabbt väx­an­de bolag. Företaget med bas i Skåne mark­nads­för och till­ver­kar låg- och mel­lan­spän­nings­pro­duk­ter skräd­dar­syd­da för kom­mer­si­el­la och indust­ri­el­la appli­ka­tio­ner. En vik­tig nyc­kel till Elektrofabrikens utveck­ling hit­tas i bola­gets kva­li­tets­tänk, som fun­nits med sedan star­ten.

Läs artikel »

”Du säljer för billigt”

Säljtränaren Kim von Walden delar med som om orsa­ker­na till var­för du antag­li­gen säl­jer till ett läg­re pris än vad du bor­de och vad du kan göra åt det.

Läs artikel »

Prognos: Så påverkas installatörerna av lågkonjunkturen

Prognosen visar att lokal­byg­gan­det mins­ka­de på bred front under 2018, och att kon­junk­tu­ren fort­sät­ter att kylas av. Den lång­sik­ti­ga tren­den pekar dock upp­åt.

Läs artikel »

Så ser framtidens installationsmarknad ut

Vilka utma­ning­ar vän­tar mor­gon­da­gens elin­stal­la­tö­rer? Vi frå­ga­de mark­nads­a­na­ly­ti­ker Bengt Henricson som är spe­ci­a­li­se­rad på att opti­me­ra lön­sam­he­ten och ta fram under­lag åt den nor­dis­ka bygg­mark­na­den.

Läs artikel »

Förstå dig själv, organisationen och kollegorna – Effektivitet genom självinsikt – del 2

Ledarskapscoachen Catharina Sjögren delar med sig av experttip­sen för ökad effek­ti­vi­tet genom bätt­re kom­mu­ni­ka­tion och team work.

Läs artikel »

Precis som Alfons Åberg

I mor­gon, på mån­dag, eller näs­ta månad då ska ni få se! Är du som jag? Det vill säga att du fal­ler för fres­tel­sen att skju­ta upp saker som känns lite job­bi­ga. Det behö­ver givet­vis inte vara jobb­re­la­te­rat utan kan hand­la om att för­änd­ra livs­stil, kost, motions­va­nor, famil­je­si­tu­a­tio­nen eller helt enkelt om att bry­ta en dålig vana.

Läs artikel »