Sluta upp med navelskådning – blicka utåt istället

Den här månadens artiklar i Hager Magasin fokuserar på kvalitet och effektivitet som är två mycket viktiga parametrar om man ska lyckas med att driva en lönsam hållbar verksamhet. Om vi även adderar kunden i ekvationen har vi en bra grund för att lyckas som företagare. Med det sagt vill jag börja att säga ni ska våga ha kunden i fokus i allt ni gör.

Det finns ett känt expe­ri­ment som invol­ve­rar apor, bana­ner och fors­ka­re. Det är ett tyd­ligt exem­pel på var­för man behö­ver ifrå­ga­sät­ta gam­la ruti­ner för att utveck­las.

https://​cre​a​ti​vi​ty​boost​.net/​2​0​1​8​/​0​7​/​2​5​/​e​x​p​e​r​i​m​e​n​t​e​t​-​m​e​d​-​d​e​-​f​e​m​-​a​p​o​r​na/

Historien om de fem apor­na, som är en ofta använd meta­for till hur lätt en orga­ni­sa­tion fast­nar i gam­la hjul­spår, byg­ger fak­tiskt på ett verk­ligt expe­ri­ment. Min lär­dom av meta­fo­ren är att man mås­te våga utma­na orga­ni­sa­tio­nen att tän­ka i nya banor och lyss­na på kun­der­na i allt stör­re utsträck­ning.

Förfina innan någon annan gör det

Att all­tid star­ta med utgångs­punkt från kun­den är inte lätt. Det krä­ver näm­li­gen en hel del att ha ett uti­från in-per­spek­tiv i allt ni gör. För att lyc­kas med att upp­fyl­la kun­dens behov och för­vänt­ning­ar behö­ver du ta fram erbju­dan­den som base­ras på kun­dens för­vänt­ning­ar, både på kort och lång sikt.

Omvärlden för­änd­ras allt snab­ba­re och då fun­ge­rar inte gam­la vanor läng­re. Vi mås­te slu­ta med navel­skåd­ning och blic­ka utåt istäl­let. Hur ditt före­tag fun­ge­rat, kanske i många år, behö­ver för­änd­ras annars finns det stor risk att dina kon­kur­ren­ter spring­er om dig. I värs­ta fall blir du omsprung­en av någon du inte såg, någon som för­fi­nat affärsidén, en helt ny aktör. Titta till exem­pel på AirBnB: värl­dens störs­ta hotell­fö­re­tag som inte äger någ­ra fas­tig­he­ter, eller Uber: värl­dens störs­ta tax­i­bo­lag som inte äger någ­ra bilar (om de inte är själv­kö­ran­de), eller Google: som bara äger platt­for­men men inte inne­hål­let.

Hamnar ni i pristräs­ket kom­mer det så små­ning­om inne­bä­ra att ni mås­te ploc­kar bort moment eller egen­ska­per från det ni säl­jer. Tillslut leder det till att affärsidén fal­ler. 

Hamna inte i pristräsket

Ett miss­tag som många före­tag gör är att kon­kur­re­ra enbart med sin pro­dukt och då kom­mer du med störs­ta san­no­lik­het ham­na i pristräs­ket. Istället bor­de före­tag kon­kur­re­ra med kundupp­le­vel­ser som använ­dar­vän­lig­het – det vill säga upp­le­vel­sen av ditt varu­mär­ke. Sanningen är att kun­den har ett annat för­hål­lan­de till ditt före­tag än vad du kanske tror. Det är inte pro­duk­ten eller tjäns­ten i sig kun­den vär­de­rar, sna­ra­re vad den ger.

Så hur lyckas ni då?

Det vik­ti­gas­te vi kan göra är att vara nyfik­na på allt det nya omkring oss. Inte vara räd­da för att pro­va nytt. Ge tid att under­sö­ka, lyss­na, leka och tän­ka. Fastna inte i gam­la tra­di­tio­ner och slu­ta säga ”så har vi all­tid gjort eller så har vi ald­rig gjort”. Hör ni det så säger ni; vad bra, då är det hög tid att vi utveck­lar oss nu.

Johan Ran
Head of Marketing & Communication

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Så resonerar jag kring kvalitet

Total ägan­de­kost­nad är ett ämne jag tyc­ker är intres­sant, både som pri­vat­per­son och i min yrkes­roll. Det är vik­tigt att för­stå inne­bör­den av begrep­pet. När man gör det blir det lät­ta­re att för­stå var­för kva­li­tet lönar sig och leder till en läg­re total­kost­nad på lång sikt. För att fullt ut kun­na utvär­de­ra vad en pro­dukt kos­tar behö­ver man för­stå vad det kos­tar att äga den över hela dess livs­tid. Detta kal­las för pro­duk­tens tota­la ägar­kost­nad eller Total Cost of Ownership (TCO).

Läs artikel »

KNX – det logiska valet för installatörer

Om du väger alla för- och nack­de­lar mot varand­ra är det ett pro­to­koll som fram­står som det bäs­ta valet för pro­fes­sio­nel­la tillämp­ning­ar. KNX är just nu det natur­li­ga valet för pro­fes­sio­nel­la och drift­säk­ra hem­au­to­ma­tions­lös­ning­ar. KNX har helt enkelt flest för­de­lar.

Läs artikel »

Vår dyrbara tid

Det finns bara ett visst antal tim­mar på en arbets­dag och vi har alla oli­ka för­håll­ning­sätt till hur vi han­te­rar dem. När vi är som mest effek­ti­va under dyg­nets 24 tim­mar är indi­vi­du­ellt. En del av oss är mor­gon­män­ni­skor och en del kvälls­män­ni­skor. Det du ska tän­ka på är att utnytt­ja den tiden på dyg­net då du är som mest pro­duk­tiv. Det är då du ska göra de saker som krä­ver mest av dig.

Läs artikel »

9 orsaker varför era bästa medarbetare slutar

Riskerar du att för­lo­ra duk­ti­ga med­ar­be­ta­re? Management kon­sul­ten Donn Carr lis­tar nio skäl till var­för de bäs­ta med­ar­be­tar­na säger upp sig.

Läs artikel »

Därför är svenskarna skeptiska till det smarta hemmet

Fastighetsbolaget Swebostad sat­sat på smar­ta hem-lös­ning­ar i sina bostä­der och tror på en stark utveck­ling inom seg­men­tet. Samtidigt upp­ger majo­ri­tet av svens­kar­na att de inte vill ha fler upp­kopp­la­de pry­lar i sina hem.

Läs artikel »

Hitta rätt i upphandlingsdjungeln

Installatörer vet att kva­li­tet oftast lönar sig i läng­den. Det är dock inte lika lätt att över­ty­ga inkö­pa­re vid upp­hand­ling­ar om det­ta. Fortfarande väger bil­li­gast pris all­ra tyngst, även om kva­li­tet blir allt vik­ti­ga­re.

Läs artikel »