Sluta upp med navelskådning – blicka utåt istället

Den här månadens artiklar i Hager Magasin fokuserar på kvalitet och effektivitet som är två mycket viktiga parametrar om man ska lyckas med att driva en lönsam hållbar verksamhet. Om vi även adderar kunden i ekvationen har vi en bra grund för att lyckas som företagare. Med det sagt vill jag börja att säga ni ska våga ha kunden i fokus i allt ni gör.

Det finns ett känt expe­ri­ment som invol­ve­rar apor, bana­ner och fors­ka­re. Det är ett tyd­ligt exem­pel på var­för man behö­ver ifrå­ga­sät­ta gam­la ruti­ner för att utveck­las.

https://​cre​a​ti​vi​ty​boost​.net/​2​0​1​8​/​0​7​/​2​5​/​e​x​p​e​r​i​m​e​n​t​e​t​-​m​e​d​-​d​e​-​f​e​m​-​a​p​o​r​na/

Historien om de fem apor­na, som är en ofta använd meta­for till hur lätt en orga­ni­sa­tion fast­nar i gam­la hjul­spår, byg­ger fak­tiskt på ett verk­ligt expe­ri­ment. Min lär­dom av meta­fo­ren är att man mås­te våga utma­na orga­ni­sa­tio­nen att tän­ka i nya banor och lyss­na på kun­der­na i allt stör­re utsträck­ning.

Förfina innan någon annan gör det

Att all­tid star­ta med utgångs­punkt från kun­den är inte lätt. Det krä­ver näm­li­gen en hel del att ha ett uti­från in-per­spek­tiv i allt ni gör. För att lyc­kas med att upp­fyl­la kun­dens behov och för­vänt­ning­ar behö­ver du ta fram erbju­dan­den som base­ras på kun­dens för­vänt­ning­ar, både på kort och lång sikt.

Omvärlden för­änd­ras allt snab­ba­re och då fun­ge­rar inte gam­la vanor läng­re. Vi mås­te slu­ta med navel­skåd­ning och blic­ka utåt istäl­let. Hur ditt före­tag fun­ge­rat, kanske i många år, behö­ver för­änd­ras annars finns det stor risk att dina kon­kur­ren­ter spring­er om dig. I värs­ta fall blir du omsprung­en av någon du inte såg, någon som för­fi­nat affärsidén, en helt ny aktör. Titta till exem­pel på AirBnB: värl­dens störs­ta hotell­fö­re­tag som inte äger någ­ra fas­tig­he­ter, eller Uber: värl­dens störs­ta tax­i­bo­lag som inte äger någ­ra bilar (om de inte är själv­kö­ran­de), eller Google: som bara äger platt­for­men men inte inne­hål­let.

Hamnar ni i pristräs­ket kom­mer det så små­ning­om inne­bä­ra att ni mås­te ploc­kar bort moment eller egen­ska­per från det ni säl­jer. Tillslut leder det till att affärsidén fal­ler. 

Hamna inte i pristräsket

Ett miss­tag som många före­tag gör är att kon­kur­re­ra enbart med sin pro­dukt och då kom­mer du med störs­ta san­no­lik­het ham­na i pristräs­ket. Istället bor­de före­tag kon­kur­re­ra med kundupp­le­vel­ser som använ­dar­vän­lig­het – det vill säga upp­le­vel­sen av ditt varu­mär­ke. Sanningen är att kun­den har ett annat för­hål­lan­de till ditt före­tag än vad du kanske tror. Det är inte pro­duk­ten eller tjäns­ten i sig kun­den vär­de­rar, sna­ra­re vad den ger.

Så hur lyckas ni då?

Det vik­ti­gas­te vi kan göra är att vara nyfik­na på allt det nya omkring oss. Inte vara räd­da för att pro­va nytt. Ge tid att under­sö­ka, lyss­na, leka och tän­ka. Fastna inte i gam­la tra­di­tio­ner och slu­ta säga ”så har vi all­tid gjort eller så har vi ald­rig gjort”. Hör ni det så säger ni; vad bra, då är det hög tid att vi utveck­lar oss nu.

Johan Ran
Head of Marketing & Communication

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Appen som kan effektivisera elbranschen

Elinstallatörsfirman Bluepuma El har kapat en fjär­de­del av tids­spil­let med en egen­ut­veck­lad app, som gör det möj­ligt för två per­so­ner sam­ord­nar arbe­tet för 30–40 instal­la­tö­rer. Appen hjäl­per elekt­ri­ker med egen­kon­troll, tidrap­por­te­ring och ÄTA. Läs inter­vjun med appens ska­pa­re – Fredrik Ung – som avslö­jar pla­ner­na för fram­ti­den.

Läs artikel »

Skjuter du upp saker?

Är du en av dem som skju­ter upp saker? Du vet att du bor­de ta tag i tids­rap­por­te­ring­en, men i stäl­let skju­ter du upp den till kväl­len, näs­ta dag, näs­ta vec­ka. Sedan gör du upp­gif­ten när det är akut och far­ligt nära dead­li­ne. Eller i värs­ta fall inte alls. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren tip­sar om hur du ska tän­ka för att slu­ta skju­ta saker på fram­ti­den.

Läs artikel »

IoT och den kommande guldåldern för installatörer

Utvecklingen inom IoT med­för enor­ma möj­lig­he­ter på områ­den som ener­gi­be­spa­ring, säker­het och kom­fort och där­med ock­så för instal­la­tö­rer.

Läs artikel »

9 orsaker varför era bästa medarbetare slutar

Riskerar du att för­lo­ra duk­ti­ga med­ar­be­ta­re? Management kon­sul­ten Donn Carr lis­tar nio skäl till var­för de bäs­ta med­ar­be­tar­na säger upp sig.

Läs artikel »

Färre arbetsskador med mikropauser

Sofia Billger är legi­ti­me­rad fysi­o­te­ra­peut. För Hager Magasin för­kla­rar hon hur över­be­last­nings­ska­dor hos de anställ­da kan för­hind­ras och hur man som arbets­gi­va­re bör tän­ka kring pla­ne­ra­de och spon­ta­na pau­ser.

Läs artikel »

Öka arbetsglädjen med handfasta tips

Vill du kän­na hög­re grad av moti­va­tion, arbets­lust och gläd­je på job­bet? Ledarskapscoachen Catharina Sjögren delar med sig av sina bäs­ta knep för att hit­ta arbets­gläd­jen. Tipsen bidrar dess­utom till att du kan pre­ste­ra bätt­re.

Läs artikel »
ut fringilla Nullam risus ut at vel, odio libero. Praesent

Den här sidan använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen. Genom att fortsätta använda webbsidan godkänner du detta. Du kan gå in under säkerhetsinställningarna i din webbläsare och välja att rensa cookies eller helt stänga av dem. Läs mer om vår policy här.

Pin It on Pinterest