Skip to content

Sluta upp med navelskådning – blicka utåt istället

Den här månadens artiklar i Hager Magasin fokuserar på kvalitet och effektivitet som är två mycket viktiga parametrar om man ska lyckas med att driva en lönsam hållbar verksamhet. Om vi även adderar kunden i ekvationen har vi en bra grund för att lyckas som företagare. Med det sagt vill jag börja att säga ni ska våga ha kunden i fokus i allt ni gör.

Det finns ett känt expe­ri­ment som invol­ve­rar apor, bana­ner och fors­ka­re. Det är ett tyd­ligt exem­pel på var­för man behö­ver ifrå­ga­sät­ta gam­la ruti­ner för att utveck­las.

https://​cre​a​ti​vi​ty​boost​.net/​2​0​1​8​/​0​7​/​2​5​/​e​x​p​e​r​i​m​e​n​t​e​t​-​m​e​d​-​d​e​-​f​e​m​-​a​p​o​r​na/

Historien om de fem apor­na, som är en ofta använd meta­for till hur lätt en orga­ni­sa­tion fast­nar i gam­la hjul­spår, byg­ger fak­tiskt på ett verk­ligt expe­ri­ment. Min lär­dom av meta­fo­ren är att man mås­te våga utma­na orga­ni­sa­tio­nen att tän­ka i nya banor och lyss­na på kun­der­na i allt stör­re utsträck­ning.

Förfina innan någon annan gör det

Att all­tid star­ta med utgångs­punkt från kun­den är inte lätt. Det krä­ver näm­li­gen en hel del att ha ett uti­från in-per­spek­tiv i allt ni gör. För att lyc­kas med att upp­fyl­la kun­dens behov och för­vänt­ning­ar behö­ver du ta fram erbju­dan­den som base­ras på kun­dens för­vänt­ning­ar, både på kort och lång sikt.

Omvärlden för­änd­ras allt snab­ba­re och då fun­ge­rar inte gam­la vanor läng­re. Vi mås­te slu­ta med navel­skåd­ning och blic­ka utåt istäl­let. Hur ditt före­tag fun­ge­rat, kanske i många år, behö­ver för­änd­ras annars finns det stor risk att dina kon­kur­ren­ter spring­er om dig. I värs­ta fall blir du omsprung­en av någon du inte såg, någon som för­fi­nat affärsidén, en helt ny aktör. Titta till exem­pel på AirBnB: värl­dens störs­ta hotell­fö­re­tag som inte äger någ­ra fas­tig­he­ter, eller Uber: värl­dens störs­ta tax­i­bo­lag som inte äger någ­ra bilar (om de inte är själv­kö­ran­de), eller Google: som bara äger platt­for­men men inte inne­hål­let.

Hamnar ni i pristräs­ket kom­mer det så små­ning­om inne­bä­ra att ni mås­te ploc­kar bort moment eller egen­ska­per från det ni säl­jer. Tillslut leder det till att affärsidén fal­ler. 

Hamna inte i pristräsket

Ett miss­tag som många före­tag gör är att kon­kur­re­ra enbart med sin pro­dukt och då kom­mer du med störs­ta san­no­lik­het ham­na i pristräs­ket. Istället bor­de före­tag kon­kur­re­ra med kundupp­le­vel­ser som använ­dar­vän­lig­het – det vill säga upp­le­vel­sen av ditt varu­mär­ke. Sanningen är att kun­den har ett annat för­hål­lan­de till ditt före­tag än vad du kanske tror. Det är inte pro­duk­ten eller tjäns­ten i sig kun­den vär­de­rar, sna­ra­re vad den ger.

Så hur lyckas ni då?

Det vik­ti­gas­te vi kan göra är att vara nyfik­na på allt det nya omkring oss. Inte vara räd­da för att pro­va nytt. Ge tid att under­sö­ka, lyss­na, leka och tän­ka. Fastna inte i gam­la tra­di­tio­ner och slu­ta säga ”så har vi all­tid gjort eller så har vi ald­rig gjort”. Hör ni det så säger ni; vad bra, då är det hög tid att vi utveck­lar oss nu.

Johan Ran
Head of Marketing & Communication

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Personskyddsbrytaren skapar en trygghet för kunden

För Kustens Eltjänst är per­son­skydds­bry­ta­re (PSA) pus­sel­bi­ten som ska­par drift­säk­ra system, både hos pri­vat- och före­tagskun­der,

Läs artikel »

Miljarder sammankopplade apparater

Iot (inter­net of things) har fun­nits i decen­ni­er men det är främst under de senas­te åren det verk­li­ga genom­brot­tet kom­mit och ännu stör­re kom­mer det bli.

Läs artikel »

Hantera din tid effektivt – del 2

Med hjälp av någ­ra enk­la tips kan du job­ba både smar­ta­re och mind­re. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren delar med sig av sina vik­ti­gas­te san­ning­ar för att slip­pa nega­tiv stress och få mer gjort utan att behö­va job­ba mer.

Läs artikel »

Så ska du prissätta dina tjänster

Hur ska du prissä­ta dina varor och tjäns­ter? Per Sjöfors ger tips på hur du kan hit­ta rätt pris­ni­vå­er för att dub­ble­ra vinst­mar­gi­na­len och till­växt­tak­ten.

Läs artikel »

5 steg till fler lojala kunder

”Nöjda kun­der kom­mer till­ba­ka” bru­kar det heta.. Men en nöjd kund är mer benä­gen att byta leve­ran­tör, för­sök istäl­let att ska­pa loja­la kun­der.

Läs artikel »

Därför ska du rekommendera personskyddsbrytare

Personskyddsbrytare eller jord­fels­bry­ta­re? Svaret är enkelt. Med per­son­skydds­bry­ta­re blir elan­lägg­ning­en mer drift­sä­ker och lät­ta­re att han­te­ra.

Läs artikel »
porta. tempus vel, Curabitur leo. mi, Donec

Den här sidan använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen. Genom att fortsätta använda webbsidan godkänner du detta. Du kan gå in under säkerhetsinställningarna i din webbläsare och välja att rensa cookies eller helt stänga av dem. Läs mer om vår policy här.

Pin It on Pinterest