Skjuter du upp saker?

Är du en av dem som skjuter upp saker? Du vet att du borde ta tag i tidsrapporteringen, men i stället skjuter du upp den till kvällen, nästa dag, nästa vecka. Sedan gör du uppgiften när det är akut och farligt nära deadline. Eller i värsta fall inte alls. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren tipsar om hur du ska tänka för att sluta skjuta saker på framtiden.

Du är inte ensam! Och det är inte ditt fel – det är din hjär­nas. Låt oss bör­ja med att tit­ta på den veten­skap­li­ga för­kla­ring­en. Allt du gör i livet base­ras på hjär­nans ytters­ta lag: ”Att mini­me­ra hot och max­i­me­ra belö­ning”. Det är hjär­nans vik­ti­gas­te upp­gift. När du står inför att väl­ja en upp­gift som krä­ver mer ener­gi och kon­cent­ra­tion jäm­fört med att han­te­ra saker som du kan tic­ka av snabbt då väl­jer hjär­nan det som ger snabb belö­ning. Exempel på snab­ba belö­ning­ar är att sva­ra på mail, gil­la något på Facebook eller hjäl­pa en kol­le­ga som ber om hjälp. Eftersom hjär­nan väl­jer det som ger snabb belö­ning får den ock­så en snabb dopamin­kick. Hjärnan för­står inte att du får en belö­ning, om någ­ra måna­der, när du slut­fört ett stort pro­jekt.

Men du kan ta det lugnt! Jag har sam­man­ställt någ­ra enk­la tips så att du kan und­vi­ka att skju­ta upp saker, och att kom­ma för­bi hjär­nans ytters­ta lag om att max­i­me­ra belö­ning och mini­me­ra hot.

Gör den svåraste uppgiften först

Då använ­der du hjär­nan opti­malt. När du har som mest ener­gi i hjär­nan, utför du den upp­gift som krä­ver mest ener­gi. Tänk ock­så på att läg­ga in del­mål och belö­ning­ar längs vägen, så att hjär­nan får sina dopamin­kic­kar och inte fres­tas att göra de mer lät­ta upp­gif­ter­na som ger direk­ta dopamin­kic­kar.

Tänk så här: Gör det som är vik­ti­gast och job­bi­gast först på dagen. Då kom­mer du kän­na dig lät­tad och få en endor­fin­kick. Vilket i sin tur kom­mer ge dig ener­gi vil­ket gör att du blir mer effek­tiv, tyc­ker att det är lät­ta­re och roli­ga­re. Med and­ra ord ska­pas en posi­tiv spi­ral.

Catharina Sjögren arbe­tar som ledar­skapscoach på CoachEffect AB som hjäl­per före­tag att ska­pa lång­sik­ti­ga vins­ter i per­so­nal­han­te­ring.

Undvik multitasking

Öppnar du ibland ett mail – mar­ke­rar det som oläst och sedan går vida­re till näs­ta mail? Många gång­er han­te­rar vi saker fle­ra gång­er. Vi blir inte kla­ra, läg­ger en upp­gift åt sidan och påbör­jar något annat. Varje gång vi ska gå till­ba­ka behö­ver vi ställ­tid – vil­ket inne­bär bort­kas­tad tid, då du behö­ver sät­ta dig in i sam­ma sak igen. Det tar ener­gi från hjär­nan att rik­ta om upp­märk­sam­he­ten och sedan kom­ma till­ba­ka. Dessutom ska du kom­ma ihåg var du var när du hop­pa­de över till något annat och sköt upp det du höll på med. Det vill säga att du mul­titas­kar.

Att skju­ta upp saker (påbör­ja men ej avslu­ta) slu­kar både tid och ener­gi.

avslu­ta det du hål­ler på med, gör klart, gör det nu. Om det inte går att göra klart, sätt upp det i din att göra-lis­ta. Det är dock vik­tigt att kom­ma ihåg att vi ibland job­bar som bäst under press, och att det inte all­tid är dåligt att göra saker i sista stund. Ibland kan det fak­tiskt ge en extra kick, eftersom vär­det av att utfö­ra något som är ange­lä­get blir stör­re. Men om du har en käns­la av att du har saker som du bor­de ta tag i så är nack­de­lar­na med prokrasti­ne­ring för­mod­li­gen stör­re. Då är det bätt­re att inte skju­ta upp saker och istäl­let få dem gjor­da innan de blir sur­de­gar som stjäl ener­gi från dig och din hjär­na.

Så undviker du att skjuta upp saker:

  • Fatta beslut och gör det nu.
  • Gör klart upp­gif­ten du påbör­jat.
  • Undvik sur­de­gar – boka in tid för att ta itu med dem.
  • Viktigast och job­bi­gast först på dagen eller i vec­kan.
  • Lägg in del­mål och belö­ning­ar vid svå­ra och sto­ra upp­gif­ter så att hjär­nan får sina dopamin­kic­kar.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Så resonerar jag kring kvalitet

Total ägan­de­kost­nad är ett ämne jag tyc­ker är intres­sant, både som pri­vat­per­son och i min yrkes­roll. Det är vik­tigt att för­stå inne­bör­den av begrep­pet. När man gör det blir det lät­ta­re att för­stå var­för kva­li­tet lönar sig och leder till en läg­re total­kost­nad på lång sikt. För att fullt ut kun­na utvär­de­ra vad en pro­dukt kos­tar behö­ver man för­stå vad det kos­tar att äga den över hela dess livs­tid. Detta kal­las för pro­duk­tens tota­la ägar­kost­nad eller Total Cost of Ownership (TCO).

Läs artikel »

Prefabricerade trähus – en framtidsspaning

Kort bygg­tid, mind­re kli­mat­på­ver­kan och läg­re kost­na­der; det finns fle­ra saker som talar för pre­fab­hus i trä. Alingsåshem har pro­vat meto­den och ser sto­ra möj­lig­he­ter.

Läs artikel »

Kontinuerlig utveckling är nyckeln till framgång

Det sägs att man lever så länge man lär och det får vi väl ändå anse vara en san­ning. Eller i alla fall väl­digt nära san­ning­en. Att kon­ti­nu­er­ligt utveck­las är något vi män­ni­skor gjort för att anpas­sa oss till oli­ka mil­jö­er. Och för före­tag är utveck­ling nyc­keln till fram­gång.

Läs artikel »

Belysningstrender 2019 enligt Ateljé Lyktan

Ateljé Lyktan har sedan 1930-talet desig­nat hög­klas­sig belys­ning. Här delar de med sig sina bäs­ta tips inom lamp- och ljus­värl­den inför 2019.

Läs artikel »

Den personliga klockan


Många närings­livstop­par går upp i ottan och beskri­ver sig själ­va som mor­gon­män­ni­skor. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren häv­dar dock att för tidi­ga morg­nar kan leda till oba­lans som i sin tur kan vara far­ligt för häl­san. Hon före­språ­kar istäl­let en helt annan rutin.

Läs artikel »

Så handskas du med negativ stress

Stress kan vara posi­tiv – det kan få oss att bli effek­ti­va och hand­lings­kraf­ti­ga. Men stress kan ock­så vara vår värs­ta fien­de. Enligt hjärn-forsk­ning kan nega­tiv stress lik­nas vid att ”dric­ka gift”. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren tip­sar om hur du ska göra för att und­vi­ka stress­fäl­lor­na.

Läs artikel »