Skip to content

Sju steg till vass projektledning enligt Bravida

Alla inblandade vill att projekt ska bli lyckade och lönsamma – och för att nå dit krävs att projektledningen sitter som den ska. Hampus Hellgren, projektledare på Bravida, har varit i branschen i över tjugo år, de senaste tio som projektledare. Här bjuder han på sina bästa tips.

1. Skapa överblick

Det gäl­ler att vara väl för­be­redd från start och det bör­jar egent­li­gen med anbuds­ske­det. Då kan det till exem­pel hand­la om att stäl­la frå­gor till byg­gent­re­pre­nö­ren, som ju ofta är bestäl­la­re för en el-ent­re­pre­nör. För att kun­na läm­na anbud som i slutän­dan ger bra resul­tat mås­te man ska­pa sig en bild av vad kun­den vill ha.

2. Etablera god dialog

Se till att redan vid start­mö­tet läg­ga grun­den till en öppen dia­log med såväl er bestäl­la­re som fas­tig­hets­ä­ga­ren och slut­kun­den. Diskutera ige­nom pro­jek­tet för att vara säker på att allt är genom­tänkt i detalj så att ni kan leve­re­ra rätt pro­duk­ter och rätt utfö­ran­de – och så att bestäl­la­ren har rätt för­vänt­ning­ar. För att göra en lik­nel­se, så är det inte ovan­ligt att någon köper en Škoda men vän­tar sig en Ferrari. Därför är det vik­tigt att vara tyd­lig med vad man leve­re­rar – på temat ”så här har vi tol­kat kon­trak­tet” – till exem­pel i form av en sepa­rat bila­ga i system­hand­ling­ar­na.

Hampus Hellgren, med över 10 års erfa­ren­het som pro­jekt­le­da­re.

3. Planera noggrant

Innan pro­jek­tet drar igång på all­var gäl­ler det att pla­ne­ra, såväl internt som med bestäl­la­ren. Skapa tid­pla­ner, sätt ihop pro­jekt­team och se till att få rätt resur­ser på rätt plats. Just det här med resur­ser är vik­tigt. Alla inblan­da­de mås­te vara med­vet­na om att det krävs tid och enga­ge­mang för att resul­ta­tet ska bli bra. Det inne­bär även att ni som elent­re­pre­nör mås­te kun­na stäl­la krav på bestäl­la­ren, för att kun­na göra ett bra jobb.

4. Skapa produktionskalkyl

Slå fast vad som ska göras vid oli­ka ske­den i pro­jek­tet, så att både mate­ri­el och arbets­kraft finns på plats. Ni mås­te ha till­räck­lig koll för att kal­ky­len inte ska bli för gene­rell, men und­vik att bli för detal­je­ra­de. Då blir det svårt att föl­ja upp arbe­tet. För att ta ett exem­pel, så kan det vara rim­ligt att göra pla­ner och kal­ky­ler för ett vånings­plan i ett hus, men inte ner på rums­ni­vå – det blir för detal­je­rat.

5. Jobba strukturerat

Ordning och reda är nyc­kelord. Ha koll på alla inköp, allt mate­ri­al och alla tim­mar. Det är bra att ska­pa ruti­ner för möten och avstäm­ning­ar, både internt och med bestäl­la­ren. När pro­jek­tet väl rul­lar är det även vik­tigt att hål­la med­ar­be­tar­na moti­ve­ra­de, så se till att ge posi­tiv feed­back, att ha högt i tak och att lyss­na på dina mon­tö­rer.

6. Avsluta snyggt

Om man har gjort rätt från bör­jan bru­kar även slut­fa­sen av pro­jek­tet gå smi­digt. Det gäl­ler till exem­pel att ha koll på prov­ning­ar och doku­men­ta­tion, som anläg­garin­tyg och för­säk­ran om elin­stal­la­tion, så det inte blir tvis­ter om slut­le­ve­ran­sen. Det kan all­tid fin­nas små­sa­ker att dis­ku­te­ra med bestäl­la­ren, men man vill inte ham­na i ett läge där bestäl­la­ren inte är nöjd. För själ­va arbe­tet är det slut­be­sikt­ning­en som sät­ter punkt – till exem­pel sätts garan­ti­ti­den från det datu­met – men sedan är det trev­ligt att göra något till­sam­mans för att fira ett väl utfört arbe­te. Vi bru­kar ofta gå ut och äta en bit mat med pro­jekt­grup­pen.

7. Följ upp

Att doku­men­te­ra bra är en själv­klar­het och ett krav, men se även till att föl­ja upp pro­jek­tet, både internt och i pro­jekt­grup­pen. Det kan vara tajt med tid när näs­ta upp­drag vän­tar bakom hör­net, men det är vär­de­fullt att ta med sig erfa­ren­he­ter till kom­man­de pro­jekt.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Hantera din tid effektivt – del 2

Med hjälp av någ­ra enk­la tips kan du job­ba både smar­ta­re och mind­re. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren delar med sig av sina vik­ti­gas­te san­ning­ar för att slip­pa nega­tiv stress och få mer gjort utan att behö­va job­ba mer.

Läs artikel »

Personskyddsbrytare ger sinnesro

Med per­son­skydds­bry­ta­re hjäl­per elekt­ri­kern Jonathan Palm vil­la­kun­der som har pro­blem med åter­kom­man­de strö­mav­brott.

Läs artikel »

Skjuter du upp saker?

Är du en av dem som skju­ter upp saker? Du vet att du bor­de ta tag i tids­rap­por­te­ring­en, men i stäl­let skju­ter du upp den till kväl­len, näs­ta dag, näs­ta vec­ka. Sedan gör du upp­gif­ten när det är akut och far­ligt nära dead­li­ne. Eller i värs­ta fall inte alls. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren tip­sar om hur du ska tän­ka för att slu­ta skju­ta saker på fram­ti­den.

Läs artikel »

Själv är bästa dräng, eller?

Ensam är stark är ett gam­malt och väl­känt mot­to. Men stäm­mer det i dagens sam­häl­le? Jag tyc­ker sna­ra­re livet hand­lar om att byg­ga lång­sik­ti­ga rela­tio­ner och utveck­las till­sam­mans med and­ra. Både pri­vat och i arbets­li­vet.

Läs artikel »

Projektpackade leveranser sparar tid och pengar

Vid omfat­tan­de instal­la­tio­ner på sto­ra byg­gen blir logisti­ken, när det gäl­ler för­sörj­ning av mate­ri­al och verk­tyg, enormt vik­tig. Risken för svinn och fel när man han­te­rar sto­ra lager är all­tid stor. Den ris­ken kan mins­kas genom att utnytt­ja pro­jekt­pac­ka­de leve­ran­ser med pre­cis det som behövs för dagen.

Läs artikel »

The Carpenters – byggfirman som håller tiden

Byggfirman The Carpenters i Göteborg har hit­tat ett arbets­sätt som upp­skat­tas av kun­der­na. Det gör att de blir kla­ra på utsatt tid och till utlo­vat pris. Något säll­synt i bran­schen. Därför är de ock­så myc­ket upp­skat­ta­de av kun­der­na. Men hur gör de…?

Läs artikel »
elit. ut massa Nullam libero neque.

Den här sidan använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen. Genom att fortsätta använda webbsidan godkänner du detta. Du kan gå in under säkerhetsinställningarna i din webbläsare och välja att rensa cookies eller helt stänga av dem. Läs mer om vår policy här.

Pin It on Pinterest