Skip to content

Själv är bästa dräng, eller?

Ensam är stark är ett gammalt och välkänt motto. Men stämmer det i dagens samhälle? Jag tycker snarare livet handlar om att bygga långsiktiga relationer och utvecklas tillsammans med andra. Både privat och i arbetslivet.

När det kom­mer till för­sälj­ning och att göra affä­rer är rela­tio­nen oftast bety­del­se­full, den ska inte underskat­tas. Det bör­jar redan vid förs­ta intryc­ket, vi män­ni­skor synar den vi möter efter bara någ­ra få sekun­der. Efter det kan det vara svårt att änd­ra upp­fatt­ning­en. Det låter kanske hårt men det är så vi män­ni­skor fun­ge­rar.

För att kun­na lyc­kas väl i livet behö­ver man kun­na byg­ga lång­sik­ti­ga rela­tio­ner. En god rela­tion till en affärspart­ner eller kund är all­tid cen­tral. Att vår­da sina rela­tio­ner leder till ett lång­sik­tigt sam­ar­be­te som i sin tur ger möj­lig­he­ter till goda affä­rer.

Orsaken till att vi för­lo­rar en affär kan bero på många fak­to­rer men till hög grad hand­lar det oftast om att vi bris­ter i vår rela­tion. Som i all kom­mu­ni­ka­tion och i alla rela­tio­ner så är det hur mot­par­ten upp­le­ver sin rela­tion med dig som är avgö­ran­de. Det kan hand­la om bemö­tan­de, för lite kon­takt eller för lite infor­ma­tion. Det hand­lar ock­så om kva­li­tet vil­ket inne­bär att den fysis­ka pro­duk­ten, den ser­vice eller tjänst du erbju­der ock­så mås­te upp­fat­tas posi­tivt av mot­ta­ga­ren. Att vara lyhörd bru­kar ock­så var en bra utgångs­punkt. Ett exem­pel på det är fas­tig­hets­för­val­ta­ren Aspelin Ramm som inve­ste­rar i kva­li­tet för att behål­la sina hyres­gäs­ter.

Relationer är nyc­keln till fram­gång, både pri­vat och i arbets­li­vet. Att skyl­la på att den för­lo­ra­de affä­ren beror på att kon­kur­ren­ter­na erbju­dit bätt­re pro­duk­ter och läg­re pri­ser är där­för många gång­er inte sant.

Tidigare har vi skri­vit om robo­tar­nas intrång i bygg­bran­schen. Frågan är om vi byg­ger rela­tio­ner med robo­tar i fram­ti­den? Jag tror att vi kom­mer stö­ta på både tera­pi­ro­bo­tar och säll­skaps­ro­bo­tar. Detta är ett ämne vi får åter­kom­ma till, men robo­tar­na ska inte ses som någon­ting som tar vår plats. De kom­plet­te­rar oss, för oss fram­åt i vår stän­di­ga strä­van efter utveck­ling.

Ni kanske har sett klip­pet där Googles robot ring­er upp och bokar en klipp­tid? Detta kan te sig skräm­man­de men är för­mod­li­gen något vi får accep­te­ra i fram­ti­den.

Johan Ran
Head of Marketing & Communication

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Öppna standarder för det smarta hemmet

Nu kom­mer du som läser Hager Magasins lät­ta­re hit­ta bland inne­hål­let på den här webb­plat­sen. Vi har näm­li­gen upp­da­te­rat vin­jet­ter­na så att du får en för­bätt­rad läsupp­le­vel­se. Här nedan lis­tar vi vad som ryms under våra fyra nya vin­jet­ter.

Läs artikel »

Effektivitet genom självinsikt – del 1

Utnyttja din ful­la poten­ti­al och age­ra såväl mer effek­tivt som moti­ve­rat. Ledarskapscoachen Catharina Sjögtren delar med sig av experttip­sen för ökad effek­ti­vi­tet.

Läs artikel »

9 orsaker varför era bästa medarbetare slutar

Riskerar du att för­lo­ra duk­ti­ga med­ar­be­ta­re? Management kon­sul­ten Donn Carr lis­tar nio skäl till var­för de bäs­ta med­ar­be­tar­na säger upp sig.

Läs artikel »

Hantera din tid effektivt – del 2

Med hjälp av någ­ra enk­la tips kan du job­ba både smar­ta­re och mind­re. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren delar med sig av sina vik­ti­gas­te san­ning­ar för att slip­pa nega­tiv stress och få mer gjort utan att behö­va job­ba mer.

Läs artikel »

Snårigt regelverk försvårar utveckling

Det svull­na och krång­li­ga regel­ver­ket är en bidra­gan­de orsak till att bygg­bran­schen har svårt att utveck­la sin pro­duk­ti­vi­tet och lön­sam­het. Det menar Mikael Anjou, tidi­ga­re vd på fle­ra av bola­gen i Einar Mattsson-grup­pen, och för­fat­ta­re till boken ”Den inef­fek­ti­va bygg­bran­schen”.

Läs artikel »

Skjuter du upp saker?

Är du en av dem som skju­ter upp saker? Du vet att du bor­de ta tag i tids­rap­por­te­ring­en, men i stäl­let skju­ter du upp den till kväl­len, näs­ta dag, näs­ta vec­ka. Sedan gör du upp­gif­ten när det är akut och far­ligt nära dead­li­ne. Eller i värs­ta fall inte alls. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren tip­sar om hur du ska tän­ka för att slu­ta skju­ta saker på fram­ti­den.

Läs artikel »
id Lorem sem, venenatis Phasellus consectetur

Den här sidan använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen. Genom att fortsätta använda webbsidan godkänner du detta. Du kan gå in under säkerhetsinställningarna i din webbläsare och välja att rensa cookies eller helt stänga av dem. Läs mer om vår policy här.

Pin It on Pinterest