Ensam är stark är ett gammalt och välkänt motto. Men stämmer det i dagens samhälle? Jag tycker snarare livet handlar om att bygga långsiktiga relationer och utvecklas tillsammans med andra. Både privat och i arbetslivet.
När det kommer till försäljning och att göra affärer är relationen oftast betydelsefull, den ska inte underskattas. Det börjar redan vid första intrycket, vi människor synar den vi möter efter bara några få sekunder. Efter det kan det vara svårt att ändra uppfattningen. Det låter kanske hårt men det är så vi människor fungerar.
För att kunna lyckas väl i livet behöver man kunna bygga långsiktiga relationer. En god relation till en affärspartner eller kund är alltid central. Att vårda sina relationer leder till ett långsiktigt samarbete som i sin tur ger möjligheter till goda affärer.
Orsaken till att vi förlorar en affär kan bero på många faktorer men till hög grad handlar det oftast om att vi brister i vår relation. Som i all kommunikation och i alla relationer så är det hur motparten upplever sin relation med dig som är avgörande. Det kan handla om bemötande, för lite kontakt eller för lite information. Det handlar också om kvalitet vilket innebär att den fysiska produkten, den service eller tjänst du erbjuder också måste uppfattas positivt av mottagaren. Att vara lyhörd brukar också var en bra utgångspunkt. Ett exempel på det är fastighetsförvaltaren Aspelin Ramm som investerar i kvalitet för att behålla sina hyresgäster.
Relationer är nyckeln till framgång, både privat och i arbetslivet. Att skylla på att den förlorade affären beror på att konkurrenterna erbjudit bättre produkter och lägre priser är därför många gånger inte sant.
Tidigare har vi skrivit om robotarnas intrång i byggbranschen. Frågan är om vi bygger relationer med robotar i framtiden? Jag tror att vi kommer stöta på både terapirobotar och sällskapsrobotar. Detta är ett ämne vi får återkomma till, men robotarna ska inte ses som någonting som tar vår plats. De kompletterar oss, för oss framåt i vår ständiga strävan efter utveckling.
Ni kanske har sett klippet där Googles robot ringer upp och bokar en klipptid? Detta kan te sig skrämmande men är förmodligen något vi får acceptera i framtiden.
Johan Ran
Head of Marketing & Communication
Dela artikeln om du gillade den!
Fler artiklar om krönika, kvalitet, relationer m.m.
Förslag på mer läsning
Därför är svenskarna skeptiska till det smarta hemmet
Fastighetsbolaget Swebostad satsat på smarta hem-lösningar i sina bostäder och tror på en stark utveckling inom segmentet. Samtidigt uppger majoritet av svenskarna att de inte vill ha fler uppkopplade prylar i sina hem.
Läs artikel »Så skapar fastighetsbolaget lojala hyresgäster
Kvalitet och hållbarhet står i fokus när Aspelin Ramm bygger nytt och ger tomma fastigheter nytt kommersiellt värde.
– Vi tror på arkitektur som både är hållbar och vacker att titta på, säger Mathias Vårström.
Säkringen genom tiden – från fransk urmakaridé till smidiga dvärgbrytare
Ända sedan elektriciteten introducerades har den förändrat vår vardag. I takt med att vi blivit beroende av elen har vi lyckats tämja den med allt smartare produkter. Det här är berättelsen om hur vi gått från 1800-talets smältsäkring till dagens snabbanslutande dvärgbrytare.
Läs artikel »Så löste Midroc den pressade tidsplanen
Midroc har anlitats som el-entreprenör när NCC bygger ut Länssjukhuset Ryhov i Jönköping. Det som utmärker projektet är den pressade tidsplanen. För att effektivisera föreslog Midroc att kanalsystemen skulle vara förmonterade innan de anlände till bygget.
Läs artikel »Tekniken som förbättrar för de äldre
Gardiner som fladdrar när nya meddelande finns att läsa på en skärm eller trälådor som skickar meddelande när man knackar på dem. Att bädda in teknik i vardagliga prylar är en del i det som kallas active assisted living (AAL) internationellt.
Läs artikel »