Själv är bästa dräng, eller?

Ensam är stark är ett gammalt och välkänt motto. Men stämmer det i dagens samhälle? Jag tycker snarare livet handlar om att bygga långsiktiga relationer och utvecklas tillsammans med andra. Både privat och i arbetslivet.

När det kom­mer till för­sälj­ning och att göra affä­rer är rela­tio­nen oftast bety­del­se­full, den ska inte underskat­tas. Det bör­jar redan vid förs­ta intryc­ket, vi män­ni­skor synar den vi möter efter bara någ­ra få sekun­der. Efter det kan det vara svårt att änd­ra upp­fatt­ning­en. Det låter kanske hårt men det är så vi män­ni­skor fungerar.

För att kun­na lyc­kas väl i livet behö­ver man kun­na byg­ga lång­sik­ti­ga rela­tio­ner. En god rela­tion till en affärspart­ner eller kund är all­tid cen­tral. Att vår­da sina rela­tio­ner leder till ett lång­sik­tigt sam­ar­be­te som i sin tur ger möj­lig­he­ter till goda affärer.

Orsaken till att vi för­lo­rar en affär kan bero på många fak­to­rer men till hög grad hand­lar det oftast om att vi bris­ter i vår rela­tion. Som i all kom­mu­ni­ka­tion och i alla rela­tio­ner så är det hur mot­par­ten upp­le­ver sin rela­tion med dig som är avgö­ran­de. Det kan hand­la om bemö­tan­de, för lite kon­takt eller för lite infor­ma­tion. Det hand­lar ock­så om kva­li­tet vil­ket inne­bär att den fysis­ka pro­duk­ten, den ser­vice eller tjänst du erbju­der ock­så mås­te upp­fat­tas posi­tivt av mot­ta­ga­ren. Att vara lyhörd bru­kar ock­så var en bra utgångs­punkt. Ett exem­pel på det är fas­tig­hets­för­val­ta­ren Aspelin Ramm som inve­ste­rar i kva­li­tet för att behål­la sina hyresgäster.

Relationer är nyc­keln till fram­gång, både pri­vat och i arbets­li­vet. Att skyl­la på att den för­lo­ra­de affä­ren beror på att kon­kur­ren­ter­na erbju­dit bätt­re pro­duk­ter och läg­re pri­ser är där­för många gång­er inte sant.

Tidigare har vi skri­vit om robo­tar­nas intrång i bygg­bran­schen. Frågan är om vi byg­ger rela­tio­ner med robo­tar i fram­ti­den? Jag tror att vi kom­mer stö­ta på både tera­pi­ro­bo­tar och säll­skaps­ro­bo­tar. Detta är ett ämne vi får åter­kom­ma till, men robo­tar­na ska inte ses som någon­ting som tar vår plats. De kom­plet­te­rar oss, för oss fram­åt i vår stän­di­ga strä­van efter utveckling.

Ni kanske har sett klip­pet där Googles robot ring­er upp och bokar en klipp­tid? Detta kan te sig skräm­man­de men är för­mod­li­gen något vi får accep­te­ra i framtiden.

Johan Ran
Head of Marketing & Communication

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Byggbranschen halkar efter

Kan pre­fab­ri­ce­ra­de hus lösa byggsek­torns steg­ran­de pris­ut­veck­ling? Experter häv­dar att bygg­bran­schen kom­mer tving­as att auto­ma­ti­se­ra, digi­ta­li­se­ra och indust­ri­a­li­se­ra bygg­pro­ces­sen om man ska kun­na nå en bre­da­re mark­nad, eller behål­la den man har. Detta är del 1 i vår arti­kel­se­rie om pre­fab­ri­ce­rat byggande.

Läs artikel »

Så skapar fastighetsbolaget lojala hyresgäster

Kvalitet och håll­bar­het står i fokus när Aspelin Ramm byg­ger nytt och ger tom­ma fas­tig­he­ter nytt kom­mer­si­ellt värde.
– Vi tror på arki­tek­tur som både är håll­bar och vac­ker att tit­ta på, säger Mathias Vårström.

Läs artikel »

IoT och den kommande guldåldern för installatörer

Utvecklingen inom IoT med­för enor­ma möj­lig­he­ter på områ­den som ener­gi­be­spa­ring, säker­het och kom­fort och där­med ock­så för installatörer.

Läs artikel »

Så resonerar jag kring kvalitet

Total ägan­de­kost­nad är ett ämne jag tyc­ker är intres­sant, både som pri­vat­per­son och i min yrkes­roll. Det är vik­tigt att för­stå inne­bör­den av begrep­pet. När man gör det blir det lät­ta­re att för­stå var­för kva­li­tet lönar sig och leder till en läg­re total­kost­nad på lång sikt. För att fullt ut kun­na utvär­de­ra vad en pro­dukt kos­tar behö­ver man för­stå vad det kos­tar att äga den över hela dess livs­tid. Detta kal­las för pro­duk­tens tota­la ägar­kost­nad eller Total Cost of Ownership (TCO).

Läs artikel »

”Elbranschen är en kvarleva av det förgångna” – Bergendahls El om jämställdhet

Endast två pro­cent av alla elekt­ri­ker är kvin­nor. Det vill Bergendahls El änd­ra på. Sedan fyra år till­ba­ka dri­ver de en kam­panj som ska öka kon­cer­nens kvinn­li­ga elekt­ri­ker till sex procent.

Läs artikel »

Hemautomation och installatörens roll

Hemautomation och IoT ökar snabbt sam­ti­digt som kun­der­na ofta sak­nar kun­skap. Hur kan instal­la­tö­rer­na hjäl­pa alla des­sa kon­su­men­ter med rådgivning?

Läs artikel »