Själv är bästa dräng, eller?

Ensam är stark är ett gammalt och välkänt motto. Men stämmer det i dagens samhälle? Jag tycker snarare livet handlar om att bygga långsiktiga relationer och utvecklas tillsammans med andra. Både privat och i arbetslivet.

När det kom­mer till för­sälj­ning och att göra affä­rer är rela­tio­nen oftast bety­del­se­full, den ska inte underskat­tas. Det bör­jar redan vid förs­ta intryc­ket, vi män­ni­skor synar den vi möter efter bara någ­ra få sekun­der. Efter det kan det vara svårt att änd­ra upp­fatt­ning­en. Det låter kanske hårt men det är så vi män­ni­skor fun­ge­rar.

För att kun­na lyc­kas väl i livet behö­ver man kun­na byg­ga lång­sik­ti­ga rela­tio­ner. En god rela­tion till en affärspart­ner eller kund är all­tid cen­tral. Att vår­da sina rela­tio­ner leder till ett lång­sik­tigt sam­ar­be­te som i sin tur ger möj­lig­he­ter till goda affä­rer.

Orsaken till att vi för­lo­rar en affär kan bero på många fak­to­rer men till hög grad hand­lar det oftast om att vi bris­ter i vår rela­tion. Som i all kom­mu­ni­ka­tion och i alla rela­tio­ner så är det hur mot­par­ten upp­le­ver sin rela­tion med dig som är avgö­ran­de. Det kan hand­la om bemö­tan­de, för lite kon­takt eller för lite infor­ma­tion. Det hand­lar ock­så om kva­li­tet vil­ket inne­bär att den fysis­ka pro­duk­ten, den ser­vice eller tjänst du erbju­der ock­så mås­te upp­fat­tas posi­tivt av mot­ta­ga­ren. Att vara lyhörd bru­kar ock­så var en bra utgångs­punkt. Ett exem­pel på det är fas­tig­hets­för­val­ta­ren Aspelin Ramm som inve­ste­rar i kva­li­tet för att behål­la sina hyres­gäs­ter.

Relationer är nyc­keln till fram­gång, både pri­vat och i arbets­li­vet. Att skyl­la på att den för­lo­ra­de affä­ren beror på att kon­kur­ren­ter­na erbju­dit bätt­re pro­duk­ter och läg­re pri­ser är där­för många gång­er inte sant.

Tidigare har vi skri­vit om robo­tar­nas intrång i bygg­bran­schen. Frågan är om vi byg­ger rela­tio­ner med robo­tar i fram­ti­den? Jag tror att vi kom­mer stö­ta på både tera­pi­ro­bo­tar och säll­skaps­ro­bo­tar. Detta är ett ämne vi får åter­kom­ma till, men robo­tar­na ska inte ses som någon­ting som tar vår plats. De kom­plet­te­rar oss, för oss fram­åt i vår stän­di­ga strä­van efter utveck­ling.

Ni kanske har sett klip­pet där Googles robot ring­er upp och bokar en klipp­tid? Detta kan te sig skräm­man­de men är för­mod­li­gen något vi får accep­te­ra i fram­ti­den.

Johan Ran
Head of Marketing & Communication

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Därför är svenskarna skeptiska till det smarta hemmet

Fastighetsbolaget Swebostad sat­sat på smar­ta hem-lös­ning­ar i sina bostä­der och tror på en stark utveck­ling inom seg­men­tet. Samtidigt upp­ger majo­ri­tet av svens­kar­na att de inte vill ha fler upp­kopp­la­de pry­lar i sina hem.

Läs artikel »

Så skapar fastighetsbolaget lojala hyresgäster

Kvalitet och håll­bar­het står i fokus när Aspelin Ramm byg­ger nytt och ger tom­ma fas­tig­he­ter nytt kom­mer­si­ellt vär­de.
– Vi tror på arki­tek­tur som både är håll­bar och vac­ker att tit­ta på, säger Mathias Vårström.

Läs artikel »

Säkringen genom tiden – från fransk urmakaridé till smidiga dvärgbrytare

Ända sedan elekt­ri­ci­te­ten intro­du­ce­ra­des har den för­änd­rat vår var­dag. I takt med att vi bli­vit bero­en­de av elen har vi lyc­kats täm­ja den med allt smar­ta­re pro­duk­ter. Det här är berät­tel­sen om hur vi gått från 1800-talets smält­säk­ring till dagens snab­ban­slu­tan­de dvärg­bry­ta­re.

Läs artikel »

Så löste Midroc den pressade tidsplanen

Midroc har anli­tats som el-ent­re­pre­nör när NCC byg­ger ut Länssjukhuset Ryhov i Jönköping. Det som utmär­ker pro­jek­tet är den pres­sa­de tids­pla­nen. För att effek­ti­vi­se­ra föreslog Midroc att kanal­sy­ste­men skul­le vara för­mon­te­ra­de innan de anlän­de till byg­get.

Läs artikel »

Tekniken som förbättrar för de äldre

Gardiner som fladd­rar när nya med­de­lan­de finns att läsa på en skärm eller trälå­dor som skic­kar med­de­lan­de när man knac­kar på dem. Att bäd­da in tek­nik i var­dag­li­ga pry­lar är en del i det som kal­las acti­ve assisted living (AAL) inter­na­tio­nellt.

Läs artikel »

Familj skapar Sveriges modernaste ekohus

Det tog fyra år för famil­jen Hallström att fär­dig­stäl­la sitt rad­hus från 1960-talet till ett modernt och ener­gi­ef­fek­tivt eko­hus. Nu är de inne på reno­ve­rings­pro­jekt num­mer två som ska bli Sveriges moder­nas­te eko­hus.

Läs artikel »