Själv är bästa dräng, eller?

Ensam är stark är ett gammalt och välkänt motto. Men stämmer det i dagens samhälle? Jag tycker snarare livet handlar om att bygga långsiktiga relationer och utvecklas tillsammans med andra. Både privat och i arbetslivet.

När det kom­mer till för­sälj­ning och att göra affä­rer är rela­tio­nen oftast bety­del­se­full, den ska inte underskat­tas. Det bör­jar redan vid förs­ta intryc­ket, vi män­ni­skor synar den vi möter efter bara någ­ra få sekun­der. Efter det kan det vara svårt att änd­ra upp­fatt­ning­en. Det låter kanske hårt men det är så vi män­ni­skor fungerar.

För att kun­na lyc­kas väl i livet behö­ver man kun­na byg­ga lång­sik­ti­ga rela­tio­ner. En god rela­tion till en affärspart­ner eller kund är all­tid cen­tral. Att vår­da sina rela­tio­ner leder till ett lång­sik­tigt sam­ar­be­te som i sin tur ger möj­lig­he­ter till goda affärer.

Orsaken till att vi för­lo­rar en affär kan bero på många fak­to­rer men till hög grad hand­lar det oftast om att vi bris­ter i vår rela­tion. Som i all kom­mu­ni­ka­tion och i alla rela­tio­ner så är det hur mot­par­ten upp­le­ver sin rela­tion med dig som är avgö­ran­de. Det kan hand­la om bemö­tan­de, för lite kon­takt eller för lite infor­ma­tion. Det hand­lar ock­så om kva­li­tet vil­ket inne­bär att den fysis­ka pro­duk­ten, den ser­vice eller tjänst du erbju­der ock­så mås­te upp­fat­tas posi­tivt av mot­ta­ga­ren. Att vara lyhörd bru­kar ock­så var en bra utgångs­punkt. Ett exem­pel på det är fas­tig­hets­för­val­ta­ren Aspelin Ramm som inve­ste­rar i kva­li­tet för att behål­la sina hyresgäster.

Relationer är nyc­keln till fram­gång, både pri­vat och i arbets­li­vet. Att skyl­la på att den för­lo­ra­de affä­ren beror på att kon­kur­ren­ter­na erbju­dit bätt­re pro­duk­ter och läg­re pri­ser är där­för många gång­er inte sant.

Tidigare har vi skri­vit om robo­tar­nas intrång i bygg­bran­schen. Frågan är om vi byg­ger rela­tio­ner med robo­tar i fram­ti­den? Jag tror att vi kom­mer stö­ta på både tera­pi­ro­bo­tar och säll­skaps­ro­bo­tar. Detta är ett ämne vi får åter­kom­ma till, men robo­tar­na ska inte ses som någon­ting som tar vår plats. De kom­plet­te­rar oss, för oss fram­åt i vår stän­di­ga strä­van efter utveckling.

Ni kanske har sett klip­pet där Googles robot ring­er upp och bokar en klipp­tid? Detta kan te sig skräm­man­de men är för­mod­li­gen något vi får accep­te­ra i framtiden.

Johan Ran
Head of Marketing & Communication

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Gå från installatör till rådgivare inom hemautomation

Hjälp era kun­der med hem­au­to­ma­tion när nya pro­duk­ter flö­dar från de sto­ra tek­nik­gi­gan­ter­na. För att hem­ma­fix­ar­na ska få sina smar­ta hem krävs eltek­nis­ka kun­ska­per som elin­stal­la­tö­ren har och då är det vik­tigt att kun­na age­ra råd­gi­va­re till dina kunder.

Läs artikel »

KNX – det logiska valet för installatörer

Om du väger alla för- och nack­de­lar mot varand­ra är det ett pro­to­koll som fram­står som det bäs­ta valet för pro­fes­sio­nel­la tillämp­ning­ar. KNX är just nu det natur­li­ga valet för pro­fes­sio­nel­la och drift­säk­ra hem­au­to­ma­tions­lös­ning­ar. KNX har helt enkelt flest fördelar.

Läs artikel »

Byggbranschen står och stampar

Det går dåligt för bygg­bran­schen. Inte när det gäl­ler omsätt­ning – som bekant har det byggts mas­sor de senas­te decen­ni­er­na. Men när det gäl­ler pro­duk­ti­vi­tet och lön­sam­het har man i många år stått och stam­pat på sam­ma fläck.

Läs artikel »

Prefabricerade hus är framtiden

Götenehus är en aktör som indust­ri­a­li­se­rat sin pro­duk­tion. De har bland annat sat­sat 60 mil­jo­ner kro­nor på en ny fabrik för indust­ri­ell volym­hus­pro­duk­tion. Under årens lopp har de pre­fab­ri­ce­ra­de husen tagit upp en allt stör­re del av deras verk­sam­het. I dag leve­re­rar de nästin­till fär­di­ga vägg­kon­struk­tio­ner till byggarbetsplatsen.

Läs artikel »

Att slå på strömmen i Sverige och utomlands

Tryggheten i hem­met och på arbets­plat­sen är ingen­ting att tum­ma på. Ändå sker en stor andel elre­la­te­ra­de brän­der och ska­dor årli­gen. Därför har Hager star­tat ini­ti­a­ti­vet ”Det är säk­rast så” för att spri­da kun­skap om elsäkerhet. 

Läs artikel »

Tänk på ditt värdeerbjudande – det är viktigt

I dagens mediebrus är det ofta svårt att nå ut med sitt bud­skap till sina kun­der och då kan det vara smart att du foku­se­rar på value pro­po­si­tion, eller vär­de­er­bju­dan­de som det heter på svens­ka. I måna­dens krö­ni­ka tip­sar Johan om hur du kan lyc­kas med att ta fram ett fram­gångs­rikt vär­de­er­bju­dan­de till dina kunder.

Läs artikel »