Skip to content

Själv är bästa dräng, eller?

Ensam är stark är ett gammalt och välkänt motto. Men stämmer det i dagens samhälle? Jag tycker snarare livet handlar om att bygga långsiktiga relationer och utvecklas tillsammans med andra. Både privat och i arbetslivet.

När det kom­mer till för­sälj­ning och att göra affä­rer är rela­tio­nen oftast bety­del­se­full, den ska inte underskat­tas. Det bör­jar redan vid förs­ta intryc­ket, vi män­ni­skor synar den vi möter efter bara någ­ra få sekun­der. Efter det kan det vara svårt att änd­ra upp­fatt­ning­en. Det låter kanske hårt men det är så vi män­ni­skor fun­ge­rar.

För att kun­na lyc­kas väl i livet behö­ver man kun­na byg­ga lång­sik­ti­ga rela­tio­ner. En god rela­tion till en affärspart­ner eller kund är all­tid cen­tral. Att vår­da sina rela­tio­ner leder till ett lång­sik­tigt sam­ar­be­te som i sin tur ger möj­lig­he­ter till goda affä­rer.

Orsaken till att vi för­lo­rar en affär kan bero på många fak­to­rer men till hög grad hand­lar det oftast om att vi bris­ter i vår rela­tion. Som i all kom­mu­ni­ka­tion och i alla rela­tio­ner så är det hur mot­par­ten upp­le­ver sin rela­tion med dig som är avgö­ran­de. Det kan hand­la om bemö­tan­de, för lite kon­takt eller för lite infor­ma­tion. Det hand­lar ock­så om kva­li­tet vil­ket inne­bär att den fysis­ka pro­duk­ten, den ser­vice eller tjänst du erbju­der ock­så mås­te upp­fat­tas posi­tivt av mot­ta­ga­ren. Att vara lyhörd bru­kar ock­så var en bra utgångs­punkt. Ett exem­pel på det är fas­tig­hets­för­val­ta­ren Aspelin Ramm som inve­ste­rar i kva­li­tet för att behål­la sina hyres­gäs­ter.

Relationer är nyc­keln till fram­gång, både pri­vat och i arbets­li­vet. Att skyl­la på att den för­lo­ra­de affä­ren beror på att kon­kur­ren­ter­na erbju­dit bätt­re pro­duk­ter och läg­re pri­ser är där­för många gång­er inte sant.

Tidigare har vi skri­vit om robo­tar­nas intrång i bygg­bran­schen. Frågan är om vi byg­ger rela­tio­ner med robo­tar i fram­ti­den? Jag tror att vi kom­mer stö­ta på både tera­pi­ro­bo­tar och säll­skaps­ro­bo­tar. Detta är ett ämne vi får åter­kom­ma till, men robo­tar­na ska inte ses som någon­ting som tar vår plats. De kom­plet­te­rar oss, för oss fram­åt i vår stän­di­ga strä­van efter utveck­ling.

Ni kanske har sett klip­pet där Googles robot ring­er upp och bokar en klipp­tid? Detta kan te sig skräm­man­de men är för­mod­li­gen något vi får accep­te­ra i fram­ti­den.

Johan Ran
Head of Marketing & Communication

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Kampen om morgondagens smarta produkter

Sakernas inter­net (IoT) ger oss smar­ta lös­ning­ar. Denver i USA utveck­lar smar­ta sam­hälls­funk­tio­ner. Amazon öpp­nar en smart butik där du bara tar det du vill ha och får räk­ning hem. Och Uber expe­ri­men­te­rar med en smart drönar­taxi. Men vad avgör om använd­ning av IoT är smart eller inte? Emma Estborn på inUse hjäl­per oss att ta reda på vad en smart pro­dukt bör upp­fyl­la för att bli fram­gångs­rik.

Läs artikel »

Så behåller du din personal

För Hagers läsa­re delar före­tagscoachen Catharina Sjögren med sig av kun­skap om hur du kan ska­pa enga­ge­ra­de, moti­ve­ra­de och driv­na med­ar­be­ta­re som stan­nar kvar på före­ta­get.

Läs artikel »

Så funkar bemanning i installatörsbranschen

Hur ser beman­ning ut i instal­la­törs­bra­schen? Vad fun­kar bra och vad fun­kar mind­re bra? Fler och fler blir egen­fö­re­ta­ga­re men är det enbart posi­tivt?

Läs artikel »

Sju steg till vass projektledning enligt Bravida

Alla inblan­da­de vill att pro­jekt ska bli lyc­ka­de och lön­sam­ma – och för att nå dit krävs att pro­jekt­led­ning­en sit­ter som den ska. Hampus Hellgren, pro­jekt­le­da­re på Bravida, har varit i bran­schen i över tju­go år, de senas­te tio som pro­jekt­le­da­re. Här bju­der han på sina bäs­ta tips.

Läs artikel »

Gå från installatör till rådgivare inom hemautomation

Hjälp era kun­der med hem­au­to­ma­tion när nya pro­duk­ter flö­dar från de sto­ra tek­nik­gi­gan­ter­na. För att hem­ma­fix­ar­na ska få sina smar­ta hem krävs eltek­nis­ka kun­ska­per som elin­stal­la­tö­ren har och då är det vik­tigt att kun­na age­ra råd­gi­va­re till dina kun­der.

Läs artikel »

Skjuter du upp saker?

Är du en av dem som skju­ter upp saker? Du vet att du bor­de ta tag i tids­rap­por­te­ring­en, men i stäl­let skju­ter du upp den till kväl­len, näs­ta dag, näs­ta vec­ka. Sedan gör du upp­gif­ten när det är akut och far­ligt nära dead­li­ne. Eller i värs­ta fall inte alls. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren tip­sar om hur du ska tän­ka för att slu­ta skju­ta saker på fram­ti­den.

Läs artikel »
Sed Donec Praesent dapibus tristique amet, felis

Den här sidan använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen. Genom att fortsätta använda webbsidan godkänner du detta. Du kan gå in under säkerhetsinställningarna i din webbläsare och välja att rensa cookies eller helt stänga av dem. Läs mer om vår policy här.

Pin It on Pinterest