Säljdrivande marknadsföring

Det finns en uppsjö av företag som erbjuder ungefär samma produkter och tjänster som ditt företag gör. Så vad ska ditt företag göra för att sticka ut? Jo, genom ett väl utfört positioneringsarbete kommer ni enklare nå fram till era kunder.

Målet med mark­nads­fö­ring är att ska­pa efter­frå­gan för era pro­duk­ter eller tjäns­ter vil­ket ska leda till för­sälj­ning. Alltså, se till att före­ta­gets ”vär­deska­pan­de” når ut till rätt kund­bas.

Är ni ett litet eller mel­lanstort före­tag, kanske rent av ett nystar­tat före­tag lig­ger fokus oftast på att kom­ma igång med för­sälj­ning­en. En del före­tag säger att de inte behö­ver mark­nads­fö­ra sig. Att det går all­de­les utmärkt ändå. Det är för­stås inte helt sant för mark­nads­fö­ring hand­lar inte bara om att köpa annon­ser utan är så myc­ket mer. Det finns mark­nads­fö­rings­kraft i var­je till­gång som ditt före­tag äger, anställ­da, kun­der, pro­duk­ter och anlägg­ning­ar. Allt kom­mu­ni­ce­rar och ska­par din image och ditt varu­mär­ke.

Det hand­lar inte all­tid om att enbart öka för­sälj­ning­en, det hand­lar även ofta om att ska­pa en för­flytt­ning. Exempelvis kan det vara så att ni säl­jer myc­ket av pro­dukt A, men vill säl­ja mer av pro­dukt B. Eller säg att ni ham­nat i ett fack där ni får lik­nan­de upp­drag trots ambi­tio­ner om att göra en för­flytt­ning för att få in mer spän­nan­de eller luk­ra­ti­va upp­drag. För att ni ska lyc­kas med för­flytt­ning­en och få nya kun­der så krävs det att era kun­der vet var ni finns och erbju­der. Det är här mark­nads­fö­ring kom­mer in i bil­den.

Positionering

Marknadsföring är nöd­vän­digt för att före­ta­get ska kun­na posi­tio­ne­ra sig på mark­na­den och utmär­ka sig från kon­kur­ren­ter­na. Just posi­tio­ne­ring är kanske den vik­ti­gas­te mark­nads­fö­rings- och för­sälj­nings­stra­te­gin ni kan inve­ste­ra i. Positionering hand­lar om att ska­pa asso­ci­a­tio­ner till ditt varu­mär­ke som skil­jer sig från and­ra och att ta en unik posi­tion i kun­dens med­ve­tan­de. Ni har redan en plats eller posi­tion i era kun­ders med­ve­tan­de, med­ve­tet eller inte, men kanske inte den öns­ka­de. Hjärnan sor­te­rar in ert före­tag i ett fack enligt den pro­dukt eller tjänst ni till­han­da­hål­ler. Detta häng­er ihop med det jag skrev ovan om att det finns mark­nads­fö­rings­kraft i var­je före­tags­till­gång och att ni mark­nads­för er i allt ni gör. Positionering i sig är mer eller mind­re en hel veten­skap, AI Ries och Jack Trout beskri­ver i sin bok Battle of your mind att vi har ett antal ”kate­go­riste­gar” i vårt med­ve­tan­de och för att just ert varu­mär­ke ska lyc­kas mås­te ni ham­na på någon av de övers­ta pinn­hå­len på ste­gen. Låt oss ta ett exem­pel: Världens högs­ta berg, vil­ka kan du? Jag tror de fles­ta av oss kan näm­na Mount Everest och K2. Men är du inte en klätt­ra­re eller geo­log så kan det vara svårt med tre­an och fyran som är Kanchenjunga och Lhotse. Vad gör man då om man inte är etta eller två på ste­gen, jo man dif­fe­ren­ti­e­rar sig. Så är ni inte störst eller först får ni ska­pa en ny ste­ge där ni har möj­lig­het att ta en ledig och lön­sam posi­tion.

Så startar ni upp ert positioneringsarbete

Som all­tid ska ni star­ta med kun­der­na. Ta reda på vil­ka de är, vil­ka behov de har, vil­ka pro­blem ni kan lösa för dem och var ni når dem. För att vara effek­tiv när ni mark­nads­för före­ta­get mås­te era säl­ja­re ha en bra pro­fil för den typ av kund som oftast inte­ra­ge­rar med ert före­tag. Den ide­a­la kund­pro­fi­len.
Se över vil­ket vär­de som era pro­duk­ter och tjäns­ter leve­re­rar. Vilka uni­ka för­de­lar till­för de i kun­der­nas var­dag. Här är det vik­tigt att ta med både hår­da och mju­ka vär­den. Undersök noga ert före­tag, uti­från och in, med kun­dens ögon och bygg upp din kom­mu­ni­ka­tion med deras intres­sen i fokus.

Tala direkt till kun­den och för­stå vad som är det verk­li­ga beho­vet. Vill de köpa en tavel­krok eller hänga upp en tav­la på väg­gen?

Johan Ran

Head of Marketing & Communication

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Installatörens ansvar och cybersäkerhet

Åsa Schwarz är IT-säker­hetskon­sult på Knowit delar med sig av sina insik­ter kring cyber­sä­ker­het i instal­la­törs­bran­schen.

Läs artikel »

Öppna standarder för det smarta hemmet

Utbudet av öpp­na stan­dar­der för bygg­nads- och hem­au­to­ma­tion har ökat enormt de senas­te åren. Här har vi sam­man­ställt en kort över­sikt över de van­li­gas­te stan­dar­der­na.

Läs artikel »

Precis som Alfons Åberg

I mor­gon, på mån­dag, eller näs­ta månad då ska ni få se! Är du som jag? Det vill säga att du fal­ler för fres­tel­sen att skju­ta upp saker som känns lite job­bi­ga. Det behö­ver givet­vis inte vara jobb­re­la­te­rat utan kan hand­la om att för­änd­ra livs­stil, kost, motions­va­nor, famil­je­si­tu­a­tio­nen eller helt enkelt om att bry­ta en dålig vana.

Läs artikel »

Förstå dig själv, organisationen och kollegorna – Effektivitet genom självinsikt – del 2

Ledarskapscoachen Catharina Sjögren delar med sig av experttip­sen för ökad effek­ti­vi­tet genom bätt­re kom­mu­ni­ka­tion och team work.

Läs artikel »

Miljarder sammankopplade apparater

Iot (inter­net of things) har fun­nits i decen­ni­er men det är främst under de senas­te åren det verk­li­ga genom­brot­tet kom­mit och ännu stör­re kom­mer det bli.

Läs artikel »

Stress orsak till elolyckor

Stress på arbe­tet kan lig­ga bakom en hel del av de elo­lyc­kor som upp­står och det hand­lar inte bara om tids­brist utan ofta är det på grund av att de får utfö­ra arbe­ten när and­ra hant­ver­ka­re är när­va­ran­de, vil­ket ökar ris­ker­na

Läs artikel »