Så skapar fastighetsbolaget lojala hyresgäster

Kvalitet och hållbarhet står i fokus när Aspelin Ramm bygger nytt och ger tomma fastigheter nytt kommersiellt värde.
– Vi tror på arkitektur som både är hållbar och vacker att titta på, säger Mathias Vårström.

På bara sex år har över fyr­tio före­tag flyt­tat in. Det var 2010 som Aspelin Ramm bestäm­de sig för att köpa den 45 000 kvadrat­me­ter sto­ra bygg­na­den som i dag går under nam­net Pedagogen Park. Den tidi­ga­re öde plat­sen är nu en starkt väx­an­de mötes­plats med sko­lor, restau­rang­er, vård­cen­tral, bank, folk­tand­vård och inom kort även ett nytt bostadsområde.

Aspelin Ramm utveck­lar och anpas­sar fas­tig­he­ter till nya verk­sam­he­ter med and­ra krav på funk­tio­na­li­tet och till­gäng­lig­het. Genom att för­äd­la och inve­ste­ra i kva­li­tet ökar de vär­det på sina fas­tig­he­ter. Pedagogen Park är ett exem­pel på en sådan för­äd­ling. Clarion Hotell på Ringvägen i Stockholm är ett annat.

Mathias Vårström är bygg- och pro­jekt­chef på Aspelin Ramm.

– Kvalitet och håll­bar­het två av våra led­ord. Våra hyres­gäs­ter ska upp­le­va vär­de och att våra hus hål­ler. Genom att sat­sa på våra bygg­na­der redan från start vin­ner vi loja­la hyres­gäs­ter som vill stan­na hos oss länge, säger Mathias Vårström.

Hotell Vann vid Gullmarsfjorden

Mathias Vårström är bygg- och pro­jekt­chef på Aspelin Ramm, han berät­tar om ytter­li­ga­re ett bygg­pro­jekt. Fastigheten där Hotell Vann vid Gullmarsfjorden har sin verk­sam­het bygg­des sent 1970-tal och fun­ge­ra­de länge som kurs­gård åt oli­ka fack­för­bund. År 2008 köp­te Aspelin Ramm huset och för­vand­la­de kurs­går­den till ett hög­klas­sigt spa och hotell. Genom att upp­gra­de­ra enligt Green Building, ener­gi­ef­fek­ti­vi­se­ra och sät­ta upp sol­pa­ne­ler på Vanns tak har Aspelin Ramm lyc­kats spa­ra in över en mil­jon kilo­wat­tim­mar energi.
– Vi tror på arki­tek­tur som både är håll­bar och vac­ker att tit­ta på. Ju moder­na­re ett hus fram­står, desto läng­re livs­längd har det. Våra hus ska kun­na över­le­va för­änd­ring­ar och byta använd­nings­om­rå­de. Därför är det vik­tigt för oss att all­tid väl­ja kva­li­tet. Vann är ett bra exem­pel på en sådan bygg­nad som hål­ler över tid.

Med sol­pa­ne­ler på Hotel Vanns tak har Aspelin Ramm lyc­kats spa­ra in över en mil­jon kilo­wat­tim­mar energi.

Kvalitet ger minskade kostnader på sikt

För Aspelin Ramm är det ock­så vik­tigt att ta hän­syn till hyres­gäs­ter­nas öns­ke­mål. Ju fler män­ni­skor som exem­pel­vis visar intres­se för solel, desto mer inve­ste­rar de i sol­cell­spa­ne­ler. Investeringen i kva­li­tet ger på sikt mins­ka­de kost­na­der sam­ti­digt som det höjer vär­det på fastigheterna.
– Istället för att läg­ga tid på att hit­ta det abso­lut bil­li­gas­te alter­na­ti­vet bor­de fler foku­se­ra på att hit­ta lös­ning­ar som ger rik­tigt nöj­da och loja­la kun­der. Tappar vi hyres­gäs­ter så för­lo­rar vi ock­så den even­tu­el­la ”vins­ten” med att ha valt en bil­li­ga­re pro­dukt fram­för en dyr. Därför bör man väl­ja kva­li­tet redan från början.

2 500 kvadratmeter solceller

Aspelin Ramm har utfor­mat ett Grönt avtal till­sam­mans med en av sina hyres­gäs­ter i Pedagogen Park. Det inne­bär att de gemen­samt strä­var efter kon­kre­ta mil­jö­mål och kon­ti­nu­er­ligt träf­fas för att se till så att de nås. Byte till LED-lam­por, ener­gis­mar­ta kyl­skåp och utö­kad sop­sor­te­ring har sedan star­ten lyc­kats mins­ka ener­giåt­gång­en för hyres­gäs­ten med hälf­ten i kilo­wat­tim­mar. Nästa steg blir att mon­te­ra upp 2 500 kvadrat­me­ter sol­cel­ler på Pedagogen Park som kom­mer att för­se alla verk­sam­he­ter i bygg­na­den med egen solel.
– När vi byg­ger nytt eller utveck­lar en befint­lig fas­tig­het utgår vi all­tid ifrån män­ni­skan och att de all­ra fles­ta vill bo i håll­ba­ra hus med liten kli­mat­på­ver­kan. Vi byg­ger lång­sik­ti­ga rela­tio­ner till leve­ran­tö­rer och sam­ar­bets­part­ners som har sam­ma inställ­ning som vi har.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

”Elbranschen är en kvarleva av det förgångna” – Bergendahls El om jämställdhet

Endast två pro­cent av alla elekt­ri­ker är kvin­nor. Det vill Bergendahls El änd­ra på. Sedan fyra år till­ba­ka dri­ver de en kam­panj som ska öka kon­cer­nens kvinn­li­ga elekt­ri­ker till sex procent.

Läs artikel »

Så handskas du med negativ stress

Stress kan vara posi­tiv – det kan få oss att bli effek­ti­va och hand­lings­kraf­ti­ga. Men stress kan ock­så vara vår värs­ta fien­de. Enligt hjärn-forsk­ning kan nega­tiv stress lik­nas vid att ”dric­ka gift”. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren tip­sar om hur du ska göra för att und­vi­ka stressfällorna. 

Läs artikel »

”Du säljer för billigt”

Säljtränaren Kim von Walden delar med som om orsa­ker­na till var­för du antag­li­gen säl­jer till ett läg­re pris än vad du bor­de och vad du kan göra åt det.

Läs artikel »

Gå från installatör till rådgivare inom hemautomation

Hjälp era kun­der med hem­au­to­ma­tion när nya pro­duk­ter flö­dar från de sto­ra tek­nik­gi­gan­ter­na. För att hem­ma­fix­ar­na ska få sina smar­ta hem krävs eltek­nis­ka kun­ska­per som elin­stal­la­tö­ren har och då är det vik­tigt att kun­na age­ra råd­gi­va­re till dina kunder.

Läs artikel »

Hemautomation för villakunder

ISO-stan­dar­den KNX fyl­ler 29 år i år. Störst genom­slag har den fått i kom­mer­si­el­la fas­tig­he­ter, men enkla­re KNX-paket har gjort att en del vil­laä­ga­re intres­se­rat sig för tek­ni­ken. Håkan Pettersson pre­miärinstal­le­ra­de nyli­gen en KNX-lös­ning i en vil­la, nu tror han att för­fråg­ning­ar­na från vil­la­kun­der kom­mer öka. 

Läs artikel »

Personskyddsbrytaren skapar en trygghet för kunden

För Kustens Eltjänst är per­son­skydds­bry­ta­re (PSA) pus­sel­bi­ten som ska­par drift­säk­ra system, både hos pri­vat- och företagskunder,

Läs artikel »