Så ska du prissätta dina tjänster

Att ha rätt prissättning är svårt – men också oerhört viktigt. Det menar Per Sjöfors som hjälper kunder att hitta rätt prisnivåer på sina varor och tjänster. För Hager Magasins läsare delar han med sig av användbara tips som kan dubblera både vinstmarginalen och tillväxttakten.

Per Sjöfors är Founding Partner på Atenga Insights Group AB som hjäl­per kun­der att hit­ta rätt prisnivåer.

Per Sjöfors är Founding Partner på Atenga Insights Group AB. Han har dri­vit före­tag i Zürich, London och Los Angeles, och hjäl­per i dag kun­der att hit­ta rätt pris­ni­vå­er på sina varor och tjänster.

– Ett av de van­li­gas­te miss­ta­gen före­tag gör är att använ­da kost­na­den för pro­duk­ter­na som bas för pris­sätt­ning­en, och ha någon form av fast pro­cen­tu­ellt påslag över hela lin­jen. Men kost­na­den är ju helt irre­le­vant för kun­den. Det som är intres­sant är vil­ket vär­de pro­duk­ten har för kun­den, och där­med vil­ken betal­nings­vil­ja som finns, säger Per Sjöfors.

Det är ock­så ett miss­tag att sneg­la på kon­kur­ren­ter­na och läg­ga pri­ser­na på sam­ma nivå som dem.

– Då mis­sar du chan­sen att sär­skil­ja dig från kon­kur­ren­ter­na, och var­för ska då kun­den väl­ja just dig? Dessutom har inte nöd­vän­digt­vis kon­kur­ren­ter­na bätt­re koll på vil­ken pris­ni­vå som är optimal.

Per Sjöfors erfa­ren­het är att många före­tag läg­ger för lite tid och kraft på att sät­ta rätt priser.

– Men då glöm­mer man bort att det bara finns tre fak­to­rer som påver­kar vins­ten: kost­na­der, för­sälj­ningsni­vå och pris. Och av des­sa tre påver­kar pri­set vinst­mar­gi­na­len all­ra mest. Kostnaderna är ofta redan pres­sa­de så långt det går, likaså försäljningen.

Hur mycket är dina kunder villiga att betala?

Det all­ra bäs­ta sät­tet att hit­ta en opti­mal pris­ni­vå är att göra rik­ta­de, pris­spe­ci­fi­ka mark­nads­un­der­sök­ning­ar för att mäta kun­der­nas betalningsvilja.

– Marknaden är ald­rig homo­gen, utan har seg­ment och nischer som kan krä­va oli­ka bud­skap, pake­te­ring­ar och inte minst pri­ser. Olika kun­der har oli­ka betal­nings­vil­ja och köper av oli­ka anled­ning­ar, säger Per Sjöfors.

Problemet med att mäta betal­nings­vil­jan är att det krä­ver myc­ket resur­ser och tar lång tid. Men det finns and­ra saker man kan göra som före­ta­ga­re. Som exem­pel tar Per Sjöfors Parker-Hannifin, en kon­cern med en omsätt­ning på fle­ra mil­jar­der dol­lar och mil­jon­tals arti­kel­num­mer i sortimentet.

– Vissa av deras pro­duk­ter är rena han­dels­va­ror, medan and­ra är helt uni­ka för dem. Parker-Hannifin gick ige­nom hela sor­ti­men­tet till­sam­mans med pro­dukt­che­fer­na och kate­go­ri­se­ra­de var­je arti­kel med A, B eller C. A var de uni­ka varor­na där det inte fanns någon kon­kur­rens, C var de rena han­dels­va­ror­na och B låg någon­stans mitte­mel­lan. Man kun­de höja pri­ser­na rejält på A, pri­ser­na på C blev helt kost­nads­ba­se­ra­de, och i den mån det gick gjor­de man B‑varorna uni­ka, berät­tar Per Sjöfors.

I Parker-Hannifins fall tog inven­te­ring­en två år. Men resul­ta­tet blev över förväntan.

– Bara genom att gå ige­nom sor­ti­men­tet och sät­ta rätt pri­ser på pro­duk­ter­na så dub­ble­ra­des både vinst­mar­gi­na­len och till­växt­tak­ten. Så rätt pris gör en enorm skillnad.

Per Sjöfors bästa tips för prissättning

  • Basera inte pri­ser­na slent­ri­an­mäs­sigt på kost­nad eller kon­kur­ren­ters pris.
  • Mät betal­nings­vil­jan hos dina kundsegment.
  • Gå ige­nom dina varor och tjäns­ter och kate­go­ri­se­ra dem – de som är uni­ka kan du ta mer betalt för.
  • Paketera om pro­duk­ter för att bli mer attrak­ti­va, till exem­pel genom att adde­ra tjänster.
  • Tänk på de psy­ko­lo­gis­ka bryt­punk­ter­na – lägg till exem­pel hell­re pri­set på 49,90 än 51,00.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Gå från installatör till rådgivare inom hemautomation

Hjälp era kun­der med hem­au­to­ma­tion när nya pro­duk­ter flö­dar från de sto­ra tek­nik­gi­gan­ter­na. För att hem­ma­fix­ar­na ska få sina smar­ta hem krävs eltek­nis­ka kun­ska­per som elin­stal­la­tö­ren har och då är det vik­tigt att kun­na age­ra råd­gi­va­re till dina kunder.

Läs artikel »
Brinnande byggnad

Så ökar du elsäkerheten

Tryggheten i hem­met och på arbets­plat­sen är ingen­ting att tum­ma på. Ändå sker en stor andel elre­la­te­ra­de brän­der och ska­dor årli­gen. Därför har Hager star­tat ini­ti­a­ti­vet ”Det är säk­rast så” för att spri­da kun­skap om elsäkerhet. 

Läs artikel »

Öka arbetsglädjen med handfasta tips

Vill du kän­na hög­re grad av moti­va­tion, arbets­lust och gläd­je på job­bet? Ledarskapscoachen Catharina Sjögren delar med sig av sina bäs­ta knep för att hit­ta arbets­gläd­jen. Tipsen bidrar dess­utom till att du kan pre­ste­ra bättre.

Läs artikel »
Leo Johnson

Energins framtid

Hur ska vi tän­ka om ener­gins fram­tid och vil­ka kon­kre­ta exem­pel på lös­ning­ar finns idag och i framtiden?

Läs artikel »

Tillsammans med optimistisk syn på framtiden

Nummer ett i våra kun­ders ögon hand­lar inte om att ha kun­den i fokus utan om att se till att ha en genu­in för­stå­el­se för kun­der­na och deras behov, vil­ket inne­bär att man för­står och ser deras fokus. 

Läs artikel »

Effektivitet genom självinsikt – del 1

Utnyttja din ful­la poten­ti­al och age­ra såväl mer effek­tivt som moti­ve­rat. Ledarskapscoachen Catharina Sjögtren delar med sig av experttip­sen för ökad effektivitet.

Läs artikel »