Så ska du prissätta dina tjänster

Att ha rätt prissättning är svårt – men också oerhört viktigt. Det menar Per Sjöfors som hjälper kunder att hitta rätt prisnivåer på sina varor och tjänster. För Hager Magasins läsare delar han med sig av användbara tips som kan dubblera både vinstmarginalen och tillväxttakten.

Per Sjöfors är Founding Partner på Atenga Insights Group AB som hjäl­per kun­der att hit­ta rätt prisnivåer.

Per Sjöfors är Founding Partner på Atenga Insights Group AB. Han har dri­vit före­tag i Zürich, London och Los Angeles, och hjäl­per i dag kun­der att hit­ta rätt pris­ni­vå­er på sina varor och tjänster.

– Ett av de van­li­gas­te miss­ta­gen före­tag gör är att använ­da kost­na­den för pro­duk­ter­na som bas för pris­sätt­ning­en, och ha någon form av fast pro­cen­tu­ellt påslag över hela lin­jen. Men kost­na­den är ju helt irre­le­vant för kun­den. Det som är intres­sant är vil­ket vär­de pro­duk­ten har för kun­den, och där­med vil­ken betal­nings­vil­ja som finns, säger Per Sjöfors.

Det är ock­så ett miss­tag att sneg­la på kon­kur­ren­ter­na och läg­ga pri­ser­na på sam­ma nivå som dem.

– Då mis­sar du chan­sen att sär­skil­ja dig från kon­kur­ren­ter­na, och var­för ska då kun­den väl­ja just dig? Dessutom har inte nöd­vän­digt­vis kon­kur­ren­ter­na bätt­re koll på vil­ken pris­ni­vå som är optimal.

Per Sjöfors erfa­ren­het är att många före­tag läg­ger för lite tid och kraft på att sät­ta rätt priser.

– Men då glöm­mer man bort att det bara finns tre fak­to­rer som påver­kar vins­ten: kost­na­der, för­sälj­ningsni­vå och pris. Och av des­sa tre påver­kar pri­set vinst­mar­gi­na­len all­ra mest. Kostnaderna är ofta redan pres­sa­de så långt det går, likaså försäljningen.

Hur mycket är dina kunder villiga att betala?

Det all­ra bäs­ta sät­tet att hit­ta en opti­mal pris­ni­vå är att göra rik­ta­de, pris­spe­ci­fi­ka mark­nads­un­der­sök­ning­ar för att mäta kun­der­nas betalningsvilja.

– Marknaden är ald­rig homo­gen, utan har seg­ment och nischer som kan krä­va oli­ka bud­skap, pake­te­ring­ar och inte minst pri­ser. Olika kun­der har oli­ka betal­nings­vil­ja och köper av oli­ka anled­ning­ar, säger Per Sjöfors.

Problemet med att mäta betal­nings­vil­jan är att det krä­ver myc­ket resur­ser och tar lång tid. Men det finns and­ra saker man kan göra som före­ta­ga­re. Som exem­pel tar Per Sjöfors Parker-Hannifin, en kon­cern med en omsätt­ning på fle­ra mil­jar­der dol­lar och mil­jon­tals arti­kel­num­mer i sortimentet.

– Vissa av deras pro­duk­ter är rena han­dels­va­ror, medan and­ra är helt uni­ka för dem. Parker-Hannifin gick ige­nom hela sor­ti­men­tet till­sam­mans med pro­dukt­che­fer­na och kate­go­ri­se­ra­de var­je arti­kel med A, B eller C. A var de uni­ka varor­na där det inte fanns någon kon­kur­rens, C var de rena han­dels­va­ror­na och B låg någon­stans mitte­mel­lan. Man kun­de höja pri­ser­na rejält på A, pri­ser­na på C blev helt kost­nads­ba­se­ra­de, och i den mån det gick gjor­de man B‑varorna uni­ka, berät­tar Per Sjöfors.

I Parker-Hannifins fall tog inven­te­ring­en två år. Men resul­ta­tet blev över förväntan.

– Bara genom att gå ige­nom sor­ti­men­tet och sät­ta rätt pri­ser på pro­duk­ter­na så dub­ble­ra­des både vinst­mar­gi­na­len och till­växt­tak­ten. Så rätt pris gör en enorm skillnad.

Per Sjöfors bästa tips för prissättning

  • Basera inte pri­ser­na slent­ri­an­mäs­sigt på kost­nad eller kon­kur­ren­ters pris.
  • Mät betal­nings­vil­jan hos dina kundsegment.
  • Gå ige­nom dina varor och tjäns­ter och kate­go­ri­se­ra dem – de som är uni­ka kan du ta mer betalt för.
  • Paketera om pro­duk­ter för att bli mer attrak­ti­va, till exem­pel genom att adde­ra tjänster.
  • Tänk på de psy­ko­lo­gis­ka bryt­punk­ter­na – lägg till exem­pel hell­re pri­set på 49,90 än 51,00.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Kvalitetstänk receptet på framgångsrikt företagande

Elektrofabriken är ett snabbt väx­an­de bolag. Företaget med bas i Skåne mark­nads­för och till­ver­kar låg- och mel­lan­spän­nings­pro­duk­ter skräd­dar­syd­da för kom­mer­si­el­la och indust­ri­el­la appli­ka­tio­ner. En vik­tig nyc­kel till Elektrofabrikens utveck­ling hit­tas i bola­gets kva­li­tets­tänk, som fun­nits med sedan starten.

Läs artikel »

Kan värderingar påverka bolagets resultat?

Tydliga vär­de­ring­ar är avgö­ran­de för hur che­fer och före­tag utveck­las. Dels för att det är eko­no­miskt gynn­samt men ock­så för att per­so­na­len stan­nar kvar läng­re på såda­na bolag. Företagscoachen Catharina Sjögren Froborg delar med sig av sina insik­ter kring ett vär­destyrt företag.

Läs artikel »
Abstract virtual creative code skull hologram on a modern furnished office interior background, theft of personal data and malware concept. Multiexposure

Digital utveckling – ja tack – men till vilket pris?

Världen blir allt mer upp­kopp­lad och vi får fler anslu­ta pro­duk­ter i våra hem. Den här utveck­ling­en har onek­li­gen beri­kat våra liv. Samtidigt ökar vår sår­bar­het för digi­ta­la attacker.

Läs artikel »

Så blir du en vass förhandlare

För svens­kar som är obe­kvä­ma att för­hand­la ger Carl Fhager – pro­gram­le­da­re för Förhandlingspoddens och van för­hand­la­re som advo­kat – sex tips att tän­ka på.

Läs artikel »

Prefabricerade hus är framtiden

Götenehus är en aktör som indust­ri­a­li­se­rat sin pro­duk­tion. De har bland annat sat­sat 60 mil­jo­ner kro­nor på en ny fabrik för indust­ri­ell volym­hus­pro­duk­tion. Under årens lopp har de pre­fab­ri­ce­ra­de husen tagit upp en allt stör­re del av deras verk­sam­het. I dag leve­re­rar de nästin­till fär­di­ga vägg­kon­struk­tio­ner till byggarbetsplatsen.

Läs artikel »

Fighten om mästarbältet

Inför mat­chen mel­lan Sven Fornling och Karo Murat skrev Stefan Alfelt på Aftonbladet att det var en poten­ti­ell Rockysaga, Apollo Creed vs Rocky Balboa, men att han vil­le slip­pa slu­tet. Vi har en egen poten­ti­ell Rockysaga i elbran­schen, Dvärgbrytaren vs Personskyddsbrytaren, även här hop­pas jag att vi slip­per slu­tet. Personskyddsbrytaren som är utma­na­ren har tagit sto­ra steg mot en titel­fight och har i år sto­ra möj­lig­he­ter att utma­na, ta över mäs­t­ar­bäl­tet och på så vis för­änd­ra branschen.

Läs artikel »