Skip to content

Så ska du prissätta dina tjänster

Att ha rätt prissättning är svårt – men också oerhört viktigt. Det menar Per Sjöfors som hjälper kunder att hitta rätt prisnivåer på sina varor och tjänster. För Hager Magasins läsare delar han med sig av användbara tips som kan dubblera både vinstmarginalen och tillväxttakten.

Per Sjöfors är Founding Partner på Atenga Insights Group AB som hjäl­per kun­der att hit­ta rätt pris­ni­vå­er.

Per Sjöfors är Founding Partner på Atenga Insights Group AB. Han har dri­vit före­tag i Zürich, London och Los Angeles, och hjäl­per i dag kun­der att hit­ta rätt pris­ni­vå­er på sina varor och tjäns­ter.

– Ett av de van­li­gas­te miss­ta­gen före­tag gör är att använ­da kost­na­den för pro­duk­ter­na som bas för pris­sätt­ning­en, och ha någon form av fast pro­cen­tu­ellt påslag över hela lin­jen. Men kost­na­den är ju helt irre­le­vant för kun­den. Det som är intres­sant är vil­ket vär­de pro­duk­ten har för kun­den, och där­med vil­ken betal­nings­vil­ja som finns, säger Per Sjöfors.

Det är ock­så ett miss­tag att sneg­la på kon­kur­ren­ter­na och läg­ga pri­ser­na på sam­ma nivå som dem.

– Då mis­sar du chan­sen att sär­skil­ja dig från kon­kur­ren­ter­na, och var­för ska då kun­den väl­ja just dig? Dessutom har inte nöd­vän­digt­vis kon­kur­ren­ter­na bätt­re koll på vil­ken pris­ni­vå som är opti­mal.

Per Sjöfors erfa­ren­het är att många före­tag läg­ger för lite tid och kraft på att sät­ta rätt pri­ser.

– Men då glöm­mer man bort att det bara finns tre fak­to­rer som påver­kar vins­ten: kost­na­der, för­sälj­ningsni­vå och pris. Och av des­sa tre påver­kar pri­set vinst­mar­gi­na­len all­ra mest. Kostnaderna är ofta redan pres­sa­de så långt det går, likaså för­sälj­ning­en.

Hur mycket är dina kunder villiga att betala?

Det all­ra bäs­ta sät­tet att hit­ta en opti­mal pris­ni­vå är att göra rik­ta­de, pris­spe­ci­fi­ka mark­nads­un­der­sök­ning­ar för att mäta kun­der­nas betal­nings­vil­ja.

– Marknaden är ald­rig homo­gen, utan har seg­ment och nischer som kan krä­va oli­ka bud­skap, pake­te­ring­ar och inte minst pri­ser. Olika kun­der har oli­ka betal­nings­vil­ja och köper av oli­ka anled­ning­ar, säger Per Sjöfors.

Problemet med att mäta betal­nings­vil­jan är att det krä­ver myc­ket resur­ser och tar lång tid. Men det finns and­ra saker man kan göra som före­ta­ga­re. Som exem­pel tar Per Sjöfors Parker-Hannifin, en kon­cern med en omsätt­ning på fle­ra mil­jar­der dol­lar och mil­jon­tals arti­kel­num­mer i sor­ti­men­tet.

– Vissa av deras pro­duk­ter är rena han­dels­va­ror, medan and­ra är helt uni­ka för dem. Parker-Hannifin gick ige­nom hela sor­ti­men­tet till­sam­mans med pro­dukt­che­fer­na och kate­go­ri­se­ra­de var­je arti­kel med A, B eller C. A var de uni­ka varor­na där det inte fanns någon kon­kur­rens, C var de rena han­dels­va­ror­na och B låg någon­stans mitte­mel­lan. Man kun­de höja pri­ser­na rejält på A, pri­ser­na på C blev helt kost­nads­ba­se­ra­de, och i den mån det gick gjor­de man B‑varorna uni­ka, berät­tar Per Sjöfors.

I Parker-Hannifins fall tog inven­te­ring­en två år. Men resul­ta­tet blev över för­vän­tan.

– Bara genom att gå ige­nom sor­ti­men­tet och sät­ta rätt pri­ser på pro­duk­ter­na så dub­ble­ra­des både vinst­mar­gi­na­len och till­växt­tak­ten. Så rätt pris gör en enorm skill­nad.

Per Sjöfors bästa tips för prissättning

  • Basera inte pri­ser­na slent­ri­an­mäs­sigt på kost­nad eller kon­kur­ren­ters pris.
  • Mät betal­nings­vil­jan hos dina kundseg­ment.
  • Gå ige­nom dina varor och tjäns­ter och kate­go­ri­se­ra dem – de som är uni­ka kan du ta mer betalt för.
  • Paketera om pro­duk­ter för att bli mer attrak­ti­va, till exem­pel genom att adde­ra tjäns­ter.
  • Tänk på de psy­ko­lo­gis­ka bryt­punk­ter­na – lägg till exem­pel hell­re pri­set på 49,90 än 51,00.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

När hemmets prylar byter sida

I sep­tem­ber 2016 slog Mirai till. En rekord­stor över­be­last­ning­s­at­tack med kapa­de IT-pry­lar som sat­te sto­ra delar av inter­net ur balans. Cybersäkerhetsexperten Jonas Lejon, med bak­grund inom FRA och Försvarsmakten, hjäl­per oss att ta reda på hur KNX-system står sig mot lik­nan­de attac­ker.

Läs artikel »

Hantera din tid effektivt – del 2

Med hjälp av någ­ra enk­la tips kan du job­ba både smar­ta­re och mind­re. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren delar med sig av sina vik­ti­gas­te san­ning­ar för att slip­pa nega­tiv stress och få mer gjort utan att behö­va job­ba mer.

Läs artikel »

Så ser framtidens installationsmarknad ut

Vilka utma­ning­ar vän­tar mor­gon­da­gens elin­stal­la­tö­rer? Vi frå­ga­de mark­nads­a­na­ly­ti­ker Bengt Henricson som är spe­ci­a­li­se­rad på att opti­me­ra lön­sam­he­ten och ta fram under­lag åt den nor­dis­ka bygg­mark­na­den.

Läs artikel »

Microgrid – det lokala elnät du bör ha koll på

Allt fler aktö­rer väl­jer att byg­ga fri­ståen­de ener­gi­nät, så kal­la­de microgrids, som gör använ­da­ren mind­re bero­en­de av extern ener­gi­till­för­sel. Vi pra­ta­de med Per Löveryd, inno­va­tions­sam­ord­na­re på Akademiska hus, som dri­ver den stor­ska­li­ga microgri­den FED på Chalmers i Göteborg.

Läs artikel »

Förstå dig själv, organisationen och kollegorna – Effektivitet genom självinsikt – del 2

Ledarskapscoachen Catharina Sjögren delar med sig av experttip­sen för ökad effek­ti­vi­tet genom bätt­re kom­mu­ni­ka­tion och team work.

Läs artikel »

Kvalitetstänk receptet på framgångsrikt företagande

Elektrofabriken är ett snabbt väx­an­de bolag. Företaget med bas i Skåne mark­nads­för och till­ver­kar låg- och mel­lan­spän­nings­pro­duk­ter skräd­dar­syd­da för kom­mer­si­el­la och indust­ri­el­la appli­ka­tio­ner. En vik­tig nyc­kel till Elektrofabrikens utveck­ling hit­tas i bola­gets kva­li­tets­tänk, som fun­nits med sedan star­ten.

Läs artikel »
quis neque. in ut dapibus eleifend ipsum mattis elit. venenatis

Den här sidan använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen. Genom att fortsätta använda webbsidan godkänner du detta. Du kan gå in under säkerhetsinställningarna i din webbläsare och välja att rensa cookies eller helt stänga av dem. Läs mer om vår policy här.

Pin It on Pinterest