Så ser framtidens installationsmarknad ut

Vilka utmaningar väntar morgondagens elinstallatörer? Vi frågade marknadsanalytiker Bengt Henricson som är specialiserad på att optimera lönsamheten och ta fram underlag åt den nordiska byggmarknaden.

Stora sam­hälls­för­änd­ring­ar sker ofta i en takt som gör dem svå­ra att iden­ti­fi­e­ra i det var­dag­li­ga livet. Dessa för­änd­ring­ar har dock poten­ti­al att få sto­ra kon­se­kven­ser på sikt. Prognoscentret i Stockholm har sedan mit­ten av 1970-talet sam­lat in sta­tistik, ana­ly­se­rat tren­der och tagit fram pro­gno­ser för den nor­dis­ka bygg­bran­schen. I sina treå­ri­ga pro­gno­ser ana­ly­se­rar de bland annat den demo­gra­fis­ka och tek­nis­ka utveck­ling­en, bete­en­de­för­änd­ring­ar, mil­jö- och kli­mat­driv­na för­änd­ring­ar och bygg­kost­na­der­nas utveck­ling. Därtill de spe­ci­fi­ka driv­kraf­ter­na för respek­ti­ve bransch.

– På ett gene­rellt plan kan man säga att byggsek­torn hål­ler på att bli allt­mer seg­men­te­rad, främst när det gäl­ler bostads­byg­gan­det, säger Bengt Henricson och fortsätter:

– Inkomstklyftorna mel­lan hus­håll, men ock­så mel­lan regi­o­ner, påver­kar bygg­fö­re­ta­gen som mer och mer nischar sig mot spe­ci­fi­ka inkomst­grup­per. Efterfrågan på byggak­tö­rer som kan leve­re­ra kom­pak­ta och bil­li­ga bostä­der för sing­el- eller små­hus­håll väx­er. Utvecklingen stärks av att befolk­ning­en blir allt äld­re och många hus­håll mås­te över­le­va på en inkomst istäl­let för två.

Bengt Henricson är spe­ci­a­li­se­rad på att opti­me­ra lön­sam­he­ten och ta fram under­lag åt den nor­dis­ka byggmarknaden.

Solfångare på taket

En annan stark trend som påver­kar bygg­bran­schen är för­vand­ling­en av den tra­di­tio­nel­la arbets­plat­sen. Allt fler väl­jer att job­ba från and­ra plat­ser än just kon­to­ret. Bostäder och bygg­na­der som tidi­ga­re haft en tyd­lig och spe­ci­fik funk­tion smäl­ter ihop i takt med att fler job­bar mobilt. I dag tjänst­gör många kafé­er som arbets­plat­ser, vil­ket stäl­ler krav på robus­ta upp­kopp­ling­ar och mer flex­ib­la byggnader.

I Prognoscentrets ana­ly­ser av ener­gi­om­rå­det fram­går att allt fler fas­tig­hets­ä­ga­re, främst såda­na med sto­ra inne­hav av indu­stri, affär- och lager­bygg­na­der, vill utnytt­ja sina sto­ra taky­tor för att pro­du­ce­ra egen ener­gi som kan gene­re­ra intäk­ter men ock­så öka vär­det på fastigheten.

– Här hand­lar det främst om sol­fång­a­re som pla­ce­ras på taken för att alst­ra vär­me eller elekt­ri­ci­tet åt verk­sam­he­ten. Solfångare har bli­vit betyd­ligt bil­li­ga­re sam­ti­digt som det bli­vit enkla­re att säl­ja till­ba­ka över­skotts­el till ener­gi­bo­la­gen. Många fler fas­tig­hets­ä­ga­re och köpa­re kom­mer att för­vän­ta sig att elin­stal­la­tö­ren kan möj­lig­gö­ra såda­na här lösningar.

Hus på tidigare otänkbara platser

Även om det byggs gans­ka få pas­siv­hus och off grid-hus (hus från­kopp­lat från elnä­tet) så gör dagens tek­nik­ut­veck­ling det möj­ligt att byg­ga bostä­der och bygg­na­der på för­ut helt otänk­ba­ra plat­ser. Enligt Bengt kom­mer allt fler entu­si­as­ter från turist­in­du­strin att under­sö­ka möj­lig­he­ten att pla­ce­ra bygg­na­der på väl­digt iso­le­ra­de platser.

– Redan i slu­tet på 1990-talet var det tal om intel­li­gen­ta, upp­kopp­la­de hem, själv­kö­ran­de bilar och det som vi i dag kal­lar för saker­nas inter­net (Internet of things, IoT). Tekniken fanns i stor utsträck­ning redan då, men tiden var inte mogen för den. Det är först nu vi ser hur saker­nas inter­net form­li­gen explo­de­rar och här mås­te instal­la­tions­mark­na­den hänga med och inte­gre­ra sig med inne­hålls­tjäns­ter, intel­li­gen­ta upp­kopp­ling­ar för bygg­na­der och pake­te­ra tek­ni­ken på ett attrak­tivt sätt.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Personskyddsbrytare så att sjuka inte blir utan medicin vid strömavbrott

Strömavbrott på apo­tek kan få för­ödan­de kon­se­kven­ser. Utan el slu­tar IT-system för recept­be­lagd medi­cin att fun­ge­ra och tem­pe­ra­tur­käns­li­ga läke­me­del ris­ke­rar att bli för­stör­da. Apotekens lös­ning mot fel i elan­lägg­ning­en: per­son­skydds­bry­ta­re (PSA).

Läs artikel »

Tänk på ditt värdeerbjudande – det är viktigt

I dagens mediebrus är det ofta svårt att nå ut med sitt bud­skap till sina kun­der och då kan det vara smart att du foku­se­rar på value pro­po­si­tion, eller vär­de­er­bju­dan­de som det heter på svens­ka. I måna­dens krö­ni­ka tip­sar Johan om hur du kan lyc­kas med att ta fram ett fram­gångs­rikt vär­de­er­bju­dan­de till dina kunder.

Läs artikel »
Framtiden är elektrisk

Framtiden är elektrisk

Vi vet att vi lever i en värld som för­änd­ras allt snab­ba­re. Tillsammans med våra kun­der ska vi göra fram­ti­dens arbets­plat­ser och bostä­der säk­ra­re, rena­re och mer njut­ba­ra. För att hit­ta rätt har vi fin­juste­rat vår kompass.

Läs artikel »

Säljdrivande marknadsföring

Det finns en upp­sjö av före­tag som erbju­der unge­fär sam­ma pro­duk­ter och tjäns­ter som ni gör. Så vad ska ni göra för att stic­ka ut mot kon­kur­ren­ter­na? Se till att ni gör posi­tio­ne­rings­ar­be­te ordentligt.

Läs artikel »

Effektivitet genom självinsikt – del 1

Utnyttja din ful­la poten­ti­al och age­ra såväl mer effek­tivt som moti­ve­rat. Ledarskapscoachen Catharina Sjögtren delar med sig av experttip­sen för ökad effektivitet.

Läs artikel »

Vår dyrbara tid

Det finns bara ett visst antal tim­mar på en arbets­dag och vi har alla oli­ka för­håll­ning­sätt till hur vi han­te­rar dem. När vi är som mest effek­ti­va under dyg­nets 24 tim­mar är indi­vi­du­ellt. En del av oss är mor­gon­män­ni­skor och en del kvälls­män­ni­skor. Det du ska tän­ka på är att utnytt­ja den tiden på dyg­net då du är som mest pro­duk­tiv. Det är då du ska göra de saker som krä­ver mest av dig.

Läs artikel »