Skip to content

Så resonerar jag kring kvalitet

Total ägandekostnad är ett ämne jag tycker är intressant, både som privatperson och i min yrkesroll. Det är viktigt att förstå innebörden av begreppet. När man gör det blir det lättare att förstå varför kvalitet lönar sig och leder till en lägre totalkostnad på lång sikt. För att fullt ut kunna utvärdera vad en produkt kostar behöver man förstå vad det kostar att äga den över hela dess livstid. Detta kallas för produktens totala ägarkostnad eller Total Cost of Ownership (TCO).

TCO är pri­set för en pro­dukt under hela dess livs­längd. Från inköp till avytt­ring och det bely­ser både de direk­ta och indi­rek­ta kost­na­der­na i ett affärs­be­slut. Detta inne­bär att det inte enbart är inköps­kost­na­der som tas med i beräk­ning­ar­na utan ock­så fram­ti­da kost­na­der som ser­vice, sup­port, reserv­de­lar, trans­por­ter och avytt­ring. Det är lätt att fres­tas av ett lågt inköps­pris, så det gäl­ler att se bort­om det då inköps­pri­set säl­lan reflek­te­rar den verk­li­ga total­kost­na­den.

Högre krav bör stäl­las på de pro­duk­ter som instal­le­ras i våra bostä­der och kom­mer­si­el­la fas­tig­he­ter. Kraven bor­de stäl­las på total ägan­de­kost­nad, exem­pel­vis ener­gi­för­bruk­ning, låg fel­fre­kvens, lång livs­längd och håll­bar­het. Lång håll­bar­het ger låga kost­na­der och nöj­da kun­der.

Som för­val­ta­re av en fas­tig­het är det vik­tigt att ta ett lång­sik­tigt och håll­bart ansvar. Det gör man exem­pel­vis genom att veta var man kan få tag i reserv­de­lar till de pro­duk­ter som sit­ter i golv, väg­gar och tak. Att man säker­stäl­ler att leve­ran­tö­ren finns kvar när pro­duk­ter­na ska bytas ut eller repa­re­ras.

Tänk på att hög kva­li­tet spa­rar peng­ar. Ta bildäck som ett exem­pel. Många letar efter de bil­li­gas­te däc­ken de kan hit­ta men det kan både vara kost­samt och far­ligt. Premiumdäck kos­tar mer i inköp men är bil­li­ga­re i läng­den jäm­fört med bud­get­däck. Det har mind­re rull­mot­stånd vil­ket ger läg­re ben­sin­kost­na­der och de hål­ler läng­re. Dessutom är de betyd­ligt säk­ra­re att köra med. I mitt räk­ne­ex­em­pel nedan sät­ter jag inköps­pri­ser­na mot de rör­li­ga kost­na­der­na, vil­ket i det här fal­let är ben­sinåt­gång samt livs­längd på däc­ken. Om man ser på den tota­la ägan­de­kost­na­den på pre­mi­um­däck och bud­get­däck är den tota­la ägan­de­kost­na­den hög­re för bud­get­däck. Således är det bätt­re att sat­sa på kva­li­tet och köpa pre­mi­um­däck. Det är så man ska tän­ka i alla sina inköp.

Johan Ran
Head of Marketing & Communication

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Därför blev personskyddsbrytaren standard i Norge

Personskyddsbrytaren eller dvärg­bry­ta­re? I Norge har per­son­skydds­bry­ta­ren i stort sett ersatt dvärg­bry­ta­ren men var­för har svensk instal­la­tions­kul­tur inte gått sam­ma väg till­mö­tes?

Läs artikel »

Kvalitetstänk receptet på framgångsrikt företagande

Elektrofabriken är ett snabbt väx­an­de bolag. Företaget med bas i Skåne mark­nads­för och till­ver­kar låg- och mel­lan­spän­nings­pro­duk­ter skräd­dar­syd­da för kom­mer­si­el­la och indust­ri­el­la appli­ka­tio­ner. En vik­tig nyc­kel till Elektrofabrikens utveck­ling hit­tas i bola­gets kva­li­tets­tänk, som fun­nits med sedan star­ten.

Läs artikel »

Prognos: Så påverkas installatörerna av lågkonjunkturen

Prognosen visar att lokal­byg­gan­det mins­ka­de på bred front under 2018, och att kon­junk­tu­ren fort­sät­ter att kylas av. Den lång­sik­ti­ga tren­den pekar dock upp­åt.

Läs artikel »

Säljdrivande marknadsföring

Det finns en upp­sjö av före­tag som erbju­der unge­fär sam­ma pro­duk­ter och tjäns­ter som ni gör. Så vad ska ni göra för att stic­ka ut mot kon­kur­ren­ter­na? Se till att ni gör posi­tio­ne­rings­ar­be­te ordent­ligt.

Läs artikel »

Skjuter du upp saker?

Är du en av dem som skju­ter upp saker? Du vet att du bor­de ta tag i tids­rap­por­te­ring­en, men i stäl­let skju­ter du upp den till kväl­len, näs­ta dag, näs­ta vec­ka. Sedan gör du upp­gif­ten när det är akut och far­ligt nära dead­li­ne. Eller i värs­ta fall inte alls. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren tip­sar om hur du ska tän­ka för att slu­ta skju­ta saker på fram­ti­den.

Läs artikel »

Sluta upp med navelskådning – blicka utåt istället

Våga tän­ka nytt för annars kom­mer en kon­kur­ren­ter springa om dig, kanske en helt ny aktör som du inte ens såg kom­ma och som har för­fi­nat just din affärsidé.

Läs artikel »
sit non consectetur id, libero luctus odio

Den här sidan använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen. Genom att fortsätta använda webbsidan godkänner du detta. Du kan gå in under säkerhetsinställningarna i din webbläsare och välja att rensa cookies eller helt stänga av dem. Läs mer om vår policy här.

Pin It on Pinterest