Så handskas du med negativ stress

Stress kan vara positiv – det kan få oss att bli effektiva och handlingskraftiga. Men stress kan också vara vår värsta fiende. Enligt hjärn-forskning kan negativ stress liknas vid att ”dricka gift”. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren tipsar om hur du ska göra för att undvika stressfällorna.

Catharina Sjögren arbe­tar som ledar­skapscoach på CoachEffect AB som hjäl­per före­tag att ska­pa lång­sik­ti­ga vins­ter i personalhantering.

När vi stres­sar får vi i oss för myc­ket adre­na­lin och kor­ti­sol. Den kom­bi­na­tio­nen gör oss lät­tir­ri­te­ra­de och mer aggres­si­va. Dessutom kan stress göra så att vi få pro­blem med sömn och att vi exem­pel­vis miss­bru­kar alkohol.

Sömn är livsnöd­vän­digt och ett mira­kel­me­del för att ta bort stress. Om vi i stäl­let ska hjäl­pa oss själ­va att han­te­ra stress på ett bra sätt, så är sömn det abso­lut vik­ti­gas­te och bäs­ta sät­tet att bör­ja han­te­ra stressen.

Inga viktiga beslut efter dålig sömn

Ta exem­pel­vis ald­rig vik­ti­ga beslut efter en natt med dålig sömn – stu­di­er visar näm­li­gen att vi tar myc­ket säm­re beslut då. Undvik att sit­ta fram­för tv, mobil­skärm eller dator på kväl­len. Då hjäl­per du hjär­nan att var­va ner och sömn­hor­mo­ner­na, som rub­bas av skärm­ljus, störs inte. Läs i stäl­let och låt hjär­nan var­va ner. Allt för att du ska sova bätt­re och där­med vara mer skärpt, glad och för­mögen att ta bra beslut. Det vill säga, hjäl­pa dig själv och din hjär­na till en posi­tiv spi­ral utan stress.

Ibland kan vi dock inte påver­ka söm­nen, exem­pel­vis under små­barn­så­ren. Det posi­ti­va är att vi kan kom­pen­se­ra dålig sömn med en kor­ta­re tupp­lur, en så kal­lad powernap.

Så hanterar du negativ stress

Vi kan inte all­tid påver­ka stress men vi kan all­tid påver­ka hur vi tän­ker och han­te­rar stres­sen. Dessutom kan vi se till att grund­för­ut­sätt­ning­ar­na gäl­lan­de sömn, mat, motion och tid för reflek­tion finns där.

Att få tid för motion och reflek­tion behö­ver inte all­tid vara kom­pli­ce­rat eller ta myc­ket tid. Låt mig ta ett exem­pel från min egen var­dag och livssituation.

Som ensam­stå­en­de med tre barn, kan det vara stres­sigt att få ihop jobb och fri­tid. Jag har kon­sta­te­rat att jag inte hin­ner gå till gym­met. Samtidigt vet jag att trä­ning är vik­tigt för att mins­ka stress. Ett alter­na­tiv är att jag under de senas­te åren valt att cyk­la till och från job­bet 2×20 minu­ter, oav­sett väder. Det är min motion och egen­tid. När jag cyklar får jag både tid för reflek­tion och motion.

Det handlar om inställningen

Viktigt i det­ta är min egen inställ­ning. Jag vill vara hem­ma på kväl­lar­na och jag vill cyk­la. Det är mitt eget val och jag har fun­nit en lös­ning som pas­sar min aktu­el­la livs­si­tu­a­tion. Jag skul­le kun­nat foku­se­ra på att det är synd om mig som inte har tid att trä­na. Men jag upp­le­ver det som lyx att jag kan få 40 minu­ter motion och egen­tid, var­je dag.

Ställ dig själv frå­gan om vad du kan påver­ka och vad du behö­ver accep­te­ra för att slu­ta älta och stres­sa över de saker du inte kan påverka.

Stress är en del av vår var­dag, och vi kom­mer inte ifrån den. Men vi kan ge de bäs­ta för­ut­sätt­ning­ar­na för krop­pen och hjär­nan att kla­ra av stressen.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Prognos: Offentligt byggande upp i en annars sur byggkonjunktur

Våren under coro­na­pan­de­mins upp­komst präg­la­des av stor osä­ker­het. Thomas Ekvall, pro­gno­schef på Prognoscentret, ser nu en tyd­li­ga­re bild och bedö­mer att det mest san­no­li­ka utfal­let är en djup ned­gång i eko­no­min i år och att effek­ten på bygg­mark­na­den bott­nar först 2021.

Läs artikel »

En digital spark i baken

Vi befin­ner oss i utma­nan­de tider och vi är alla mer eller mind­re hårt pres­sa­de. Just nu påver­kar covid-19 sät­tet vi lever och arbe­tar på. Självklart hål­ler vi avstånd och upp­ma­nar alla våra kun­der och part­ners att göra lika­dant om möjligt. 

Läs artikel »

Miljarder sammankopplade apparater

Iot (inter­net of things) har fun­nits i decen­ni­er men det är främst under de senas­te åren det verk­li­ga genom­brot­tet kom­mit och ännu stör­re kom­mer det bli.

Läs artikel »
Brinnande byggnad

Så ökar du elsäkerheten

Tryggheten i hem­met och på arbets­plat­sen är ingen­ting att tum­ma på. Ändå sker en stor andel elre­la­te­ra­de brän­der och ska­dor årli­gen. Därför har Hager star­tat ini­ti­a­ti­vet ”Det är säk­rast så” för att spri­da kun­skap om elsäkerhet. 

Läs artikel »

Hemautomation för villakunder

ISO-stan­dar­den KNX fyl­ler 29 år i år. Störst genom­slag har den fått i kom­mer­si­el­la fas­tig­he­ter, men enkla­re KNX-paket har gjort att en del vil­laä­ga­re intres­se­rat sig för tek­ni­ken. Håkan Pettersson pre­miärinstal­le­ra­de nyli­gen en KNX-lös­ning i en vil­la, nu tror han att för­fråg­ning­ar­na från vil­la­kun­der kom­mer öka. 

Läs artikel »

Säljdrivande marknadsföring

Det finns en upp­sjö av före­tag som erbju­der unge­fär sam­ma pro­duk­ter och tjäns­ter som ni gör. Så vad ska ni göra för att stic­ka ut mot kon­kur­ren­ter­na? Se till att ni gör posi­tio­ne­rings­ar­be­te ordentligt.

Läs artikel »