Så handskas du med negativ stress

Stress kan vara positiv – det kan få oss att bli effektiva och handlingskraftiga. Men stress kan också vara vår värsta fiende. Enligt hjärn-forskning kan negativ stress liknas vid att ”dricka gift”. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren tipsar om hur du ska göra för att undvika stressfällorna.

Catharina Sjögren arbe­tar som ledar­skapscoach på CoachEffect AB som hjäl­per före­tag att ska­pa lång­sik­ti­ga vins­ter i per­so­nal­han­te­ring.

När vi stres­sar får vi i oss för myc­ket adre­na­lin och kor­ti­sol. Den kom­bi­na­tio­nen gör oss lät­tir­ri­te­ra­de och mer aggres­si­va. Dessutom kan stress göra så att vi få pro­blem med sömn och att vi exem­pel­vis miss­bru­kar alko­hol.

Sömn är livsnöd­vän­digt och ett mira­kel­me­del för att ta bort stress. Om vi i stäl­let ska hjäl­pa oss själ­va att han­te­ra stress på ett bra sätt, så är sömn det abso­lut vik­ti­gas­te och bäs­ta sät­tet att bör­ja han­te­ra stres­sen.

Inga viktiga beslut efter dålig sömn

Ta exem­pel­vis ald­rig vik­ti­ga beslut efter en natt med dålig sömn – stu­di­er visar näm­li­gen att vi tar myc­ket säm­re beslut då. Undvik att sit­ta fram­för tv, mobil­skärm eller dator på kväl­len. Då hjäl­per du hjär­nan att var­va ner och sömn­hor­mo­ner­na, som rub­bas av skärm­ljus, störs inte. Läs i stäl­let och låt hjär­nan var­va ner. Allt för att du ska sova bätt­re och där­med vara mer skärpt, glad och för­mögen att ta bra beslut. Det vill säga, hjäl­pa dig själv och din hjär­na till en posi­tiv spi­ral utan stress.

Ibland kan vi dock inte påver­ka söm­nen, exem­pel­vis under små­barn­så­ren. Det posi­ti­va är att vi kan kom­pen­se­ra dålig sömn med en kor­ta­re tupp­lur, en så kal­lad power­nap.

Så hanterar du negativ stress

Vi kan inte all­tid påver­ka stress men vi kan all­tid påver­ka hur vi tän­ker och han­te­rar stres­sen. Dessutom kan vi se till att grund­för­ut­sätt­ning­ar­na gäl­lan­de sömn, mat, motion och tid för reflek­tion finns där.

Att få tid för motion och reflek­tion behö­ver inte all­tid vara kom­pli­ce­rat eller ta myc­ket tid. Låt mig ta ett exem­pel från min egen var­dag och livs­si­tu­a­tion.

Som ensam­stå­en­de med tre barn, kan det vara stres­sigt att få ihop jobb och fri­tid. Jag har kon­sta­te­rat att jag inte hin­ner gå till gym­met. Samtidigt vet jag att trä­ning är vik­tigt för att mins­ka stress. Ett alter­na­tiv är att jag under de senas­te åren valt att cyk­la till och från job­bet 2×20 minu­ter, oav­sett väder. Det är min motion och egen­tid. När jag cyklar får jag både tid för reflek­tion och motion.

Det handlar om inställningen

Viktigt i det­ta är min egen inställ­ning. Jag vill vara hem­ma på kväl­lar­na och jag vill cyk­la. Det är mitt eget val och jag har fun­nit en lös­ning som pas­sar min aktu­el­la livs­si­tu­a­tion. Jag skul­le kun­nat foku­se­ra på att det är synd om mig som inte har tid att trä­na. Men jag upp­le­ver det som lyx att jag kan få 40 minu­ter motion och egen­tid, var­je dag.

Ställ dig själv frå­gan om vad du kan påver­ka och vad du behö­ver accep­te­ra för att slu­ta älta och stres­sa över de saker du inte kan påver­ka.

Stress är en del av vår var­dag, och vi kom­mer inte ifrån den. Men vi kan ge de bäs­ta för­ut­sätt­ning­ar­na för krop­pen och hjär­nan att kla­ra av stres­sen.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Robotarnas intrång i byggbranschen

Prefabricerade hus, auto­ma­ti­se­ra­de arbets­pro­ces­ser och öka­de sam­hälls­klyf­tor. Så ser fram­ti­den ut enligt mark­nads­a­na­ly­ti­ker Bengt Henricson på Prognoscentret. Frågan är hur des­sa sam­hälls­för­änd­ring­ar kom­mer påver­ka instal­la­törs­bran­schen.

Läs artikel »

Med digitalisering kommer sårbarhet

Skickar din vär­me­pump dina per­son­upp­gif­ter till brotts­ling­ar? Är din kaf­fe­ko­ka­re en del av en mas­siv cybe­r­at­tack? För att und­vi­ka att någon utnytt­jar säker­hets­bris­ter­na i IoT-enhe­ter krävs åtgär­der, både från till­ver­ka­re och använ­da­re.

Läs artikel »

Den personliga klockan


Många närings­livstop­par går upp i ottan och beskri­ver sig själ­va som mor­gon­män­ni­skor. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren häv­dar dock att för tidi­ga morg­nar kan leda till oba­lans som i sin tur kan vara far­ligt för häl­san. Hon före­språ­kar istäl­let en helt annan rutin.

Läs artikel »

Så blir ni lönsamma genom tidseffektivisering

Tiden är kanske det mest vär­de­ful­la ni har i er verk­sam­het. Då den både är en färskva­ra såväl som en brist­va­ra gör man bäst i att vår­da den väl.

Läs artikel »

9 orsaker varför era bästa medarbetare slutar

Riskerar du att för­lo­ra duk­ti­ga med­ar­be­ta­re? Management kon­sul­ten Donn Carr lis­tar nio skäl till var­för de bäs­ta med­ar­be­tar­na säger upp sig.

Läs artikel »

Hitta rätt i upphandlingsdjungeln

Installatörer vet att kva­li­tet oftast lönar sig i läng­den. Det är dock inte lika lätt att över­ty­ga inkö­pa­re vid upp­hand­ling­ar om det­ta. Fortfarande väger bil­li­gast pris all­ra tyngst, även om kva­li­tet blir allt vik­ti­ga­re.

Läs artikel »
tristique sem, velit, Lorem et, Aenean in ut Donec fringilla efficitur. ut

Den här sidan använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen. Genom att fortsätta använda webbsidan godkänner du detta. Du kan gå in under säkerhetsinställningarna i din webbläsare och välja att rensa cookies eller helt stänga av dem. Läs mer om vår policy här.

Pin It on Pinterest