Så blir ni lönsamma genom tidseffektivisering

Tiden är en färskvara som inte kommer tillbaka när den förbrukats. Jag kan tänka mig att tiden ofta är en bristvara och därför en av de mest värdefulla resurserna du har i din verksamhet. Så om du ser till att företagets tidsresurser spenderas mer effektivt kommer ni bli mer lönsamma.

Effektivitet i en orga­ni­sa­tion är för­hål­lan­det mel­lan insat­ser och resul­tat. Det hand­lar helt enkelt om hur väl ett före­tag kan omvand­la resur­ser till pro­duk­ter och tjäns­ter. Om man uppnår hög effek­ti­vi­tet så har man höga vär­den när det kom­mer till pro­duk­ti­vi­tet och kva­li­tet. Om du effek­tivt använ­der de medel före­ta­get för­fo­gar över kom­mer du nå fler kun­der, säl­ja mer pro­duk­ter, leve­re­ra mer tjäns­ter och såle­des öka lön­sam­he­ten. Att vara effek­tiv inne­bär att ni helt enkelt får mer gjort!

En van­lig arbets­dag inne­hål­ler mas­sor av dis­trak­tions­mo­ment. Om vi bort­ser från dis­trak­tio­ner som kol­le­gor, familj, mobil­te­le­fo­ner och annat som drar ner effek­ti­vi­te­ten och istäl­let foku­se­rar på vad ni kan spa­ra tid på genom att använ­da pro­duk­ter och tjäns­ter som hjäl­per er att bli mer effek­ti­va. Att vara effek­tiv inne­bär att göra moment snab­ba­re, ni kan givet­vis arbe­ta i ett rasan­de tem­po men det orkar man inte med så länge. Genom att arbe­ta med pro­duk­ter som går snab­ba­re att instal­le­ra eller använ­da rätt verk­tyg så kom­mer ni kun­na ploc­ka bort väl­digt många tids­tju­var.

Det hand­lar inte om att pla­ne­ra bätt­re eller inte­gre­ra den ena meto­den efter den and­ra. Det hand­lar om att vara smart.

Projektpackade leveranser sparar tid

Det finns peng­ar att spa­ra och det finns peng­ar att tjä­na. Vid sto­ra pro­jekt med exem­pel­vis 500 lägen­he­ter finns myc­ket tid och peng­ar att spa­ra genom att kapa den tid det tar för mon­tö­ren att besö­ka ett centralt lager i anslut­ning till pro­jek­tet. Lek med tan­ken att var­je ny lägen­het krä­ver ett besök till lag­ret. Varje besök tar 15 minu­ter och mon­tö­ren kos­tar 500 kro­nor i tim­man. Det mot­sva­rar en kost­nad på 62 500 kro­nor.

Hög produktkvalitet sparar pengar

Ta bildäck som ett exem­pel. Om däc­ken spa­rar bräns­le upp till 0,6 l/​10 mil och du kör 1 000 mil med en bräns­le­kost­nad på 15 kro­nor litern blir bespa­ring­en 900 kro­nor. Om däc­ken hål­ler cir­ka 4 000 mil spa­rar du cir­ka 240 liter bräns­le och 3 600 kro­nor. Lägg sedan på kost­na­den av att behö­va köpa däck ofta­re. Om ett pre­mi­um­däck hål­ler en och en halv gång­er läng­re än ett bud­get­däck kom­mer den som väl­jer ett bud­get­däck snart ha köpt och frak­tat dub­belt så många däck som pre­mi­u­man­vän­da­ren. Med and­ra ord är det inte bara den tota­la eko­no­min som mår bra av kva­li­tet utan även mil­jön.
Du kan över­fö­ra räk­ne­ex­emp­let ovan på din egen verk­sam­het. Det kan exem­pel­vis gäl­la tid som elin­stal­la­tö­ren mås­te spen­de­ra på att köra till­ba­ka till ett jobb med grupp­för­teck­ning­en efter instal­la­tion av en ny cen­tral eller att åter­be­sö­ket beror dålig pro­dukt­kva­li­tet.

Produktinnovationer sparar tid

Ett exem­pel är självjor­dan­de kanal­sy­stem med en garan­ti på att alla detal­jer är jor­da­de vid fär­dig­mon­te­rad kanal. En sådan pro­dukt kan spa­ra upp till 30 pro­cent i arbets­tid. Även fär­dig­ka­pa­de kana­ler är tids­be­spa­ran­de vid stör­re pro­jekt. Förutom bra kva­li­tet på pro­duk­ter kan ni ock­så få dem för­mon­te­ra­de eller för­ka­pa­de enligt behov och leve­re­ra­de just-in-time till pro­jek­tet. Detta inne­bär att ni får opti­ma­la led­ti­der, kor­ta­re mon­te­rings­ti­der och myc­ket hög­re effek­ti­vi­tet vil­ket ger hög­re lön­sam­het.

Tid är pengar

Det är upp till dig att ska­pa den effek­ti­vi­tet och kva­li­tet ni efter­strä­var i er verk­sam­het. Effektivitet defi­nie­ras tra­di­tio­nellt som gra­den av målupp­fyl­lel­se i för­hål­lan­de till resur­san­vänd­ning och hand­lar om att använ­da till­gäng­li­ga resur­ser på bäs­ta sätt. Rätt saker, i rätt tid med hög kva­li­tet ger posi­ti­va effek­ter.

Johan Ran
Head of Marketing & Communication

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Så ska du prissätta dina tjänster

Hur ska du prissä­ta dina varor och tjäns­ter? Per Sjöfors ger tips på hur du kan hit­ta rätt pris­ni­vå­er för att dub­ble­ra vinst­mar­gi­na­len och till­växt­tak­ten.

Läs artikel »

Miljarder sammankopplade apparater

Iot (inter­net of things) har fun­nits i decen­ni­er men det är främst under de senas­te åren det verk­li­ga genom­brot­tet kom­mit och ännu stör­re kom­mer det bli.

Läs artikel »

Snårigt regelverk försvårar utveckling

Det svull­na och krång­li­ga regel­ver­ket är en bidra­gan­de orsak till att bygg­bran­schen har svårt att utveck­la sin pro­duk­ti­vi­tet och lön­sam­het. Det menar Mikael Anjou, tidi­ga­re vd på fle­ra av bola­gen i Einar Mattsson-grup­pen, och för­fat­ta­re till boken ”Den inef­fek­ti­va bygg­bran­schen”.

Läs artikel »

Så behåller du din personal

För Hagers läsa­re delar före­tagscoachen Catharina Sjögren med sig av kun­skap om hur du kan ska­pa enga­ge­ra­de, moti­ve­ra­de och driv­na med­ar­be­ta­re som stan­nar kvar på före­ta­get.

Läs artikel »

Vår dyrbara tid

Det finns bara ett visst antal tim­mar på en arbets­dag och vi har alla oli­ka för­håll­ning­sätt till hur vi han­te­rar dem. När vi är som mest effek­ti­va under dyg­nets 24 tim­mar är indi­vi­du­ellt. En del av oss är mor­gon­män­ni­skor och en del kvälls­män­ni­skor. Det du ska tän­ka på är att utnytt­ja den tiden på dyg­net då du är som mest pro­duk­tiv. Det är då du ska göra de saker som krä­ver mest av dig.

Läs artikel »

Arkitekturens framtid – av Van Bo Le-Mentzel

Van Bo Le-Mentzel är arki­tekt och en inno­va­tiv stads­pla­ne­ra­re från Berlin. Frågan är om arki­tek­tur kan hjäl­pa oss att ska­pa en posi­tiv fram­tid? Läs Van Bos fram­tids­spa­ning med sju idéer om mor­gon­da­gens stä­der och hem.

Läs artikel »