Så blir du en vass förhandlare

Är du osäker vid förhandlingsbordet? Då ska du läsa intervjun med Förhandlingspoddens programledare Carl Fhager som delar med sig av sex värdefulla förhandlingsråd.

Carl Fhager är advo­kat på MAQS Advokatbyrå och har ägnat hal­va sitt liv åt att för­hand­la och skri­va oli­ka avtal. Sedan två år till­ba­ka är han pro­gram­le­da­re för Förhandlingspodden där han bju­der in allt­i­från för­fat­ta­re och sport­che­fer till poli­ti­ker, före­tags­le­da­re och troll­kar­lar som berät­tar om sina oli­ka för­hand­lings­stra­te­gi­er.

Carl Fhager pro­gram­le­der Förhandlingspodden och är advo­kat på MAQS Advokatbyrå. Foto: Pontus Johansson.
Hej Carl. Varför ska man förhandla?

– Det finns två star­ka skäl att för­hand­la. Dels vill du max­i­me­ra vär­det av alla affä­rer du gör, både för dig själv och för din mot­part. Och sen finns det ofta stor poten­ti­al att upp­täc­ka nya vär­den under själ­va för­hand­lings­pro­ces­sen. Genom att ha inställ­ning­en att målet är att få till en bra affär för båda par­ter, kan man ofta stär­ka varand­ras verk­sam­he­ter.

Finns det några situationer då man bör undvika att förhandla?

– Inte direkt. I kom­mer­si­el­la sam­man­hang tyc­ker jag all­tid att man bör för­hand­la. Man behö­ver inte vara rädd för att ge sig in i för­hand­lings­si­tu­a­tio­ner även i det pri­va­ta. Jag för­hand­lar emel­lanåt i klä­d­af­fä­rer eller när jag ska bo på hotell för att se om jag kan upp­gra­de­ra mitt hotell­rum. Svenskar för­hand­lar i regel gans­ka lite. Jämfört med and­ra län­der så är vi rätt obe­kvä­ma i för­hand­lings­rol­len, men jag tror att det hål­ler på att änd­ras i takt med att allt fler för­står att det finns dubb­la vins­ter att häm­ta.

Vilken är den vanligaste missuppfattningen om förhandling?

– Det finns en ste­re­o­typ bild av den ”sto­ra styg­ga för­hand­la­ren” som en elak, hem­lig och hård typ. Men så är det säl­lan, och det är inte hel­ler en roll man bör sik­ta mot. Ingen vill behö­va för­hand­la med den sici­li­ans­ka maf­fi­an. Det är bätt­re att vara trev­lig, trans­pa­rent och att ha båda par­ters bäs­ta för ögo­nen under för­hand­ling­en. Kom ihåg att du kanske kom­mer att vil­ja job­ba ihop med leve­ran­tö­ren fler gång­er och då är det desto vik­ti­ga­re att båda går nöj­da från för­hand­lings­bor­det. Jag möter fle­ra kun­der som vill ha hjälp med att kom­ma ur en dålig affär. Där vill man inte att någon av par­ter­na ska ham­na.

 

6 tips – så blir du bättre på förhandling

 

1. Förbered dig väl

Fundera på vad du vill ha ut av för­hand­ling­en? Och vad du kan tän­ka dig att ge? Vad tror du att mot­par­ten har att erbju­da och vill ha ut av mötet?

2. Lär känna din motpart

Vem är det du ska träf­fa? Och vil­ka är ni som möter dem? Vad tyd­lig i ert erbju­dan­de och er fram­to­ning.

3. Ha en plan B

Om möj­ligt, var inte helt bero­en­de av en enda leve­ran­tör utan ha någon i reserv ifall det av någon anled­ning skul­le skä­ra sig med ditt första­handsval.

4. Bygg upp förtroende och en bra känsla

Satsa på rela­tio­nen med din mot­part. Man är mer benä­gen att göra affä­rer med någon man gil­lar.

5. Det är ingen debatt

Gå inte in i för­hand­ling­en med inställ­ning­en att du ska argu­men­te­ra och få rätt. En för­hand­ling är ing­en debatt. Om båda par­ter enbart argu­men­te­rar för sina respek­ti­ve posi­tio­ner kom­mer ni ham­na allt läng­re ifrån varand­ra och ald­rig nå en bra lös­ning.

6. Anta projektledarrollen

Ta kom­man­dot under mötet. Punkta upp alla rele­van­ta para­met­rar och pra­ta om de svå­ra frå­gor­na först, inte sist. Efter mötet skic­kar du ut en sam­man­fat­tan­de kon­taktrap­port och kal­lar till nytt möte. Genom att visa att du är pro­ak­tiv och har koll på alla delar i pro­ces­sen pla­ce­rar du dig själv auto­ma­tiskt i ett bätt­re för­hand­lings­lä­ge.

Dela artikeln om du gillade den!

Fler artiklar om förhandlingsteknik m.m.

Just nu har vi inga artiklar om ämnet.

Förslag på mer läsning

Öppna standarder för det smarta hemmet

Utbudet av öpp­na stan­dar­der för bygg­nads- och hem­au­to­ma­tion har ökat enormt de senas­te åren. Här har vi sam­man­ställt en kort över­sikt över de van­li­gas­te stan­dar­der­na.

Läs artikel »

Hemautomation för villakunder

ISO-stan­dar­den KNX fyl­ler 29 år i år. Störst genom­slag har den fått i kom­mer­si­el­la fas­tig­he­ter, men enkla­re KNX-paket har gjort att en del vil­laä­ga­re intres­se­rat sig för tek­ni­ken. Håkan Pettersson pre­miärinstal­le­ra­de nyli­gen en KNX-lös­ning i en vil­la, nu tror han att för­fråg­ning­ar­na från vil­la­kun­der kom­mer öka.

Läs artikel »

IoT och den kommande guldåldern för installatörer

Utvecklingen inom IoT med­för enor­ma möj­lig­he­ter på områ­den som ener­gi­be­spa­ring, säker­het och kom­fort och där­med ock­så för instal­la­tö­rer.

Läs artikel »

Tänk på ditt värdeerbjudande – det är viktigt

I dagens mediebrus är det ofta svårt att nå ut med sitt bud­skap till sina kun­der och då kan det vara smart att du foku­se­rar på value pro­po­si­tion, eller vär­de­er­bju­dan­de som det heter på svens­ka. I måna­dens krö­ni­ka tip­sar Johan om hur du kan lyc­kas med att ta fram ett fram­gångs­rikt vär­de­er­bju­dan­de till dina kun­der.

Läs artikel »

Hitta rätt i upphandlingsdjungeln

Installatörer vet att kva­li­tet oftast lönar sig i läng­den. Det är dock inte lika lätt att över­ty­ga inkö­pa­re vid upp­hand­ling­ar om det­ta. Fortfarande väger bil­li­gast pris all­ra tyngst, även om kva­li­tet blir allt vik­ti­ga­re.

Läs artikel »

Därför är svenskarna skeptiska till det smarta hemmet

Fastighetsbolaget Swebostad sat­sat på smar­ta hem-lös­ning­ar i sina bostä­der och tror på en stark utveck­ling inom seg­men­tet. Samtidigt upp­ger majo­ri­tet av svens­kar­na att de inte vill ha fler upp­kopp­la­de pry­lar i sina hem.

Läs artikel »