Så blir du en vass förhandlare

Är du osäker vid förhandlingsbordet? Då ska du läsa intervjun med Förhandlingspoddens programledare Carl Fhager som delar med sig av sex värdefulla förhandlingsråd.

Carl Fhager är advo­kat på MAQS Advokatbyrå och har ägnat hal­va sitt liv åt att för­hand­la och skri­va oli­ka avtal. Sedan två år till­ba­ka är han pro­gram­le­da­re för Förhandlingspodden där han bju­der in allt­i­från för­fat­ta­re och sport­che­fer till poli­ti­ker, före­tags­le­da­re och troll­kar­lar som berät­tar om sina oli­ka för­hand­lings­stra­te­gi­er.

Carl Fhager pro­gram­le­der Förhandlingspodden och är advo­kat på MAQS Advokatbyrå. Foto: Pontus Johansson.
Hej Carl. Varför ska man förhandla?

– Det finns två star­ka skäl att för­hand­la. Dels vill du max­i­me­ra vär­det av alla affä­rer du gör, både för dig själv och för din mot­part. Och sen finns det ofta stor poten­ti­al att upp­täc­ka nya vär­den under själ­va för­hand­lings­pro­ces­sen. Genom att ha inställ­ning­en att målet är att få till en bra affär för båda par­ter, kan man ofta stär­ka varand­ras verk­sam­he­ter.

Finns det några situationer då man bör undvika att förhandla?

– Inte direkt. I kom­mer­si­el­la sam­man­hang tyc­ker jag all­tid att man bör för­hand­la. Man behö­ver inte vara rädd för att ge sig in i för­hand­lings­si­tu­a­tio­ner även i det pri­va­ta. Jag för­hand­lar emel­lanåt i klä­d­af­fä­rer eller när jag ska bo på hotell för att se om jag kan upp­gra­de­ra mitt hotell­rum. Svenskar för­hand­lar i regel gans­ka lite. Jämfört med and­ra län­der så är vi rätt obe­kvä­ma i för­hand­lings­rol­len, men jag tror att det hål­ler på att änd­ras i takt med att allt fler för­står att det finns dubb­la vins­ter att häm­ta.

Vilken är den vanligaste missuppfattningen om förhandling?

– Det finns en ste­re­o­typ bild av den ”sto­ra styg­ga för­hand­la­ren” som en elak, hem­lig och hård typ. Men så är det säl­lan, och det är inte hel­ler en roll man bör sik­ta mot. Ingen vill behö­va för­hand­la med den sici­li­ans­ka maf­fi­an. Det är bätt­re att vara trev­lig, trans­pa­rent och att ha båda par­ters bäs­ta för ögo­nen under för­hand­ling­en. Kom ihåg att du kanske kom­mer att vil­ja job­ba ihop med leve­ran­tö­ren fler gång­er och då är det desto vik­ti­ga­re att båda går nöj­da från för­hand­lings­bor­det. Jag möter fle­ra kun­der som vill ha hjälp med att kom­ma ur en dålig affär. Där vill man inte att någon av par­ter­na ska ham­na.

 

6 tips – så blir du bättre på förhandling

 

1. Förbered dig väl

Fundera på vad du vill ha ut av för­hand­ling­en? Och vad du kan tän­ka dig att ge? Vad tror du att mot­par­ten har att erbju­da och vill ha ut av mötet?

2. Lär känna din motpart

Vem är det du ska träf­fa? Och vil­ka är ni som möter dem? Vad tyd­lig i ert erbju­dan­de och er fram­to­ning.

3. Ha en plan B

Om möj­ligt, var inte helt bero­en­de av en enda leve­ran­tör utan ha någon i reserv ifall det av någon anled­ning skul­le skä­ra sig med ditt första­handsval.

4. Bygg upp förtroende och en bra känsla

Satsa på rela­tio­nen med din mot­part. Man är mer benä­gen att göra affä­rer med någon man gil­lar.

5. Det är ingen debatt

Gå inte in i för­hand­ling­en med inställ­ning­en att du ska argu­men­te­ra och få rätt. En för­hand­ling är ing­en debatt. Om båda par­ter enbart argu­men­te­rar för sina respek­ti­ve posi­tio­ner kom­mer ni ham­na allt läng­re ifrån varand­ra och ald­rig nå en bra lös­ning.

6. Anta projektledarrollen

Ta kom­man­dot under mötet. Punkta upp alla rele­van­ta para­met­rar och pra­ta om de svå­ra frå­gor­na först, inte sist. Efter mötet skic­kar du ut en sam­man­fat­tan­de kon­taktrap­port och kal­lar till nytt möte. Genom att visa att du är pro­ak­tiv och har koll på alla delar i pro­ces­sen pla­ce­rar du dig själv auto­ma­tiskt i ett bätt­re för­hand­lings­lä­ge.

Dela artikeln om du gillade den!

Fler artiklar om förhandlingsteknik m.m.

Just nu har vi inga artiklar om ämnet.

Förslag på mer läsning

Sluta upp med navelskådning – blicka utåt istället

Våga tän­ka nytt för annars kom­mer en kon­kur­ren­ter springa om dig, kanske en helt ny aktör som du inte ens såg kom­ma och som har för­fi­nat just din affärsidé.

Läs artikel »

Alla har en roll att fylla i dessa coronatider

Världen ter sig minst sagt annorlun­da just nu. Alla har vi kun­der, part­ners, leve­ran­tö­rer, dis­tri­bu­tö­rer som på ett eller annat sätt påver­kas av sjuk­do­men covid-19, orsa­kad av coro­na­vi­ru­set.

Läs artikel »

Därför är svenskarna skeptiska till det smarta hemmet

Fastighetsbolaget Swebostad sat­sat på smar­ta hem-lös­ning­ar i sina bostä­der och tror på en stark utveck­ling inom seg­men­tet. Samtidigt upp­ger majo­ri­tet av svens­kar­na att de inte vill ha fler upp­kopp­la­de pry­lar i sina hem.

Läs artikel »

Montörens kamp mot tiden i Solna

I kam­pen om tid tar mon­tö­rer­na på pro­jek­tet Nöten 5 i Solna till dyra­re lös­ning­ar som i slutän­dad spa­rar både tid och peng­ar.

Läs artikel »

Gå från installatör till rådgivare inom hemautomation

Hjälp era kun­der med hem­au­to­ma­tion när nya pro­duk­ter flö­dar från de sto­ra tek­nik­gi­gan­ter­na. För att hem­ma­fix­ar­na ska få sina smar­ta hem krävs eltek­nis­ka kun­ska­per som elin­stal­la­tö­ren har och då är det vik­tigt att kun­na age­ra råd­gi­va­re till dina kun­der.

Läs artikel »

Prognos: Så påverkas installatörerna av lågkonjunkturen

Prognosen visar att lokal­byg­gan­det mins­ka­de på bred front under 2018, och att kon­junk­tu­ren fort­sät­ter att kylas av. Den lång­sik­ti­ga tren­den pekar dock upp­åt.

Läs artikel »