Så blir du en vass förhandlare

Är du osäker vid förhandlingsbordet? Då ska du läsa intervjun med Förhandlingspoddens programledare Carl Fhager som delar med sig av sex värdefulla förhandlingsråd.

Carl Fhager är advo­kat på MAQS Advokatbyrå och har ägnat hal­va sitt liv åt att för­hand­la och skri­va oli­ka avtal. Sedan två år till­ba­ka är han pro­gram­le­da­re för Förhandlingspodden där han bju­der in allt­i­från för­fat­ta­re och sport­che­fer till poli­ti­ker, före­tags­le­da­re och troll­kar­lar som berät­tar om sina oli­ka förhandlingsstrategier.

Carl Fhager pro­gram­le­der Förhandlingspodden och är advo­kat på MAQS Advokatbyrå. Foto: Pontus Johansson.
Hej Carl. Varför ska man förhandla?

– Det finns två star­ka skäl att för­hand­la. Dels vill du max­i­me­ra vär­det av alla affä­rer du gör, både för dig själv och för din mot­part. Och sen finns det ofta stor poten­ti­al att upp­täc­ka nya vär­den under själ­va för­hand­lings­pro­ces­sen. Genom att ha inställ­ning­en att målet är att få till en bra affär för båda par­ter, kan man ofta stär­ka varand­ras verksamheter.

Finns det några situationer då man bör undvika att förhandla?

– Inte direkt. I kom­mer­si­el­la sam­man­hang tyc­ker jag all­tid att man bör för­hand­la. Man behö­ver inte vara rädd för att ge sig in i för­hand­lings­si­tu­a­tio­ner även i det pri­va­ta. Jag för­hand­lar emel­lanåt i klä­d­af­fä­rer eller när jag ska bo på hotell för att se om jag kan upp­gra­de­ra mitt hotell­rum. Svenskar för­hand­lar i regel gans­ka lite. Jämfört med and­ra län­der så är vi rätt obe­kvä­ma i för­hand­lings­rol­len, men jag tror att det hål­ler på att änd­ras i takt med att allt fler för­står att det finns dubb­la vins­ter att hämta.

Vilken är den vanligaste missuppfattningen om förhandling?

– Det finns en ste­re­o­typ bild av den ”sto­ra styg­ga för­hand­la­ren” som en elak, hem­lig och hård typ. Men så är det säl­lan, och det är inte hel­ler en roll man bör sik­ta mot. Ingen vill behö­va för­hand­la med den sici­li­ans­ka maf­fi­an. Det är bätt­re att vara trev­lig, trans­pa­rent och att ha båda par­ters bäs­ta för ögo­nen under för­hand­ling­en. Kom ihåg att du kanske kom­mer att vil­ja job­ba ihop med leve­ran­tö­ren fler gång­er och då är det desto vik­ti­ga­re att båda går nöj­da från för­hand­lings­bor­det. Jag möter fle­ra kun­der som vill ha hjälp med att kom­ma ur en dålig affär. Där vill man inte att någon av par­ter­na ska hamna.

 

6 tips – så blir du bättre på förhandling

 

1. Förbered dig väl

Fundera på vad du vill ha ut av för­hand­ling­en? Och vad du kan tän­ka dig att ge? Vad tror du att mot­par­ten har att erbju­da och vill ha ut av mötet?

2. Lär känna din motpart

Vem är det du ska träf­fa? Och vil­ka är ni som möter dem? Vad tyd­lig i ert erbju­dan­de och er framtoning.

3. Ha en plan B

Om möj­ligt, var inte helt bero­en­de av en enda leve­ran­tör utan ha någon i reserv ifall det av någon anled­ning skul­le skä­ra sig med ditt förstahandsval.

4. Bygg upp förtroende och en bra känsla

Satsa på rela­tio­nen med din mot­part. Man är mer benä­gen att göra affä­rer med någon man gillar.

5. Det är ingen debatt

Gå inte in i för­hand­ling­en med inställ­ning­en att du ska argu­men­te­ra och få rätt. En för­hand­ling är ing­en debatt. Om båda par­ter enbart argu­men­te­rar för sina respek­ti­ve posi­tio­ner kom­mer ni ham­na allt läng­re ifrån varand­ra och ald­rig nå en bra lösning.

6. Anta projektledarrollen

Ta kom­man­dot under mötet. Punkta upp alla rele­van­ta para­met­rar och pra­ta om de svå­ra frå­gor­na först, inte sist. Efter mötet skic­kar du ut en sam­man­fat­tan­de kon­taktrap­port och kal­lar till nytt möte. Genom att visa att du är pro­ak­tiv och har koll på alla delar i pro­ces­sen pla­ce­rar du dig själv auto­ma­tiskt i ett bätt­re förhandlingsläge.

Dela artikeln om du gillade den!

Fler artiklar om förhandlingsteknik m.m.

Just nu har vi inga artiklar om ämnet.

Förslag på mer läsning

Alla har en roll att fylla i dessa coronatider

Världen ter sig minst sagt annorlun­da just nu. Alla har vi kun­der, part­ners, leve­ran­tö­rer, dis­tri­bu­tö­rer som på ett eller annat sätt påver­kas av sjuk­do­men covid-19, orsa­kad av coronaviruset. 

Läs artikel »

Robotarnas intrång i byggbranschen

Prefabricerade hus, auto­ma­ti­se­ra­de arbets­pro­ces­ser och öka­de sam­hälls­klyf­tor. Så ser fram­ti­den ut enligt mark­nads­a­na­ly­ti­ker Bengt Henricson på Prognoscentret. Frågan är hur des­sa sam­hälls­för­änd­ring­ar kom­mer påver­ka installatörsbranschen. 

Läs artikel »

Kampen om morgondagens smarta produkter

Sakernas inter­net (IoT) ger oss smar­ta lös­ning­ar. Denver i USA utveck­lar smar­ta sam­hälls­funk­tio­ner. Amazon öpp­nar en smart butik där du bara tar det du vill ha och får räk­ning hem. Och Uber expe­ri­men­te­rar med en smart drönar­taxi. Men vad avgör om använd­ning av IoT är smart eller inte? Emma Estborn på inUse hjäl­per oss att ta reda på vad en smart pro­dukt bör upp­fyl­la för att bli framgångsrik.

Läs artikel »

Yrkes-EM nästa för elektrikern Dennis Svensson

Dennis Svensson vann Yrkes-SM i kate­go­rin instal­la­tions­e­lekt­ri­ker. Nu lig­ger han i hård­trä­ning inför Yrkes-EM i Graz, som för­hopp­nings­vis går av sta­peln 2021. Vi besök­te honom för att ta tem­pen på hans nerver.

Läs artikel »

Hantera din tid effektivt – del 2

Med hjälp av någ­ra enk­la tips kan du job­ba både smar­ta­re och mind­re. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren delar med sig av sina vik­ti­gas­te san­ning­ar för att slip­pa nega­tiv stress och få mer gjort utan att behö­va job­ba mer.

Läs artikel »

Så funkar bemanning i installatörsbranschen

Hur ser beman­ning ut i instal­la­törs­bra­schen? Vad fun­kar bra och vad fun­kar mind­re bra? Fler och fler blir egen­fö­re­ta­ga­re men är det enbart positivt?

Läs artikel »