Så behåller du din personal

Företagscoachen Catharina Sjögren stöttar företagsledare i att skapa långsiktiga vinster. För Hagers läsare delar hon med sig av kunskap så att du kan skapa engagerade, motiverade och drivna medarbetare som stannar kvar på företaget.

Att behand­la and­ra så som du själv vill bli bemött kan tän­kas vara en håll­bar devis för att behål­la din per­so­nal. Tyvärr är det inte så enkelt och det beror på att vi alla är oli­ka. Någon drivs av att ha egna upp­sat­ta mål, and­ra av tea­m­ar­be­te och den tred­je av tyd­li­ga reg­ler och poli­cys.

Det vik­ti­gas­te och mest över­gri­pan­de tip­set är att du ska leda din per­so­nal som om de vore din störs­ta kon­kur­rens­för­del – för det är pre­cis vad de är! Givetvis har med­ar­be­ta­ren ett ansvar i att vil­ja vara en del av före­ta­get och tea­met.

Catharina Sjögren är ansva­rig för ledar­skaps­ut­veck­ling och coaching på CoachEffect AB som stär­ker före­tag i att ska­pa resul­tat och lång­sik­ti­ga vins­ter.

Att se din per­so­nal som den vik­ti­gas­te kon­kur­rens­för­de­len hand­lar om att moti­ve­ra och hjäl­pa var­je med­ar­be­ta­re att hit­ta sin driv­kraft. Det är ock­så vik­tigt att till­sam­mans sät­ta upp tyd­li­ga mål och del­mål. Allt det­ta gör de fles­ta che­fer, men forsk­ning kring fram­gångs­rikt ledar­skap visar att majo­ri­te­ten mis­sar upp­följ­ning­en. Resultatet av bris­tan­de upp­följ­ning blir att che­fen omed­ve­tet sig­na­le­rar att upp­gif­ten de delat ut inte är vik­tig. Det resul­te­rar i att upp­gif­ten inte blir kor­rekt utförd eller inte utförd alls. En annan kon­se­kvens är att med­ar­be­ta­ren som utför upp­gif­ten inte kän­ner sig upp­skat­tad. Sådan per­so­nal­vård leder till en nega­tiv spi­ral.

De värsta fallgroparna för dåligt ledarskap är:

  1. En pre­stige­fylld orga­ni­sa­tion och ett pre­stige­fyllt ledar­skap.
  2. Brist på gemen­sam­ma mål, visio­ner och en gemen­sam före­tagskul­tur.
  3. Att inte ”se och höra” sina med­ar­be­ta­re.

Led istäl­let din per­so­nal så att de attra­he­ras att stan­na kvar och pre­ste­rar fan­tas­tiskt. Det gör du genom att leda, moti­ve­ra och sät­ta gemen­sam­ma mål. Här nedan har jag sam­man­fat­tat de oli­ka ste­gen med hjälp av kon­kre­ta punkt­lis­tor.

Leda:

  • Led din per­so­nal som om de vore din störs­ta kon­kur­rens­för­del
    • Motivera dem.
    • Få var­je med­ar­be­ta­re att hit­ta sin driv­kraft.
    • Sätt upp tyd­li­ga mål och del­mål som följs upp.
    • Ha utveck­lan­de upp­följ­nings­sam­tal kon­ti­nu­er­ligt, inte bara ett årligt utveck­lings­sam­tal.
  • Acceptera inte dåli­ga che­fer i din orga­ni­sa­tion – det gäl­ler både dig själv och and­ra.
  • Uppstår kon­flik­ter – han­te­ra dem direkt innan de blir infek­te­ra­de. Tänk på att kon­flik­ter kan leda till utveck­ling och fram­gång.
  • Gott ledar­skap krä­ver kon­ti­nu­er­lig utveck­ling. Satsa på utbild­ning­ar, coaching och men­tor­skap.
  • Sträva efter att ha rätt per­so­nal på rätt plats i före­ta­get.

Motivera:

  • Sträva efter att vara den arbets­gi­va­re alla dröm­mer om att ha. God stäm­ning och ett upp­munt­ran­de ledar­skap föder enga­ge­mang.
  • Säkerställ att med­ar­be­tar­na inser sin vikt i före­ta­get.
  • Delaktighet ska­par moti­va­tion och fram­gång.
  • Ge feed­back, upp­skatt­ning och fira fram­gång­ar

Sätta gemensamma mål:

  • Säkerställ att alla arbe­tar mot sam­ma mål. Givetvis ska respek­ti­ve avdel­ning och med­ar­be­ta­re arbe­ta mot sina för­ank­ra­de del­mål.

 

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

”Vi lever redan med klimatkonsekvenser”

Gabrielle Walker är stra­te­gi­ex­pert, före­lä­sa­re och mode­ra­tor. För en tid sedan före­läs­te hon om ener­giö­ver­fö­ring. Vi bad hen­ne utveck­la sina tan­kar kring hur vi kan råda bukt på kli­mat­kri­sen och sam­ti­digt gene­re­ra bra affä­rer.

Läs artikel »

Prefabricerade hus är framtiden

För att behål­la nuva­ran­de mark­nads­an­de­lar mås­te bygg­bran­schen indust­ri­a­li­se­ras mer anser många mark­nads­a­na­ly­ti­ker. Götenehus har där­för sat­sat 60 mil­jo­ner kro­nor på en ny fabrik för indust­ri­ell volym­hus­pro­duk­tion.

Läs artikel »

Avsätt energi för att forma framtiden

Morgondagens tek­nik kom­mer effek­ti­vi­se­ra alla möj­li­ga pro­ces­ser och sät­ta guld­kant på till­va­ron. Samtidigt mås­te vi se till så att de insat­ser vi gör i dag inte får en bit­ter efter­smak. Framtiden for­mas av oss nu.

Läs artikel »

En digital spark i baken

Vi befin­ner oss i utma­nan­de tider och vi är alla mer eller mind­re hårt pres­sa­de. Just nu påver­kar covid-19 sät­tet vi lever och arbe­tar på. Självklart hål­ler vi avstånd och upp­ma­nar alla våra kun­der och part­ners att göra lika­dant om möj­ligt.

Läs artikel »

Nu viker konjunkturen nedåt – så drabbas elbranschen

Hur påver­kas elbran­schen när kon­junk­tu­ren viker nedåt? Antalet påbör­ja­de bostads­byg­gen fal­ler från 53 000 för­ra året till 49 000 i år, men utveck­ling­en vän­tas dock inte drab­ba de svens­ka elin­stal­la­törs­fö­re­ta­gen sär­skilt hårt. Det som räd­dar bran­schen är en fort­satt stark reno­ve­rings­mark­nad.

Läs artikel »

Så förhåller du dig till hemautomation som installatör

Du och dina instal­la­tör­s­kol­le­gor mär­ker säkert att den smar­ta och upp­kopp­la­de värl­den kom­mer allt när­ma­re. Hemautomation kom­mer få ett enormt genom­slag inom bygg­nads­in­stal­la­tio­ner. Denna utveck­ling erbju­der sto­ra möj­lig­he­ter för instal­la­tö­rer. Det här är den förs­ta delen ur en serie av tex­ter som foku­se­rar på hur du som instal­la­tör ska för­hål­la dig till hem­au­to­ma­tio­nen.

Läs artikel »