Skip to content

Så behåller du din personal

Företagscoachen Catharina Sjögren stöttar företagsledare i att skapa långsiktiga vinster. För Hagers läsare delar hon med sig av kunskap så att du kan skapa engagerade, motiverade och drivna medarbetare som stannar kvar på företaget.

Att behand­la and­ra så som du själv vill bli bemött kan tän­kas vara en håll­bar devis för att behål­la din per­so­nal. Tyvärr är det inte så enkelt och det beror på att vi alla är oli­ka. Någon drivs av att ha egna upp­sat­ta mål, and­ra av tea­m­ar­be­te och den tred­je av tyd­li­ga reg­ler och poli­cys.

Det vik­ti­gas­te och mest över­gri­pan­de tip­set är att du ska leda din per­so­nal som om de vore din störs­ta kon­kur­rens­för­del – för det är pre­cis vad de är! Givetvis har med­ar­be­ta­ren ett ansvar i att vil­ja vara en del av före­ta­get och tea­met.

Catharina Sjögren är ansva­rig för ledar­skaps­ut­veck­ling och coaching på CoachEffect AB som stär­ker före­tag i att ska­pa resul­tat och lång­sik­ti­ga vins­ter.

Att se din per­so­nal som den vik­ti­gas­te kon­kur­rens­för­de­len hand­lar om att moti­ve­ra och hjäl­pa var­je med­ar­be­ta­re att hit­ta sin driv­kraft. Det är ock­så vik­tigt att till­sam­mans sät­ta upp tyd­li­ga mål och del­mål. Allt det­ta gör de fles­ta che­fer, men forsk­ning kring fram­gångs­rikt ledar­skap visar att majo­ri­te­ten mis­sar upp­följ­ning­en. Resultatet av bris­tan­de upp­följ­ning blir att che­fen omed­ve­tet sig­na­le­rar att upp­gif­ten de delat ut inte är vik­tig. Det resul­te­rar i att upp­gif­ten inte blir kor­rekt utförd eller inte utförd alls. En annan kon­se­kvens är att med­ar­be­ta­ren som utför upp­gif­ten inte kän­ner sig upp­skat­tad. Sådan per­so­nal­vård leder till en nega­tiv spi­ral.

De värsta fallgroparna för dåligt ledarskap är:

  1. En pre­stige­fylld orga­ni­sa­tion och ett pre­stige­fyllt ledar­skap.
  2. Brist på gemen­sam­ma mål, visio­ner och en gemen­sam före­tagskul­tur.
  3. Att inte ”se och höra” sina med­ar­be­ta­re.

Led istäl­let din per­so­nal så att de attra­he­ras att stan­na kvar och pre­ste­rar fan­tas­tiskt. Det gör du genom att leda, moti­ve­ra och sät­ta gemen­sam­ma mål. Här nedan har jag sam­man­fat­tat de oli­ka ste­gen med hjälp av kon­kre­ta punkt­lis­tor.

Leda:

  • Led din per­so­nal som om de vore din störs­ta kon­kur­rens­för­del
    • Motivera dem.
    • Få var­je med­ar­be­ta­re att hit­ta sin driv­kraft.
    • Sätt upp tyd­li­ga mål och del­mål som följs upp.
    • Ha utveck­lan­de upp­följ­nings­sam­tal kon­ti­nu­er­ligt, inte bara ett årligt utveck­lings­sam­tal.
  • Acceptera inte dåli­ga che­fer i din orga­ni­sa­tion – det gäl­ler både dig själv och and­ra.
  • Uppstår kon­flik­ter – han­te­ra dem direkt innan de blir infek­te­ra­de. Tänk på att kon­flik­ter kan leda till utveck­ling och fram­gång.
  • Gott ledar­skap krä­ver kon­ti­nu­er­lig utveck­ling. Satsa på utbild­ning­ar, coaching och men­tor­skap.
  • Sträva efter att ha rätt per­so­nal på rätt plats i före­ta­get.

Motivera:

  • Sträva efter att vara den arbets­gi­va­re alla dröm­mer om att ha. God stäm­ning och ett upp­munt­ran­de ledar­skap föder enga­ge­mang.
  • Säkerställ att med­ar­be­tar­na inser sin vikt i före­ta­get.
  • Delaktighet ska­par moti­va­tion och fram­gång.
  • Ge feed­back, upp­skatt­ning och fira fram­gång­ar

Sätta gemensamma mål:

  • Säkerställ att alla arbe­tar mot sam­ma mål. Givetvis ska respek­ti­ve avdel­ning och med­ar­be­ta­re arbe­ta mot sina för­ank­ra­de del­mål.

 

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

5 steg till fler lojala kunder

”Nöjda kun­der kom­mer till­ba­ka” bru­kar det heta.. Men en nöjd kund är mer benä­gen att byta leve­ran­tör, för­sök istäl­let att ska­pa loja­la kun­der.

Läs artikel »

Så resonerar jag kring kvalitet

Total ägan­de­kost­nad är ett ämne jag tyc­ker är intres­sant, både som pri­vat­per­son och i min yrkes­roll. Det är vik­tigt att för­stå inne­bör­den av begrep­pet. När man gör det blir det lät­ta­re att för­stå var­för kva­li­tet lönar sig och leder till en läg­re total­kost­nad på lång sikt. För att fullt ut kun­na utvär­de­ra vad en pro­dukt kos­tar behö­ver man för­stå vad det kos­tar att äga den över hela dess livs­tid. Detta kal­las för pro­duk­tens tota­la ägar­kost­nad eller Total Cost of Ownership (TCO).

Läs artikel »

Så blir du en vass förhandlare

För svens­kar som är obe­kvä­ma att för­hand­la ger Carl Fhager – pro­gram­le­da­re för Förhandlingspoddens och van för­hand­la­re som advo­kat – sex tips att tän­ka på.

Läs artikel »

Säljdrivande marknadsföring

Det finns en upp­sjö av före­tag som erbju­der unge­fär sam­ma pro­duk­ter och tjäns­ter som ni gör. Så vad ska ni göra för att stic­ka ut mot kon­kur­ren­ter­na? Se till att ni gör posi­tio­ne­rings­ar­be­te ordent­ligt.

Läs artikel »

Precis som Alfons Åberg

I mor­gon, på mån­dag, eller näs­ta månad då ska ni få se! Är du som jag? Det vill säga att du fal­ler för fres­tel­sen att skju­ta upp saker som känns lite job­bi­ga. Det behö­ver givet­vis inte vara jobb­re­la­te­rat utan kan hand­la om att för­änd­ra livs­stil, kost, motions­va­nor, famil­je­si­tu­a­tio­nen eller helt enkelt om att bry­ta en dålig vana.

Läs artikel »

Så förhåller du dig till hemautomation som installatör

Du och dina instal­la­tör­s­kol­le­gor mär­ker säkert att den smar­ta och upp­kopp­la­de värl­den kom­mer allt när­ma­re. Hemautomation kom­mer få ett enormt genom­slag inom bygg­nads­in­stal­la­tio­ner. Denna utveck­ling erbju­der sto­ra möj­lig­he­ter för instal­la­tö­rer. Det här är den förs­ta delen ur en serie av tex­ter som foku­se­rar på hur du som instal­la­tör ska för­hål­la dig till hem­au­to­ma­tio­nen.

Läs artikel »
vel, diam id, elit. Praesent risus. dapibus Sed ipsum Donec consequat.

Den här sidan använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen. Genom att fortsätta använda webbsidan godkänner du detta. Du kan gå in under säkerhetsinställningarna i din webbläsare och välja att rensa cookies eller helt stänga av dem. Läs mer om vår policy här.

Pin It on Pinterest