Skip to content

Projektpackade leveranser sparar tid och pengar

Vid omfattande installationer på stora byggen blir logistiken, när det gäller försörjning av material och verktyg, enormt viktig. Risken för svinn och fel när man hanterar stora lager är alltid stor. Den risken kan minskas genom att utnyttja projektpackade leveranser med precis det som behövs för dagen.

Umia är ett av Sveriges snab­bast väx­an­de instal­la­tions- och ser­vice­fö­re­tag. De arbe­tar bland annat med elekt­ris­ka instal­la­tio­ner i Stockholm, i dags­lä­get till stor del vid nypro­duk­tion av bostads­rät­ter. Vid sto­ra upp­drag har de bör­jat arbe­ta med pro­jekt­pac­ka­de leve­ran­ser.

– Ska man göra en lägen­het eller tio så spe­lar det ing­en stör­re roll. Men nu, när vi instal­le­rar i 400–500 lägen­he­ter på oli­ka stäl­len i Stockholm, är det vik­tigt att allt fly­ter på och är enkelt, menar Fredrik Stark, pro­jekt­le­da­re på Umia.

Fredrik Stark, pro­jekt­le­da­re på Umia, säger att han spa­rar myc­ket tid på att inte behö­va pla­ne­ra mat­ri­alåt­gång­en själv.

Lätt att felbedöma

Fredrik Stark berät­tar hur före­tag bru­ka­de arbe­ta för­ut. Hade de ett antal lägen­he­ter som de skul­le göra elin­stal­la­tio­ner i så fick de själ­va beräk­na hur myc­ket mate­ri­al som skul­le gå åt. De beställ­de sto­ra sänd­ning­ar som pla­ce­ra­des i ett centralt lager någon­stans på byg­get.

– Då fick man gå ner till lag­ret och själv ploc­ka ihop det man behöv­de för dagen. Det slu­ta­de näs­tan all­tid med att man glöm­de något eller tog för myc­ket. Det led­de till att vis­sa pro­duk­ter tog slut för snabbt, säger Fredrik Stark.

Allt material i rätt tid och på rätt plats

Mycket tid att spa­ra

Vid sto­ra pro­jekt med exem­pel­vis 500 lägen­he­ter finns myc­ket tid att spa­ra genom att kapa den tid det tar för mon­tö­ren att besö­ka ett centralt lager i anslut­ning till pro­jek­tet. Lek med tan­ken att var­je ny lägen­het krä­ver ett besök till lag­ret. Varje besök tar 15 minu­ter och mon­tö­ren kos­tar 500 kro­nor i tim­man. Det mot­sva­rar en kost­nad på 62 500 kro­nor.

Nu tar Umia hjälp av leve­ran­tö­rer som pro­jekt­pac­kar allt mate­ri­al som behövs för till exem­pel tre vånings­plan i taget. Det Fredrik Stark behö­ver göra är att skic­ka rit­ning­ar­na och berät­ta vil­ka seri­er och pro­duk­ter som kom­mer att använ­das. Sedan räk­nar leve­ran­tö­rer­na ut hur myc­ket mate­ri­al – till exem­pel väggut­tag och ström­bry­ta­re – som kom­mer att gå åt. De delar upp leve­ran­sen i pro­jekt­pa­ket som tyd­ligt märks så att instal­la­tö­rer­na lätt kan se vil­ka lådor de ska ploc­ka med sig. En leve­rans­plan görs där­ef­ter upp, så att mate­ri­a­let når arbets­plat­sen i rätt tid. Lådorna kan sedan direkt stäl­las ut på rätt vånings­plan.

– Jag spa­rar myc­ket tid på att inte behö­va pla­ne­ra åtgång­en själv, förr fick jag själv gå runt på byg­ge­na för att räk­na och mäng­da. På det här sät­tet blir det dess­utom mind­re spill, för­ut blev det ofta att man beställ­de för myc­ket gre­jer, berät­tar Fredrik Stark.

Mindre spill och bättre ekonomi

Allt fler gros­sis­ter och detal­jis­ter har de senas­te åren bör­jat job­ba med den här typen av tjäns­ter eftersom för­de­lar­na att arbe­ta med pro­jekt­pac­ka­de leve­ran­ser är många. Ekonomin blir bätt­re sam­ti­digt som instal­la­tö­ren blir klar med job­bet snab­ba­re då spill­ti­den mins­kar. Om instal­la­tö­ren exem­pel­vis glömt att räk­na med rätt antal väggut­tag kan en kom­plet­te­ring kos­ta upp till en tusen­lapp med tan­ke på för­lo­rad arbets­tid, ben­sin, väg­tul­lar och par­ke­rings­av­gif­ter.

– Det är ett smar­ta­re sätt att job­ba. Jag är verk­li­gen nöjd med de fär­dig­pac­ka­de lådor­na och det är så vi kom­mer att arbe­ta även i fram­ti­den.

 

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Så ser framtidens installationsmarknad ut

Vilka utma­ning­ar vän­tar mor­gon­da­gens elin­stal­la­tö­rer? Vi frå­ga­de mark­nads­a­na­ly­ti­ker Bengt Henricson som är spe­ci­a­li­se­rad på att opti­me­ra lön­sam­he­ten och ta fram under­lag åt den nor­dis­ka bygg­mark­na­den.

Läs artikel »

Tänk på ditt värdeerbjudande – det är viktigt

I dagens mediebrus är det ofta svårt att nå ut med sitt bud­skap till sina kun­der och då kan det vara smart att du foku­se­rar på value pro­po­si­tion, eller vär­de­er­bju­dan­de som det heter på svens­ka. I måna­dens krö­ni­ka tip­sar Johan om hur du kan lyc­kas med att ta fram ett fram­gångs­rikt vär­de­er­bju­dan­de till dina kun­der.

Läs artikel »

Personskyddsbrytare ger sinnesro

Med per­son­skydds­bry­ta­re hjäl­per elekt­ri­kern Jonathan Palm vil­la­kun­der som har pro­blem med åter­kom­man­de strö­mav­brott.

Läs artikel »

När hemmets prylar byter sida

I sep­tem­ber 2016 slog Mirai till. En rekord­stor över­be­last­ning­s­at­tack med kapa­de IT-pry­lar som sat­te sto­ra delar av inter­net ur balans. Cybersäkerhetsexperten Jonas Lejon, med bak­grund inom FRA och Försvarsmakten, hjäl­per oss att ta reda på hur KNX-system står sig mot lik­nan­de attac­ker.

Läs artikel »

The Carpenters – byggfirman som håller tiden

Byggfirman The Carpenters i Göteborg har hit­tat ett arbets­sätt som upp­skat­tas av kun­der­na. Det gör att de blir kla­ra på utsatt tid och till utlo­vat pris. Något säll­synt i bran­schen. Därför är de ock­så myc­ket upp­skat­ta­de av kun­der­na. Men hur gör de…?

Läs artikel »

Säljdrivande marknadsföring

Det finns en upp­sjö av före­tag som erbju­der unge­fär sam­ma pro­duk­ter och tjäns­ter som ni gör. Så vad ska ni göra för att stic­ka ut mot kon­kur­ren­ter­na? Se till att ni gör posi­tio­ne­rings­ar­be­te ordent­ligt.

Läs artikel »
Aliquam Donec id sem, et, diam id, vulputate, vel, ipsum

Den här sidan använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen. Genom att fortsätta använda webbsidan godkänner du detta. Du kan gå in under säkerhetsinställningarna i din webbläsare och välja att rensa cookies eller helt stänga av dem. Läs mer om vår policy här.

Pin It on Pinterest