Projektet som satte Assemblin under tidspress

I centrala Göteborg ligger Mektagonen: en kontorsbyggnad som nu växt ytterligare i form av en tillbyggnad för kontorslokaler. Assemblin ansvarade för installationerna och lyckades spara värdefull tid, bland annat med hjälp av självjordande fönsterbänkskanaler.

Det var en lång bygg­pe­ri­od med start i sep­tem­ber 2017. Lagom till som­ma­ren 2020 blev allt änt­li­gen besik­ti­gat och klart.

I sam­band med till­bygg­na­den av Mektagonen i Göteborg genom­för­des ombygg­na­der av livs­me­dels­bu­tik, gal­le­ria, gym och par­ke­rings­hus.

Arkitektkontoret Krok och Tjäder tog fram detalj­plan och under­lag för gestalt­nings­pro­gram för områ­det. I sam­ver­kan med Alecta har AF Bygg Göteborg sedan upp­fört bygg­na­den.

Assemblin ansva­ra­de för instal­la­tio­ner­na i pro­jek­tet som änd­ra­des i takt med att fas­tig­hets­ä­ga­ren hyr­de ut loka­ler­na.

– Utmaningen med Mektagonen var tids­pres­sen, säger Claes Berggren, pro­jekt­le­da­re på Assemblin. Han fort­sät­ter:

– Det var kort bygg­tid för oss i det här pro­jek­tet, som till en bör­jan var en kon­tors­bygg­nad. Under pro­ces­sen har vi fått göra hyres­gäs­tan­pass­ning­ar för DB Schenker i de nya kon­torslo­ka­ler­na, samt för Willys och Nordic Wellness som expan­de­rat i befint­li­ga loka­ler.

För att hin­na med alla instal­la­tio­ner till invig­ning­en låna­de Assemblin in instal­la­tö­rer som van­ligt­vis arbe­tar på deras kon­tor i Luleå. Två kon­kur­re­ran­de instal­la­tions­fö­re­tag hyr­de ock­så ut per­so­nal till pro­jek­tet. Sammantaget hade man upp­åt 15 mon­tö­rer på byg­get i över ett års tid.

– Det var en hel del som skul­le instal­le­ras, berät­tar Claes som beställ­de det mesta från Hager.

Bland annat har man klätt majo­ri­te­ten av väg­gar med föns­ter­bänkska­na­ler. Närmare bestämt instal­le­ra­des 516 föns­ter­bänkska­na­ler. Det mot­sva­rar en sträc­ka på hela 1 100 meter.

 

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Prefabricerade hus är framtiden

För att behål­la nuva­ran­de mark­nads­an­de­lar mås­te bygg­bran­schen indust­ri­a­li­se­ras mer anser många mark­nads­a­na­ly­ti­ker. Götenehus har där­för sat­sat 60 mil­jo­ner kro­nor på en ny fabrik för indust­ri­ell volym­hus­pro­duk­tion.

Läs artikel »

Vikten av att bygga ett starkt varumärke

En snygg gra­fisk iden­ti­tet kan hjäl­pa dig en bra bit på vägen. Men det egent­li­ga varu­mär­ket mås­te byg­gas från insi­dan av före­ta­get.

Läs artikel »

Säljdrivande marknadsföring

Det finns en upp­sjö av före­tag som erbju­der unge­fär sam­ma pro­duk­ter och tjäns­ter som ni gör. Så vad ska ni göra för att stic­ka ut mot kon­kur­ren­ter­na? Se till att ni gör posi­tio­ne­rings­ar­be­te ordent­ligt.

Läs artikel »

Öppna standarder för det smarta hemmet

Utbudet av öpp­na stan­dar­der för bygg­nads- och hem­au­to­ma­tion har ökat enormt de senas­te åren. Här har vi sam­man­ställt en kort över­sikt över de van­li­gas­te stan­dar­der­na.

Läs artikel »

Kina och Indien knappar in på väst – dags att haka på kvalitetstänket

Västvärlden har bli­vit lat och svens­ka bolag går mis­te om hund­ra­tals mil­jar­der om året, det menar Lars Sörqvist som är pro­fes­sor och docent i kva­li­tets­led­ning.
– Kvalitetsfrågor mås­te pri­o­ri­te­ras på led­ningsni­vå, det är avgö­ran­de för Sveriges utveck­ling och fram­tid, säger Lars.

Läs artikel »

Gå från installatör till rådgivare inom hemautomation

Hjälp era kun­der med hem­au­to­ma­tion när nya pro­duk­ter flö­dar från de sto­ra tek­nik­gi­gan­ter­na. För att hem­ma­fix­ar­na ska få sina smar­ta hem krävs eltek­nis­ka kun­ska­per som elin­stal­la­tö­ren har och då är det vik­tigt att kun­na age­ra råd­gi­va­re till dina kun­der.

Läs artikel »