Prefabricerade hus är framtiden

För att behålla nuvarande marknadsandelar måste byggbranschen industrialiseras mer anser många marknadsanalytiker. Götenehus har därför satsat 60 miljoner kronor på en ny fabrik för industriell volymhusproduktion.

Många stra­te­ger är över­ens om att bygg­bran­schen kom­mer auto­ma­ti­se­ras allt mer. Mycket snart kom­mer en stor del av det arbe­te som görs av män­ni­skor att göras av robo­tar i stäl­let. I en tidi­ga­re inter­vju med Hager Magasin mena­de Bengt Henricsson, som är spe­ci­a­li­se­rad på att ana­ly­se­ra och ta fram under­lag för den nor­dis­ka bygg­mark­na­den, att pris­ut­veck­ling­en inom byggsek­torn nått taket.

– Möjligheterna att kom­pen­se­ra bygg­kost­nads­ök­ning­ar­na genom att stär­ka hus­hål­lens eko­no­mi har san­no­likt nått vägs ände. Nu kan rän­tor­na bara röra sig upp­åt, det är svårt att höja sys­sel­sätt­nings­gra­den ännu mer och det är osä­kert vil­ka utrym­men som finns för vida­re skat­te­sänk­ning­ar, sade Bengt då.

För att nå en bre­da­re mark­nad, eller behål­la den man har kom­mer bygg­bran­schen såle­des att tving­as auto­ma­ti­se­ra, digi­ta­li­se­ra och indust­ri­a­li­se­ra byggprocessen.

Götenehus är ett av Sveriges älds­ta trä­hus­fö­re­tag. Redan på 1930-talet pro­du­ce­ra­de de mon­te­rings­fär­di­ga stu­gor. Under årens lopp har de pre­fab­ri­ce­ra­de husen tagit upp en allt stör­re del av deras verk­sam­het. I dag leve­re­rar de nästin­till fär­di­ga vägg­kon­struk­tio­ner till byggarbetsplatsen.

– Man kan säga att vi leve­re­rar fär­di­ga pla­ne­le­ment. 50 pro­cent av huset till­ver­kas i fabri­ken och 50 pro­cent byggs på plats, säger Roger Wändal, mate­ri­al­ad­mi­nist­ra­tiv chef på Götenehus.

Byggandet kommer minska

Enligt Bengt Henricsson nåd­de bostads­pro­duk­tio­nen drygt 70 000 nya bostä­der 2017. Det årli­ga beho­vet i Sverige, base­rat på en rent demo­gra­fisk beräk­ning, lig­ger på cir­ka 45 000 bostä­der per år. Dagens rela­tivt höga byggak­ti­vi­tet är dock moti­ve­rad av ett upp­dämt behov efter en lång peri­od med myc­ket låg bostads­pro­duk­tion, men byg­gan­det kom­mer obön­hör­li­gen att gå tillbaka.

– Jag tror att vi kom­mer behö­va byg­ga mind­re och enkla­re bostä­der och stan­dar­di­se­ra hår­da­re för att folk ska ha råd, säger Roger Wändal, han fortsätter:

– I Stockholm råder det bostads­brist, sam­ti­digt ser vi att mark­na­den går ner. Det är ett bevis på att man byg­ger för dyrt. Sammantaget kom­mer det här att bidra till en pris­press i branschen.

Götenehus har blomst­rat under de senas­te årens hög­kon­junk­tur. På fem år har de nästin­till dubb­lat sin pro­duk­tion. 2013 leve­re­ra­de de 230 hus, 2017 leve­re­ra­des 430.

Rustade för lågkonjunktur

Roger Wändal, mate­ri­al­ad­mi­nist­ra­tiv chef på Götenehus.

Eftersom lägen­hets­byg­gan­det bedöms bli fort­satt högt under fle­ra år, trots annal­kan­de låg­kon­junk­tur, har Götenehus beslu­tat att sat­sa på ännu effek­ti­va­re pro­duk­tion. 2017 beslu­ta­de de att inve­ste­ra 60 mil­jo­ner kro­nor i en ny fabrik för indust­ri­ell volym­hus­pro­duk­tion. Den nya anlägg­ning­en får en total yta på cir­ka 10 000 kvadrat­me­ter, varav drygt hälf­ten ini­ti­alt blir upp­värm­da pro­duk­tions­y­tor. Den nya fabri­ken, som får en kapa­ci­tet att till­ver­ka cir­ka 200 lägen­he­ter per år, beräk­nas vara i bruk våren 2019.

– Vi kom­mer till­ver­ka hus och lägen­he­ter i nästin­till kom­plet­ta modu­ler istäl­let för att leve­re­ra pla­ne­le­ment som vi tidi­ga­re gjort. Det bety­der att 90 pro­cent av huset till­ver­kas i vår nya fabrik och 10 pro­cent, såsom grund, anslut­ning­ar för el, vat­ten och avlopp, görs på bygg­ar­bets­plat­sen, säger Roger. Han fortsätter:

– I den nya fabri­ken har vi effek­ti­vi­se­rat pro­ces­sen avse­värt. Vi har stan­dar­di­se­rat många moment och gjort det mer ratio­nellt men det byg­ger ock­så på att vi får en repe­ti­tions­ef­fekt. Det gör att val­möj­lig­he­ter­na blir mer styr­da och för­pro­gram­me­ra­de vil­ket ock­så med­för att pri­set på huset kan sän­kas. Man kan lik­na det med lin­je­pro­duk­tion för bilar.

Roger menar dock att hus­till­ver­kar­na ald­rig kom­mer upp­nå sam­ma effek­ti­vi­tet som bil­till­ver­kar­na.   

– En bil kör ju på sam­ma under­lag värl­den över. Ett hus ska pla­ce­ras in och anpas­sas till en mil­jö. Det styrs av plan­be­stäm­mel­ser, lagar och reg­ler. Med det sagt tror jag defi­ni­tivt att pre­fab­ri­ce­ra­de hus är fram­ti­den för byggbranschen.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Personskyddsbrytaren skapar en trygghet för kunden

För Kustens Eltjänst är per­son­skydds­bry­ta­re (PSA) pus­sel­bi­ten som ska­par drift­säk­ra system, både hos pri­vat- och företagskunder,

Läs artikel »

Vår dyrbara tid

Det finns bara ett visst antal tim­mar på en arbets­dag och vi har alla oli­ka för­håll­ning­sätt till hur vi han­te­rar dem. När vi är som mest effek­ti­va under dyg­nets 24 tim­mar är indi­vi­du­ellt. En del av oss är mor­gon­män­ni­skor och en del kvälls­män­ni­skor. Det du ska tän­ka på är att utnytt­ja den tiden på dyg­net då du är som mest pro­duk­tiv. Det är då du ska göra de saker som krä­ver mest av dig.

Läs artikel »

”Elbranschen är en kvarleva av det förgångna” – Bergendahls El om jämställdhet

Endast två pro­cent av alla elekt­ri­ker är kvin­nor. Det vill Bergendahls El änd­ra på. Sedan fyra år till­ba­ka dri­ver de en kam­panj som ska öka kon­cer­nens kvinn­li­ga elekt­ri­ker till sex procent.

Läs artikel »

Nöjdare kunder genom merförsäljning

Ett givet sätt att öka lön­sam­he­ten är att säl­ja mer till var­je enskild kund. Vi hör­de av oss till säljträ­na­ren Kim von Walden för att ta reda på hur man kan öka försäljningen. 

Läs artikel »

Hemautomation för villakunder

ISO-stan­dar­den KNX fyl­ler 29 år i år. Störst genom­slag har den fått i kom­mer­si­el­la fas­tig­he­ter, men enkla­re KNX-paket har gjort att en del vil­laä­ga­re intres­se­rat sig för tek­ni­ken. Håkan Pettersson pre­miärinstal­le­ra­de nyli­gen en KNX-lös­ning i en vil­la, nu tror han att för­fråg­ning­ar­na från vil­la­kun­der kom­mer öka. 

Läs artikel »

Säljdrivande marknadsföring

Det finns en upp­sjö av före­tag som erbju­der unge­fär sam­ma pro­duk­ter och tjäns­ter som ni gör. Så vad ska ni göra för att stic­ka ut mot kon­kur­ren­ter­na? Se till att ni gör posi­tio­ne­rings­ar­be­te ordentligt.

Läs artikel »