Personskyddsbrytare ger sinnesro

Elektrikern Jonathan Palm på Elcenter löser återkommande problem med strömavbrott hos villakunder med hjälp av personskyddsbrytare. Utöver självklara säkerhetsförbättringar ser Jonathan fler fördelar med produkten, både för installatörer och konsumenter.

Efter två vec­kor på segel­bå­ten hade Niclas Sjöberg och hans familj åter­vänt till huset i Pixbo som lig­ger strax utan­för Göteborg. Juli månad hade leve­re­rat hög­som­mar­vär­me fle­ra dagar och famil­jen hade pla­ne­rat att avnju­ta kväl­len på alta­nen på bak­si­dan.

– När vi öpp­na­de ytter­dör­ren slogs vi av en fruk­tans­värd stank. Sen, när vi kom in i köket var det uppen­bart att stan­ken kom från kylen och fry­sen, säger Niclas.


Ett elfel hade gjort så att jord­fels­bry­ta­ren sla­git ut all ström under fle­ra dagars tid. All mat hade så små­ning­om tinat och svällt upp till oigen­känn­lig­het i vär­men. Efter att Niclas insett att stan­ken från den för­stör­da maten inte gick att sane­ra fick han åka till tip­pen med vit­va­ror­na. En del peng­ar fick famil­jen till­ba­ka från för­säk­rings­bo­la­get, men Niclas upp­skat­tar att famil­jens fak­tis­ka kost­na­der för ny mat, kyl och frys upp­gick till minst 10 000 kro­nor.

Ännu ett strömavbrott

Ett och ett halvt år sena­re begav sig famil­jen iväg för att fira jul med släk­ten under ett par dagar. När de åter­vän­de höj­des pul­sen då de insåg att ström­men ännu en gång sla­gits av i hela huset. Den här gång­en hade dock maten i den nya fry­sen inte hun­nit tina. Orsaken till felet den här gång­en var att vat­ten från ett kraf­tigt regn tagit sig in i en för­läng­nings­s­ladd till jul­be­lys­ning­en i träd­går­den.

– Jag skul­le säga att 95 pro­cent av alla elfel som vi åker ut på är orsa­ka­de av hand­ha­van­de­fel, säger elekt­ri­kern Jonathan Palm, som kom­mit till vil­lan i Pixbo för att se till så att ström­men i köket inte bryts näs­ta gång ute­be­lys­ning­en eller annan elut­rust­ning orsa­kar strö­mav­brott i huset.

– Det jag kom­mer göra är att instal­le­ra per­son­skydds­bry­ta­re på de grup­per som kan tän­kas kom­ma i kon­takt med vat­ten, säger Jonathan.

Personskyddsbrytaren är en kom­bi­ne­rad jord­fels­bry­ta­re och dvärg­bry­ta­re som skyd­dar sepa­ra­ta grup­per. Eftersom den löser ut på under 30 mil­li­se­kun­der (ms) vid 30 mil­li­am­pe­re (mA) fel­ström är den ett bra per­son­skydd sam­ti­digt som den inte slår ifrån all ström i huset som jord­fels­bry­ta­ren gör.

Jonathan Palm, elekt­ri­ker på Elcenter, menar att såväl elekt­ri­kern som kun­den hade gyn­nats av att Sverige tol­ka­de elsä­ker­hets­la­gen likt Norge.

Personskyddsbrytare eller jordfelsbrytare

I Norge har per­son­skydds­bry­ta­re i stort sett ersatt alla dvärg­bry­ta­re och jord­fels­bry­ta­re eftersom elsä­ker­hets­la­gen där säger att ett fel i anlägg­ning­en inte ska med­fö­ra strö­mav­brott i stör­re delen av anlägg­ning­en.

– Vi använ­der per­son­skydds­bry­ta­re för att selek­te­ra bort even­tu­el­la elfel, säger Jonathan och fort­sät­ter.

– Personskyddsbrytaren tar mind­re plats i elcen­tra­len och jag spa­rar instal­la­tions­tid eftersom den ersät­ter två pro­duk­ter. Det gör att jag kan utnytt­ja min tid bätt­re. Om vi skul­le ha sam­ma instal­la­tions­kul­tur som i Norge är det klart att det hade gyn­nat instal­la­tö­rer­nas eko­no­mi och kun­der­nas säker­het i stort. Eftersom vi i dag inte har krav på per­son­skydds­bry­ta­re är instal­la­tio­ner en frå­ga om kun­dan­pass­ning, säger Jonathan.

Husägaren Niclas, som pre­cis bli­vit under­vi­sad i hur hans upp­da­te­ra­de elan­lägg­ning fun­ge­rar, är nöjd.

– Ur mitt per­spek­tiv är kost­na­den för per­son­skydds­bry­ta­ren en liten insats i sam­man­hang­et. Vi får en säk­ra­re anlägg­ning och dess­utom ger det oss sin­nes­ro näs­ta gång vi är på semes­ter.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Tänk på ditt värdeerbjudande – det är viktigt

I dagens mediebrus är det ofta svårt att nå ut med sitt bud­skap till sina kun­der och då kan det vara smart att du foku­se­rar på value pro­po­si­tion, eller vär­de­er­bju­dan­de som det heter på svens­ka. I måna­dens krö­ni­ka tip­sar Johan om hur du kan lyc­kas med att ta fram ett fram­gångs­rikt vär­de­er­bju­dan­de till dina kun­der.

Läs artikel »

Nöjdare kunder genom merförsäljning

Ett givet sätt att öka lön­sam­he­ten är att säl­ja mer till var­je enskild kund. Vi hör­de av oss till säljträ­na­ren Kim von Walden för att ta reda på hur man kan öka för­sälj­ning­en.

Läs artikel »

Hitta rätt i upphandlingsdjungeln

Installatörer vet att kva­li­tet oftast lönar sig i läng­den. Det är dock inte lika lätt att över­ty­ga inkö­pa­re vid upp­hand­ling­ar om det­ta. Fortfarande väger bil­li­gast pris all­ra tyngst, även om kva­li­tet blir allt vik­ti­ga­re.

Läs artikel »

Vår dyrbara tid

Det finns bara ett visst antal tim­mar på en arbets­dag och vi har alla oli­ka för­håll­ning­sätt till hur vi han­te­rar dem. När vi är som mest effek­ti­va under dyg­nets 24 tim­mar är indi­vi­du­ellt. En del av oss är mor­gon­män­ni­skor och en del kvälls­män­ni­skor. Det du ska tän­ka på är att utnytt­ja den tiden på dyg­net då du är som mest pro­duk­tiv. Det är då du ska göra de saker som krä­ver mest av dig.

Läs artikel »

Microgrid – det lokala elnät du bör ha koll på

Allt fler aktö­rer väl­jer att byg­ga fri­ståen­de ener­gi­nät, så kal­la­de microgrids, som gör använ­da­ren mind­re bero­en­de av extern ener­gi­till­för­sel. Vi pra­ta­de med Per Löveryd, inno­va­tions­sam­ord­na­re på Akademiska hus, som dri­ver den stor­ska­li­ga microgri­den FED på Chalmers i Göteborg.

Läs artikel »

Så löste Midroc den pressade tidsplanen

Midroc har anli­tats som el-ent­re­pre­nör när NCC byg­ger ut Länssjukhuset Ryhov i Jönköping. Det som utmär­ker pro­jek­tet är den pres­sa­de tids­pla­nen. För att effek­ti­vi­se­ra föreslog Midroc att kanal­sy­ste­men skul­le vara för­mon­te­ra­de innan de anlän­de till byg­get.

Läs artikel »