Öka arbetsglädjen med handfasta tips

Vill du känna högre grad av motivation, arbetslust och glädje på jobbet? Ledarskapscoachen Catharina Sjögren delar med sig av sina bästa knep för att hitta arbetsglädjen. Tipsen bidrar dessutom till att du kan prestera bättre.

När du använ­der dina natur­li­ga talang­er kos­tar det dig ofta mind­re ener­gi och ansträng­ning. Vilket i sin tur krä­ver mind­re kon­cent­ra­tion. Då känns arbets­upp­gif­ter­na roli­ga, det fly­ter på och du kän­ner stör­re gläd­je och moti­va­tion. Detta till­stånd kal­las för flow. Det bety­der att du använ­der din opti­ma­la poten­ti­al och är mer benä­gen att ta in nya kun­ska­per.

Men hur får man då flow i sitt arbets­liv? En avhand­ling från Linköpings Universitet visar att vi upp­le­ver flow när vi använ­der en hög grad av våra fär­dig­he­ter i utma­nan­de situ­a­tio­ner. Men flow krä­ver rätt balans. Om det är för utma­nan­de upp­gif­ter och fär­dig­he­ter­na inte är till­räck­li­ga kan det istäl­let ska­pa stress och ång­est. Och om upp­gif­ter­na inte är till­räck­ligt utma­nan­de kan det leda till mins­kad moti­va­tion och tristess.

Så tänk ige­nom vil­ka utma­ning­ar du behö­ver och hur dina nuva­ran­de arbets­upp­gif­ter ser ut. Försök där­ef­ter, själv samt till­sam­mans med din chef, ska­pa en opti­mal plan för just din utveck­ling.

Rätt förutsättningar för att vara i flow

När vi ska ta oss an de upp­gif­ter som känns för utma­nan­de eller mind­re roli­ga, flyr vi ofta genom att foku­se­ra och utfö­ra upp­gif­ter som är aku­ta, men inte så vik­ti­ga. Vanliga flyk­ter i arbets­li­vet kan vara att sva­ra på mail och vips så har hela dagen gått. När vi utsät­ter oss för dis­trak­tion för­lo­rar vi vårt flow och det är lätt att kom­ma in i en nega­tiv spi­ral.

Catharina Sjögren arbe­tar som ledar­skapscoach på CoachEffect AB som hjäl­per före­tag att ska­pa lång­sik­ti­ga vins­ter i per­so­nal­han­te­ring.

Se där­för till att ska­pa rätt för­ut­sätt­ning­ar för att vara i flow. Det hand­lar både om den ytt­re mil­jön och dina egna tan­kar. Ta dig tid till att tän­ka efter före du ska utfö­ra något!

Se till att pla­ne­ra, struk­tu­re­ra och pri­o­ri­te­ra. De som lyc­kas med att vara effek­ti­va med så lite resur­ser som möj­ligt, har kon­troll över sin tid och har i för­väg pla­ne­rat vad och hur de ska utfö­ra arbets­upp­gif­ter. Tänk ock­så på att belö­na dig själv ofta. Sätt upp del­mål och fira. Då ska­par du dopamin­kic­kar och hjär­nan har lät­ta­re för att stan­na i flow och und­vi­ka dis­trak­tion av and­ra mind­re vik­ti­ga upp­gif­ter.

Positiv energi smittar

En annan vik­tig del som påver­kar din arbets­gläd­je är dina arbets­kam­ra­ter och kol­le­gor. Ty dig till dem på arbets­plat­sen som är posi­ti­va, för ener­gi smit­tar av sig. Då ökar du chan­sen till att kän­na äkta arbets­gläd­je och du får lät­ta­re att foku­se­ra på det posi­ti­va.

6 tips för att skapa flow:

  1. Skapa rätt för­ut­sätt­ning­ar för att kom­ma i flow när du arbe­tar.
  2. Självledarskap – se till att få utma­ning­ar där du använ­der din kom­pe­tens och dina fär­dig­he­ter.
  3. Fira och belö­na dig själv. Skapa dopamin­kic­kar även vid del­mål.
  4. Positiv ener­gi smit­tar – omge dig med posi­ti­va per­so­ner.
  5. Använd dina natur­li­ga styr­kor genom att se till att störs­ta delen av dina arbets­upp­gif­ter ger dig arbets­gläd­je.
  6. Agera och ta steg mot för­änd­ring om du är på fel posi­tion eller före­tag.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Så resonerar jag kring kvalitet

Total ägan­de­kost­nad är ett ämne jag tyc­ker är intres­sant, både som pri­vat­per­son och i min yrkes­roll. Det är vik­tigt att för­stå inne­bör­den av begrep­pet. När man gör det blir det lät­ta­re att för­stå var­för kva­li­tet lönar sig och leder till en läg­re total­kost­nad på lång sikt. För att fullt ut kun­na utvär­de­ra vad en pro­dukt kos­tar behö­ver man för­stå vad det kos­tar att äga den över hela dess livs­tid. Detta kal­las för pro­duk­tens tota­la ägar­kost­nad eller Total Cost of Ownership (TCO).

Läs artikel »

Så funkar bemanning i installatörsbranschen

Hur ser beman­ning ut i instal­la­törs­bra­schen? Vad fun­kar bra och vad fun­kar mind­re bra? Fler och fler blir egen­fö­re­ta­ga­re men är det enbart posi­tivt?

Läs artikel »

Miljarder sammankopplade apparater

Iot (inter­net of things) har fun­nits i decen­ni­er men det är främst under de senas­te åren det verk­li­ga genom­brot­tet kom­mit och ännu stör­re kom­mer det bli.

Läs artikel »

Sju steg till vass projektledning enligt Bravida

Alla inblan­da­de vill att pro­jekt ska bli lyc­ka­de och lön­sam­ma – och för att nå dit krävs att pro­jekt­led­ning­en sit­ter som den ska. Hampus Hellgren, pro­jekt­le­da­re på Bravida, har varit i bran­schen i över tju­go år, de senas­te tio som pro­jekt­le­da­re. Här bju­der han på sina bäs­ta tips.

Läs artikel »

9 orsaker varför era bästa medarbetare slutar

Riskerar du att för­lo­ra duk­ti­ga med­ar­be­ta­re? Management kon­sul­ten Donn Carr lis­tar nio skäl till var­för de bäs­ta med­ar­be­tar­na säger upp sig.

Läs artikel »

Kampen om morgondagens smarta produkter

Sakernas inter­net (IoT) ger oss smar­ta lös­ning­ar. Denver i USA utveck­lar smar­ta sam­hälls­funk­tio­ner. Amazon öpp­nar en smart butik där du bara tar det du vill ha och får räk­ning hem. Och Uber expe­ri­men­te­rar med en smart drönar­taxi. Men vad avgör om använd­ning av IoT är smart eller inte? Emma Estborn på inUse hjäl­per oss att ta reda på vad en smart pro­dukt bör upp­fyl­la för att bli fram­gångs­rik.

Läs artikel »
ante. odio non ut sit tristique libero Donec Aenean

Prenumerera!

Missa inte nästa artikel! Fyll i din mejladress så skickar vi varje månad ett mejl med de senaste artiklarna.

Den här sidan använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen. Genom att fortsätta använda webbsidan godkänner du detta. Du kan gå in under säkerhetsinställningarna i din webbläsare och välja att rensa cookies eller helt stänga av dem. Läs mer om vår policy här.

Pin It on Pinterest