Nu kommer du som läser Hager Magasins lättare hitta bland innehållet på den här webbplatsen. Vi har nämligen uppdaterat vinjetterna så att du får en förbättrad läsupplevelse. Här nedan listar vi vad som ryms under våra fyra nya vinjetter.
• Insikt: Här läser du bland annat innehåll ur våra rapporter som ger dig insikter om installatörsbranschen. Vi tar också tempen på marknaden och sammanfattar prognoser på lång och kort sikt.
Exempelvis kan du läsa vår rapport Sakernas internet och hemautomation som beskriver hur den nya tekniken påverkar dig som installatör och vilka möjligheter som öppnas upp. I rapporten tittar vi också närmare på KNX – en global, tillverkaroberoende standard för hemautomation.
Läs första delen om den kommande guldåldern för installatörer.
• Utsikt: Här sneglar vi på andra branscher för att ta lärdom av de saker som de gör bra och som du kan ta lärdom av. Vi utforskar också lösningar på problem som du kanske stött på i ditt arbete.
Under den här vinjetten har vi bland annat tittat närmare på om prefabtrenden kan vara byggnadsbranschens räddning under den kommande lågkonjunkturen.
Läs intervjun med Götenehus som satsat 60 miljoner kronor på en ny fabrik för industriell volymhusproduktion.
• Affärsutveckling: Under den här vinjetten skriver vi om hur du och dina medarbetare kan arbeta smartare och effektivare. Framför allt presenterar vi handfasta tips på hur ni utvecklar er organisation och affär.
Varför inte spana in vår intervju med Hampus Hellgren, projektledare på Bravida, och ta del av hans sju tips för en vassare projektledning som skapar lyckade och mer lönsamma projekt.
• Krönika: Johan Ran, som är marknadschef på Hager Elektro, skriver om marknads- och kommunikationsstrategier som ingen inom installatörsbranschen bör vara utan.
En av Johans många insikter inom elinstallationsbranschen är att tiden är en bristvara. I hans krönika ”Så blir ni lönsamma genom tidseffektivisering” ger han handfasta tips på hur du kan eliminera tidstjuvar och på så vis öka lönsamheten.
Dela artikeln om du gillade den!
Fler artiklar om framtiden, tidseffektivitet, trendspaning m.m.
Förslag på mer läsning
Nöjdare kunder genom merförsäljning
Ett givet sätt att öka lönsamheten är att sälja mer till varje enskild kund. Vi hörde av oss till säljtränaren Kim von Walden för att ta reda på hur man kan öka försäljningen.
Läs artikel »IoT och den kommande guldåldern för installatörer
Utvecklingen inom IoT medför enorma möjligheter på områden som energibesparing, säkerhet och komfort och därmed också för installatörer.
Läs artikel »”Elbranschen är en kvarleva av det förgångna” – Bergendahls El om jämställdhet
Endast två procent av alla elektriker är kvinnor. Det vill Bergendahls El ändra på. Sedan fyra år tillbaka driver de en kampanj som ska öka koncernens kvinnliga elektriker till sex procent.
Läs artikel »Därför är svenskarna skeptiska till det smarta hemmet
Fastighetsbolaget Swebostad satsat på smarta hem-lösningar i sina bostäder och tror på en stark utveckling inom segmentet. Samtidigt uppger majoritet av svenskarna att de inte vill ha fler uppkopplade prylar i sina hem.
Läs artikel »Tänk på ditt värdeerbjudande – det är viktigt
I dagens mediebrus är det ofta svårt att nå ut med sitt budskap till sina kunder och då kan det vara smart att du fokuserar på value proposition, eller värdeerbjudande som det heter på svenska. I månadens krönika tipsar Johan om hur du kan lyckas med att ta fram ett framgångsrikt värdeerbjudande till dina kunder.
Läs artikel »Det smarta hemmet – därför ska du välja ett öppet system
Slutna system som är kopplade till en enda tillverkare kan verka lockande för konsumenten. Det finns många skäl till att du som installatör inte ska rekommendera sådana system. Tillverkaren kan gå i konkurs eller bli uppköpt, då hamnar du i en besvärlig situation som installatör.
Läs artikel »