Montörens kamp mot tiden i Solna

I kontorsområdet Solna strand vid Bällstaviken pågår en kamp mot tiden. El-entreprenören K4 Elektriska gör allt vad som står i deras makt för att hinna klart med projektet i tid. Med hjälp av färdigkapade kanaler kommer de spara cirka 200 timmar.

Göran Ahlbin, pro­jekt­le­da­re på K4 Elektriska.

I Vasakronans fas­tig­het Nöten 5 i Solna strand har en total­re­no­ve­ring pågått i etap­per sedan 2016. Det post­mo­der­nis­tis­ka kvar­te­ret utgörs sedan tidi­ga­re av tre bygg­na­der som nu kopp­las sam­man av en länk­byg­gad med kon­tor. Sammanlagt är det cir­ka 25 000 kvadrat­me­ter som reno­ve­ras. Projektets el-ent­re­pre­nör, K4 Elektriska, arbe­tar för fullt för att bli kla­ra till mars 2020.

– Det är myc­ket som mås­te klaf­fa för att vi ska hin­na med all­ting, säger Göran Ahlbin, som är pro­jekt­le­da­re på K4 Elektriska.

Just i dag kän­ner han av pres­sen extra myc­ket.

– Jag fick pre­cis reda på att ställ­ver­ket vi beställt är en vec­ka för­se­nat. Det är en utma­ning att få fram mate­ri­al i tid, säger Göran som gjort sitt ytters­ta för att all­ting ska fly­ta på i pro­jek­tet.

Bland annat har han beställt cir­ka 1 400 fär­dig­ka­pa­de föns­ter­bänkska­na­ler. Vanligtvis är kana­ler­na 2 000 mil­li­me­ter när de leve­re­ras från fabri­ken. Men utrym­met mel­lan de föns­ter där kana­ler­na ska sit­ta är 2 020 mil­li­me­ter.

– Smidigt nog kun­de Hager måt­tan­pas­sa kana­ler­na, vil­ket gör att grab­bar­na bara behö­ver skru­va dit dem istäl­let för att kapa själ­va. På så vis är det en bespa­ring på mil­jön ock­så, säger Göran och fort­sät­ter:

– Jag har räk­nat på vår tids­vinst och vi spa­rar cir­ka 200 tim­mar på det här viset. Det är väl­digt myc­ket tid.

Utöver de kapa­de kana­ler­na har Göran beställt snabb­kopp­lings­sy­stem till arma­tu­rer vil­ket inne­bär en tids­be­spa­ring även där.

– Snabbkopplingssystem är dyra­re, men det får vi igen genom att vi lös­gör tid för våra extremt upp­bo­ka­de mon­tö­rer vid mon­ta­get. Jag tror det bör­jar gå upp för bran­schen att rätt pro­duk­ter spa­rar tid, säger Göran.

Om Nöten 5

Adress: Solna strand­väg 62–86
Byggt: 1986
Renovering klar: 2020
Miljöcertifiering: LEED Guld (2020)
Kontor: 25 423 m²
Butik: 1 169 m²
Övrigt: 1 326 m²
Arkitekt: Skanska/​Arne Löveryd AB Mälarhus

 

 

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Därför ska du rekommendera personskyddsbrytare

Personskyddsbrytare eller jord­fels­bry­ta­re? Svaret är enkelt. Med per­son­skydds­bry­ta­re blir elan­lägg­ning­en mer drift­sä­ker och lät­ta­re att han­te­ra.

Läs artikel »

KNX – det logiska valet för installatörer

Om du väger alla för- och nack­de­lar mot varand­ra är det ett pro­to­koll som fram­står som det bäs­ta valet för pro­fes­sio­nel­la tillämp­ning­ar. KNX är just nu det natur­li­ga valet för pro­fes­sio­nel­la och drift­säk­ra hem­au­to­ma­tions­lös­ning­ar. KNX har helt enkelt flest för­de­lar.

Läs artikel »

Så resonerar jag kring kvalitet

Total ägan­de­kost­nad är ett ämne jag tyc­ker är intres­sant, både som pri­vat­per­son och i min yrkes­roll. Det är vik­tigt att för­stå inne­bör­den av begrep­pet. När man gör det blir det lät­ta­re att för­stå var­för kva­li­tet lönar sig och leder till en läg­re total­kost­nad på lång sikt. För att fullt ut kun­na utvär­de­ra vad en pro­dukt kos­tar behö­ver man för­stå vad det kos­tar att äga den över hela dess livs­tid. Detta kal­las för pro­duk­tens tota­la ägar­kost­nad eller Total Cost of Ownership (TCO).

Läs artikel »

Projektet som satte Assemblin under tidspress

I cen­tra­la Göteborg lig­ger Mektagonen: en kon­tors­bygg­nad som nu växt ytter­li­ga­re i form av en till­bygg­nad för kon­torslo­ka­ler. Assemblin ansva­ra­de för instal­la­tio­ner­na och lyc­ka­des spa­ra vär­de­full tid, bland annat med hjälp av självjor­dan­de föns­ter­bänkska­na­ler.

Läs artikel »

Nya vinjetter gör det lättare att hitta

Nu kom­mer du som läser Hager Magasins lät­ta­re hit­ta bland inne­hål­let på den här webb­plat­sen. Vi har näm­li­gen upp­da­te­rat vin­jet­ter­na så att du får en för­bätt­rad läsupp­le­vel­se. Här nedan lis­tar vi vad som ryms under våra fyra nya vin­jet­ter.

Läs artikel »

Tänk på ditt värdeerbjudande – det är viktigt

I dagens mediebrus är det ofta svårt att nå ut med sitt bud­skap till sina kun­der och då kan det vara smart att du foku­se­rar på value pro­po­si­tion, eller vär­de­er­bju­dan­de som det heter på svens­ka. I måna­dens krö­ni­ka tip­sar Johan om hur du kan lyc­kas med att ta fram ett fram­gångs­rikt vär­de­er­bju­dan­de till dina kun­der.

Läs artikel »