Kvalitetstänk receptet på framgångsrikt företagande

Elektrofabriken är ett snabbt växande bolag. Företaget med bas i Skåne marknadsför och tillverkar låg- och mellanspänningsprodukter skräddarsydda för kommersiella och industriella applikationer. En viktig nyckel till Elektrofabrikens utveckling hittas i bolagets kvalitetstänk, som funnits med sedan starten.

Marthin Karlsson, vd Elektrofabriken.

– Vi hade idéer om hur man kun­de göra saker effek­ti­va­re och smar­ta­re. Vi vil­le effek­ti­vi­se­ra pro­duk­tion och byg­ga våra pro­duk­ter på sam­ma tid med hög kva­li­tet till ett rim­ligt pris, säger Elektrofabrikens vd, Marthin Karlsson.

I dag omsät­ter famil­je­fö­re­ta­get, som Marthin bil­da­de med sin bror Mathias för elva år sedan, cir­ka 20 mil­jo­ner om året. Detaljer om fram­gångsre­cep­tet är inte enkelt att få ur Marthin Karlsson, men de kret­sar kring kva­li­tet, struk­tur och tidseffektivitet.

– Det är svårt att berät­ta om, för det är hem­ligt. Det hand­lar om allt från rit­nings­sy­stem och ruti­ner till hur man gör saker i en spe­ci­ell ord­ning och sam­ar­be­tar med and­ra aktö­rer som är duk­ti­ga, säger han

Ständiga förbättringar skapar kvalitet

Enligt fors­ka­re och and­ra verk­sam­ma inom kva­li­tets­om­rå­det hand­lar kva­li­tet om att möta kun­ders behov och för­vänt­ning­ar. Att man genom ett sys­te­ma­tiskt för­bätt­rings­ar­be­te ver­kar för att utveck­la verk­sam­he­ten uti­från vad som är vik­tigt för kun­der­na. Att stän­digt för­bätt­ra är grun­den för fram­gång då det som är bra uti­från kun­dens behov i dag knap­past lär vara det i fram­ti­den. Elektrofabriken hål­ler en hög kun­skaps­ni­vå som en del av sitt kvalitetstänk.

– Vi vet vad vi hål­ler på med från de mest avan­ce­ra­de indu­stri­sy­ste­men ända upp till hög­spän­ning och kan erbju­da kun­den en total anlägg­ning. Vi hål­ler oss strikt till SS-EN och IEC-nor­mer. Vi tar inga gen­vä­gar eller anser att vi har tolk­nings­fö­re­trä­de. Vi kan verk­li­gen ge kun­den det den vill ha, säger Marthin.

Kvalitet är värt priset

Utifrån är el-pro­duk­ten för många endast en fyr­kan­tig plåt­lå­da, men det man inte tän­ker på är att det är hjär­tat i anlägg­ning­en och kon­se­kven­ser­na av ett drift­stopp kan bli enor­ma. För Marthin Karlsson går frå­gan om att kva­li­tets­tänk läng­re än Elektrofabriken när han berät­tar om hur de får med sig kun­der­na på att beta­la för kvalitet.

– Vi infor­me­rar om vår poli­cy redan i offert­sta­di­et och job­bar med part­ners som delar vår filo­so­fi för att höja kva­li­tén i hela bran­schen. Vi vill även att kon­kur­ren­ter­na ska anam­ma den filosofin.

Att inve­ste­ra i en kva­li­tets­pro­dukt bety­der dock i vis­sa fall en hög­re kost­nad ini­ti­alt. Men i det långa lop­pet lönar det sig oftast att inte väl­ja det bil­li­gas­te alternativet.

Varför har ni på Elektrofabriken valt det kvalitativa segmentet?

– För att kun­na sova gott om nat­ten mås­te jag leve­re­ra kva­li­tet och stå för något bra. I bör­jan tänk­te vi att alla bara vil­le ha det bil­li­gas­te med fab­ri­kat från and­ra världs­de­lar. Men att det mås­te fin­nas kun­der som vill ha bra kva­li­tet. Det visa­de sig att de som vil­le ha bra kva­li­tet var många fler än vad vi trod­de, säger Marthin och fortsätter.

– Jag per­son­li­gen gil­lar kva­li­tet även utan­för job­bet, jag köper hell­re kva­li­tet istäl­let för att kon­su­me­ra och slänga. Vi leve­re­rar med en ambi­tion om att vår pro­dukt hål­la i 30–40 år och inte bara fem år som ent­re­pre­nad-poli­ti­ken kräver.

Hur lyckas man implementera kvalitetstänk i företagskulturen?

– Våra anställ­da vet vad vi för­vän­tar oss. Det är en pro­cess som pågår hela tiden. Vi har test­pro­to­koll på fle­ra sidor, istäl­let för nor­men på en sida. Både för vår egen skull men ock­så för slut­kun­dens trygghet.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Så funkar bemanning i installatörsbranschen

Hur ser beman­ning ut i instal­la­törs­bra­schen? Vad fun­kar bra och vad fun­kar mind­re bra? Fler och fler blir egen­fö­re­ta­ga­re men är det enbart positivt?

Läs artikel »

Så löste Midroc den pressade tidsplanen

Midroc har anli­tats som el-ent­re­pre­nör när NCC byg­ger ut Länssjukhuset Ryhov i Jönköping. Det som utmär­ker pro­jek­tet är den pres­sa­de tids­pla­nen. För att effek­ti­vi­se­ra föreslog Midroc att kanal­sy­ste­men skul­le vara för­mon­te­ra­de innan de anlän­de till bygget.

Läs artikel »

Miljarder sammankopplade apparater

Iot (inter­net of things) har fun­nits i decen­ni­er men det är främst under de senas­te åren det verk­li­ga genom­brot­tet kom­mit och ännu stör­re kom­mer det bli.

Läs artikel »

KNX är redo för framtiden

Hur fun­kar KNX och integ­ra­tio­nen av IoT? Det finns två sätt att göra det på i dag: via gate­ways från en av de många KNX-till­ver­kar­na eller via KNX Web Services, lös­ning­en från KNX Association.

Läs artikel »

Tillsammans med optimistisk syn på framtiden

Nummer ett i våra kun­ders ögon hand­lar inte om att ha kun­den i fokus utan om att se till att ha en genu­in för­stå­el­se för kun­der­na och deras behov, vil­ket inne­bär att man för­står och ser deras fokus. 

Läs artikel »

Kontinuerlig utveckling är nyckeln till framgång

Det sägs att man lever så länge man lär och det får vi väl ändå anse vara en san­ning. Eller i alla fall väl­digt nära san­ning­en. Att kon­ti­nu­er­ligt utveck­las är något vi män­ni­skor gjort för att anpas­sa oss till oli­ka mil­jö­er. Och för före­tag är utveck­ling nyc­keln till framgång.

Läs artikel »