Kvalitetstänk receptet på framgångsrikt företagande

Elektrofabriken är ett snabbt växande bolag. Företaget med bas i Skåne marknadsför och tillverkar låg- och mellanspänningsprodukter skräddarsydda för kommersiella och industriella applikationer. En viktig nyckel till Elektrofabrikens utveckling hittas i bolagets kvalitetstänk, som funnits med sedan starten.

Marthin Karlsson, vd Elektrofabriken.

– Vi hade idéer om hur man kun­de göra saker effek­ti­va­re och smar­ta­re. Vi vil­le effek­ti­vi­se­ra pro­duk­tion och byg­ga våra pro­duk­ter på sam­ma tid med hög kva­li­tet till ett rim­ligt pris, säger Elektrofabrikens vd, Marthin Karlsson.

I dag omsät­ter famil­je­fö­re­ta­get, som Marthin bil­da­de med sin bror Mathias för elva år sedan, cir­ka 20 mil­jo­ner om året. Detaljer om fram­gångsre­cep­tet är inte enkelt att få ur Marthin Karlsson, men de kret­sar kring kva­li­tet, struk­tur och tidseffektivitet.

– Det är svårt att berät­ta om, för det är hem­ligt. Det hand­lar om allt från rit­nings­sy­stem och ruti­ner till hur man gör saker i en spe­ci­ell ord­ning och sam­ar­be­tar med and­ra aktö­rer som är duk­ti­ga, säger han

Ständiga förbättringar skapar kvalitet

Enligt fors­ka­re och and­ra verk­sam­ma inom kva­li­tets­om­rå­det hand­lar kva­li­tet om att möta kun­ders behov och för­vänt­ning­ar. Att man genom ett sys­te­ma­tiskt för­bätt­rings­ar­be­te ver­kar för att utveck­la verk­sam­he­ten uti­från vad som är vik­tigt för kun­der­na. Att stän­digt för­bätt­ra är grun­den för fram­gång då det som är bra uti­från kun­dens behov i dag knap­past lär vara det i fram­ti­den. Elektrofabriken hål­ler en hög kun­skaps­ni­vå som en del av sitt kvalitetstänk.

– Vi vet vad vi hål­ler på med från de mest avan­ce­ra­de indu­stri­sy­ste­men ända upp till hög­spän­ning och kan erbju­da kun­den en total anlägg­ning. Vi hål­ler oss strikt till SS-EN och IEC-nor­mer. Vi tar inga gen­vä­gar eller anser att vi har tolk­nings­fö­re­trä­de. Vi kan verk­li­gen ge kun­den det den vill ha, säger Marthin.

Kvalitet är värt priset

Utifrån är el-pro­duk­ten för många endast en fyr­kan­tig plåt­lå­da, men det man inte tän­ker på är att det är hjär­tat i anlägg­ning­en och kon­se­kven­ser­na av ett drift­stopp kan bli enor­ma. För Marthin Karlsson går frå­gan om att kva­li­tets­tänk läng­re än Elektrofabriken när han berät­tar om hur de får med sig kun­der­na på att beta­la för kvalitet.

– Vi infor­me­rar om vår poli­cy redan i offert­sta­di­et och job­bar med part­ners som delar vår filo­so­fi för att höja kva­li­tén i hela bran­schen. Vi vill även att kon­kur­ren­ter­na ska anam­ma den filosofin.

Att inve­ste­ra i en kva­li­tets­pro­dukt bety­der dock i vis­sa fall en hög­re kost­nad ini­ti­alt. Men i det långa lop­pet lönar det sig oftast att inte väl­ja det bil­li­gas­te alternativet.

Varför har ni på Elektrofabriken valt det kvalitativa segmentet?

– För att kun­na sova gott om nat­ten mås­te jag leve­re­ra kva­li­tet och stå för något bra. I bör­jan tänk­te vi att alla bara vil­le ha det bil­li­gas­te med fab­ri­kat från and­ra världs­de­lar. Men att det mås­te fin­nas kun­der som vill ha bra kva­li­tet. Det visa­de sig att de som vil­le ha bra kva­li­tet var många fler än vad vi trod­de, säger Marthin och fortsätter.

– Jag per­son­li­gen gil­lar kva­li­tet även utan­för job­bet, jag köper hell­re kva­li­tet istäl­let för att kon­su­me­ra och slänga. Vi leve­re­rar med en ambi­tion om att vår pro­dukt hål­la i 30–40 år och inte bara fem år som ent­re­pre­nad-poli­ti­ken kräver.

Hur lyckas man implementera kvalitetstänk i företagskulturen?

– Våra anställ­da vet vad vi för­vän­tar oss. Det är en pro­cess som pågår hela tiden. Vi har test­pro­to­koll på fle­ra sidor, istäl­let för nor­men på en sida. Både för vår egen skull men ock­så för slut­kun­dens trygghet.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Appen som kan effektivisera elbranschen

Elinstallatörsfirman Bluepuma El har kapat en fjär­de­del av tids­spil­let med en egen­ut­veck­lad app, som gör det möj­ligt för två per­so­ner sam­ord­nar arbe­tet för 30–40 instal­la­tö­rer. Appen hjäl­per elekt­ri­ker med egen­kon­troll, tidrap­por­te­ring och ÄTA. Läs inter­vjun med appens ska­pa­re – Fredrik Ung – som avslö­jar pla­ner­na för framtiden.

Läs artikel »

Vår dyrbara tid

Det finns bara ett visst antal tim­mar på en arbets­dag och vi har alla oli­ka för­håll­ning­sätt till hur vi han­te­rar dem. När vi är som mest effek­ti­va under dyg­nets 24 tim­mar är indi­vi­du­ellt. En del av oss är mor­gon­män­ni­skor och en del kvälls­män­ni­skor. Det du ska tän­ka på är att utnytt­ja den tiden på dyg­net då du är som mest pro­duk­tiv. Det är då du ska göra de saker som krä­ver mest av dig.

Läs artikel »

Prefabricerade hus är framtiden

Götenehus är en aktör som indust­ri­a­li­se­rat sin pro­duk­tion. De har bland annat sat­sat 60 mil­jo­ner kro­nor på en ny fabrik för indust­ri­ell volym­hus­pro­duk­tion. Under årens lopp har de pre­fab­ri­ce­ra­de husen tagit upp en allt stör­re del av deras verk­sam­het. I dag leve­re­rar de nästin­till fär­di­ga vägg­kon­struk­tio­ner till byggarbetsplatsen.

Läs artikel »

Elinstallationer och bättre skolresultat

Betygen på Svartedalsskolan har under en läng­re tid legat under snit­tet i lan­det. Under de senas­te åren har Göteborgsregionen där­för sat­sat för att höja ele­ver­nas resul­tat. Bland annat har man byggt en ny sko­la utrus­tad med elin­stal­la­tio­ner redo för framtiden.

Läs artikel »

Hitta rätt i upphandlingsdjungeln

Installatörer vet att kva­li­tet oftast lönar sig i läng­den. Det är dock inte lika lätt att över­ty­ga inkö­pa­re vid upp­hand­ling­ar om det­ta. Fortfarande väger bil­li­gast pris all­ra tyngst, även om kva­li­tet blir allt viktigare.

Läs artikel »

Prefabricerade trähus – en framtidsspaning

Kort bygg­tid, mind­re kli­mat­på­ver­kan och läg­re kost­na­der; det finns fle­ra saker som talar för pre­fab­hus i trä. Alingsåshem har pro­vat meto­den och ser sto­ra möjligheter.

Läs artikel »