Kvalitetstänk receptet på framgångsrikt företagande

Elektrofabriken är ett snabbt växande bolag. Företaget med bas i Skåne marknadsför och tillverkar låg- och mellanspänningsprodukter skräddarsydda för kommersiella och industriella applikationer. En viktig nyckel till Elektrofabrikens utveckling hittas i bolagets kvalitetstänk, som funnits med sedan starten.

Marthin Karlsson, vd Elektrofabriken.

– Vi hade idéer om hur man kun­de göra saker effek­ti­va­re och smar­ta­re. Vi vil­le effek­ti­vi­se­ra pro­duk­tion och byg­ga våra pro­duk­ter på sam­ma tid med hög kva­li­tet till ett rim­ligt pris, säger Elektrofabrikens vd, Marthin Karlsson.

I dag omsät­ter famil­je­fö­re­ta­get, som Marthin bil­da­de med sin bror Mathias för elva år sedan, cir­ka 20 mil­jo­ner om året. Detaljer om fram­gångsre­cep­tet är inte enkelt att få ur Marthin Karlsson, men de kret­sar kring kva­li­tet, struk­tur och tidsef­fek­ti­vi­tet.

– Det är svårt att berät­ta om, för det är hem­ligt. Det hand­lar om allt från rit­nings­sy­stem och ruti­ner till hur man gör saker i en spe­ci­ell ord­ning och sam­ar­be­tar med and­ra aktö­rer som är duk­ti­ga, säger han

Ständiga förbättringar skapar kvalitet

Enligt fors­ka­re och and­ra verk­sam­ma inom kva­li­tets­om­rå­det hand­lar kva­li­tet om att möta kun­ders behov och för­vänt­ning­ar. Att man genom ett sys­te­ma­tiskt för­bätt­rings­ar­be­te ver­kar för att utveck­la verk­sam­he­ten uti­från vad som är vik­tigt för kun­der­na. Att stän­digt för­bätt­ra är grun­den för fram­gång då det som är bra uti­från kun­dens behov i dag knap­past lär vara det i fram­ti­den. Elektrofabriken hål­ler en hög kun­skaps­ni­vå som en del av sitt kva­li­tets­tänk.

– Vi vet vad vi hål­ler på med från de mest avan­ce­ra­de indu­stri­sy­ste­men ända upp till hög­spän­ning och kan erbju­da kun­den en total anlägg­ning. Vi hål­ler oss strikt till SS-EN och IEC-nor­mer. Vi tar inga gen­vä­gar eller anser att vi har tolk­nings­fö­re­trä­de. Vi kan verk­li­gen ge kun­den det den vill ha, säger Marthin.

Kvalitet är värt priset

Utifrån är el-pro­duk­ten för många endast en fyr­kan­tig plåt­lå­da, men det man inte tän­ker på är att det är hjär­tat i anlägg­ning­en och kon­se­kven­ser­na av ett drift­stopp kan bli enor­ma. För Marthin Karlsson går frå­gan om att kva­li­tets­tänk läng­re än Elektrofabriken när han berät­tar om hur de får med sig kun­der­na på att beta­la för kva­li­tet.

– Vi infor­me­rar om vår poli­cy redan i offert­sta­di­et och job­bar med part­ners som delar vår filo­so­fi för att höja kva­li­tén i hela bran­schen. Vi vill även att kon­kur­ren­ter­na ska anam­ma den filo­so­fin.

Att inve­ste­ra i en kva­li­tets­pro­dukt bety­der dock i vis­sa fall en hög­re kost­nad ini­ti­alt. Men i det långa lop­pet lönar det sig oftast att inte väl­ja det bil­li­gas­te alter­na­ti­vet.

Varför har ni på Elektrofabriken valt det kvalitativa segmentet?

– För att kun­na sova gott om nat­ten mås­te jag leve­re­ra kva­li­tet och stå för något bra. I bör­jan tänk­te vi att alla bara vil­le ha det bil­li­gas­te med fab­ri­kat från and­ra världs­de­lar. Men att det mås­te fin­nas kun­der som vill ha bra kva­li­tet. Det visa­de sig att de som vil­le ha bra kva­li­tet var många fler än vad vi trod­de, säger Marthin och fort­sät­ter.

– Jag per­son­li­gen gil­lar kva­li­tet även utan­för job­bet, jag köper hell­re kva­li­tet istäl­let för att kon­su­me­ra och slänga. Vi leve­re­rar med en ambi­tion om att vår pro­dukt hål­la i 30–40 år och inte bara fem år som ent­re­pre­nad-poli­ti­ken krä­ver.

Hur lyckas man implementera kvalitetstänk i företagskulturen?

– Våra anställ­da vet vad vi för­vän­tar oss. Det är en pro­cess som pågår hela tiden. Vi har test­pro­to­koll på fle­ra sidor, istäl­let för nor­men på en sida. Både för vår egen skull men ock­så för slut­kun­dens trygg­het.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Kina och Indien knappar in på väst – dags att haka på kvalitetstänket

Västvärlden har bli­vit lat och svens­ka bolag går mis­te om hund­ra­tals mil­jar­der om året, det menar Lars Sörqvist som är pro­fes­sor och docent i kva­li­tets­led­ning.
– Kvalitetsfrågor mås­te pri­o­ri­te­ras på led­ningsni­vå, det är avgö­ran­de för Sveriges utveck­ling och fram­tid, säger Lars.

Läs artikel »

Så förhåller du dig till hemautomation som installatör

Du och dina instal­la­tör­s­kol­le­gor mär­ker säkert att den smar­ta och upp­kopp­la­de värl­den kom­mer allt när­ma­re. Hemautomation kom­mer få ett enormt genom­slag inom bygg­nads­in­stal­la­tio­ner. Denna utveck­ling erbju­der sto­ra möj­lig­he­ter för instal­la­tö­rer. Det här är den förs­ta delen ur en serie av tex­ter som foku­se­rar på hur du som instal­la­tör ska för­hål­la dig till hem­au­to­ma­tio­nen.

Läs artikel »

Montörens kamp mot tiden i Solna

I kam­pen om tid tar mon­tö­rer­na på pro­jek­tet Nöten 5 i Solna till dyra­re lös­ning­ar som i slutän­dad spa­rar både tid och peng­ar.

Läs artikel »

Kan värderingar påverka bolagets resultat?

Tydliga vär­de­ring­ar är avgö­ran­de för hur che­fer och före­tag utveck­las. Dels för att det är eko­no­miskt gynn­samt men ock­så för att per­so­na­len stan­nar kvar läng­re på såda­na bolag. Företagscoachen Catharina Sjögren Froborg delar med sig av sina insik­ter kring ett vär­destyrt före­tag.

Läs artikel »

The Carpenters – byggfirman som håller tiden

Byggfirman The Carpenters i Göteborg har hit­tat ett arbets­sätt som upp­skat­tas av kun­der­na. Det gör att de blir kla­ra på utsatt tid och till utlo­vat pris. Något säll­synt i bran­schen. Därför är de ock­så myc­ket upp­skat­ta­de av kun­der­na. Men hur gör de…?

Läs artikel »

Hitta rätt i upphandlingsdjungeln

Installatörer vet att kva­li­tet oftast lönar sig i läng­den. Det är dock inte lika lätt att över­ty­ga inkö­pa­re vid upp­hand­ling­ar om det­ta. Fortfarande väger bil­li­gast pris all­ra tyngst, även om kva­li­tet blir allt vik­ti­ga­re.

Läs artikel »