Kvalitetstänk receptet på framgångsrikt företagande

Elektrofabriken är ett snabbt växande bolag. Företaget med bas i Skåne marknadsför och tillverkar låg- och mellanspänningsprodukter skräddarsydda för kommersiella och industriella applikationer. En viktig nyckel till Elektrofabrikens utveckling hittas i bolagets kvalitetstänk, som funnits med sedan starten.

Marthin Karlsson, vd Elektrofabriken.

– Vi hade idéer om hur man kun­de göra saker effek­ti­va­re och smar­ta­re. Vi vil­le effek­ti­vi­se­ra pro­duk­tion och byg­ga våra pro­duk­ter på sam­ma tid med hög kva­li­tet till ett rim­ligt pris, säger Elektrofabrikens vd, Marthin Karlsson.

I dag omsät­ter famil­je­fö­re­ta­get, som Marthin bil­da­de med sin bror Mathias för elva år sedan, cir­ka 20 mil­jo­ner om året. Detaljer om fram­gångsre­cep­tet är inte enkelt att få ur Marthin Karlsson, men de kret­sar kring kva­li­tet, struk­tur och tidsef­fek­ti­vi­tet.

– Det är svårt att berät­ta om, för det är hem­ligt. Det hand­lar om allt från rit­nings­sy­stem och ruti­ner till hur man gör saker i en spe­ci­ell ord­ning och sam­ar­be­tar med and­ra aktö­rer som är duk­ti­ga, säger han

Ständiga förbättringar skapar kvalitet

Enligt fors­ka­re och and­ra verk­sam­ma inom kva­li­tets­om­rå­det hand­lar kva­li­tet om att möta kun­ders behov och för­vänt­ning­ar. Att man genom ett sys­te­ma­tiskt för­bätt­rings­ar­be­te ver­kar för att utveck­la verk­sam­he­ten uti­från vad som är vik­tigt för kun­der­na. Att stän­digt för­bätt­ra är grun­den för fram­gång då det som är bra uti­från kun­dens behov i dag knap­past lär vara det i fram­ti­den. Elektrofabriken hål­ler en hög kun­skaps­ni­vå som en del av sitt kva­li­tets­tänk.

– Vi vet vad vi hål­ler på med från de mest avan­ce­ra­de indu­stri­sy­ste­men ända upp till hög­spän­ning och kan erbju­da kun­den en total anlägg­ning. Vi hål­ler oss strikt till SS-EN och IEC-nor­mer. Vi tar inga gen­vä­gar eller anser att vi har tolk­nings­fö­re­trä­de. Vi kan verk­li­gen ge kun­den det den vill ha, säger Marthin.

Kvalitet är värt priset

Utifrån är el-pro­duk­ten för många endast en fyr­kan­tig plåt­lå­da, men det man inte tän­ker på är att det är hjär­tat i anlägg­ning­en och kon­se­kven­ser­na av ett drift­stopp kan bli enor­ma. För Marthin Karlsson går frå­gan om att kva­li­tets­tänk läng­re än Elektrofabriken när han berät­tar om hur de får med sig kun­der­na på att beta­la för kva­li­tet.

– Vi infor­me­rar om vår poli­cy redan i offert­sta­di­et och job­bar med part­ners som delar vår filo­so­fi för att höja kva­li­tén i hela bran­schen. Vi vill även att kon­kur­ren­ter­na ska anam­ma den filo­so­fin.

Att inve­ste­ra i en kva­li­tets­pro­dukt bety­der dock i vis­sa fall en hög­re kost­nad ini­ti­alt. Men i det långa lop­pet lönar det sig oftast att inte väl­ja det bil­li­gas­te alter­na­ti­vet.

Varför har ni på Elektrofabriken valt det kvalitativa segmentet?

– För att kun­na sova gott om nat­ten mås­te jag leve­re­ra kva­li­tet och stå för något bra. I bör­jan tänk­te vi att alla bara vil­le ha det bil­li­gas­te med fab­ri­kat från and­ra världs­de­lar. Men att det mås­te fin­nas kun­der som vill ha bra kva­li­tet. Det visa­de sig att de som vil­le ha bra kva­li­tet var många fler än vad vi trod­de, säger Marthin och fort­sät­ter.

– Jag per­son­li­gen gil­lar kva­li­tet även utan­för job­bet, jag köper hell­re kva­li­tet istäl­let för att kon­su­me­ra och slänga. Vi leve­re­rar med en ambi­tion om att vår pro­dukt hål­la i 30–40 år och inte bara fem år som ent­re­pre­nad-poli­ti­ken krä­ver.

Hur lyckas man implementera kvalitetstänk i företagskulturen?

– Våra anställ­da vet vad vi för­vän­tar oss. Det är en pro­cess som pågår hela tiden. Vi har test­pro­to­koll på fle­ra sidor, istäl­let för nor­men på en sida. Både för vår egen skull men ock­så för slut­kun­dens trygg­het.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

IoT och den kommande guldåldern för installatörer

Utvecklingen inom IoT med­för enor­ma möj­lig­he­ter på områ­den som ener­gi­be­spa­ring, säker­het och kom­fort och där­med ock­så för instal­la­tö­rer.

Läs artikel »

9 orsaker varför era bästa medarbetare slutar

Riskerar du att för­lo­ra duk­ti­ga med­ar­be­ta­re? Management kon­sul­ten Donn Carr lis­tar nio skäl till var­för de bäs­ta med­ar­be­tar­na säger upp sig.

Läs artikel »

Så ser framtidens installationsmarknad ut

Vilka utma­ning­ar vän­tar mor­gon­da­gens elin­stal­la­tö­rer? Vi frå­ga­de mark­nads­a­na­ly­ti­ker Bengt Henricson som är spe­ci­a­li­se­rad på att opti­me­ra lön­sam­he­ten och ta fram under­lag åt den nor­dis­ka bygg­mark­na­den.

Läs artikel »

Tekniken som förbättrar för de äldre

Gardiner som fladd­rar när nya med­de­lan­de finns att läsa på en skärm eller trälå­dor som skic­kar med­de­lan­de när man knac­kar på dem. Att bäd­da in tek­nik i var­dag­li­ga pry­lar är en del i det som kal­las acti­ve assisted living (AAL) inter­na­tio­nellt.

Läs artikel »

Kampen om morgondagens smarta produkter

Sakernas inter­net (IoT) ger oss smar­ta lös­ning­ar. Denver i USA utveck­lar smar­ta sam­hälls­funk­tio­ner. Amazon öpp­nar en smart butik där du bara tar det du vill ha och får räk­ning hem. Och Uber expe­ri­men­te­rar med en smart drönar­taxi. Men vad avgör om använd­ning av IoT är smart eller inte? Emma Estborn på inUse hjäl­per oss att ta reda på vad en smart pro­dukt bör upp­fyl­la för att bli fram­gångs­rik.

Läs artikel »

Prognos: Så påverkas installatörerna av lågkonjunkturen

Prognosen visar att lokal­byg­gan­det mins­ka­de på bred front under 2018, och att kon­junk­tu­ren fort­sät­ter att kylas av. Den lång­sik­ti­ga tren­den pekar dock upp­åt.

Läs artikel »
mattis commodo risus Lorem suscipit sed

Den här sidan använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen. Genom att fortsätta använda webbsidan godkänner du detta. Du kan gå in under säkerhetsinställningarna i din webbläsare och välja att rensa cookies eller helt stänga av dem. Läs mer om vår policy här.

Pin It on Pinterest