Vår dyrbara tid

Det finns bara ett visst antal timmar på en arbetsdag och vi har alla olika förhållningsätt till hur vi hanterar dem. När vi är som mest effektiva under dygnets 24 timmar är individuellt. En del av oss är morgonmänniskor och en del kvällsmänniskor. Det du ska tänka på är att utnyttja den tiden på dygnet då du är som mest produktiv. Det är då du ska göra de saker som kräver mest av dig.

Time mana­ge­ment eller tids­pla­ne­ring är något många av oss bor­de bli bätt­re på. Tidsplanering bety­der helt enkelt han­te­ring av tid. Vi är alla mer eller mind­re duk­ti­ga på att pla­ne­ra pro­jekt och det finns en hel drös med verk­tyg som under­lät­tar det arbe­tet, men väl­digt få av dem inklu­de­rar indi­vi­den i ekvationen.

Tre ame­ri­kans­ka fors­ka­re fick för­ra året dela på Nobelpriset i medi­cin. Jeffrey C Hall, Michael Rosbash och Michael W. Young fick pri­set för deras upp­täck­ter av mole­kylä­ra meka­nis­mer och den cir­ka­dis­ka ryt­men – vår inre kloc­ka som anpas­sar krop­pen efter dygnet.

Sömnen påver­kar dygns­ryt­men, som i sin tur påver­kar funk­tions­för­må­gan. Om man goog­lar lite beskrivs dygns­rytm så här: det är den pro­cess hos levan­de orga­nis­mer som är inbyggd och regel­bun­det cyklisk med en peri­od av unge­fär ett dygn. Det inne­bär att hor­mon­ni­vå­er, kropps­tem­pe­ra­tur, kog­ni­tiv för­må­ga, hung­er och söm­nig­het vari­e­rar under dygnet.

Något vi bör tän­ka på är att för­sö­ka anpas­sa våra dagar efter vår egen dygns­rytm för att säker­stäl­la att vi job­bar när vi är som pig­gast, samt att vila och lad­da bat­te­ri­er­na när krop­pen behö­ver återhämtning.

I det här webb­ma­ga­si­net kan du läsa om hur du ska ta till vara på din dag för att vara mer effek­tiv. Jag blev inspi­re­rad av arti­keln med ledar­skapscoachen Catharina Sjögren som berät­tar om hur man kan bli en effek­ti­va­re män­ni­ska , jag tyc­ker i alla fall att det låter bra att få mer gjort utan att behö­va job­ba mer.

Johan Ran
Head of Marketing & Communication

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Säljdrivande marknadsföring

Det finns en upp­sjö av före­tag som erbju­der unge­fär sam­ma pro­duk­ter och tjäns­ter som ni gör. Så vad ska ni göra för att stic­ka ut mot kon­kur­ren­ter­na? Se till att ni gör posi­tio­ne­rings­ar­be­te ordentligt.

Läs artikel »

Vikten av att bygga ett starkt varumärke

En snygg gra­fisk iden­ti­tet kan hjäl­pa dig en bra bit på vägen. Men det egent­li­ga varu­mär­ket mås­te byg­gas från insi­dan av företaget.

Läs artikel »

Tillsammans med optimistisk syn på framtiden

Nummer ett i våra kun­ders ögon hand­lar inte om att ha kun­den i fokus utan om att se till att ha en genu­in för­stå­el­se för kun­der­na och deras behov, vil­ket inne­bär att man för­står och ser deras fokus. 

Läs artikel »

Effektivitet genom självinsikt – del 1

Utnyttja din ful­la poten­ti­al och age­ra såväl mer effek­tivt som moti­ve­rat. Ledarskapscoachen Catharina Sjögtren delar med sig av experttip­sen för ökad effektivitet.

Läs artikel »

Så ser framtidens installationsmarknad ut

Vilka utma­ning­ar vän­tar mor­gon­da­gens elin­stal­la­tö­rer? Vi frå­ga­de mark­nads­a­na­ly­ti­ker Bengt Henricson som är spe­ci­a­li­se­rad på att opti­me­ra lön­sam­he­ten och ta fram under­lag åt den nor­dis­ka byggmarknaden. 

Läs artikel »

Robotarnas intrång i byggbranschen

Prefabricerade hus, auto­ma­ti­se­ra­de arbets­pro­ces­ser och öka­de sam­hälls­klyf­tor. Så ser fram­ti­den ut enligt mark­nads­a­na­ly­ti­ker Bengt Henricson på Prognoscentret. Frågan är hur des­sa sam­hälls­för­änd­ring­ar kom­mer påver­ka installatörsbranschen. 

Läs artikel »