Kan värderingar påverka bolagets resultat?
Tydliga värderingar är avgörande för hur chefer och företag utvecklas. Dels för att det är ekonomiskt gynnsamt men också för att personalen stannar kvar längre på sådana bolag. Företagscoachen Catharina Sjögren Froborg delar med sig av sina insikter kring ett värdestyrt företag.
Det kräver tid och mod att leda värderingsstyrt, men resultatet blir i gengäld ett företag och medarbetare som andas varumärket och det ni byggt upp. Tydliga företagsvärderingar kring exempelvis ansvar, frihet och affärsförståelse är grundpelare för att skapa motiverade, engagerade och resultatinriktade medarbetare. Om du som chef leder i enlighet med företagets och dina egna värderingar, smittar det av sig på medarbetarna. När vi går i linje med våra innersta värderingar, skapas motivation och en vilja att skapa enastående resultat. Det finns fem viktiga faktorer att tänka på för att bygga och leda ett värderingstyrt företag.
- Skapa ett starkt varumärke där företagets värderingar genomsyrar verksamheten. Ikea är ett bra exempel på företag som är värderingsstyrt. De leder och styr verksamheten genom sina åtta värderingar. I sin åttonde värdering säger Ikea ”Vi anser att ledarskap är en handling, inte en roll. Vi rekryterar i första hand utifrån värderingar, och därefter utifrån kompetens och erfarenhet. Det handlar om att leva som man lär, föregå med gott exempel och vara en inspirationskälla för varandra.”Ditt företag har säkerligen lagt enormt mycket tid och pengar på att skapa ett varumärke. Säkerställ att det varumärket andas era värderingar i allt ni gör och i all kommunikation. Ett varumärke tar lång tid att bygga, men går snabbt att rasera om det inte vårdas.
- Koppla värderingarna till affären. Det är viktigt att medarbetare förstår vikten av och hur affären påverkas positivt av värderingar. Det kan exempelvis vara att: ”Vi bemöter alla professionellt och responderar enligt överenskommelse. Vilket skapar tillit från både kunder, leverantörer och kollegor. Det bidrar i sin tur till starkare kundrelationer och säkerligen till större affärer och ökad tillväxt.”
Catharina Sjögren är ansvarig för ledarskapsutveckling och coaching på CoachEffect AB som stärker företag i att skapa resultat och långsiktiga vinster. - Agera utifrån era värderingar. Medarbetare gör inte som du säger, de gör som du gör. Så föregå med gott exempel. Vill du att medarbetarna ska stå för värderingar som att ”våga göra fel, för att kunna utvecklas”, ja då måste du uppmuntra det genom ett prestigelöst ledarskap och att även våga erkänna dina egna felsteg och brister. Det är när fel upprepas och vi inte lär av dem som det blir en svaghet. Tänk på Nelson Mandelas uttalande ”I never lose, I either win or I learn”. Det är lärande, mod och utveckling som leder till framgång.
- Tydliga regler och policys kopplade till företagets värderingar. För att dina medarbetare ska kunna leva enligt företagets värderingar, ta ansvar och initiativ måste det finnas tydliga yttre ramar och regler. Vad har ni för grundpolicys? Om en värdering är respekt, behöver vi då ha en regel för möten som säger att: ”Vid varje möte ska vi respektera individ och tid. Därför har vi en absolut regel att vi inte har mobiler och mail på under möten. Anledningen till det är att alla ska vara närvarande, vilket skapar effektiva möten med ökad målfokus och respekt för individ och tid.”
- Företagets värderingar – ett gemensamt ansvar. Nyckelvärderingar och värderingsstyrt ledarskap bidrar till effektiv och tydlig kommunikation. Medarbetare blir bättre på att bygga starka relationer och vågar vara mer förändringsbenägna genom tydliga värderingar. Alla dessa förmågor bidrar till ett positivt ledarskap och därmed också till attraktiva arbetsplatser där anställda trivs och utvecklas.
Dela artikeln om du gillade den!
Fler artiklar om Ledarskap, personlig utveckling, tidscoachen, Värderingar m.m.
Förslag på mer läsning
Så ser framtidens installationsmarknad ut
Vilka utmaningar väntar morgondagens elinstallatörer? Vi frågade marknadsanalytiker Bengt Henricson som är specialiserad på att optimera lönsamheten och ta fram underlag åt den nordiska byggmarknaden.
Läs artikel »Hemautomation förändrar framtidens boende
Vi kan vara säkra på att IoT kommer påverka vår framtid. Men IoT är inte den första formen av intelligens som gör entré i bostäderna. Elektroniken har redan gjort bostäderna smartare i några årtionden, något vi också kallar hemautomation.
Läs artikel »Så blir du en vass förhandlare
För svenskar som är obekväma att förhandla ger Carl Fhager – programledare för Förhandlingspoddens och van förhandlare som advokat – sex tips att tänka på.
Läs artikel »Därför är design viktigt
Vad är affärsnyttan med bra design? Erwin van Handenhoven, designchef inom Hager-koncernen, går igenom vikten av bra design utifrån ingenjörs- och affärsnyttan samt förklarar att elinstallatörer redan är intresserade av design.
Läs artikel »Så ska du prissätta dina tjänster
Hur ska du prissäta dina varor och tjänster? Per Sjöfors ger tips på hur du kan hitta rätt prisnivåer för att dubblera vinstmarginalen och tillväxttakten.
Läs artikel »Kampen om morgondagens smarta produkter
Sakernas internet (IoT) ger oss smarta lösningar. Denver i USA utvecklar smarta samhällsfunktioner. Amazon öppnar en smart butik där du bara tar det du vill ha och får räkning hem. Och Uber experimenterar med en smart drönartaxi. Men vad avgör om användning av IoT är smart eller inte? Emma Estborn på inUse hjälper oss att ta reda på vad en smart produkt bör uppfylla för att bli framgångsrik.
Läs artikel »