Kan värderingar påverka bolagets resultat?

Tydliga värderingar är avgörande för hur chefer och företag utvecklas. Dels för att det är ekonomiskt gynnsamt men också för att personalen stannar kvar längre på sådana bolag. Företagscoachen Catharina Sjögren Froborg delar med sig av sina insikter kring ett värdestyrt företag.

Det krä­ver tid och mod att leda vär­de­rings­styrt, men resul­ta­tet blir i gen­gäld ett före­tag och med­ar­be­ta­re som andas varu­mär­ket och det ni byggt upp. Tydliga före­tags­vär­de­ring­ar kring exem­pel­vis ansvar, fri­het och affärs­för­stå­el­se är grund­pe­la­re för att ska­pa moti­ve­ra­de, enga­ge­ra­de och resul­tatin­rik­ta­de med­ar­be­ta­re. Om du som chef leder i enlig­het med före­ta­gets och dina egna vär­de­ring­ar, smit­tar det av sig på med­ar­be­tar­na. När vi går i lin­je med våra inners­ta vär­de­ring­ar, ska­pas moti­va­tion och en vil­ja att ska­pa ena­stå­en­de resul­tat. Det finns fem vik­ti­ga fak­to­rer att tän­ka på för att byg­ga och leda ett vär­de­rings­tyrt före­tag.

  1. Skapa ett starkt varu­mär­ke där före­ta­gets vär­de­ring­ar genom­sy­rar verk­sam­he­ten. Ikea är ett bra exem­pel på före­tag som är vär­de­rings­styrt. De leder och styr verk­sam­he­ten genom sina åtta vär­de­ring­ar. I sin åtton­de vär­de­ring säger Ikea ”Vi anser att ledar­skap är en hand­ling, inte en roll. Vi rekry­te­rar i förs­ta hand uti­från vär­de­ring­ar, och där­ef­ter uti­från kom­pe­tens och erfa­ren­het. Det hand­lar om att leva som man lär, före­gå med gott exem­pel och vara en inspi­ra­tions­käl­la för varandra.”Ditt före­tag har säker­li­gen lagt enormt myc­ket tid och peng­ar på att ska­pa ett varu­mär­ke. Säkerställ att det varu­mär­ket andas era vär­de­ring­ar i allt ni gör och i all kom­mu­ni­ka­tion. Ett varu­mär­ke tar lång tid att byg­ga, men går snabbt att rase­ra om det inte vår­das.
  2. Koppla vär­de­ring­ar­na till affä­ren. Det är vik­tigt att med­ar­be­ta­re för­står vik­ten av och hur affä­ren påver­kas posi­tivt av vär­de­ring­ar. Det kan exem­pel­vis vara att: ”Vi bemö­ter alla pro­fes­sio­nellt och respon­de­rar enligt över­ens­kom­mel­se. Vilket ska­par tillit från både kun­der, leve­ran­tö­rer och kol­le­gor. Det bidrar i sin tur till star­ka­re kund­re­la­tio­ner och säker­li­gen till stör­re affä­rer och ökad till­växt.”

    Catharina Sjögren är ansva­rig för ledar­skaps­ut­veck­ling och coaching på CoachEffect AB som stär­ker före­tag i att ska­pa resul­tat och lång­sik­ti­ga vins­ter.

  3. Agera uti­från era vär­de­ring­ar. Medarbetare gör inte som du säger, de gör som du gör. Så före­gå med gott exem­pel. Vill du att med­ar­be­tar­na ska stå för vär­de­ring­ar som att ”våga göra fel, för att kun­na utveck­las”, ja då mås­te du upp­munt­ra det genom ett pre­stige­löst ledar­skap och att även våga erkän­na dina egna fel­steg och bris­ter. Det är när fel upp­re­pas och vi inte lär av dem som det blir en svag­het. Tänk på Nelson Mandelas utta­lan­de ”I never lose, I eit­her win or I learn”. Det är läran­de, mod och utveck­ling som leder till fram­gång.
  4. Tydliga reg­ler och poli­cys kopp­la­de till före­ta­gets vär­de­ring­ar. För att dina med­ar­be­ta­re ska kun­na leva enligt före­ta­gets vär­de­ring­ar, ta ansvar och ini­ti­a­tiv mås­te det fin­nas tyd­li­ga ytt­re ramar och reg­ler. Vad har ni för grund­po­li­cys? Om en vär­de­ring är respekt, behö­ver vi då ha en regel för möten som säger att: ”Vid var­je möte ska vi respek­te­ra indi­vid och tid. Därför har vi en abso­lut regel att vi inte har mobi­ler och mail på under möten. Anledningen till det är att alla ska vara när­va­ran­de, vil­ket ska­par effek­ti­va möten med ökad mål­fo­kus och respekt för indi­vid och tid.”
  5. Företagets vär­de­ring­ar – ett gemen­samt ansvar. Nyckelvärderingar och vär­de­rings­styrt ledar­skap bidrar till effek­tiv och tyd­lig kom­mu­ni­ka­tion. Medarbetare blir bätt­re på att byg­ga star­ka rela­tio­ner och vågar vara mer för­änd­rings­be­näg­na genom tyd­li­ga vär­de­ring­ar. Alla des­sa för­må­gor bidrar till ett posi­tivt ledar­skap och där­med ock­så till attrak­ti­va arbets­plat­ser där anställ­da trivs och utveck­las.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Så förhåller du dig till hemautomation som installatör

Du och dina instal­la­tör­s­kol­le­gor mär­ker säkert att den smar­ta och upp­kopp­la­de värl­den kom­mer allt när­ma­re. Hemautomation kom­mer få ett enormt genom­slag inom bygg­nads­in­stal­la­tio­ner. Denna utveck­ling erbju­der sto­ra möj­lig­he­ter för instal­la­tö­rer. Det här är den förs­ta delen ur en serie av tex­ter som foku­se­rar på hur du som instal­la­tör ska för­hål­la dig till hem­au­to­ma­tio­nen.

Läs artikel »

Ökad elsäkerhet med ljusbågsdetektorn AFDD

AFDD, (ljus­bågs­de­tek­torn) mäter spän­ning och ström­kur­va för att upp­täc­ka iso­la­tions­fel och glapp­kon­takt – det vill säga gnistbildningar/​ljusbågar.

Läs artikel »

Projektet som satte Assemblin under tidspress

I cen­tra­la Göteborg lig­ger Mektagonen: en kon­tors­bygg­nad som nu växt ytter­li­ga­re i form av en till­bygg­nad för kon­torslo­ka­ler. Assemblin ansva­ra­de för instal­la­tio­ner­na och lyc­ka­des spa­ra vär­de­full tid, bland annat med hjälp av självjor­dan­de föns­ter­bänkska­na­ler.

Läs artikel »

Sluta upp med navelskådning – blicka utåt istället

Våga tän­ka nytt för annars kom­mer en kon­kur­ren­ter springa om dig, kanske en helt ny aktör som du inte ens såg kom­ma och som har för­fi­nat just din affärsidé.

Läs artikel »

Så ser framtidens installationsmarknad ut

Vilka utma­ning­ar vän­tar mor­gon­da­gens elin­stal­la­tö­rer? Vi frå­ga­de mark­nads­a­na­ly­ti­ker Bengt Henricson som är spe­ci­a­li­se­rad på att opti­me­ra lön­sam­he­ten och ta fram under­lag åt den nor­dis­ka bygg­mark­na­den.

Läs artikel »

Hemautomation förändrar framtidens boende

Vi kan vara säk­ra på att IoT kom­mer påver­ka vår fram­tid. Men IoT är inte den förs­ta for­men av intel­li­gens som gör entré i bostä­der­na. Elektroniken har redan gjort bostä­der­na smar­ta­re i någ­ra årtion­den, något vi ock­så kal­lar hem­au­to­ma­tion.

Läs artikel »