Kan värderingar påverka bolagets resultat?

Tydliga värderingar är avgörande för hur chefer och företag utvecklas. Dels för att det är ekonomiskt gynnsamt men också för att personalen stannar kvar längre på sådana bolag. Företagscoachen Catharina Sjögren Froborg delar med sig av sina insikter kring ett värdestyrt företag.

Det krä­ver tid och mod att leda vär­de­rings­styrt, men resul­ta­tet blir i gen­gäld ett före­tag och med­ar­be­ta­re som andas varu­mär­ket och det ni byggt upp. Tydliga före­tags­vär­de­ring­ar kring exem­pel­vis ansvar, fri­het och affärs­för­stå­el­se är grund­pe­la­re för att ska­pa moti­ve­ra­de, enga­ge­ra­de och resul­tatin­rik­ta­de med­ar­be­ta­re. Om du som chef leder i enlig­het med före­ta­gets och dina egna vär­de­ring­ar, smit­tar det av sig på med­ar­be­tar­na. När vi går i lin­je med våra inners­ta vär­de­ring­ar, ska­pas moti­va­tion och en vil­ja att ska­pa ena­stå­en­de resul­tat. Det finns fem vik­ti­ga fak­to­rer att tän­ka på för att byg­ga och leda ett vär­de­rings­tyrt företag.

  1. Skapa ett starkt varu­mär­ke där före­ta­gets vär­de­ring­ar genom­sy­rar verk­sam­he­ten. Ikea är ett bra exem­pel på före­tag som är vär­de­rings­styrt. De leder och styr verk­sam­he­ten genom sina åtta vär­de­ring­ar. I sin åtton­de vär­de­ring säger Ikea ”Vi anser att ledar­skap är en hand­ling, inte en roll. Vi rekry­te­rar i förs­ta hand uti­från vär­de­ring­ar, och där­ef­ter uti­från kom­pe­tens och erfa­ren­het. Det hand­lar om att leva som man lär, före­gå med gott exem­pel och vara en inspi­ra­tions­käl­la för varandra.”Ditt före­tag har säker­li­gen lagt enormt myc­ket tid och peng­ar på att ska­pa ett varu­mär­ke. Säkerställ att det varu­mär­ket andas era vär­de­ring­ar i allt ni gör och i all kom­mu­ni­ka­tion. Ett varu­mär­ke tar lång tid att byg­ga, men går snabbt att rase­ra om det inte vårdas.
  2. Koppla vär­de­ring­ar­na till affä­ren. Det är vik­tigt att med­ar­be­ta­re för­står vik­ten av och hur affä­ren påver­kas posi­tivt av vär­de­ring­ar. Det kan exem­pel­vis vara att: ”Vi bemö­ter alla pro­fes­sio­nellt och respon­de­rar enligt över­ens­kom­mel­se. Vilket ska­par tillit från både kun­der, leve­ran­tö­rer och kol­le­gor. Det bidrar i sin tur till star­ka­re kund­re­la­tio­ner och säker­li­gen till stör­re affä­rer och ökad tillväxt.” 

    Catharina Sjögren är ansva­rig för ledar­skaps­ut­veck­ling och coaching på CoachEffect AB som stär­ker före­tag i att ska­pa resul­tat och lång­sik­ti­ga vinster.

  3. Agera uti­från era vär­de­ring­ar. Medarbetare gör inte som du säger, de gör som du gör. Så före­gå med gott exem­pel. Vill du att med­ar­be­tar­na ska stå för vär­de­ring­ar som att ”våga göra fel, för att kun­na utveck­las”, ja då mås­te du upp­munt­ra det genom ett pre­stige­löst ledar­skap och att även våga erkän­na dina egna fel­steg och bris­ter. Det är när fel upp­re­pas och vi inte lär av dem som det blir en svag­het. Tänk på Nelson Mandelas utta­lan­de ”I never lose, I eit­her win or I learn”. Det är läran­de, mod och utveck­ling som leder till framgång.
  4. Tydliga reg­ler och poli­cys kopp­la­de till före­ta­gets vär­de­ring­ar. För att dina med­ar­be­ta­re ska kun­na leva enligt före­ta­gets vär­de­ring­ar, ta ansvar och ini­ti­a­tiv mås­te det fin­nas tyd­li­ga ytt­re ramar och reg­ler. Vad har ni för grund­po­li­cys? Om en vär­de­ring är respekt, behö­ver vi då ha en regel för möten som säger att: ”Vid var­je möte ska vi respek­te­ra indi­vid och tid. Därför har vi en abso­lut regel att vi inte har mobi­ler och mail på under möten. Anledningen till det är att alla ska vara när­va­ran­de, vil­ket ska­par effek­ti­va möten med ökad mål­fo­kus och respekt för indi­vid och tid.”
  5. Företagets vär­de­ring­ar – ett gemen­samt ansvar. Nyckelvärderingar och vär­de­rings­styrt ledar­skap bidrar till effek­tiv och tyd­lig kom­mu­ni­ka­tion. Medarbetare blir bätt­re på att byg­ga star­ka rela­tio­ner och vågar vara mer för­änd­rings­be­näg­na genom tyd­li­ga vär­de­ring­ar. Alla des­sa för­må­gor bidrar till ett posi­tivt ledar­skap och där­med ock­så till attrak­ti­va arbets­plat­ser där anställ­da trivs och utvecklas.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Montörens kamp mot tiden i Solna

I kam­pen om tid tar mon­tö­rer­na på pro­jek­tet Nöten 5 i Solna till dyra­re lös­ning­ar som i slutän­dad spa­rar både tid och pengar.

Läs artikel »

När hemmets prylar byter sida

I sep­tem­ber 2016 slog Mirai till. En rekord­stor över­be­last­ning­s­at­tack med kapa­de IT-pry­lar som sat­te sto­ra delar av inter­net ur balans. Cybersäkerhetsexperten Jonas Lejon, med bak­grund inom FRA och Försvarsmakten, hjäl­per oss att ta reda på hur KNX-system står sig mot lik­nan­de attacker.

Läs artikel »

Enkla och vackra detaljer i Köpenhamns senaste hotell-juvel

Petter Stordalens hotell Villa Copenhagen har pre­cis reno­ve­rats för 1,7 mil­jar­der kro­nor. Allt är väl genom­tänkt, in på mins­ta detalj. Hagers matar­ka­na­ler och design­se­rie ber­ker beto­nar design­fi­lo­so­fin bakom Köpenhamns nya hotell-juvel.

Läs artikel »

The Carpenters – byggfirman som håller tiden

Byggfirman The Carpenters i Göteborg har hit­tat ett arbets­sätt som upp­skat­tas av kun­der­na. Det gör att de blir kla­ra på utsatt tid och till utlo­vat pris. Något säll­synt i bran­schen. Därför är de ock­så myc­ket upp­skat­ta­de av kun­der­na. Men hur gör de…?

Läs artikel »

”Du säljer för billigt”

Säljtränaren Kim von Walden delar med som om orsa­ker­na till var­för du antag­li­gen säl­jer till ett läg­re pris än vad du bor­de och vad du kan göra åt det.

Läs artikel »

Så väljer du rätt hemautomations-protokoll

I vår senas­te text om hem­au­to­ma­tion gick vi ige­nom för- och nack­de­lar med oli­ka öpp­na system. Vet du fort­fa­ran­de inte vil­ket pro­to­koll du ska sat­sa på? Här föl­jer någ­ra vik­ti­ga punk­ter som hjäl­per dig att göra ett klokt val.

Läs artikel »