Kan värderingar påverka bolagets resultat?

Tydliga värderingar är avgörande för hur chefer och företag utvecklas. Dels för att det är ekonomiskt gynnsamt men också för att personalen stannar kvar längre på sådana bolag. Företagscoachen Catharina Sjögren Froborg delar med sig av sina insikter kring ett värdestyrt företag.

Det krä­ver tid och mod att leda vär­de­rings­styrt, men resul­ta­tet blir i gen­gäld ett före­tag och med­ar­be­ta­re som andas varu­mär­ket och det ni byggt upp. Tydliga före­tags­vär­de­ring­ar kring exem­pel­vis ansvar, fri­het och affärs­för­stå­el­se är grund­pe­la­re för att ska­pa moti­ve­ra­de, enga­ge­ra­de och resul­tatin­rik­ta­de med­ar­be­ta­re. Om du som chef leder i enlig­het med före­ta­gets och dina egna vär­de­ring­ar, smit­tar det av sig på med­ar­be­tar­na. När vi går i lin­je med våra inners­ta vär­de­ring­ar, ska­pas moti­va­tion och en vil­ja att ska­pa ena­stå­en­de resul­tat. Det finns fem vik­ti­ga fak­to­rer att tän­ka på för att byg­ga och leda ett vär­de­rings­tyrt företag.

  1. Skapa ett starkt varu­mär­ke där före­ta­gets vär­de­ring­ar genom­sy­rar verk­sam­he­ten. Ikea är ett bra exem­pel på före­tag som är vär­de­rings­styrt. De leder och styr verk­sam­he­ten genom sina åtta vär­de­ring­ar. I sin åtton­de vär­de­ring säger Ikea ”Vi anser att ledar­skap är en hand­ling, inte en roll. Vi rekry­te­rar i förs­ta hand uti­från vär­de­ring­ar, och där­ef­ter uti­från kom­pe­tens och erfa­ren­het. Det hand­lar om att leva som man lär, före­gå med gott exem­pel och vara en inspi­ra­tions­käl­la för varandra.”Ditt före­tag har säker­li­gen lagt enormt myc­ket tid och peng­ar på att ska­pa ett varu­mär­ke. Säkerställ att det varu­mär­ket andas era vär­de­ring­ar i allt ni gör och i all kom­mu­ni­ka­tion. Ett varu­mär­ke tar lång tid att byg­ga, men går snabbt att rase­ra om det inte vårdas.
  2. Koppla vär­de­ring­ar­na till affä­ren. Det är vik­tigt att med­ar­be­ta­re för­står vik­ten av och hur affä­ren påver­kas posi­tivt av vär­de­ring­ar. Det kan exem­pel­vis vara att: ”Vi bemö­ter alla pro­fes­sio­nellt och respon­de­rar enligt över­ens­kom­mel­se. Vilket ska­par tillit från både kun­der, leve­ran­tö­rer och kol­le­gor. Det bidrar i sin tur till star­ka­re kund­re­la­tio­ner och säker­li­gen till stör­re affä­rer och ökad tillväxt.” 

    Catharina Sjögren är ansva­rig för ledar­skaps­ut­veck­ling och coaching på CoachEffect AB som stär­ker före­tag i att ska­pa resul­tat och lång­sik­ti­ga vinster.

  3. Agera uti­från era vär­de­ring­ar. Medarbetare gör inte som du säger, de gör som du gör. Så före­gå med gott exem­pel. Vill du att med­ar­be­tar­na ska stå för vär­de­ring­ar som att ”våga göra fel, för att kun­na utveck­las”, ja då mås­te du upp­munt­ra det genom ett pre­stige­löst ledar­skap och att även våga erkän­na dina egna fel­steg och bris­ter. Det är när fel upp­re­pas och vi inte lär av dem som det blir en svag­het. Tänk på Nelson Mandelas utta­lan­de ”I never lose, I eit­her win or I learn”. Det är läran­de, mod och utveck­ling som leder till framgång.
  4. Tydliga reg­ler och poli­cys kopp­la­de till före­ta­gets vär­de­ring­ar. För att dina med­ar­be­ta­re ska kun­na leva enligt före­ta­gets vär­de­ring­ar, ta ansvar och ini­ti­a­tiv mås­te det fin­nas tyd­li­ga ytt­re ramar och reg­ler. Vad har ni för grund­po­li­cys? Om en vär­de­ring är respekt, behö­ver vi då ha en regel för möten som säger att: ”Vid var­je möte ska vi respek­te­ra indi­vid och tid. Därför har vi en abso­lut regel att vi inte har mobi­ler och mail på under möten. Anledningen till det är att alla ska vara när­va­ran­de, vil­ket ska­par effek­ti­va möten med ökad mål­fo­kus och respekt för indi­vid och tid.”
  5. Företagets vär­de­ring­ar – ett gemen­samt ansvar. Nyckelvärderingar och vär­de­rings­styrt ledar­skap bidrar till effek­tiv och tyd­lig kom­mu­ni­ka­tion. Medarbetare blir bätt­re på att byg­ga star­ka rela­tio­ner och vågar vara mer för­änd­rings­be­näg­na genom tyd­li­ga vär­de­ring­ar. Alla des­sa för­må­gor bidrar till ett posi­tivt ledar­skap och där­med ock­så till attrak­ti­va arbets­plat­ser där anställ­da trivs och utvecklas.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Så ser framtidens installationsmarknad ut

Vilka utma­ning­ar vän­tar mor­gon­da­gens elin­stal­la­tö­rer? Vi frå­ga­de mark­nads­a­na­ly­ti­ker Bengt Henricson som är spe­ci­a­li­se­rad på att opti­me­ra lön­sam­he­ten och ta fram under­lag åt den nor­dis­ka byggmarknaden. 

Läs artikel »

Hemautomation förändrar framtidens boende

Vi kan vara säk­ra på att IoT kom­mer påver­ka vår fram­tid. Men IoT är inte den förs­ta for­men av intel­li­gens som gör entré i bostä­der­na. Elektroniken har redan gjort bostä­der­na smar­ta­re i någ­ra årtion­den, något vi ock­så kal­lar hemautomation.

Läs artikel »

Så blir du en vass förhandlare

För svens­kar som är obe­kvä­ma att för­hand­la ger Carl Fhager – pro­gram­le­da­re för Förhandlingspoddens och van för­hand­la­re som advo­kat – sex tips att tän­ka på.

Läs artikel »

Därför är design viktigt

Vad är affärsnyt­tan med bra design? Erwin van Handenhoven, design­chef inom Hager-kon­cer­nen, går ige­nom vik­ten av bra design uti­från ingen­jörs- och affärsnyt­tan samt för­kla­rar att elin­stal­la­tö­rer redan är intres­se­ra­de av design.

Läs artikel »

Så ska du prissätta dina tjänster

Hur ska du prissä­ta dina varor och tjäns­ter? Per Sjöfors ger tips på hur du kan hit­ta rätt pris­ni­vå­er för att dub­ble­ra vinst­mar­gi­na­len och tillväxttakten.

Läs artikel »

Kampen om morgondagens smarta produkter

Sakernas inter­net (IoT) ger oss smar­ta lös­ning­ar. Denver i USA utveck­lar smar­ta sam­hälls­funk­tio­ner. Amazon öpp­nar en smart butik där du bara tar det du vill ha och får räk­ning hem. Och Uber expe­ri­men­te­rar med en smart drönar­taxi. Men vad avgör om använd­ning av IoT är smart eller inte? Emma Estborn på inUse hjäl­per oss att ta reda på vad en smart pro­dukt bör upp­fyl­la för att bli framgångsrik.

Läs artikel »