Kampen om morgondagens smarta produkter

Drönartaxi, butiker utan kassor och effektivare utnyttjande av naturresurser. Många företag slåss om morgondagens smarta lösningar i staden. Emma Estborn på inUse hjälper oss att ta reda på vad en smart produkt bör uppfylla för att bli framgångsrik.

I den smar­ta sta­den ska­pas möj­lig­he­ter att möta sam­häl­lets utma­ning­ar på ett effek­tivt och håll­bart sätt. Den pågåen­de urba­ni­se­ring­en inne­bär en väx­an­de mil­jö­be­last­ning som stads­ut­veck­la­re mås­te ta ställ­ning till.

Staden Denver i USA sat­sar på att bli värl­dens smar­tas­te stad. De har till­sam­mans med sin tek­nik­part­ner Panasonic tagit hjälp av svens­ka inUse, en digi­tal byrå som spe­ci­a­li­se­rat sig på user expe­ri­ence och ser­vice design – sam­spe­let mel­lan design och mänsk­ligt bete­en­de. Likt and­ra stä­der som sat­sar på en smart trans­for­me­ring vill Denver utveck­la kol­lek­tiv­tra­fi­ken, boen­de, häl­sa ser­vice och trygg­het på ett håll­bart vis med hjälp av smart tek­nik.

– Oavsett om vi job­bar med en stad eller ett torg så tit­tar vi all­tid på vil­ka det är som ska ha nyt­ta av lös­ning­en och hur deras nuva­ran­de bete­en­den och fram­ti­da behov ser ut, säger Emma Estborn som är affär­s­an­sva­rig för Human Spaces på inUse.

Emma Estborn är affär­s­an­sva­rig för Human Spaces på inUse.

– Vi män­ni­skor är inte helt ratio­nel­la varel­ser. Det är van­ligt att vi utryc­ker en öns­kan om att använ­da en tjänst, men sen när den tjäns­ten finns så används den inte. Vårt jobb är att ta reda på vil­ken nyt­ta och vil­ka vär­den en lös­ning kan ge när den kom­mer i använd­ning, redan innan den är byggd, säger Emma.

Smarta produkter

I dag finns en otro­lig vil­ja bland före­tag att sat­sa på smart tek­nik. 73 pro­cent av före­tags­le­da­re under­sö­ker möj­lig­he­ter, har eller hål­ler på att infö­ra IoT, enligt en rap­port från Verizon.

En glo­bal stu­die genom­förd av under­sök­nings­fö­re­ta­get Strategy Analytics visar att hälf­ten av dem som sat­sar inte är säk­ra på att den nya tek­ni­ken verk­li­gen ger något till­ba­ka.

– Vi kom­mer se en rad oli­ka imple­men­te­ring­ar av tek­niskt smar­ta funk­tio­ner. Mitt per­spek­tiv är att pro­duk­ten inte är smart innan den löser ett behov för män­ni­skor­na och ska­par vär­de för både indi­vid, orga­ni­sa­tion och sam­häl­le, säger Emma och lyf­ter Amazon som ett gott exem­pel.

Butik utan kassa

Amazon är ett av före­ta­gen som dri­ver utveck­ling­en av hur vi använ­der tek­nik på nya smar­ta sätt. I janu­a­ri öpp­na­des deras förs­ta kas­sa­lö­sa butikskon­cept – Amazon Go. Affärer utan kas­sor har sedan tidi­ga­re varit möj­ligt, fast då behö­ver kun­der­na regi­stre­ra var­je varas streck­kod manu­ellt. I Amazon Go räc­ker det med att ”chec­ka in” med en spe­ci­ell app när man kom­mer till affä­ren. Sedan kan man ploc­ka på sig de varor man vill köpa och stro­sa ut igen. Ett sofisti­ke­rat system note­rar vil­ka varor man ploc­kar på sig, eller läg­ger till­ba­ka.

– Tekniken i sig är vis­ser­li­gen impo­ne­ran­de, men det rik­tigt intres­san­ta är att Amazon iden­ti­fi­e­rat det job­bi­gas­te med att hand­la – näm­li­gen att beta­la i kas­san. Med and­ra ord har de löst det störs­ta pro­ble­met vi män­ni­skor har i vår köpupp­le­vel­se, säger Emma.

Test av drönartaxi

På hem­ma­plan utfors­kar inUse hur använ­dan­det av mor­gon­da­gens mobi­li­tets­lös­ning­ar kan se ut.

– Att vi har bör­jat trans­por­te­ra oss på nya sätt är Uber ett exem­pel på, säger Emma.

Med deras senas­te sats­ning pla­ne­rar de att för­flyt­ta män­ni­skor läng­re sträc­kor med hjälp av drönar­taxi. Utvecklingsprojektet kal­las Uber Elevate, och pla­nen är att de förs­ta pilot­tes­ter­na av ett fly­gan­de tax­i­for­don med plats för fyra per­so­ner ska påbör­jas i Dallas och Los Angeles under 2020.

– Det intres­san­ta med sats­ning­en är hur Uber desig­nar en tjänst som erbju­der nya for­mer för mänsk­lig mobi­li­tet, genom att använ­da sig av ny tek­nik i kom­bi­na­tion med out­nytt­ja­de fysis­ka ytor i sta­den.

All den här tek­ni­ken kom­mer göra våra liv enkla­re och smi­di­ga­re, men frå­gan är hur vi kom­mer att utnytt­ja all den över­bliv­na tiden.

– Det är inte redu­ce­ran­det av tid, peng­ar eller saker som är gre­jen. För att en pryl eller tjänst ska bli fram­gångs­rik mås­te du kom­ma åt de iden­ti­tets­ska­pan­de vär­de­na. Ett kyl­skåp kan vara hur smart som helst, men om det inte ger mig ett vär­de kom­mer jag inte använ­da dess smar­ta funk­tio­ner. De tjäns­ter och pro­duk­ter som kom­mer över­le­va är de som gör ditt liv enkla­re, roli­ga­re och mer menings­fullt.

Dela artikeln om du gillade den!

Fler artiklar om iot, smarta produkter m.m.

Förslag på mer läsning

The Carpenters – byggfirman som håller tiden

Byggfirman The Carpenters i Göteborg har hit­tat ett arbets­sätt som upp­skat­tas av kun­der­na. Det gör att de blir kla­ra på utsatt tid och till utlo­vat pris. Något säll­synt i bran­schen. Därför är de ock­så myc­ket upp­skat­ta­de av kun­der­na. Men hur gör de…?

Läs artikel »

Hantera din tid effektivt – del 2

Med hjälp av någ­ra enk­la tips kan du job­ba både smar­ta­re och mind­re. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren delar med sig av sina vik­ti­gas­te san­ning­ar för att slip­pa nega­tiv stress och få mer gjort utan att behö­va job­ba mer.

Läs artikel »

Appen som kan effektivisera elbranschen

Elinstallatörsfirman Bluepuma El har kapat en fjär­de­del av tids­spil­let med en egen­ut­veck­lad app, som gör det möj­ligt för två per­so­ner sam­ord­nar arbe­tet för 30–40 instal­la­tö­rer. Appen hjäl­per elekt­ri­ker med egen­kon­troll, tidrap­por­te­ring och ÄTA. Läs inter­vjun med appens ska­pa­re – Fredrik Ung – som avslö­jar pla­ner­na för fram­ti­den.

Läs artikel »

Hantera din tid effektivt – del 1

Med hjälp av någ­ra enk­la tips kan du job­ba både smar­ta­re och mind­re. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren delar med sig av sina vik­ti­gas­te san­ning­ar för att slip­pa nega­tiv stress och få mer gjort utan att behö­va job­ba mer.

Läs artikel »

Färre arbetsskador med mikropauser

Sofia Billger är legi­ti­me­rad fysi­o­te­ra­peut. För Hager Magasin för­kla­rar hon hur över­be­last­nings­ska­dor hos de anställ­da kan för­hind­ras och hur man som arbets­gi­va­re bör tän­ka kring pla­ne­ra­de och spon­ta­na pau­ser.

Läs artikel »

Sömnbrist skapar stressade medarbetare

Aktuell forsk­ning pekar på att när vi gör saker ofta spe­lar lika stor roll som vad eller hur vi gör dem. Vi sat­te oss ner med John Axelsson från Stressforskningsinstitutet och pra­ta­de om män­ni­skans inter­na bio­lo­gis­ka kloc­ka och hur man som före­tags­le­da­re kan före­byg­ga stress bland sina anställ­da.

Läs artikel »
sit vulputate, suscipit efficitur. amet, consectetur ut id ut

Prenumerera!

Missa inte nästa artikel! Fyll i din mejladress så skickar vi varje månad ett mejl med de senaste artiklarna.

Den här sidan använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen. Genom att fortsätta använda webbsidan godkänner du detta. Du kan gå in under säkerhetsinställningarna i din webbläsare och välja att rensa cookies eller helt stänga av dem. Läs mer om vår policy här.

Pin It on Pinterest