Skip to content

Kampen om morgondagens smarta produkter

Drönartaxi, butiker utan kassor och effektivare utnyttjande av naturresurser. Många företag slåss om morgondagens smarta lösningar i staden. Emma Estborn på inUse hjälper oss att ta reda på vad en smart produkt bör uppfylla för att bli framgångsrik.

I den smar­ta sta­den ska­pas möj­lig­he­ter att möta sam­häl­lets utma­ning­ar på ett effek­tivt och håll­bart sätt. Den pågåen­de urba­ni­se­ring­en inne­bär en väx­an­de mil­jö­be­last­ning som stads­ut­veck­la­re mås­te ta ställ­ning till.

Staden Denver i USA sat­sar på att bli värl­dens smar­tas­te stad. De har till­sam­mans med sin tek­nik­part­ner Panasonic tagit hjälp av svens­ka inUse, en digi­tal byrå som spe­ci­a­li­se­rat sig på user expe­ri­ence och ser­vice design – sam­spe­let mel­lan design och mänsk­ligt bete­en­de. Likt and­ra stä­der som sat­sar på en smart trans­for­me­ring vill Denver utveck­la kol­lek­tiv­tra­fi­ken, boen­de, häl­sa ser­vice och trygg­het på ett håll­bart vis med hjälp av smart tek­nik.

– Oavsett om vi job­bar med en stad eller ett torg så tit­tar vi all­tid på vil­ka det är som ska ha nyt­ta av lös­ning­en och hur deras nuva­ran­de bete­en­den och fram­ti­da behov ser ut, säger Emma Estborn som är affär­s­an­sva­rig för Human Spaces på inUse.

Emma Estborn är affär­s­an­sva­rig för Human Spaces på inUse.

– Vi män­ni­skor är inte helt ratio­nel­la varel­ser. Det är van­ligt att vi utryc­ker en öns­kan om att använ­da en tjänst, men sen när den tjäns­ten finns så används den inte. Vårt jobb är att ta reda på vil­ken nyt­ta och vil­ka vär­den en lös­ning kan ge när den kom­mer i använd­ning, redan innan den är byggd, säger Emma.

Smarta produkter

I dag finns en otro­lig vil­ja bland före­tag att sat­sa på smart tek­nik. 73 pro­cent av före­tags­le­da­re under­sö­ker möj­lig­he­ter, har eller hål­ler på att infö­ra IoT, enligt en rap­port från Verizon.

En glo­bal stu­die genom­förd av under­sök­nings­fö­re­ta­get Strategy Analytics visar att hälf­ten av dem som sat­sar inte är säk­ra på att den nya tek­ni­ken verk­li­gen ger något till­ba­ka.

– Vi kom­mer se en rad oli­ka imple­men­te­ring­ar av tek­niskt smar­ta funk­tio­ner. Mitt per­spek­tiv är att pro­duk­ten inte är smart innan den löser ett behov för män­ni­skor­na och ska­par vär­de för både indi­vid, orga­ni­sa­tion och sam­häl­le, säger Emma och lyf­ter Amazon som ett gott exem­pel.

Butik utan kassa

Amazon är ett av före­ta­gen som dri­ver utveck­ling­en av hur vi använ­der tek­nik på nya smar­ta sätt. I janu­a­ri öpp­na­des deras förs­ta kas­sa­lö­sa butikskon­cept – Amazon Go. Affärer utan kas­sor har sedan tidi­ga­re varit möj­ligt, fast då behö­ver kun­der­na regi­stre­ra var­je varas streck­kod manu­ellt. I Amazon Go räc­ker det med att ”chec­ka in” med en spe­ci­ell app när man kom­mer till affä­ren. Sedan kan man ploc­ka på sig de varor man vill köpa och stro­sa ut igen. Ett sofisti­ke­rat system note­rar vil­ka varor man ploc­kar på sig, eller läg­ger till­ba­ka.

– Tekniken i sig är vis­ser­li­gen impo­ne­ran­de, men det rik­tigt intres­san­ta är att Amazon iden­ti­fi­e­rat det job­bi­gas­te med att hand­la – näm­li­gen att beta­la i kas­san. Med and­ra ord har de löst det störs­ta pro­ble­met vi män­ni­skor har i vår köpupp­le­vel­se, säger Emma.

Test av drönartaxi

På hem­ma­plan utfors­kar inUse hur använ­dan­det av mor­gon­da­gens mobi­li­tets­lös­ning­ar kan se ut.

– Att vi har bör­jat trans­por­te­ra oss på nya sätt är Uber ett exem­pel på, säger Emma.

Med deras senas­te sats­ning pla­ne­rar de att för­flyt­ta män­ni­skor läng­re sträc­kor med hjälp av drönar­taxi. Utvecklingsprojektet kal­las Uber Elevate, och pla­nen är att de förs­ta pilot­tes­ter­na av ett fly­gan­de tax­i­for­don med plats för fyra per­so­ner ska påbör­jas i Dallas och Los Angeles under 2020.

– Det intres­san­ta med sats­ning­en är hur Uber desig­nar en tjänst som erbju­der nya for­mer för mänsk­lig mobi­li­tet, genom att använ­da sig av ny tek­nik i kom­bi­na­tion med out­nytt­ja­de fysis­ka ytor i sta­den.

All den här tek­ni­ken kom­mer göra våra liv enkla­re och smi­di­ga­re, men frå­gan är hur vi kom­mer att utnytt­ja all den över­bliv­na tiden.

– Det är inte redu­ce­ran­det av tid, peng­ar eller saker som är gre­jen. För att en pryl eller tjänst ska bli fram­gångs­rik mås­te du kom­ma åt de iden­ti­tets­ska­pan­de vär­de­na. Ett kyl­skåp kan vara hur smart som helst, men om det inte ger mig ett vär­de kom­mer jag inte använ­da dess smar­ta funk­tio­ner. De tjäns­ter och pro­duk­ter som kom­mer över­le­va är de som gör ditt liv enkla­re, roli­ga­re och mer menings­fullt.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

IoT skapar enorma möjligheter för installatörer

Vårt digi­ta­la sam­häl­le blir allt mer upp­kopp­lat när appa­ra­ter­na för­ser inter­net med data. År 2020 beräk­nas cir­ka 20 mil­jar­der enhe­ter i värl­den vara upp­kopp­la­de. Det finns då fler upp­kopp­la­de appa­ra­ter än män­ni­skor på jor­den. En enorm ökning som ger enor­ma möj­lig­he­ter. Inte minst för dig som instal­la­tör.

Läs artikel »

Skjuter du upp saker?

Är du en av dem som skju­ter upp saker? Du vet att du bor­de ta tag i tids­rap­por­te­ring­en, men i stäl­let skju­ter du upp den till kväl­len, näs­ta dag, näs­ta vec­ka. Sedan gör du upp­gif­ten när det är akut och far­ligt nära dead­li­ne. Eller i värs­ta fall inte alls. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren tip­sar om hur du ska tän­ka för att slu­ta skju­ta saker på fram­ti­den.

Läs artikel »

Därför blev personskyddsbrytaren standard i Norge

Personskyddsbrytaren eller dvärg­bry­ta­re? I Norge har per­son­skydds­bry­ta­ren i stort sett ersatt dvärg­bry­ta­ren men var­för har svensk instal­la­tions­kul­tur inte gått sam­ma väg till­mö­tes?

Läs artikel »

Montörens kamp mot tiden i Solna

I kam­pen om tid tar mon­tö­rer­na på pro­jek­tet Nöten 5 i Solna till dyra­re lös­ning­ar som i slutän­dad spa­rar både tid och peng­ar.

Läs artikel »

Så skapar fastighetsbolaget lojala hyresgäster

Kvalitet och håll­bar­het står i fokus när Aspelin Ramm byg­ger nytt och ger tom­ma fas­tig­he­ter nytt kom­mer­si­ellt vär­de.
– Vi tror på arki­tek­tur som både är håll­bar och vac­ker att tit­ta på, säger Mathias Vårström.

Läs artikel »

Säljdrivande marknadsföring

Det finns en upp­sjö av före­tag som erbju­der unge­fär sam­ma pro­duk­ter och tjäns­ter som ni gör. Så vad ska ni göra för att stic­ka ut mot kon­kur­ren­ter­na? Se till att ni gör posi­tio­ne­rings­ar­be­te ordent­ligt.

Läs artikel »
at vel, risus. Praesent elit. consectetur

Den här sidan använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen. Genom att fortsätta använda webbsidan godkänner du detta. Du kan gå in under säkerhetsinställningarna i din webbläsare och välja att rensa cookies eller helt stänga av dem. Läs mer om vår policy här.

Pin It on Pinterest