Kampen om morgondagens smarta produkter

Drönartaxi, butiker utan kassor och effektivare utnyttjande av naturresurser. Många företag slåss om morgondagens smarta lösningar i staden. Emma Estborn på inUse hjälper oss att ta reda på vad en smart produkt bör uppfylla för att bli framgångsrik.

I den smar­ta sta­den ska­pas möj­lig­he­ter att möta sam­häl­lets utma­ning­ar på ett effek­tivt och håll­bart sätt. Den pågåen­de urba­ni­se­ring­en inne­bär en väx­an­de mil­jö­be­last­ning som stads­ut­veck­la­re mås­te ta ställ­ning till.

Staden Denver i USA sat­sar på att bli värl­dens smar­tas­te stad. De har till­sam­mans med sin tek­nik­part­ner Panasonic tagit hjälp av svens­ka inUse, en digi­tal byrå som spe­ci­a­li­se­rat sig på user expe­ri­ence och ser­vice design – sam­spe­let mel­lan design och mänsk­ligt bete­en­de. Likt and­ra stä­der som sat­sar på en smart trans­for­me­ring vill Denver utveck­la kol­lek­tiv­tra­fi­ken, boen­de, häl­sa ser­vice och trygg­het på ett håll­bart vis med hjälp av smart tek­nik.

– Oavsett om vi job­bar med en stad eller ett torg så tit­tar vi all­tid på vil­ka det är som ska ha nyt­ta av lös­ning­en och hur deras nuva­ran­de bete­en­den och fram­ti­da behov ser ut, säger Emma Estborn som är affär­s­an­sva­rig för Human Spaces på inUse.

Emma Estborn är affär­s­an­sva­rig för Human Spaces på inUse.

– Vi män­ni­skor är inte helt ratio­nel­la varel­ser. Det är van­ligt att vi utryc­ker en öns­kan om att använ­da en tjänst, men sen när den tjäns­ten finns så används den inte. Vårt jobb är att ta reda på vil­ken nyt­ta och vil­ka vär­den en lös­ning kan ge när den kom­mer i använd­ning, redan innan den är byggd, säger Emma.

Smarta produkter

I dag finns en otro­lig vil­ja bland före­tag att sat­sa på smart tek­nik. 73 pro­cent av före­tags­le­da­re under­sö­ker möj­lig­he­ter, har eller hål­ler på att infö­ra IoT, enligt en rap­port från Verizon.

En glo­bal stu­die genom­förd av under­sök­nings­fö­re­ta­get Strategy Analytics visar att hälf­ten av dem som sat­sar inte är säk­ra på att den nya tek­ni­ken verk­li­gen ger något till­ba­ka.

– Vi kom­mer se en rad oli­ka imple­men­te­ring­ar av tek­niskt smar­ta funk­tio­ner. Mitt per­spek­tiv är att pro­duk­ten inte är smart innan den löser ett behov för män­ni­skor­na och ska­par vär­de för både indi­vid, orga­ni­sa­tion och sam­häl­le, säger Emma och lyf­ter Amazon som ett gott exem­pel.

Butik utan kassa

Amazon är ett av före­ta­gen som dri­ver utveck­ling­en av hur vi använ­der tek­nik på nya smar­ta sätt. I janu­a­ri öpp­na­des deras förs­ta kas­sa­lö­sa butikskon­cept – Amazon Go. Affärer utan kas­sor har sedan tidi­ga­re varit möj­ligt, fast då behö­ver kun­der­na regi­stre­ra var­je varas streck­kod manu­ellt. I Amazon Go räc­ker det med att ”chec­ka in” med en spe­ci­ell app när man kom­mer till affä­ren. Sedan kan man ploc­ka på sig de varor man vill köpa och stro­sa ut igen. Ett sofisti­ke­rat system note­rar vil­ka varor man ploc­kar på sig, eller läg­ger till­ba­ka.

– Tekniken i sig är vis­ser­li­gen impo­ne­ran­de, men det rik­tigt intres­san­ta är att Amazon iden­ti­fi­e­rat det job­bi­gas­te med att hand­la – näm­li­gen att beta­la i kas­san. Med and­ra ord har de löst det störs­ta pro­ble­met vi män­ni­skor har i vår köpupp­le­vel­se, säger Emma.

Test av drönartaxi

På hem­ma­plan utfors­kar inUse hur använ­dan­det av mor­gon­da­gens mobi­li­tets­lös­ning­ar kan se ut.

– Att vi har bör­jat trans­por­te­ra oss på nya sätt är Uber ett exem­pel på, säger Emma.

Med deras senas­te sats­ning pla­ne­rar de att för­flyt­ta män­ni­skor läng­re sträc­kor med hjälp av drönar­taxi. Utvecklingsprojektet kal­las Uber Elevate, och pla­nen är att de förs­ta pilot­tes­ter­na av ett fly­gan­de tax­i­for­don med plats för fyra per­so­ner ska påbör­jas i Dallas och Los Angeles under 2020.

– Det intres­san­ta med sats­ning­en är hur Uber desig­nar en tjänst som erbju­der nya for­mer för mänsk­lig mobi­li­tet, genom att använ­da sig av ny tek­nik i kom­bi­na­tion med out­nytt­ja­de fysis­ka ytor i sta­den.

All den här tek­ni­ken kom­mer göra våra liv enkla­re och smi­di­ga­re, men frå­gan är hur vi kom­mer att utnytt­ja all den över­bliv­na tiden.

– Det är inte redu­ce­ran­det av tid, peng­ar eller saker som är gre­jen. För att en pryl eller tjänst ska bli fram­gångs­rik mås­te du kom­ma åt de iden­ti­tets­ska­pan­de vär­de­na. Ett kyl­skåp kan vara hur smart som helst, men om det inte ger mig ett vär­de kom­mer jag inte använ­da dess smar­ta funk­tio­ner. De tjäns­ter och pro­duk­ter som kom­mer över­le­va är de som gör ditt liv enkla­re, roli­ga­re och mer menings­fullt.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Så ser framtidens installationsmarknad ut

Vilka utma­ning­ar vän­tar mor­gon­da­gens elin­stal­la­tö­rer? Vi frå­ga­de mark­nads­a­na­ly­ti­ker Bengt Henricson som är spe­ci­a­li­se­rad på att opti­me­ra lön­sam­he­ten och ta fram under­lag åt den nor­dis­ka bygg­mark­na­den.

Läs artikel »

Så resonerar jag kring kvalitet

Total ägan­de­kost­nad är ett ämne jag tyc­ker är intres­sant, både som pri­vat­per­son och i min yrkes­roll. Det är vik­tigt att för­stå inne­bör­den av begrep­pet. När man gör det blir det lät­ta­re att för­stå var­för kva­li­tet lönar sig och leder till en läg­re total­kost­nad på lång sikt. För att fullt ut kun­na utvär­de­ra vad en pro­dukt kos­tar behö­ver man för­stå vad det kos­tar att äga den över hela dess livs­tid. Detta kal­las för pro­duk­tens tota­la ägar­kost­nad eller Total Cost of Ownership (TCO).

Läs artikel »

Färre arbetsskador med mikropauser

Sofia Billger är legi­ti­me­rad fysi­o­te­ra­peut. För Hager Magasin för­kla­rar hon hur över­be­last­nings­ska­dor hos de anställ­da kan för­hind­ras och hur man som arbets­gi­va­re bör tän­ka kring pla­ne­ra­de och spon­ta­na pau­ser.

Läs artikel »

Precis som Alfons Åberg

I mor­gon, på mån­dag, eller näs­ta månad då ska ni få se! Är du som jag? Det vill säga att du fal­ler för fres­tel­sen att skju­ta upp saker som känns lite job­bi­ga. Det behö­ver givet­vis inte vara jobb­re­la­te­rat utan kan hand­la om att för­änd­ra livs­stil, kost, motions­va­nor, famil­je­si­tu­a­tio­nen eller helt enkelt om att bry­ta en dålig vana.

Läs artikel »

Hitta rätt i upphandlingsdjungeln

Installatörer vet att kva­li­tet oftast lönar sig i läng­den. Det är dock inte lika lätt att över­ty­ga inkö­pa­re vid upp­hand­ling­ar om det­ta. Fortfarande väger bil­li­gast pris all­ra tyngst, även om kva­li­tet blir allt vik­ti­ga­re.

Läs artikel »

Sömnbrist skapar stressade medarbetare

Aktuell forsk­ning pekar på att när vi gör saker ofta spe­lar lika stor roll som vad eller hur vi gör dem. Vi sat­te oss ner med John Axelsson från Stressforskningsinstitutet och pra­ta­de om män­ni­skans inter­na bio­lo­gis­ka kloc­ka och hur man som före­tags­le­da­re kan före­byg­ga stress bland sina anställ­da.

Läs artikel »
consequat. ut neque. massa at ultricies elit. efficitur. Praesent Phasellus consectetur ipsum

Den här sidan använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen. Genom att fortsätta använda webbsidan godkänner du detta. Du kan gå in under säkerhetsinställningarna i din webbläsare och välja att rensa cookies eller helt stänga av dem. Läs mer om vår policy här.

Pin It on Pinterest