Hitta rätt i upphandlingsdjungeln

Installatörer vet att kvalitet oftast lönar sig i längden. Det är dock inte lika lätt att övertyga inköpare vid upphandlingar om detta. Fortfarande väger billigast pris allra tyngst, även om kvalitet blir allt viktigare.

Upphandlingar kan ge bra utdel­ning om man läm­nar ett vin­nan­de anbud, men det är vansk­ligt att hit­ta rätt nivå. Trots att kva­li­tet oftast ses som något vik­tigt är det i näs­tan alla fall lägst pris som vin­ner. Det säger Elisabeth Gabriel, affärs­om­rå­des­chef för offent­lig upp­hand­ling på Rexel, en av lan­dets störs­ta elgros­sis­ter.

– Ja, lite så kallt är det. Vissa för­sö­ker väga in kva­li­tet, men inte i så hög utsträck­ning än. På Rexel har vi valt att bara arbe­ta med kän­da fab­ri­kat, för att de ger oss minst pro­blem i läng­den. Så på sätt och vis kan vi säga att vi själ­va redan vägt in kva­li­tet i våra anbud.

Elisabeth Gabriel, affärs­om­rå­des­chef för offent­lig upp­hand­ling på Rexel.

Bristande kunskap hos upphandlare

I många fall beror från­va­ron av kva­li­tets­krav på bris­tan­de kun­skap, tror Elisabeth Gabriel.

– Upphandlare köper in allt från pap­pers­ser­vet­ter till avan­ce­rad medi­cinsk utrust­ning. De har ofta ing­en aning om vad som är kva­li­tet, utan går på gam­la upp­gif­ter i sina under­lag. Om man har lite tur har de ett bra team av exper­ter som kan elfrå­gor, men så är det inte all­tid. Ibland vet de inte vad de bör frå­ga efter.
Ofta inne­hål­ler upp­hand­ling­en en fär­dig varu­korg som refe­rens. Den sät­ter baskra­ven.

– Ibland har vi inte exakt de pro­duk­ter som efter­frå­gas. Men då går det oftast bra att före­slå ett alter­na­tiv, så länge det har minst lika bra eller ännu bätt­re funk­tio­na­li­tet, säger Elisabeth Gabriel.

Ökad prismedvetenhet

Vissa krav på mini­mi­k­va­li­tet bru­kar dock all­tid fin­nas. Det kan hand­la om mil­jökrav på trans­por­ter eller far­li­ga ämnen, mon­ta­ge­sätt, leve­rans­tid, instäl­lel­se­tid för en instal­la­tör eller, ibland, ren pro­dukt­kva­li­tet. I någ­ra få fall tit­tas även på TCO – Total Cost of Ownership – men då oftast när det gäl­ler för­bruk­nings­ma­te­ri­al som ljus­käl­lor.

– Det blir ock­så allt van­li­ga­re att mate­ri­al och tjäns­ter hand­las upp var för sig. Det beror på att pris­med­ve­ten­he­ten har ökat hos slut­kund, säger Elisabeth Gabriel.

Fyra värdefulla tips – Så ska du tänka vid anbud

  • Skriv så lite text som möj­ligt, då mini­me­rar du ris­ken att skri­va fel.
  • Checka av ordent­ligt att du fått med allt innan du läm­nar in. Vid offent­li­ga upp­hand­ling­ar finns det ing­en möj­lig­het att änd­ra ett anbud när det väl är inläm­nat, och har du då gjort fel är du dis­kva­li­fi­ce­rad. Det kan räc­ka med att du glöm­mer bifo­ga ett efter­frå­gat ISO-cer­ti­fi­kat för att du ska dis­kas. I den pri­va­ta sek­torn är det inte lika strikt, där går det ofta att rät­ta till fel­ak­tig­he­ter i efter­hand.
  • Svara på exakt det som efter­frå­gas – oav­sett om den lös­ning du ska läm­na anbud på ver­kar vara logisk och hänga ihop eller inte.
  • Ställ myc­ket frå­gor! Passa på medan chan­sen finns, om du är osä­ker över det mins­ta.

Dela artikeln om du gillade den!

Fler artiklar om upphandling m.m.

Just nu har vi inga artiklar om ämnet.

Förslag på mer läsning

Hantera din tid effektivt – del 2

Med hjälp av någ­ra enk­la tips kan du job­ba både smar­ta­re och mind­re. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren delar med sig av sina vik­ti­gas­te san­ning­ar för att slip­pa nega­tiv stress och få mer gjort utan att behö­va job­ba mer.

Läs artikel »

Så blir du en vass förhandlare

För svens­kar som är obe­kvä­ma att för­hand­la ger Carl Fhager – pro­gram­le­da­re för Förhandlingspoddens och van för­hand­la­re som advo­kat – sex tips att tän­ka på.

Läs artikel »

Så löste Midroc den pressade tidsplanen

Midroc har anli­tats som el-ent­re­pre­nör när NCC byg­ger ut Länssjukhuset Ryhov i Jönköping. Det som utmär­ker pro­jek­tet är den pres­sa­de tids­pla­nen. För att effek­ti­vi­se­ra föreslog Midroc att kanal­sy­ste­men skul­le vara för­mon­te­ra­de innan de anlän­de till byg­get.

Läs artikel »

Vår dyrbara tid

Det finns bara ett visst antal tim­mar på en arbets­dag och vi har alla oli­ka för­håll­ning­sätt till hur vi han­te­rar dem. När vi är som mest effek­ti­va under dyg­nets 24 tim­mar är indi­vi­du­ellt. En del av oss är mor­gon­män­ni­skor och en del kvälls­män­ni­skor. Det du ska tän­ka på är att utnytt­ja den tiden på dyg­net då du är som mest pro­duk­tiv. Det är då du ska göra de saker som krä­ver mest av dig.

Läs artikel »

Hantera din tid effektivt – del 1

Med hjälp av någ­ra enk­la tips kan du job­ba både smar­ta­re och mind­re. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren delar med sig av sina vik­ti­gas­te san­ning­ar för att slip­pa nega­tiv stress och få mer gjort utan att behö­va job­ba mer.

Läs artikel »

The Carpenters – byggfirman som håller tiden

Byggfirman The Carpenters i Göteborg har hit­tat ett arbets­sätt som upp­skat­tas av kun­der­na. Det gör att de blir kla­ra på utsatt tid och till utlo­vat pris. Något säll­synt i bran­schen. Därför är de ock­så myc­ket upp­skat­ta­de av kun­der­na. Men hur gör de…?

Läs artikel »
mattis luctus commodo consectetur elementum felis ut ut facilisis

Den här sidan använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen. Genom att fortsätta använda webbsidan godkänner du detta. Du kan gå in under säkerhetsinställningarna i din webbläsare och välja att rensa cookies eller helt stänga av dem. Läs mer om vår policy här.

Pin It on Pinterest