Hitta rätt i upphandlingsdjungeln

Installatörer vet att kvalitet oftast lönar sig i längden. Det är dock inte lika lätt att övertyga inköpare vid upphandlingar om detta. Fortfarande väger billigast pris allra tyngst, även om kvalitet blir allt viktigare.

Upphandlingar kan ge bra utdel­ning om man läm­nar ett vin­nan­de anbud, men det är vansk­ligt att hit­ta rätt nivå. Trots att kva­li­tet oftast ses som något vik­tigt är det i näs­tan alla fall lägst pris som vin­ner. Det säger Elisabeth Gabriel, affärs­om­rå­des­chef för offent­lig upp­hand­ling på Rexel, en av lan­dets störs­ta elgros­sis­ter.

– Ja, lite så kallt är det. Vissa för­sö­ker väga in kva­li­tet, men inte i så hög utsträck­ning än. På Rexel har vi valt att bara arbe­ta med kän­da fab­ri­kat, för att de ger oss minst pro­blem i läng­den. Så på sätt och vis kan vi säga att vi själ­va redan vägt in kva­li­tet i våra anbud.

Elisabeth Gabriel, affärs­om­rå­des­chef för offent­lig upp­hand­ling på Rexel.

Bristande kunskap hos upphandlare

I många fall beror från­va­ron av kva­li­tets­krav på bris­tan­de kun­skap, tror Elisabeth Gabriel.

– Upphandlare köper in allt från pap­pers­ser­vet­ter till avan­ce­rad medi­cinsk utrust­ning. De har ofta ing­en aning om vad som är kva­li­tet, utan går på gam­la upp­gif­ter i sina under­lag. Om man har lite tur har de ett bra team av exper­ter som kan elfrå­gor, men så är det inte all­tid. Ibland vet de inte vad de bör frå­ga efter.
Ofta inne­hål­ler upp­hand­ling­en en fär­dig varu­korg som refe­rens. Den sät­ter baskra­ven.

– Ibland har vi inte exakt de pro­duk­ter som efter­frå­gas. Men då går det oftast bra att före­slå ett alter­na­tiv, så länge det har minst lika bra eller ännu bätt­re funk­tio­na­li­tet, säger Elisabeth Gabriel.

Ökad prismedvetenhet

Vissa krav på mini­mi­k­va­li­tet bru­kar dock all­tid fin­nas. Det kan hand­la om mil­jökrav på trans­por­ter eller far­li­ga ämnen, mon­ta­ge­sätt, leve­rans­tid, instäl­lel­se­tid för en instal­la­tör eller, ibland, ren pro­dukt­kva­li­tet. I någ­ra få fall tit­tas även på TCO – Total Cost of Ownership – men då oftast när det gäl­ler för­bruk­nings­ma­te­ri­al som ljus­käl­lor.

– Det blir ock­så allt van­li­ga­re att mate­ri­al och tjäns­ter hand­las upp var för sig. Det beror på att pris­med­ve­ten­he­ten har ökat hos slut­kund, säger Elisabeth Gabriel.

Fyra värdefulla tips – Så ska du tänka vid anbud

  • Skriv så lite text som möj­ligt, då mini­me­rar du ris­ken att skri­va fel.
  • Checka av ordent­ligt att du fått med allt innan du läm­nar in. Vid offent­li­ga upp­hand­ling­ar finns det ing­en möj­lig­het att änd­ra ett anbud när det väl är inläm­nat, och har du då gjort fel är du dis­kva­li­fi­ce­rad. Det kan räc­ka med att du glöm­mer bifo­ga ett efter­frå­gat ISO-cer­ti­fi­kat för att du ska dis­kas. I den pri­va­ta sek­torn är det inte lika strikt, där går det ofta att rät­ta till fel­ak­tig­he­ter i efter­hand.
  • Svara på exakt det som efter­frå­gas – oav­sett om den lös­ning du ska läm­na anbud på ver­kar vara logisk och hänga ihop eller inte.
  • Ställ myc­ket frå­gor! Passa på medan chan­sen finns, om du är osä­ker över det mins­ta.

Dela artikeln om du gillade den!

Fler artiklar om upphandling m.m.

Just nu har vi inga artiklar om ämnet.

Förslag på mer läsning

Säkringen genom tiden – från fransk urmakaridé till smidiga dvärgbrytare

Ända sedan elekt­ri­ci­te­ten intro­du­ce­ra­des har den för­änd­rat vår var­dag. I takt med att vi bli­vit bero­en­de av elen har vi lyc­kats täm­ja den med allt smar­ta­re pro­duk­ter. Det här är berät­tel­sen om hur vi gått från 1800-talets smält­säk­ring till dagens snab­ban­slu­tan­de dvärg­bry­ta­re.

Läs artikel »

Avsätt energi för att forma framtiden

Morgondagens tek­nik kom­mer effek­ti­vi­se­ra alla möj­li­ga pro­ces­ser och sät­ta guld­kant på till­va­ron. Samtidigt mås­te vi se till så att de insat­ser vi gör i dag inte får en bit­ter efter­smak. Framtiden for­mas av oss nu.

Läs artikel »

Byggbranschen står och stampar

Det går dåligt för bygg­bran­schen. Inte när det gäl­ler omsätt­ning – som bekant har det byggts mas­sor de senas­te decen­ni­er­na. Men när det gäl­ler pro­duk­ti­vi­tet och lön­sam­het har man i många år stått och stam­pat på sam­ma fläck.

Läs artikel »

Gå från installatör till rådgivare inom hemautomation

Hjälp era kun­der med hem­au­to­ma­tion när nya pro­duk­ter flö­dar från de sto­ra tek­nik­gi­gan­ter­na. För att hem­ma­fix­ar­na ska få sina smar­ta hem krävs eltek­nis­ka kun­ska­per som elin­stal­la­tö­ren har och då är det vik­tigt att kun­na age­ra råd­gi­va­re till dina kun­der.

Läs artikel »

Hemautomation förändrar framtidens boende

Vi kan vara säk­ra på att IoT kom­mer påver­ka vår fram­tid. Men IoT är inte den förs­ta for­men av intel­li­gens som gör entré i bostä­der­na. Elektroniken har redan gjort bostä­der­na smar­ta­re i någ­ra årtion­den, något vi ock­så kal­lar hem­au­to­ma­tion.

Läs artikel »

Tillsammans med optimistisk syn på framtiden

Nummer ett i våra kun­ders ögon hand­lar inte om att ha kun­den i fokus utan om att se till att ha en genu­in för­stå­el­se för kun­der­na och deras behov, vil­ket inne­bär att man för­står och ser deras fokus.

Läs artikel »