Hantera din tid effektivt – del 2

Med hjälp av några enkla tips kan du jobba både smartare och mindre. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren delar med sig av sina viktigaste sanningar för att slippa negativ stress och få mer gjort utan att behöva jobba mer.

Forskning visar att sömn är ett mira­kel­me­del mot stress. Jobbar du 14 tim­mar om dagen istäl­let för åtta kom­mer det gå ut över söm­nen. När du är inne i den onda spi­ra­len sät­ter du dig gär­na med mobi­len för att kopp­la av, men i själ­va ver­ket ger mobi­len mot­satt effekt eftersom hjär­nan fort­sät­ter att arbe­ta. Du kan vän­da den nega­ti­va spi­ra­len med hjälp av effek­tiv tids­han­te­ring.

Ledarskapscoachen Catharina Sjögren.

– Vinsterna är att du arbe­tar mer foku­se­rat genom att göra en sak i taget. Det spa­rar på hjär­nans vik­ti­ga ener­gi. När du pla­ne­rar, struk­tu­re­rar och pri­o­ri­te­rar blir du lug­na­re och mer balan­se­rad. Då kan du job­ba smar­ta­re och mind­re, men ändå få mer gjort, säger Catharina Sjögren som är pro­fes­sio­nell ledar­skapscoach på Coacheffect.

I två artik­lar delar Catharina med sig av sina bäs­ta tips för hur du slip­per nega­tiv stress och får mer gjort utan att behö­va job­ba mer. Detta är den and­ra delen. Den förs­ta hit­tar du här.

Kontroll över din tid

Enligt Försäkringskassan är omkring 32 000 per­so­ner sjuk­skriv­na på grund av svår stress – en siff­ra som sti­git de senas­te åren (2010 var 6 800 sjuk­skriv­na). Med rätt enk­la verk­tyg kan du fak­tiskt se till att inte ham­na där. Ett sätt att und­vi­ka stress är att få bätt­re kon­troll över din tid. Jag bru­kar använ­da mig av en matris med fyra fält.

1. Akut, viktigt

Brandsläckning som mås­te göras akut.

Exempel: Att led­nings­grup­pen behö­ver få in en rap­port pre­cis nu.

2. Viktigt, ej akut

Sakerna som inte behö­ver vara fär­di­ga i mor­gon, men om du gör dem nu blir det rik­tigt bra. Planera, struk­tu­re­ra och pri­o­ri­te­ra.

Exempel: Strategiskt arbe­te och att göra-lis­tor.

3. Akut, men ej viktigt

Det som är fort­gå­en­de.

Exempel: Mailen, mobi­len, Twitter, Instagram, Linkedin och mind­re vik­ti­ga möten.

4. Ej akut och ej viktigt

Sakerna som inte behö­ver göras.

Exempel: Kolla mobi­len, läsa ovik­ti­ga saker på nätet och stä­da skriv­bor­det.

Många av mina kli­en­ter säger att de lig­ger i ruta ett och tre, men att de vill lig­ga mer i ruta två. Är du i ruta två får du fär­re brän­der att släc­ka. Då spen­de­rar du mind­re tid i ruta ett och fyra som med­för stress. Lösningen är att bloc­ka tid i din kalen­der för ruta två.

Planera – gör nu – undvik att skjuta upp

Har du läst mail och mar­ke­rat dem som oläs­ta igen? Då har du använt ener­gi till att inte göra någon­ting alls. Tipset är att avslu­ta det du hål­ler på med innan du går vida­re till näs­ta upp­gift.

Får du ett mail som du inte kan ta tag i på en gång tyc­ker jag att du ska dra det till din kalen­der så att du bloc­ke­rar tid för det där.

Gör de vik­ti­gas­te och job­bi­gas­te upp­gif­ter­na i bör­jan av vec­kan, eller först på dagen. Det som hän­der då är att du använ­der hjär­nans ener­gi till rätt saker. Då kän­ner du dig säkert lät­tad, du får en kick, vil­ket ger ener­gi. Det gör att du blir mer effek­tiv och tyc­ker att job­bet är lät­ta­re och roli­ga­re. Då är du inne i en posi­tiv spi­ral.

Mötesslav

För per­so­ner i ledan­de posi­tio­ner upp­tas unge­fär två av fem arbets­da­gar av möten. Det är 40 pro­cent av arbets­ti­den. Så innan du tac­kar ja till ett möte – fun­de­ra på om du verk­li­gen kom­mer att bidra eller behö­ver när­va­ra vid mötet. Många upp­le­ver att det är inef­fek­tiv tid som spen­de­ras i mötes­rum­men. För att han­te­ra möten effek­tivt – tänk istäl­let på mötet i tre faser:

  1. Förberedelse:
    • Alla ska vara för­be­red­da för att inte slö­sa varand­ras tid. Förberedelse leder till kor­ta­re och effek­ti­va­re möten.
  2. Själva mötet:
    • Absolut krav på när­va­ro. Inga mobi­ler eller dato­rer uppe, om det inte är för att anteck­na. Många job­bar näm­li­gen med annat på halv­fart under mötet.
    • Bjud bara in dem som verk­li­gen behö­ver när­va­ra vid mötet.
    • Ha en agen­da med start- och slut­tid.
    • Tydliga hand­ling­ar: vem är ansva­rig, vil­ka är åtgärds­punk­ter­na, när ska det vara klart och när föl­jer vi upp.
  3. Ställtid och uppföljning:
    • Blocka för ställ­tid efter mötet så att du kan age­ra på de vik­ti­ga upp­gif­ter­na du fått under mötet.
    • Följ upp åtgärds­punk­ter­na på näs­ta möte. Annars sig­na­le­rar du att arbe­tet och upp­gif­ter­na var ovik­ti­ga.

Emails

Mail är en stor tids­tjuv som ger snab­ba kic­kar – där­för kol­lar du gär­na mail istäl­let för att läg­ga tid på det du bor­de göra: vik­ti­ga stra­te­gis­ka upp­gif­ter och rap­por­ter. Här kom­mer fyra råd som kom­mer hjäl­pa dig att spa­ra tid:

  • Stäng av mail­no­ti­ser.
  • Börja helst inte dagen med mail – bör­ja med det vik­ti­gas­te först. Bestäm istäl­let ett par fas­ta tider då du kol­lar mail.
  • Sätt all­tid dead­li­nes och var tyd­lig i dina mail. Beskriv vad du vill får ut av mai­let och vad mot­ta­ga­ren ska age­ra på.
  • Svara, spa­ra och kas­ta. Töm din inkorg när du har dina mailstun­der.

Prioritera – våga säg nej

  • Sätt mål för var­je enskild dag.
  • Gör en grov att göra-lis­ta med ställ­ti­der och mar­gi­na­ler.
  • Innan du säger ”ja” till något: beräk­na och pri­o­ri­te­ra – bestäm när du kan leve­re­ra.
  • Börja med det vik­ti­gas­te först.

När du pla­ne­rar, struk­tu­re­rar och pri­o­ri­te­rar blir du effek­tiv.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Så resonerar jag kring kvalitet

Total ägan­de­kost­nad är ett ämne jag tyc­ker är intres­sant, både som pri­vat­per­son och i min yrkes­roll. Det är vik­tigt att för­stå inne­bör­den av begrep­pet. När man gör det blir det lät­ta­re att för­stå var­för kva­li­tet lönar sig och leder till en läg­re total­kost­nad på lång sikt. För att fullt ut kun­na utvär­de­ra vad en pro­dukt kos­tar behö­ver man för­stå vad det kos­tar att äga den över hela dess livs­tid. Detta kal­las för pro­duk­tens tota­la ägar­kost­nad eller Total Cost of Ownership (TCO).

Läs artikel »

Själv är bästa dräng, eller?

Ensam är stark är ett gam­malt och väl­känt mot­to. Men stäm­mer det i dagens sam­häl­le? Jag tyc­ker sna­ra­re livet hand­lar om att byg­ga lång­sik­ti­ga rela­tio­ner och utveck­las till­sam­mans med and­ra. Både pri­vat och i arbets­li­vet.

Läs artikel »

Hitta rätt i upphandlingsdjungeln

Installatörer vet att kva­li­tet oftast lönar sig i läng­den. Det är dock inte lika lätt att över­ty­ga inkö­pa­re vid upp­hand­ling­ar om det­ta. Fortfarande väger bil­li­gast pris all­ra tyngst, även om kva­li­tet blir allt vik­ti­ga­re.

Läs artikel »

Sömnbrist skapar stressade medarbetare

Aktuell forsk­ning pekar på att när vi gör saker ofta spe­lar lika stor roll som vad eller hur vi gör dem. Vi sat­te oss ner med John Axelsson från Stressforskningsinstitutet och pra­ta­de om män­ni­skans inter­na bio­lo­gis­ka kloc­ka och hur man som före­tags­le­da­re kan före­byg­ga stress bland sina anställ­da.

Läs artikel »

Belysningstrender 2019 enligt Ateljé Lyktan

Ateljé Lyktan har sedan 1930-talet desig­nat hög­klas­sig belys­ning. Här delar de med sig sina bäs­ta tips inom lamp- och ljus­värl­den inför 2019.

Läs artikel »

Robotarnas intrång i byggbranschen

Prefabricerade hus, auto­ma­ti­se­ra­de arbets­pro­ces­ser och öka­de sam­hälls­klyf­tor. Så ser fram­ti­den ut enligt mark­nads­a­na­ly­ti­ker Bengt Henricson på Prognoscentret. Frågan är hur des­sa sam­hälls­för­änd­ring­ar kom­mer påver­ka instal­la­törs­bran­schen.

Läs artikel »
odio venenatis eleifend Donec ut facilisis neque.

Prenumerera!

Missa inte nästa artikel! Fyll i din mejladress så skickar vi varje månad ett mejl med de senaste artiklarna.

Den här sidan använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen. Genom att fortsätta använda webbsidan godkänner du detta. Du kan gå in under säkerhetsinställningarna i din webbläsare och välja att rensa cookies eller helt stänga av dem. Läs mer om vår policy här.

Pin It on Pinterest