Förstå dig själv, organisationen och kollegorna – Effektivitet genom självinsikt – del 2

Med ökad självinsikt får du lättare förståelse för dina kollegors beteende och kommunikationsstilar. Med din nyvunna insikt kan du effektivisera ditt sätt att kommunicera. Resultatet – mindre frustration och starkare måluppfyllelse.

Alla är vi egna indi­vi­der som drivs av oli­ka saker och kom­mu­ni­ce­rar på oli­ka sätt. Vi är näs­tan uppe i åtta mil­jar­der män­ni­skor på jor­den. Det finns ing­en som är den and­ra helt lik på grund av gener, bak­grund, upp­växt, per­son­lig utveck­ling, livs­er­fa­ren­het och så vidare.

Ändå kan du dra för­del av att för­sö­ka kate­go­ri­se­ra vis­sa drag, för att iden­ti­fi­e­ra lik­he­ter och olik­he­ter. Redan 400 år före Kristus tala­de Hippokrates om fyra oli­ka per­son­lig­hets-typer – de fyra oli­ka tem­pe­ra­men­ten: sang­vi­nis­ka, kole­ris­ka, melan­ko­lis­ka och fleg­ma-tis­ka. Dessa per­son­lig­hets­ty­per har sedan legat till grund och utveck­lats till oli­ka kän­da model­ler så som Myers-Briggs och DISC.

Modellerna kan använ­das som bas för per­son­lig utveck­ling och för att iden­ti­fi­e­ra våra olik­he­ter. Olikheter som vi kan dra för­del av om vi väl­jer att se hur vi kan kom­plet­te­ra varand­ras styr­kor och täc­ka upp för varand­ras mind­re star­ka sidor.

Catharina Sjögren ansva­rig för ledar­skaps­ut­veck­ling och coaching på CoachEffect AB. Ledarskapscoach på högs­ta Masternivå och cer­ti­fi­e­rad i Extended DISC, en teo­ri om mänsk­ligt beteende.

Så drar du fördel av olikheter

Ta exem­pel­vis vd:n Lisa, som gär­na går rakt på sak, hon vill ha fak­ta­ba­se­rad infor­ma­tion och gil­lar snab­ba beslut. Hennes med­ar­be­ta­re, eko­no­mi­che­fen Magnus, lin­dar in in-for­ma­tio­nen, är käns­lo­ba­se­rad och mån om att alla är med i beslutsfattandet.

Eftersom Lisa gär­na vill ha kon­kre­ta fak­ta för att snabbt kun­na ta beslut, irri­te­rar det hen­ne när Magnus ska dis­ku­te­ra, när han mot­sät­ter sig snab­ba för­änd­ring­ar och gär­na vill lyss­na in oli­ka par­ter och deras åsik­ter. Magnus å sin sida kän­ner att Lisa kör en ”my way or the highway”-stil och där­i­ge­nom inte får med sig res­ten av med­ar­be­tar­na på grund av att hon inte tar sig tid till att lyss­na och för­stå andra.

När Lisa och Magnus iden­ti­fi­e­rat sina olik­he­ter och där­i­ge­nom ock­så ser varand­ras styr­kor, effek­ti­vi­se­ras deras kom­mu­ni­ka­tion. Resultatet – mind­re fru­stra­tion och star-kare målupp­fyl­lel­se. De inser hur de fak­tiskt kan stär­ka upp den andres bris­ter. Att de kom­plet­te­ra varand­ra när de väl väl­jer att se den and­re med rätt ”glas­ö­gon”. För i ärlig-hetens namn så har alla medal­jer en baksida!

Anpassa din kommunikation

Fundera på hur du kan använ­da din självin­sikt när du kom­mu­ni­ce­rar med and­ra som för­mod­li­gen inte tän­ker exakt som du. Anpassa din kom­mu­ni­ka­tion efter den per­son du talar med. Du själv tar för­mod­li­gen bäst till dig infor­ma­tion när den ges på det sätt som bäst talar till dig.

Vill du exem­pel­vis helst ha infor­ma­tion munt­ligt eller skrift­ligt? Kort och kon­cist eller fyllt med dis­kus­sio­ner, åsik­ter och känslor.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Fighten om mästarbältet

Inför mat­chen mel­lan Sven Fornling och Karo Murat skrev Stefan Alfelt på Aftonbladet att det var en poten­ti­ell Rockysaga, Apollo Creed vs Rocky Balboa, men att han vil­le slip­pa slu­tet. Vi har en egen poten­ti­ell Rockysaga i elbran­schen, Dvärgbrytaren vs Personskyddsbrytaren, även här hop­pas jag att vi slip­per slu­tet. Personskyddsbrytaren som är utma­na­ren har tagit sto­ra steg mot en titel­fight och har i år sto­ra möj­lig­he­ter att utma­na, ta över mäs­t­ar­bäl­tet och på så vis för­änd­ra branschen.

Läs artikel »

Hitta rätt i upphandlingsdjungeln

Installatörer vet att kva­li­tet oftast lönar sig i läng­den. Det är dock inte lika lätt att över­ty­ga inkö­pa­re vid upp­hand­ling­ar om det­ta. Fortfarande väger bil­li­gast pris all­ra tyngst, även om kva­li­tet blir allt viktigare.

Läs artikel »

Vår dyrbara tid

Det finns bara ett visst antal tim­mar på en arbets­dag och vi har alla oli­ka för­håll­ning­sätt till hur vi han­te­rar dem. När vi är som mest effek­ti­va under dyg­nets 24 tim­mar är indi­vi­du­ellt. En del av oss är mor­gon­män­ni­skor och en del kvälls­män­ni­skor. Det du ska tän­ka på är att utnytt­ja den tiden på dyg­net då du är som mest pro­duk­tiv. Det är då du ska göra de saker som krä­ver mest av dig.

Läs artikel »

Därför blev personskyddsbrytaren standard i Norge

Personskyddsbrytaren eller dvärg­bry­ta­re? I Norge har per­son­skydds­bry­ta­ren i stort sett ersatt dvärg­bry­ta­ren men var­för har svensk instal­la­tions­kul­tur inte gått sam­ma väg tillmötes?

Läs artikel »
Framtiden är elektrisk

Framtiden är elektrisk

Vi vet att vi lever i en värld som för­änd­ras allt snab­ba­re. Tillsammans med våra kun­der ska vi göra fram­ti­dens arbets­plat­ser och bostä­der säk­ra­re, rena­re och mer njut­ba­ra. För att hit­ta rätt har vi fin­juste­rat vår kompass.

Läs artikel »

Precis som Alfons Åberg

I mor­gon, på mån­dag, eller näs­ta månad då ska ni få se! Är du som jag? Det vill säga att du fal­ler för fres­tel­sen att skju­ta upp saker som känns lite job­bi­ga. Det behö­ver givet­vis inte vara jobb­re­la­te­rat utan kan hand­la om att för­änd­ra livs­stil, kost, motions­va­nor, famil­je­si­tu­a­tio­nen eller helt enkelt om att bry­ta en dålig vana.

Läs artikel »