Förstå dig själv, organisationen och kollegorna – Effektivitet genom självinsikt – del 2

Med ökad självinsikt får du lättare förståelse för dina kollegors beteende och kommunikationsstilar. Med din nyvunna insikt kan du effektivisera ditt sätt att kommunicera. Resultatet – mindre frustration och starkare måluppfyllelse.

Alla är vi egna indi­vi­der som drivs av oli­ka saker och kom­mu­ni­ce­rar på oli­ka sätt. Vi är näs­tan uppe i åtta mil­jar­der män­ni­skor på jor­den. Det finns ing­en som är den and­ra helt lik på grund av gener, bak­grund, upp­växt, per­son­lig utveck­ling, livs­er­fa­ren­het och så vidare.

Ändå kan du dra för­del av att för­sö­ka kate­go­ri­se­ra vis­sa drag, för att iden­ti­fi­e­ra lik­he­ter och olik­he­ter. Redan 400 år före Kristus tala­de Hippokrates om fyra oli­ka per­son­lig­hets-typer – de fyra oli­ka tem­pe­ra­men­ten: sang­vi­nis­ka, kole­ris­ka, melan­ko­lis­ka och fleg­ma-tis­ka. Dessa per­son­lig­hets­ty­per har sedan legat till grund och utveck­lats till oli­ka kän­da model­ler så som Myers-Briggs och DISC.

Modellerna kan använ­das som bas för per­son­lig utveck­ling och för att iden­ti­fi­e­ra våra olik­he­ter. Olikheter som vi kan dra för­del av om vi väl­jer att se hur vi kan kom­plet­te­ra varand­ras styr­kor och täc­ka upp för varand­ras mind­re star­ka sidor.

Catharina Sjögren ansva­rig för ledar­skaps­ut­veck­ling och coaching på CoachEffect AB. Ledarskapscoach på högs­ta Masternivå och cer­ti­fi­e­rad i Extended DISC, en teo­ri om mänsk­ligt beteende.

Så drar du fördel av olikheter

Ta exem­pel­vis vd:n Lisa, som gär­na går rakt på sak, hon vill ha fak­ta­ba­se­rad infor­ma­tion och gil­lar snab­ba beslut. Hennes med­ar­be­ta­re, eko­no­mi­che­fen Magnus, lin­dar in in-for­ma­tio­nen, är käns­lo­ba­se­rad och mån om att alla är med i beslutsfattandet.

Eftersom Lisa gär­na vill ha kon­kre­ta fak­ta för att snabbt kun­na ta beslut, irri­te­rar det hen­ne när Magnus ska dis­ku­te­ra, när han mot­sät­ter sig snab­ba för­änd­ring­ar och gär­na vill lyss­na in oli­ka par­ter och deras åsik­ter. Magnus å sin sida kän­ner att Lisa kör en ”my way or the highway”-stil och där­i­ge­nom inte får med sig res­ten av med­ar­be­tar­na på grund av att hon inte tar sig tid till att lyss­na och för­stå andra.

När Lisa och Magnus iden­ti­fi­e­rat sina olik­he­ter och där­i­ge­nom ock­så ser varand­ras styr­kor, effek­ti­vi­se­ras deras kom­mu­ni­ka­tion. Resultatet – mind­re fru­stra­tion och star-kare målupp­fyl­lel­se. De inser hur de fak­tiskt kan stär­ka upp den andres bris­ter. Att de kom­plet­te­ra varand­ra när de väl väl­jer att se den and­re med rätt ”glas­ö­gon”. För i ärlig-hetens namn så har alla medal­jer en baksida!

Anpassa din kommunikation

Fundera på hur du kan använ­da din självin­sikt när du kom­mu­ni­ce­rar med and­ra som för­mod­li­gen inte tän­ker exakt som du. Anpassa din kom­mu­ni­ka­tion efter den per­son du talar med. Du själv tar för­mod­li­gen bäst till dig infor­ma­tion när den ges på det sätt som bäst talar till dig.

Vill du exem­pel­vis helst ha infor­ma­tion munt­ligt eller skrift­ligt? Kort och kon­cist eller fyllt med dis­kus­sio­ner, åsik­ter och känslor.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Färre arbetsskador med mikropauser

Sofia Billger är legi­ti­me­rad fysi­o­te­ra­peut. För Hager Magasin för­kla­rar hon hur över­be­last­nings­ska­dor hos de anställ­da kan för­hind­ras och hur man som arbets­gi­va­re bör tän­ka kring pla­ne­ra­de och spon­ta­na pauser.

Läs artikel »

Byggbranschen halkar efter

Kan pre­fab­ri­ce­ra­de hus lösa byggsek­torns steg­ran­de pris­ut­veck­ling? Experter häv­dar att bygg­bran­schen kom­mer tving­as att auto­ma­ti­se­ra, digi­ta­li­se­ra och indust­ri­a­li­se­ra bygg­pro­ces­sen om man ska kun­na nå en bre­da­re mark­nad, eller behål­la den man har.

Läs artikel »

Tillsammans med optimistisk syn på framtiden

Nummer ett i våra kun­ders ögon hand­lar inte om att ha kun­den i fokus utan om att se till att ha en genu­in för­stå­el­se för kun­der­na och deras behov, vil­ket inne­bär att man för­står och ser deras fokus. 

Läs artikel »

Sluta upp med navelskådning – blicka utåt istället

Våga tän­ka nytt för annars kom­mer en kon­kur­ren­ter springa om dig, kanske en helt ny aktör som du inte ens såg kom­ma och som har för­fi­nat just din affärsidé.

Läs artikel »

Så blir ni lönsamma genom tidseffektivisering

Tiden är kanske det mest vär­de­ful­la ni har i er verk­sam­het. Då den både är en färskva­ra såväl som en brist­va­ra gör man bäst i att vår­da den väl.

Läs artikel »

Coronavirusets effekt på elbranschen

Konjunkturavmattningen, som vi senast skrev om i okto­ber 2019, kan för­vand­las till en rejäl dipp om coro­na­ut­bred­ning­en fort­sät­ter i sam­ma takt efter som­ma­ren. Hittar man ing­et vac­cin kom­mer viru­set påver­ka bygg­bran­schen. På kort sikt skul­le det brom­sa upp arbe­tet och leda till mins­kat utbud, på lång sikt skul­le efter­frå­gan avta. 

Läs artikel »