Förstå dig själv, organisationen och kollegorna – Effektivitet genom självinsikt – del 2

Med ökad självinsikt får du lättare förståelse för dina kollegors beteende och kommunikationsstilar. Med din nyvunna insikt kan du effektivisera ditt sätt att kommunicera. Resultatet – mindre frustration och starkare måluppfyllelse.

Alla är vi egna indi­vi­der som drivs av oli­ka saker och kom­mu­ni­ce­rar på oli­ka sätt. Vi är näs­tan uppe i åtta mil­jar­der män­ni­skor på jor­den. Det finns ing­en som är den and­ra helt lik på grund av gener, bak­grund, upp­växt, per­son­lig utveck­ling, livs­er­fa­ren­het och så vidare.

Ändå kan du dra för­del av att för­sö­ka kate­go­ri­se­ra vis­sa drag, för att iden­ti­fi­e­ra lik­he­ter och olik­he­ter. Redan 400 år före Kristus tala­de Hippokrates om fyra oli­ka per­son­lig­hets-typer – de fyra oli­ka tem­pe­ra­men­ten: sang­vi­nis­ka, kole­ris­ka, melan­ko­lis­ka och fleg­ma-tis­ka. Dessa per­son­lig­hets­ty­per har sedan legat till grund och utveck­lats till oli­ka kän­da model­ler så som Myers-Briggs och DISC.

Modellerna kan använ­das som bas för per­son­lig utveck­ling och för att iden­ti­fi­e­ra våra olik­he­ter. Olikheter som vi kan dra för­del av om vi väl­jer att se hur vi kan kom­plet­te­ra varand­ras styr­kor och täc­ka upp för varand­ras mind­re star­ka sidor.

Catharina Sjögren ansva­rig för ledar­skaps­ut­veck­ling och coaching på CoachEffect AB. Ledarskapscoach på högs­ta Masternivå och cer­ti­fi­e­rad i Extended DISC, en teo­ri om mänsk­ligt beteende.

Så drar du fördel av olikheter

Ta exem­pel­vis vd:n Lisa, som gär­na går rakt på sak, hon vill ha fak­ta­ba­se­rad infor­ma­tion och gil­lar snab­ba beslut. Hennes med­ar­be­ta­re, eko­no­mi­che­fen Magnus, lin­dar in in-for­ma­tio­nen, är käns­lo­ba­se­rad och mån om att alla är med i beslutsfattandet.

Eftersom Lisa gär­na vill ha kon­kre­ta fak­ta för att snabbt kun­na ta beslut, irri­te­rar det hen­ne när Magnus ska dis­ku­te­ra, när han mot­sät­ter sig snab­ba för­änd­ring­ar och gär­na vill lyss­na in oli­ka par­ter och deras åsik­ter. Magnus å sin sida kän­ner att Lisa kör en ”my way or the highway”-stil och där­i­ge­nom inte får med sig res­ten av med­ar­be­tar­na på grund av att hon inte tar sig tid till att lyss­na och för­stå andra.

När Lisa och Magnus iden­ti­fi­e­rat sina olik­he­ter och där­i­ge­nom ock­så ser varand­ras styr­kor, effek­ti­vi­se­ras deras kom­mu­ni­ka­tion. Resultatet – mind­re fru­stra­tion och star-kare målupp­fyl­lel­se. De inser hur de fak­tiskt kan stär­ka upp den andres bris­ter. Att de kom­plet­te­ra varand­ra när de väl väl­jer att se den and­re med rätt ”glas­ö­gon”. För i ärlig-hetens namn så har alla medal­jer en baksida!

Anpassa din kommunikation

Fundera på hur du kan använ­da din självin­sikt när du kom­mu­ni­ce­rar med and­ra som för­mod­li­gen inte tän­ker exakt som du. Anpassa din kom­mu­ni­ka­tion efter den per­son du talar med. Du själv tar för­mod­li­gen bäst till dig infor­ma­tion när den ges på det sätt som bäst talar till dig.

Vill du exem­pel­vis helst ha infor­ma­tion munt­ligt eller skrift­ligt? Kort och kon­cist eller fyllt med dis­kus­sio­ner, åsik­ter och känslor.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Vikten av att bygga ett starkt varumärke

En snygg gra­fisk iden­ti­tet kan hjäl­pa dig en bra bit på vägen. Men det egent­li­ga varu­mär­ket mås­te byg­gas från insi­dan av företaget.

Läs artikel »

Välkommen till Hager Magasin!

I pre­miärut­gå­van ser­ve­rar vi bland annat tan­kar kring hur man max­i­me­rar affä­ren med rätt för­hand­lings­tek­nik, hur man skaf­far loja­la kun­der, hur det smar­ta hem­met står sig mot hac­ke­ran­grepp och vi besö­ker The Carpenters – hant­ver­kar­na som hål­ler tiden och myc­ket mera.

Läs artikel »

Hemautomation för villakunder

ISO-stan­dar­den KNX fyl­ler 29 år i år. Störst genom­slag har den fått i kom­mer­si­el­la fas­tig­he­ter, men enkla­re KNX-paket har gjort att en del vil­laä­ga­re intres­se­rat sig för tek­ni­ken. Håkan Pettersson pre­miärinstal­le­ra­de nyli­gen en KNX-lös­ning i en vil­la, nu tror han att för­fråg­ning­ar­na från vil­la­kun­der kom­mer öka. 

Läs artikel »

5 steg till fler lojala kunder

”Nöjda kun­der kom­mer till­ba­ka” bru­kar det heta.. Men en nöjd kund är mer benä­gen att byta leve­ran­tör, för­sök istäl­let att ska­pa loja­la kunder.

Läs artikel »

The Carpenters – byggfirman som håller tiden

Byggfirman The Carpenters i Göteborg har hit­tat ett arbets­sätt som upp­skat­tas av kun­der­na. Det gör att de blir kla­ra på utsatt tid och till utlo­vat pris. Något säll­synt i bran­schen. Därför är de ock­så myc­ket upp­skat­ta­de av kun­der­na. Men hur gör de…?

Läs artikel »

Så funkar bemanning i installatörsbranschen

Hur ser beman­ning ut i instal­la­törs­bra­schen? Vad fun­kar bra och vad fun­kar mind­re bra? Fler och fler blir egen­fö­re­ta­ga­re men är det enbart positivt?

Läs artikel »