Fighten om mästarbältet

Inför matchen mellan Sven Fornling och Karo Murat skrev Stefan Alfelt på Aftonbladet att det var en potentiell Rockysaga, Apollo Creed vs Rocky Balboa, men att han ville slippa slutet. Vi har en egen potentiell Rockysaga i elbranschen, Dvärgbrytaren vs Personskyddsbrytaren, även här hoppas jag att vi slipper slutet. Personskyddsbrytaren som är utmanaren har tagit stora steg mot en titelfight och har i år stora möjligheter att utmana, ta över mästarbältet och på så vis förändra branschen.

Det är upp till oss att slip­pa ett kon­tro­ver­si­ellt delat dom­slut vil­ket inne­bär att dvärg­bry­ta­ren behål­ler sin titel. Jag vill se per­son­skydds­bry­ta­ren nita dvärg­bry­ta­ren och bli ny världs­mäs­ta­re och kung av bry­ta­re. För att tit­ta på en lyc­kad för­flytt­ning kan vi sneg­la på lamp­bran­schen. År 2006 låg den årli­ga glo­ba­la för­sälj­ning­en av glöd­lam­por på en sta­bil nivå om tolv mil­jar­der lam­por per år. Med gemen­sam­ma ansträng­ning­ar har belys­nings­bran­schen effek­ti­vi­se­rats. Det har resul­te­rat i en hal­ve­ring av den årli­ga mark­na­den för glöd­lam­por till sex mil­jar­der per år i dags­lä­get. Inom en snar fram­tid kom­mer vi se glöd­lam­pan, den förs­ta mass­pro­du­ce­ra­de el-pro­duk­ten, för­svin­na helt och ersät­tas av nya inno­va­ti­va lösningar.

För att visa på en helt annan för­flytt­ning kan vi kika på bok­bran­schen. Svenskarna och Internet är en årlig rap­port som mäter våra inter­netva­nor. 2018 års upp­la­ga visar att allt fler svens­kar kon­su­me­rar böc­ker digi­talt. Under 2018 var det hela 37 pro­cent jäm­fört med 20 pro­cent två år tidi­ga­re. Men pap­pers­böc­ker rege­rar fort­fa­ran­de. Liksom dvärg­bry­ta­re, men läser man av sta­tisti­ken så kom­mer kon­sum­tio­nen av den digi­ta­la boken bara att öka i popularitet.

Ekonomiska fördelar

Om vi tror på en vikan­de kon­junk­tur under 2019 och någ­ra år fram­åt, vil­ket myc­ket pekar på, behö­ver vi hit­ta till­väx­ten någon annan­stans. Tillväxten i sig är kanske inte det vik­ti­gas­te i ett lång­sik­tigt per­spek­tiv, sna­ra­re vär­det den ska­par. Både för bran­schen och indi­vi­den. Det är allt­så de varor och tjäns­ter som dri­ver till­växt som vi ska foku­se­ra på för att nå en håll­bar utveckling.

Om ni har stu­de­rat eller är intres­se­ra­de av mark­nads­e­ko­no­mi kanske ni har stött på Ansoffs matris, även kal­lad pro­dukt- och mark­nads­ma­tri­sen. Ansoffs matris används för att pla­ne­ra verk­sam­he­tens mark­nads- och till­växtstra­te­gi genom fyra oli­ka stra­te­gi­er; mark­nads­pe­netra­tion, pro­dukt­ut­veck­ling, mark­nads­ut­veck­ling och diver­si­fi­e­ring. Det vi behö­ver göra som bransch är att diver­si­fi­e­ra vårt erbju­dan­de med så kal­lad kon­cent­risk diver­si­fi­e­ring. Det inne­bär att vi utveck­lar det vi redan har, vil­ket vi redan gjort med per­son­skydds­bry­ta­ren. Det under­lät­tar näm­li­gen arbe­tet med att en gång för alla ersät­ta dvärg­bry­ta­ren med utma­na­ren personskyddsbrytaren.

Tiden är mogen

Fördelarna med per­son­skydds­bry­ta­ren är många, hög­re säker­het, enkla­re fel­sök­ning, tryg­ga­re hem och en drift­säk­ra­re elan­lägg­ning. Dagens ökan­de krav på kom­fort och bekväm­lig­het i svens­ka hem stäl­ler allt stör­re krav på elan­lägg­ning­en. Därför är det vik­tigt att genom­gå­en­de ha per­son­skydds­bry­ta­ren i sin elan­lägg­ning eller att åtminsto­ne pri­o­ri­te­rar att skyd­da fel­käl­lor där det kan kom­ma in fukt, så som vid kök, bad­rum, ytter­be­lys­ning et cete­ra. Då är vik­tigt att man ser till att elan­lägg­ning­en anpas­sas till dagens el-användning.

Som sagt tiden är mogen och att gå över till per­son­skydds­bry­ta­ren och låta den rätt­mä­ti­ga käm­pen ta över mästarbältet.

Johan Ran
Head of Marketing & Communication

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

9 orsaker varför era bästa medarbetare slutar

Riskerar du att för­lo­ra duk­ti­ga med­ar­be­ta­re? Management kon­sul­ten Donn Carr lis­tar nio skäl till var­för de bäs­ta med­ar­be­tar­na säger upp sig.

Läs artikel »

Så handskas du med negativ stress

Stress kan vara posi­tiv – det kan få oss att bli effek­ti­va och hand­lings­kraf­ti­ga. Men stress kan ock­så vara vår värs­ta fien­de. Enligt hjärn-forsk­ning kan nega­tiv stress lik­nas vid att ”dric­ka gift”. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren tip­sar om hur du ska göra för att und­vi­ka stressfällorna. 

Läs artikel »

Sju steg till vass projektledning enligt Bravida

Alla inblan­da­de vill att pro­jekt ska bli lyc­ka­de och lön­sam­ma – och för att nå dit krävs att pro­jekt­led­ning­en sit­ter som den ska. Hampus Hellgren, pro­jekt­le­da­re på Bravida, har varit i bran­schen i över tju­go år, de senas­te tio som pro­jekt­le­da­re. Här bju­der han på sina bäs­ta tips.

Läs artikel »

Sömnbrist skapar stressade medarbetare

Aktuell forsk­ning pekar på att när vi gör saker ofta spe­lar lika stor roll som vad eller hur vi gör dem. Vi sat­te oss ner med John Axelsson från Stressforskningsinstitutet och pra­ta­de om män­ni­skans inter­na bio­lo­gis­ka kloc­ka och hur man som före­tags­le­da­re kan före­byg­ga stress bland sina anställda.

Läs artikel »

Projektpackade leveranser sparar tid och pengar

Vid omfat­tan­de instal­la­tio­ner på sto­ra byg­gen blir logisti­ken, när det gäl­ler för­sörj­ning av mate­ri­al och verk­tyg, enormt vik­tig. Risken för svinn och fel när man han­te­rar sto­ra lager är all­tid stor. Den ris­ken kan mins­kas genom att utnytt­ja pro­jekt­pac­ka­de leve­ran­ser med pre­cis det som behövs för dagen.

Läs artikel »

Därför är svenskarna skeptiska till det smarta hemmet

Fastighetsbolaget Swebostad sat­sat på smar­ta hem-lös­ning­ar i sina bostä­der och tror på en stark utveck­ling inom seg­men­tet. Samtidigt upp­ger majo­ri­tet av svens­kar­na att de inte vill ha fler upp­kopp­la­de pry­lar i sina hem. 

Läs artikel »