Skip to content

Fighten om mästarbältet

Inför matchen mellan Sven Fornling och Karo Murat skrev Stefan Alfelt på Aftonbladet att det var en potentiell Rockysaga, Apollo Creed vs Rocky Balboa, men att han ville slippa slutet. Vi har en egen potentiell Rockysaga i elbranschen, Dvärgbrytaren vs Personskyddsbrytaren, även här hoppas jag att vi slipper slutet. Personskyddsbrytaren som är utmanaren har tagit stora steg mot en titelfight och har i år stora möjligheter att utmana, ta över mästarbältet och på så vis förändra branschen.

Det är upp till oss att slip­pa ett kon­tro­ver­si­ellt delat dom­slut vil­ket inne­bär att dvärg­bry­ta­ren behål­ler sin titel. Jag vill se per­son­skydds­bry­ta­ren nita dvärg­bry­ta­ren och bli ny världs­mäs­ta­re och kung av bry­ta­re. För att tit­ta på en lyc­kad för­flytt­ning kan vi sneg­la på lamp­bran­schen. År 2006 låg den årli­ga glo­ba­la för­sälj­ning­en av glöd­lam­por på en sta­bil nivå om tolv mil­jar­der lam­por per år. Med gemen­sam­ma ansträng­ning­ar har belys­nings­bran­schen effek­ti­vi­se­rats. Det har resul­te­rat i en hal­ve­ring av den årli­ga mark­na­den för glöd­lam­por till sex mil­jar­der per år i dags­lä­get. Inom en snar fram­tid kom­mer vi se glöd­lam­pan, den förs­ta mass­pro­du­ce­ra­de el-pro­duk­ten, för­svin­na helt och ersät­tas av nya inno­va­ti­va lös­ning­ar.

För att visa på en helt annan för­flytt­ning kan vi kika på bok­bran­schen. Svenskarna och Internet är en årlig rap­port som mäter våra inter­netva­nor. 2018 års upp­la­ga visar att allt fler svens­kar kon­su­me­rar böc­ker digi­talt. Under 2018 var det hela 37 pro­cent jäm­fört med 20 pro­cent två år tidi­ga­re. Men pap­pers­böc­ker rege­rar fort­fa­ran­de. Liksom dvärg­bry­ta­re, men läser man av sta­tisti­ken så kom­mer kon­sum­tio­nen av den digi­ta­la boken bara att öka i popu­la­ri­tet.

Ekonomiska fördelar

Om vi tror på en vikan­de kon­junk­tur under 2019 och någ­ra år fram­åt, vil­ket myc­ket pekar på, behö­ver vi hit­ta till­väx­ten någon annan­stans. Tillväxten i sig är kanske inte det vik­ti­gas­te i ett lång­sik­tigt per­spek­tiv, sna­ra­re vär­det den ska­par. Både för bran­schen och indi­vi­den. Det är allt­så de varor och tjäns­ter som dri­ver till­växt som vi ska foku­se­ra på för att nå en håll­bar utveck­ling.

Om ni har stu­de­rat eller är intres­se­ra­de av mark­nads­e­ko­no­mi kanske ni har stött på Ansoffs matris, även kal­lad pro­dukt- och mark­nads­ma­tri­sen. Ansoffs matris används för att pla­ne­ra verk­sam­he­tens mark­nads- och till­växtstra­te­gi genom fyra oli­ka stra­te­gi­er; mark­nads­pe­netra­tion, pro­dukt­ut­veck­ling, mark­nads­ut­veck­ling och diver­si­fi­e­ring. Det vi behö­ver göra som bransch är att diver­si­fi­e­ra vårt erbju­dan­de med så kal­lad kon­cent­risk diver­si­fi­e­ring. Det inne­bär att vi utveck­lar det vi redan har, vil­ket vi redan gjort med per­son­skydds­bry­ta­ren. Det under­lät­tar näm­li­gen arbe­tet med att en gång för alla ersät­ta dvärg­bry­ta­ren med utma­na­ren per­son­skydds­bry­ta­ren.

Tiden är mogen

Fördelarna med per­son­skydds­bry­ta­ren är många, hög­re säker­het, enkla­re fel­sök­ning, tryg­ga­re hem och en drift­säk­ra­re elan­lägg­ning. Dagens ökan­de krav på kom­fort och bekväm­lig­het i svens­ka hem stäl­ler allt stör­re krav på elan­lägg­ning­en. Därför är det vik­tigt att genom­gå­en­de ha per­son­skydds­bry­ta­ren i sin elan­lägg­ning eller att åtminsto­ne pri­o­ri­te­rar att skyd­da fel­käl­lor där det kan kom­ma in fukt, så som vid kök, bad­rum, ytter­be­lys­ning et cete­ra. Då är vik­tigt att man ser till att elan­lägg­ning­en anpas­sas till dagens el-använd­ning.

Som sagt tiden är mogen och att gå över till per­son­skydds­bry­ta­ren och låta den rätt­mä­ti­ga käm­pen ta över mäs­t­ar­bäl­tet.

Johan Ran
Head of Marketing & Communication

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Välkommen till Hager Magasin!

I pre­miärut­gå­van ser­ve­rar vi bland annat tan­kar kring hur man max­i­me­rar affä­ren med rätt för­hand­lings­tek­nik, hur man skaf­far loja­la kun­der, hur det smar­ta hem­met står sig mot hac­ke­ran­grepp och vi besö­ker The Carpenters – hant­ver­kar­na som hål­ler tiden och myc­ket mera.

Läs artikel »

Öka arbetsglädjen med handfasta tips

Vill du kän­na hög­re grad av moti­va­tion, arbets­lust och gläd­je på job­bet? Ledarskapscoachen Catharina Sjögren delar med sig av sina bäs­ta knep för att hit­ta arbets­gläd­jen. Tipsen bidrar dess­utom till att du kan pre­ste­ra bätt­re.

Läs artikel »

Vikten av att bygga ett starkt varumärke

En snygg gra­fisk iden­ti­tet kan hjäl­pa dig en bra bit på vägen. Men det egent­li­ga varu­mär­ket mås­te byg­gas från insi­dan av före­ta­get.

Läs artikel »

Appen som kan effektivisera elbranschen

Elinstallatörsfirman Bluepuma El har kapat en fjär­de­del av tids­spil­let med en egen­ut­veck­lad app, som gör det möj­ligt för två per­so­ner sam­ord­nar arbe­tet för 30–40 instal­la­tö­rer. Appen hjäl­per elekt­ri­ker med egen­kon­troll, tidrap­por­te­ring och ÄTA. Läs inter­vjun med appens ska­pa­re – Fredrik Ung – som avslö­jar pla­ner­na för fram­ti­den.

Läs artikel »

Robotarnas intrång i byggbranschen

Prefabricerade hus, auto­ma­ti­se­ra­de arbets­pro­ces­ser och öka­de sam­hälls­klyf­tor. Så ser fram­ti­den ut enligt mark­nads­a­na­ly­ti­ker Bengt Henricson på Prognoscentret. Frågan är hur des­sa sam­hälls­för­änd­ring­ar kom­mer påver­ka instal­la­törs­bran­schen.

Läs artikel »

Så behåller du din personal

För Hagers läsa­re delar före­tagscoachen Catharina Sjögren med sig av kun­skap om hur du kan ska­pa enga­ge­ra­de, moti­ve­ra­de och driv­na med­ar­be­ta­re som stan­nar kvar på före­ta­get.

Läs artikel »
libero id quis, Phasellus commodo Donec

Den här sidan använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen. Genom att fortsätta använda webbsidan godkänner du detta. Du kan gå in under säkerhetsinställningarna i din webbläsare och välja att rensa cookies eller helt stänga av dem. Läs mer om vår policy här.

Pin It on Pinterest