Fighten om mästarbältet

Inför matchen mellan Sven Fornling och Karo Murat skrev Stefan Alfelt på Aftonbladet att det var en potentiell Rockysaga, Apollo Creed vs Rocky Balboa, men att han ville slippa slutet. Vi har en egen potentiell Rockysaga i elbranschen, Dvärgbrytaren vs Personskyddsbrytaren, även här hoppas jag att vi slipper slutet. Personskyddsbrytaren som är utmanaren har tagit stora steg mot en titelfight och har i år stora möjligheter att utmana, ta över mästarbältet och på så vis förändra branschen.

Det är upp till oss att slip­pa ett kon­tro­ver­si­ellt delat dom­slut vil­ket inne­bär att dvärg­bry­ta­ren behål­ler sin titel. Jag vill se per­son­skydds­bry­ta­ren nita dvärg­bry­ta­ren och bli ny världs­mäs­ta­re och kung av bry­ta­re. För att tit­ta på en lyc­kad för­flytt­ning kan vi sneg­la på lamp­bran­schen. År 2006 låg den årli­ga glo­ba­la för­sälj­ning­en av glöd­lam­por på en sta­bil nivå om tolv mil­jar­der lam­por per år. Med gemen­sam­ma ansträng­ning­ar har belys­nings­bran­schen effek­ti­vi­se­rats. Det har resul­te­rat i en hal­ve­ring av den årli­ga mark­na­den för glöd­lam­por till sex mil­jar­der per år i dags­lä­get. Inom en snar fram­tid kom­mer vi se glöd­lam­pan, den förs­ta mass­pro­du­ce­ra­de el-pro­duk­ten, för­svin­na helt och ersät­tas av nya inno­va­ti­va lös­ning­ar.

För att visa på en helt annan för­flytt­ning kan vi kika på bok­bran­schen. Svenskarna och Internet är en årlig rap­port som mäter våra inter­netva­nor. 2018 års upp­la­ga visar att allt fler svens­kar kon­su­me­rar böc­ker digi­talt. Under 2018 var det hela 37 pro­cent jäm­fört med 20 pro­cent två år tidi­ga­re. Men pap­pers­böc­ker rege­rar fort­fa­ran­de. Liksom dvärg­bry­ta­re, men läser man av sta­tisti­ken så kom­mer kon­sum­tio­nen av den digi­ta­la boken bara att öka i popu­la­ri­tet.

Ekonomiska fördelar

Om vi tror på en vikan­de kon­junk­tur under 2019 och någ­ra år fram­åt, vil­ket myc­ket pekar på, behö­ver vi hit­ta till­väx­ten någon annan­stans. Tillväxten i sig är kanske inte det vik­ti­gas­te i ett lång­sik­tigt per­spek­tiv, sna­ra­re vär­det den ska­par. Både för bran­schen och indi­vi­den. Det är allt­så de varor och tjäns­ter som dri­ver till­växt som vi ska foku­se­ra på för att nå en håll­bar utveck­ling.

Om ni har stu­de­rat eller är intres­se­ra­de av mark­nads­e­ko­no­mi kanske ni har stött på Ansoffs matris, även kal­lad pro­dukt- och mark­nads­ma­tri­sen. Ansoffs matris används för att pla­ne­ra verk­sam­he­tens mark­nads- och till­växtstra­te­gi genom fyra oli­ka stra­te­gi­er; mark­nads­pe­netra­tion, pro­dukt­ut­veck­ling, mark­nads­ut­veck­ling och diver­si­fi­e­ring. Det vi behö­ver göra som bransch är att diver­si­fi­e­ra vårt erbju­dan­de med så kal­lad kon­cent­risk diver­si­fi­e­ring. Det inne­bär att vi utveck­lar det vi redan har, vil­ket vi redan gjort med per­son­skydds­bry­ta­ren. Det under­lät­tar näm­li­gen arbe­tet med att en gång för alla ersät­ta dvärg­bry­ta­ren med utma­na­ren per­son­skydds­bry­ta­ren.

Tiden är mogen

Fördelarna med per­son­skydds­bry­ta­ren är många, hög­re säker­het, enkla­re fel­sök­ning, tryg­ga­re hem och en drift­säk­ra­re elan­lägg­ning. Dagens ökan­de krav på kom­fort och bekväm­lig­het i svens­ka hem stäl­ler allt stör­re krav på elan­lägg­ning­en. Därför är det vik­tigt att genom­gå­en­de ha per­son­skydds­bry­ta­ren i sin elan­lägg­ning eller att åtminsto­ne pri­o­ri­te­rar att skyd­da fel­käl­lor där det kan kom­ma in fukt, så som vid kök, bad­rum, ytter­be­lys­ning et cete­ra. Då är vik­tigt att man ser till att elan­lägg­ning­en anpas­sas till dagens el-använd­ning.

Som sagt tiden är mogen och att gå över till per­son­skydds­bry­ta­ren och låta den rätt­mä­ti­ga käm­pen ta över mäs­t­ar­bäl­tet.

Johan Ran
Head of Marketing & Communication

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Så behåller du din personal

För Hagers läsa­re delar före­tagscoachen Catharina Sjögren med sig av kun­skap om hur du kan ska­pa enga­ge­ra­de, moti­ve­ra­de och driv­na med­ar­be­ta­re som stan­nar kvar på före­ta­get.

Läs artikel »

Tjänstefieringen revolutionerar fastighetsbranschen

Delade kon­tor­sy­tor, eller cowor­king, har snabbt bli­vit den hetas­te tren­den inom fas­tig­hets­värl­den där Akademiska Hus är ett av många fas­tig­hets­bo­lag som sat­sar på cowor­king.

Läs artikel »

Så förhåller du dig till hemautomation som installatör

Du och dina instal­la­tör­s­kol­le­gor mär­ker säkert att den smar­ta och upp­kopp­la­de värl­den kom­mer allt när­ma­re. Hemautomation kom­mer få ett enormt genom­slag inom bygg­nads­in­stal­la­tio­ner. Denna utveck­ling erbju­der sto­ra möj­lig­he­ter för instal­la­tö­rer. Det här är den förs­ta delen ur en serie av tex­ter som foku­se­rar på hur du som instal­la­tör ska för­hål­la dig till hem­au­to­ma­tio­nen.

Läs artikel »

Säljdrivande marknadsföring

Det finns en upp­sjö av före­tag som erbju­der unge­fär sam­ma pro­duk­ter och tjäns­ter som ni gör. Så vad ska ni göra för att stic­ka ut mot kon­kur­ren­ter­na? Se till att ni gör posi­tio­ne­rings­ar­be­te ordent­ligt.

Läs artikel »

Kan värderingar påverka bolagets resultat?

Tydliga vär­de­ring­ar är avgö­ran­de för hur che­fer och före­tag utveck­las. Dels för att det är eko­no­miskt gynn­samt men ock­så för att per­so­na­len stan­nar kvar läng­re på såda­na bolag. Företagscoachen Catharina Sjögren Froborg delar med sig av sina insik­ter kring ett vär­destyrt före­tag.

Läs artikel »

Därför ska du rekommendera personskyddsbrytare

Personskyddsbrytare eller jord­fels­bry­ta­re? Svaret är enkelt. Med per­son­skydds­bry­ta­re blir elan­lägg­ning­en mer drift­sä­ker och lät­ta­re att han­te­ra.

Läs artikel »