En digital spark i baken

Vi befinner oss i utmanande tider och vi är alla mer eller mindre hårt pressade. Just nu påverkar covid-19 sättet vi lever och arbetar på. Självklart håller vi avstånd och uppmanar alla våra kunder och partners att göra likadant om möjligt.

Att hål­la avstånd är en vik­tig del för att mins­ka smitt­sprid­ning­en. På Hager hål­ler vi avstånd och arbe­tar hem­i­från så att ni som går till arbe­tet kan få tryg­gast möj­li­ga mil­jö. Ni som är där ute och inte har sam­ma möj­lig­het att arbe­ta hem­ma, ni som hål­ler Sverige och värl­den igång. Till er vill vi på Hager rik­ta ett stort tack!

Vi är givet­vis inte overk­sam­ma bara för att vi hål­ler avstånd. Vi gör vårt ytters­ta för att din verk­sam­het ska kun­na rul­la på som van­ligt. En fak­tor är att vi hål­ler oss fris­ka och vid­tar strik­ta säker­hetsru­ti­ner så att våra fabri­ker inte stan­nar. Det bety­der att vi fort­sät­ter att pro­du­ce­ra pro­duk­ter och att gros­sis­ter­nas lager fylls på. Med and­ra ord gör vi vårt bäs­ta för att varor­na ska nå dig.

Vi har flyt­tat alla våra möten till ett digi­talt forum vil­ket har fun­ge­rat myc­ket bra. Vi erbju­der även fle­ra oli­ka web­bi­na­ri­er så du kan pas­sa på att lära dig något nytt eller bara hål­la dig upp­da­te­rad. Vi gör det här för att kun­na möta utma­ning­ar­na som sam­häl­let står inför i dag. Det bidrar ock­så till att vi kan fram­tids­säk­ra kom­pe­tens­för­sörj­ning så att ing­en behö­ver tap­pa fart.

Du hit­tar vårt utbud av aktu­el­la web­bi­na­ri­er här .

Jag ska inte spe­ku­le­ra för myc­ket i den digi­ta­la trans­for­ma­tio­nen, men visst gav Covid-19 oss alla en spark i baken när det kom­mer till digi­ta­li­se­ring. Plötsligt tog den ett par sto­ra kliv fram­åt. Jag är stolt över de steg vi har tagit som orga­ni­sa­tion då vi snabbt släpp­te det fysis­ka mötet. Det vitt­nar om en stor digi­talt mog­nads­grad. Det är ock­så ett bevis på vår för­stå­el­se om beho­ven av soci­al distan­se­ring för att ta oss genom kri­sen på bäs­ta sätt.

Covid-19 påver­kar ock­så vårt fram­ti­da eko­no­mis­ka land­skap i all­ra högs­ta grad. Pandemin kom­mer att påskyn­da den auto­ma­ti­se­ra­de arbets­kraf­ten och den digi­ta­li­se­ring som redan är i full gång. Det som nu får ytter­li­ga en knuff i baken bru­kar kal­las ”Den and­ra maskin­ål­dern” vil­ken i sin tur ska­par en så kal­lad ”Mid skil­led sque­e­ze”.

Med det­ta föl­jer att jobb auto­ma­ti­se­ras och arbets­till­fäl­len för­svin­ner. Mellan 435 000 och 2,5 mil­jo­ner jobb kan slås ut de när­mas­te 20 åren i Sverige och betyd­ligt fler kom­mer påver­kas av nya kom­pe­tenskrav enligt ett esti­mat från Prognoscentret i okto­ber 2018.

En rap­port från Tjänstemännens cen­tral­or­ga­ni­sa­tion (TCO) 2018 visar att när­ma­re två mil­jo­ner per­so­ner på den svens­ka arbets­mark­na­den där­för kan behö­va vida­re­ut­bild­ning. Så var­för inte sat­sa på en fram­tids­mark­nad?

I dag finns cir­ka 20 mil­jar­der upp­kopp­la­de enhe­ter värl­den över. Därför är det ing­en över­drift att tala om en kom­man­de grön guld­ål­der för instal­la­tions­fö­re­tag som sat­sar på att utbil­da sin per­so­nal inom IoT. År 2025 ska hela Sverige ha till­gång till snabbt bred­band. Det kom­mer att få ett enormt genom­slag inom bygg­nads­in­stal­la­tio­ner. Denna utveck­ling erbju­der sto­ra möj­lig­he­ter för instal­la­tö­rer.

Nu hål­ler vi oss både fris­ka och smar­ta! Och kom ihåg att vi finns här för dig och med dig i des­sa utma­nan­de tider. Nu gör vi allt vi kan för att din verk­sam­het ska fly­ta på så bra som möj­ligt.

Prenumerera gär­na på vårt nyhets­brev så du inte mis­sar något.

Johan Ran

Head of Marketing & Communication

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Så ska du prissätta dina tjänster

Hur ska du prissä­ta dina varor och tjäns­ter? Per Sjöfors ger tips på hur du kan hit­ta rätt pris­ni­vå­er för att dub­ble­ra vinst­mar­gi­na­len och till­växt­tak­ten.

Läs artikel »

Tänk på ditt värdeerbjudande – det är viktigt

I dagens mediebrus är det ofta svårt att nå ut med sitt bud­skap till sina kun­der och då kan det vara smart att du foku­se­rar på value pro­po­si­tion, eller vär­de­er­bju­dan­de som det heter på svens­ka. I måna­dens krö­ni­ka tip­sar Johan om hur du kan lyc­kas med att ta fram ett fram­gångs­rikt vär­de­er­bju­dan­de till dina kun­der.

Läs artikel »

Tekniken som förbättrar för de äldre

Gardiner som fladd­rar när nya med­de­lan­de finns att läsa på en skärm eller trälå­dor som skic­kar med­de­lan­de när man knac­kar på dem. Att bäd­da in tek­nik i var­dag­li­ga pry­lar är en del i det som kal­las acti­ve assisted living (AAL) inter­na­tio­nellt.

Läs artikel »

IoT och den kommande guldåldern för installatörer

Utvecklingen inom IoT med­för enor­ma möj­lig­he­ter på områ­den som ener­gi­be­spa­ring, säker­het och kom­fort och där­med ock­så för instal­la­tö­rer.

Läs artikel »

Sluta upp med navelskådning – blicka utåt istället

Våga tän­ka nytt för annars kom­mer en kon­kur­ren­ter springa om dig, kanske en helt ny aktör som du inte ens såg kom­ma och som har för­fi­nat just din affärsidé.

Läs artikel »

Personskyddsbrytaren skapar en trygghet för kunden

För Kustens Eltjänst är per­son­skydds­bry­ta­re (PSA) pus­sel­bi­ten som ska­par drift­säk­ra system, både hos pri­vat- och före­tagskun­der,

Läs artikel »