En digital spark i baken

Vi befinner oss i utmanande tider och vi är alla mer eller mindre hårt pressade. Just nu påverkar covid-19 sättet vi lever och arbetar på. Självklart håller vi avstånd och uppmanar alla våra kunder och partners att göra likadant om möjligt.

Att hål­la avstånd är en vik­tig del för att mins­ka smitt­sprid­ning­en. På Hager hål­ler vi avstånd och arbe­tar hem­i­från så att ni som går till arbe­tet kan få tryg­gast möj­li­ga mil­jö. Ni som är där ute och inte har sam­ma möj­lig­het att arbe­ta hem­ma, ni som hål­ler Sverige och värl­den igång. Till er vill vi på Hager rik­ta ett stort tack!

Vi är givet­vis inte overk­sam­ma bara för att vi hål­ler avstånd. Vi gör vårt ytters­ta för att din verk­sam­het ska kun­na rul­la på som van­ligt. En fak­tor är att vi hål­ler oss fris­ka och vid­tar strik­ta säker­hetsru­ti­ner så att våra fabri­ker inte stan­nar. Det bety­der att vi fort­sät­ter att pro­du­ce­ra pro­duk­ter och att gros­sis­ter­nas lager fylls på. Med and­ra ord gör vi vårt bäs­ta för att varor­na ska nå dig.

Vi har flyt­tat alla våra möten till ett digi­talt forum vil­ket har fun­ge­rat myc­ket bra. Vi erbju­der även fle­ra oli­ka web­bi­na­ri­er så du kan pas­sa på att lära dig något nytt eller bara hål­la dig upp­da­te­rad. Vi gör det här för att kun­na möta utma­ning­ar­na som sam­häl­let står inför i dag. Det bidrar ock­så till att vi kan fram­tids­säk­ra kom­pe­tens­för­sörj­ning så att ing­en behö­ver tap­pa fart.

Du hit­tar vårt utbud av aktu­el­la web­bi­na­ri­er här .

Jag ska inte spe­ku­le­ra för myc­ket i den digi­ta­la trans­for­ma­tio­nen, men visst gav Covid-19 oss alla en spark i baken när det kom­mer till digi­ta­li­se­ring. Plötsligt tog den ett par sto­ra kliv fram­åt. Jag är stolt över de steg vi har tagit som orga­ni­sa­tion då vi snabbt släpp­te det fysis­ka mötet. Det vitt­nar om en stor digi­talt mog­nads­grad. Det är ock­så ett bevis på vår för­stå­el­se om beho­ven av soci­al distan­se­ring för att ta oss genom kri­sen på bäs­ta sätt.

Covid-19 påver­kar ock­så vårt fram­ti­da eko­no­mis­ka land­skap i all­ra högs­ta grad. Pandemin kom­mer att påskyn­da den auto­ma­ti­se­ra­de arbets­kraf­ten och den digi­ta­li­se­ring som redan är i full gång. Det som nu får ytter­li­ga en knuff i baken bru­kar kal­las ”Den and­ra maskin­ål­dern” vil­ken i sin tur ska­par en så kal­lad ”Mid skil­led sque­e­ze”.

Med det­ta föl­jer att jobb auto­ma­ti­se­ras och arbets­till­fäl­len för­svin­ner. Mellan 435 000 och 2,5 mil­jo­ner jobb kan slås ut de när­mas­te 20 åren i Sverige och betyd­ligt fler kom­mer påver­kas av nya kom­pe­tenskrav enligt ett esti­mat från Prognoscentret i okto­ber 2018.

En rap­port från Tjänstemännens cen­tral­or­ga­ni­sa­tion (TCO) 2018 visar att när­ma­re två mil­jo­ner per­so­ner på den svens­ka arbets­mark­na­den där­för kan behö­va vida­re­ut­bild­ning. Så var­för inte sat­sa på en fram­tids­mark­nad?

I dag finns cir­ka 20 mil­jar­der upp­kopp­la­de enhe­ter värl­den över. Därför är det ing­en över­drift att tala om en kom­man­de grön guld­ål­der för instal­la­tions­fö­re­tag som sat­sar på att utbil­da sin per­so­nal inom IoT. År 2025 ska hela Sverige ha till­gång till snabbt bred­band. Det kom­mer att få ett enormt genom­slag inom bygg­nads­in­stal­la­tio­ner. Denna utveck­ling erbju­der sto­ra möj­lig­he­ter för instal­la­tö­rer.

Nu hål­ler vi oss både fris­ka och smar­ta! Och kom ihåg att vi finns här för dig och med dig i des­sa utma­nan­de tider. Nu gör vi allt vi kan för att din verk­sam­het ska fly­ta på så bra som möj­ligt.

Prenumerera gär­na på vårt nyhets­brev så du inte mis­sar något.

Johan Ran

Head of Marketing & Communication

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Vår dyrbara tid

Det finns bara ett visst antal tim­mar på en arbets­dag och vi har alla oli­ka för­håll­ning­sätt till hur vi han­te­rar dem. När vi är som mest effek­ti­va under dyg­nets 24 tim­mar är indi­vi­du­ellt. En del av oss är mor­gon­män­ni­skor och en del kvälls­män­ni­skor. Det du ska tän­ka på är att utnytt­ja den tiden på dyg­net då du är som mest pro­duk­tiv. Det är då du ska göra de saker som krä­ver mest av dig.

Läs artikel »

Hitta rätt i upphandlingsdjungeln

Installatörer vet att kva­li­tet oftast lönar sig i läng­den. Det är dock inte lika lätt att över­ty­ga inkö­pa­re vid upp­hand­ling­ar om det­ta. Fortfarande väger bil­li­gast pris all­ra tyngst, även om kva­li­tet blir allt vik­ti­ga­re.

Läs artikel »

Därför blev personskyddsbrytaren standard i Norge

Personskyddsbrytaren eller dvärg­bry­ta­re? I Norge har per­son­skydds­bry­ta­ren i stort sett ersatt dvärg­bry­ta­ren men var­för har svensk instal­la­tions­kul­tur inte gått sam­ma väg till­mö­tes?

Läs artikel »

Prefabricerade trähus – en framtidsspaning

Kort bygg­tid, mind­re kli­mat­på­ver­kan och läg­re kost­na­der; det finns fle­ra saker som talar för pre­fab­hus i trä. Alingsåshem har pro­vat meto­den och ser sto­ra möj­lig­he­ter.

Läs artikel »

The Carpenters – byggfirman som håller tiden

Byggfirman The Carpenters i Göteborg har hit­tat ett arbets­sätt som upp­skat­tas av kun­der­na. Det gör att de blir kla­ra på utsatt tid och till utlo­vat pris. Något säll­synt i bran­schen. Därför är de ock­så myc­ket upp­skat­ta­de av kun­der­na. Men hur gör de…?

Läs artikel »

”Elbranschen är en kvarleva av det förgångna” – Bergendahls El om jämställdhet

Endast två pro­cent av alla elekt­ri­ker är kvin­nor. Det vill Bergendahls El änd­ra på. Sedan fyra år till­ba­ka dri­ver de en kam­panj som ska öka kon­cer­nens kvinn­li­ga elekt­ri­ker till sex pro­cent.

Läs artikel »