”Elbranschen är en kvarleva av det förgångna” – Bergendahls El om jämställdhet

Endast två procent av alla elektriker är kvinnor. Det vill Bergendahls El ändra på. Sedan fyra år tillbaka driver de en kampanj som ska öka koncernens kvinnliga elektriker till sex procent.

Redan i dag råder det brist på upp­åt 10 000 elekt­ri­ker. Elektrifieringen av sam­häl­let kom­mer för­mod­li­gen att öka kapa­ci­tets­tryc­ket ytter­li­ga­re. I en rap­port till riks­da­gen har orga­ni­sa­tio­nen Installatörsföretagen beskri­vit kom­pe­tens­bris­ten som vän­tas öka.

Lars Olin, vd på Bergendahls El.
Men bris­ten på elekt­ri­ker är ing­en nyhet. För unge­fär fyra år sedan insåg Lars Olin, vd på Bergendahls El, att någon­ting radi­kalt behöv­de göras för att lösa resursbristen.

– Vi skri­ker efter elekt­ri­ker och sam­ti­digt är bran­schen en av de mest ojämn­ställ­da med bara två pro­cent kvin­nor, säger Lars.

Orsakerna till att det finns så pass få elekt­ri­ker är många, tror Lars.

– I grund och bot­ten hand­lar det om de nor­mer och kul­tu­rer som vi lär våra barn redan i för­sko­le­ål­dern. Själv har jag tre vux­na dött­rar och trots mina för­sök har ing­en av dem sökt sig till mitt gebit. Så även jag har miss­lyc­kats, säger Lars.

Den störs­ta ande­len nya elekt­ri­ker kom­mer direkt från gym­na­si­et. Men i dag är el- och ener­gi­pro­gram­met ett av Sveriges mest mans­do­mi­ne­ra­de gym­na­sie­pro­gram, med 97 pro­cent kil­lar. Lars menar där­för att det är oer­hört vik­tigt att fler tje­jer ser pro­gram­met som ett alter­na­tiv för vida­re studier.

– En för­kla­ring till att så få tje­jer söker sig till el- och ener­gi­pro­gram­met kan vara att gam­la upp­fatt­ning­ar lever kvar. Exempelvis att yrket är hårt och sta­tiskt. Faktum är att det finns många områ­den som inte alls är tunga. Tvärtom finns det tjäns­ter med myc­ket vari­a­tion och som i stäl­let för fysis­ka utma­ning­ar består av logiskt tän­kan­de, säger Lars.

En annan orsak till att ande­len kvin­nor lyser med sin från­va­ro är att många arbets­plat­ser inte är anpas­sa­de för kvin­nor. På byg­gen är det inte ovan­ligt med gemen­sam­ma omkläd­nings­rum, pis­so­a­rer utan dör­rar och en macho­kul­tur i lunchrummen.

– Någon släng­er ur sig en ”rolig” kom­men­tar med kön­sa­spek­ter, kanske någon annan skrat­tar. Då bibe­hålls vis­sa bete­en­den. Vi lider av för­le­ga­de kul­tu­rer och jar­gong­er som råder i bran­schen över­lag, säger Lars och fortsätter:

– En del skul­le nog säga att vi har en macho­kul­tur och and­ra att jar­gong­en är rå men hjärt­lig. Även om det inte är illa ment så kan såda­na kom­men­ta­rer lan­da fel.

Katarina Berg är elekt­ri­ker och arbe­tar på Elektra Elteknik som ingår i Bergendahls Els kon­cern. Hon tyc­ker att jar­gong­en på byg­gen många gång­er är oacceptabel.

Katarina Berg, elekt­ri­ker på Elektra Elteknik som är en del av Bergendahls El.
– Machokulturen är fort­fa­ran­de kvar i bran­schen. Det är inte ovan­ligt att någon släng­er ur sig vad de skul­le vil­ja göra med en viss tjej som hade kun­nat vara i deras dot­ters ålder. Jag vill änd­ra nor­men och säger ifrån när någon uttryc­ker sig oac­cep­ta­belt. Jag öns­kar och hop­pas att även män­nen säger ifrån, det är inte bara kvin­nor­nas ansvar, säger Katarina.

Trots stund­vis oac­cep­tab­la kom­men­ta­rer skul­le Katarina råda kvin­nor att söka sig till branschen.

– Det är bra lön, bred arbets­mark­nad och fri­het under ansvar. Nu job­bar jag med allt fler tje­jer och det är jät­te­bra, säger Katarina och läg­ger till:

– Att vara en bra elekt­ri­ker hand­lar om kom­pe­tens, inte om kön eller etnicitet.

Vi bac­kar ban­det fyra år. Till då Bergendahls El fun­de­ra­de på hur de skul­le få bukt på kapa­ci­tets­bris­ten. Då insåg led­ning­en att de bor­de sat­sa på att rekry­te­ra kvin­nor. De skul­le bli ett modernt och inno­va­tivt företag.

– Vi kun­de inte stå kvar och stam­pa på den kon­ser­va­ti­va plats där vi befann oss. Elbranschen är en kvar­le­va av det för­gång­na – och där­för behöv­de vi sat­sa på jäm­ställd­het och mång­fald, berät­tar Lars.

Sagt och gjort. Bergendahls El tog fram en hand­lings­plan bestå­en­de av tre oli­ka spår. För det förs­ta skul­le de arbe­ta över­gri­pan­de och öka med­ve­ten­he­ten i kon­cer­nen kring kvin­nors upp­le­vel­ser om yrket. För det and­ra skul­le de för­sö­ka påver­ka skrå­et i övrigt genom bransch­or­ga­ni­sa­tio­ner och sko­lor. Och för det tred­je skul­le de job­ba med det egna varu­mär­ket för att kun­na rekry­te­ra fler kvinnor.

Satsningen gav resul­tat. Bergendahls El har kom­mit ut på sko­lor och till­sam­mans med bransch­or­ga­ni­sa­tio­nen Installatörsföretagen och ytter­li­ga­re ett par med­lems­fö­re­tag dri­ver de nu en kam­panj för att loc­ka fler kvinnor.

– Med hjälp av kvin­nor har vi iden­ti­fi­e­rat våra begrän­san­de fak­to­rer och tit­tat på hur vi kan påver­ka dem. Sedan har vi arbe­tat aktivt för att rekry­te­ra fle­ra kvin­nor genom fle­ra oli­ka kana­ler. När vi star­ta­de det här arbe­tet hade vi på Bergendahls El tre pro­cent kvinn­li­ga elekt­ri­ker. Vårt mål var att ha sex pro­cent år 2021. I dag är vi uppe i fem pro­cent så målet är inom räck­håll, säger Lars.

Tror du att branschen kommer bli mer jämställd i framtiden?

– Absolut, det är jag helt över­ty­gad om. Men en helt jäm­ställd el-bransch kom­mer vi nog inte att få upp­le­va för­rän om 30–40 år, säger Lars.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Gå från installatör till rådgivare inom hemautomation

Hjälp era kun­der med hem­au­to­ma­tion när nya pro­duk­ter flö­dar från de sto­ra tek­nik­gi­gan­ter­na. För att hem­ma­fix­ar­na ska få sina smar­ta hem krävs eltek­nis­ka kun­ska­per som elin­stal­la­tö­ren har och då är det vik­tigt att kun­na age­ra råd­gi­va­re till dina kunder.

Läs artikel »

Ökad elsäkerhet med ljusbågsdetektorn AFDD

AFDD, (ljus­bågs­de­tek­torn) mäter spän­ning och ström­kur­va för att upp­täc­ka iso­la­tions­fel och glapp­kon­takt – det vill säga gnistbildningar/​ljusbågar.

Läs artikel »

Därför är svenskarna skeptiska till det smarta hemmet

Fastighetsbolaget Swebostad sat­sat på smar­ta hem-lös­ning­ar i sina bostä­der och tror på en stark utveck­ling inom seg­men­tet. Samtidigt upp­ger majo­ri­tet av svens­kar­na att de inte vill ha fler upp­kopp­la­de pry­lar i sina hem. 

Läs artikel »

IoT och den kommande guldåldern för installatörer

Utvecklingen inom IoT med­för enor­ma möj­lig­he­ter på områ­den som ener­gi­be­spa­ring, säker­het och kom­fort och där­med ock­så för installatörer.

Läs artikel »

Så blir ni lönsamma genom tidseffektivisering

Tiden är kanske det mest vär­de­ful­la ni har i er verk­sam­het. Då den både är en färskva­ra såväl som en brist­va­ra gör man bäst i att vår­da den väl.

Läs artikel »

Enkla och vackra detaljer i Köpenhamns senaste hotell-juvel

Petter Stordalens hotell Villa Copenhagen har pre­cis reno­ve­rats för 1,7 mil­jar­der kro­nor. Allt är väl genom­tänkt, in på mins­ta detalj. Hagers matar­ka­na­ler och design­se­rie ber­ker beto­nar design­fi­lo­so­fin bakom Köpenhamns nya hotell-juvel.

Läs artikel »