Effektivitet genom självinsikt – del 1

När du har koll på dina starka sidor, motivationsfaktorer och dina utvecklingsområden kan du utnyttja din fulla potential och agera mer effektivt. Catharina Sjögren delar med sig av sin expertkunskap så att du kan bli mer effektiv.

Hjärnforskning visar att hjär­nans ytters­ta lag är att ”mini­me­ra hot och max­i­me­ra belö­ning”. Just där­för är det vik­tigt att vi kän­ner till våra inre moti­va­tions­fak­to­rer, för det finns all­tid ett ege­nin­tres­se kopp­lat till vår pre­sta­tions­för­må­ga: ”What’s in it for me?”

Catharina Sjögren är ansva­rig för ledar­skaps­ut­veck­ling och coaching på CoachEffect AB som stär­ker före­tag i att ska­pa resul­tat och lång­sik­ti­ga vins­ter.

Drivkraften mås­te kom­ma ini­från, där­för är det vik­tigt att du använ­der dina styr­kor. Då kom­mer du lät­tast in i ett flow och för­mod­li­gen arbe­tar du med det som du både tyc­ker är roligt och ger dig mest ener­gi. Drivkraften base­ras ofta på våra grund­käns­lor och den styr våra hand­ling­ar och tan­kar. Två av våra åtta grund­käns­lor är just intres­se och gläd­je.

Börja med att stäl­la dig föl­jan­de frå­gor och skriv kort­fat­tat ner sva­ren:

  1. Hur vik­tigt är det för dig, ska­la 1–10, att öka din självin­sikt och utveck­las? Hamnar du under sex är du för­mod­li­gen inte till­räck­ligt moti­ve­rad för att läg­ga tid på själv­ut­veck­ling.
  2. Vad ger respek­ti­ve tar din ener­gi?
  3. Skriv upp tre av dina styr­kor och tre moti­va­tions­fak­to­rer.
  4. Skriv upp ett utveck­lings­om­rå­de, en svag sida, som du vill job­ba med.
  5. Bestäm dig för att arbe­ta med det du kom­mit fram till i punkt två till fyra under de kom­man­de sju dagar­na. På den sjun­de dagen gör du en avstäm­ning med dig själv för att se vil­ka insik­ter du fått.
  6. Fortsätt på sam­ma sätt i tre vec­kor med avstäm­ning var­je vec­ka.

När du gjort övning­en kom­mer du se vad som gått bra och hur du kan använ­da dig av des­sa insik­ter för att bli mer effek­tiv och på så vis lät­ta­re nå dina mål. En bonu­sef­fekt är att det även blir lät­ta­re att und­vi­ka onö­di­ga situ­a­tio­ner och kon­flik­ter eftersom din självin­sikt ökat. Ju modi­ga­re du är desto läng­re kom­mer du i din per­son­li­ga utveck­ling.

Försök att använ­da delar av din natur­li­ga bete­en­de- och kom­mu­ni­ka­tions­stil som du iden­ti­fi­e­rat genom ovanstå­en­de övning. Den kos­tar dig minst ener­gi och ansträng­ning. På så vis använ­der du dina styr­kor opti­malt, slö­sar mind­re ener­gi, kon­cent­ra­tion och kän­ner för­mod­li­gen mind­re press. Glöm inte att din effek­ti­vi­tet ökar när du utveck­lar din för­må­ga att för­stå dig själv och and­ra.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Nöjdare kunder genom merförsäljning

Ett givet sätt att öka lön­sam­he­ten är att säl­ja mer till var­je enskild kund. Vi hör­de av oss till säljträ­na­ren Kim von Walden för att ta reda på hur man kan öka för­sälj­ning­en.

Läs artikel »

Alla har en roll att fylla i dessa coronatider

Världen ter sig minst sagt annorlun­da just nu. Alla har vi kun­der, part­ners, leve­ran­tö­rer, dis­tri­bu­tö­rer som på ett eller annat sätt påver­kas av sjuk­do­men covid-19, orsa­kad av coro­na­vi­ru­set.

Läs artikel »

Det smarta hemmet – därför ska du välja ett öppet system

Slutna system som är kopp­la­de till en enda till­ver­ka­re kan ver­ka loc­kan­de för kon­su­men­ten. Det finns många skäl till att du som instal­la­tör inte ska rekom­men­de­ra såda­na system. Tillverkaren kan gå i kon­kurs eller bli upp­köpt, då ham­nar du i en besvär­lig situ­a­tion som instal­la­tör.

Läs artikel »

Så ska du prissätta dina tjänster

Hur ska du prissä­ta dina varor och tjäns­ter? Per Sjöfors ger tips på hur du kan hit­ta rätt pris­ni­vå­er för att dub­ble­ra vinst­mar­gi­na­len och till­växt­tak­ten.

Läs artikel »

Prefabricerade trähus – en framtidsspaning

Kort bygg­tid, mind­re kli­mat­på­ver­kan och läg­re kost­na­der; det finns fle­ra saker som talar för pre­fab­hus i trä. Alingsåshem har pro­vat meto­den och ser sto­ra möj­lig­he­ter.

Läs artikel »

En digital spark i baken

Vi befin­ner oss i utma­nan­de tider och vi är alla mer eller mind­re hårt pres­sa­de. Just nu påver­kar covid-19 sät­tet vi lever och arbe­tar på. Självklart hål­ler vi avstånd och upp­ma­nar alla våra kun­der och part­ners att göra lika­dant om möj­ligt.

Läs artikel »