Den personliga klockan 

Många näringslivstoppar går upp i ottan och beskriver sig själva som morgonmänniskor. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren hävdar dock att för tidiga morgnar kan leda till obalans som i sin tur kan vara farligt för hälsan. Hon förespråkar istället en helt annan rutin.

För många fram­gångs­ri­ka leda­re, som till exem­pel Apples vd Tim Cook och ame­ri­kans­ka Vogues chefre­dak­tör Anna Wintour, är det en själv­klar­het att gå upp i ottan. I USA har det bil­dats en vurm kring feno­me­net tidi­ga morg­nar sedan ledar­skaps­gu­run Robin Sharma bör­ja­de kal­la grup­pen med män­ni­skor som går upp i ottan för ”The 5am Club”.

För att hin­na med både trä­ning och någ­ra tim­mars arbe­te innan de fles­ta av oss and­ra ens kom­mit till kon­to­ret kli­ver de upp före tup­pen. Visst kan det vara effek­tivt att kapa anta­let sömn­tim­mar och vara pro­duk­tiv utan stö­ran­de mail, tele­fon eller möten. Baksidan är att de fles­ta av oss behö­ver sömn för att använ­da vår hjär­na opti­malt. Enligt hjärn­forsk­ning är för lite sömn lik­ställt med att dric­ka gift.

På jobbet vid tiotiden

Andra menar pre­cis tvärtom. För att mins­ka sömn­bris­ten och där­i­ge­nom bli mer effek­ti­va ska vi bör­ja arbets­da­gen vid tio­ti­den. Den brit­tis­ka sömn­fors­ka­ren Paul Kelly menar att den som igno­re­rar sin natur­li­ga dygns­rytm utsät­ter sig för en häl­so­risk. Han häv­dar att alla bor­de stäl­la in sin arbets­dag efter sin per­son­li­ga dygnsrytm.

Olika rön, oli­ka san­ning­ar och oli­ka forsk­nings­un­der­lag. Så vad gäller?

Min ana­lys, efter många års erfa­ren­het av närings­li­vet och som ledar­skapscoach, är att balans är mest effek­tivt och ger bäst resul­tat. Jag före­språ­kar ”The Balance & Reflecting club” för att ska­pa effek­ti­vi­tet, resul­tat och håll­bart ledar­skap.
Balans har en enkel ekva­tion: åtta tim­mars sömn, åtta tim­mars arbe­te och åtta tim­mars fri­tid (8×3).

Balans i kom­bi­na­tion med tid för reflek­tion är enligt min erfa­ren­het opti­malt. När du stan­nar upp och reflek­te­rar, tar du dig tid för att lyf­ta blic­ken, få hel­hets­per­spek­tiv och opti­me­ra ditt mål­fo­kus. Du får ock­så lugn och ska­par där­i­ge­nom ett opti­malt läge för hjär­nan att arbe­ta effektivt.

Catharina Sjögren arbe­tar som ledar­skapscoach på CoachEffect AB som hjäl­per före­tag att ska­pa lång­sik­ti­ga vins­ter i per­so­nal­han­te­ring. Hon har även myn­tat begrep­pet “The Balance & Reflecting Club”.

Att und­vi­ka dis­trak­tion är en annan vik­tig fak­tor. Framgången med ”The 5am club” är att man just und­vi­ker dis­trak­tion genom att sit­ta ostörd när ing­en annan är uppe. Men eftersom forsk­ning visar att bara en till tre pro­cent av befolk­ning­en kla­rar sig på mind­re än sju tim­mars sömn, är det bätt­re att und­vi­ka dis­trak­tion utan att behö­va gå upp i ottan. Undvik dis­trak­tion genom att bloc­ka en till två tim­mar per dag för att sit­ta ostört med vik­ti­ga pro­jekt, stra­te­giskt tän­kan­de och för att pla­ne­ra, struk­tu­re­ra och prioritera.

5am club – inte för alla

Att gå upp innan fem på mor­go­nen, skyn­da till gym­met, job­ba någ­ra tim­mar innan kloc­kan nio, hål­la igång hela dagen och sedan gå helt upp i fysis­ka akti­vi­te­ter kan sna­ra­re tol­kas som en flykt för att slip­pa reflek­te­ra. Risken när vi inte har balans och hela tiden foku­se­rar på pre­sta­tion, är att vi tar slut på oss själ­va. Så små­ning­om säger krop­pen stopp och hjärt­at­tac­ken kan bli ett faktum.

The 5am club fun­ge­rar säkert för Tim Cook och Anna Wintour, men för de fles­ta av oss är det tid för reflek­tion som fun­ge­rar. 8×3 ger oss både effek­ti­vi­tet, fram­gång och lugn. Det är stor skill­nad att fly tan­kar genom fysisk akti­vi­tet och att våga stan­na upp och ta sig tid för reflektion.

Tips för framgång med ”The Balance & Reflecting Club”

  • Skapa ett lugn och ett opti­malt läge för hjär­nan att arbe­ta effek­tivt genom 8x3-regeln.
  • Fokusera och und­vik dis­trak­tion. Jobba i block och ta bort det som kan tän­kas dis­tra­he­ra dig, till exem­pel folk som avbry­ter, mail och mobil.
  • Avsätt tid för reflek­tion. Det ger dig hel­hets­per­spek­tiv och opti­me­rar ditt mål­fo­kus. Gör det själv eller med hjälp av en pro­fes­sio­nell coach.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Med känsla av Alice i underlandet

Åtta magis­ka och helt uni­ka hotell­rum ska­pa­des i pro­jek­tet som väx­te fram ur inred­nings­de­sig­ner Lena Nyholms fan­ta­si. Det här är berät­tel­sen om hur 21 leve­ran­tö­rer sam­ar­be­ta­de i ett unikt reno­ve­rings­pro­jekt på Åhus Gästgivaregård.

Läs artikel »

Därför är moderna strömskensystem säkrare

Effektiv och säker ener­gi­för­del­ning i sto­ra pro­jekt är något som både elkon­sul­ter och fas­tig­hets­ä­ga­re strä­var efter. Med moder­na ströms­ken­sy­stem är det­ta fullt möj­ligt. Vi tog oss ett snack med Ingemar Malmland som varit del­ak­tig i fram­ta­gan­det av ett av lan­dets moder­nas­te och kanske säk­ras­te system för strömskenor.

Läs artikel »

Att slå på strömmen i Sverige och utomlands

Tryggheten i hem­met och på arbets­plat­sen är ingen­ting att tum­ma på. Ändå sker en stor andel elre­la­te­ra­de brän­der och ska­dor årli­gen. Därför har Hager star­tat ini­ti­a­ti­vet ”Det är säk­rast så” för att spri­da kun­skap om elsäkerhet. 

Läs artikel »

Nöjdare kunder genom merförsäljning

Ett givet sätt att öka lön­sam­he­ten är att säl­ja mer till var­je enskild kund. Vi hör­de av oss till säljträ­na­ren Kim von Walden för att ta reda på hur man kan öka försäljningen. 

Läs artikel »

Därför ska du rekommendera personskyddsbrytare

Personskyddsbrytare eller jord­fels­bry­ta­re? Svaret är enkelt. Med per­son­skydds­bry­ta­re blir elan­lägg­ning­en mer drift­sä­ker och lät­ta­re att hantera.

Läs artikel »

Byggbranschen står och stampar

Det går dåligt för bygg­bran­schen. Inte när det gäl­ler omsätt­ning – som bekant har det byggts mas­sor de senas­te decen­ni­er­na. Men när det gäl­ler pro­duk­ti­vi­tet och lön­sam­het har man i många år stått och stam­pat på sam­ma fläck.

Läs artikel »