Den personliga klockan


Många näringslivstoppar går upp i ottan och beskriver sig själva som morgonmänniskor. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren hävdar dock att för tidiga morgnar kan leda till obalans som i sin tur kan vara farligt för hälsan. Hon förespråkar istället en helt annan rutin.

För många fram­gångs­ri­ka leda­re, som till exem­pel Apples vd Tim Cook och ame­ri­kans­ka Vogues chefre­dak­tör Anna Wintour, är det en själv­klar­het att gå upp i ottan. I USA har det bil­dats en vurm kring feno­me­net tidi­ga morg­nar sedan ledar­skaps­gu­run Robin Sharma bör­ja­de kal­la grup­pen med män­ni­skor som går upp i ottan för ”The 5am Club”.

För att hin­na med både trä­ning och någ­ra tim­mars arbe­te innan de fles­ta av oss and­ra ens kom­mit till kon­to­ret kli­ver de upp före tup­pen. Visst kan det vara effek­tivt att kapa anta­let sömn­tim­mar och vara pro­duk­tiv utan stö­ran­de mail, tele­fon eller möten. Baksidan är att de fles­ta av oss behö­ver sömn för att använ­da vår hjär­na opti­malt. Enligt hjärn­forsk­ning är för lite sömn lik­ställt med att dric­ka gift.

På jobbet vid tiotiden

Andra menar pre­cis tvärtom. För att mins­ka sömn­bris­ten och där­i­ge­nom bli mer effek­ti­va ska vi bör­ja arbets­da­gen vid tio­ti­den. Den brit­tis­ka sömn­fors­ka­ren Paul Kelly menar att den som igno­re­rar sin natur­li­ga dygns­rytm utsät­ter sig för en häl­so­risk. Han häv­dar att alla bor­de stäl­la in sin arbets­dag efter sin per­son­li­ga dygns­rytm.

Olika rön, oli­ka san­ning­ar och oli­ka forsk­nings­un­der­lag. Så vad gäl­ler?

Min ana­lys, efter många års erfa­ren­het av närings­li­vet och som ledar­skapscoach, är att balans är mest effek­tivt och ger bäst resul­tat. Jag före­språ­kar ”The Balance & Reflecting club” för att ska­pa effek­ti­vi­tet, resul­tat och håll­bart ledar­skap.
Balans har en enkel ekva­tion: åtta tim­mars sömn, åtta tim­mars arbe­te och åtta tim­mars fri­tid (8×3).

Balans i kom­bi­na­tion med tid för reflek­tion är enligt min erfa­ren­het opti­malt. När du stan­nar upp och reflek­te­rar, tar du dig tid för att lyf­ta blic­ken, få hel­hets­per­spek­tiv och opti­me­ra ditt mål­fo­kus. Du får ock­så lugn och ska­par där­i­ge­nom ett opti­malt läge för hjär­nan att arbe­ta effek­tivt.

Catharina Sjögren arbe­tar som ledar­skapscoach på CoachEffect AB som hjäl­per före­tag att ska­pa lång­sik­ti­ga vins­ter i per­so­nal­han­te­ring. Hon har även myn­tat begrep­pet “The Balance & Reflecting Club”.

Att und­vi­ka dis­trak­tion är en annan vik­tig fak­tor. Framgången med ”The 5am club” är att man just und­vi­ker dis­trak­tion genom att sit­ta ostörd när ing­en annan är uppe. Men eftersom forsk­ning visar att bara en till tre pro­cent av befolk­ning­en kla­rar sig på mind­re än sju tim­mars sömn, är det bätt­re att und­vi­ka dis­trak­tion utan att behö­va gå upp i ottan. Undvik dis­trak­tion genom att bloc­ka en till två tim­mar per dag för att sit­ta ostört med vik­ti­ga pro­jekt, stra­te­giskt tän­kan­de och för att pla­ne­ra, struk­tu­re­ra och pri­o­ri­te­ra.

5am club – inte för alla

Att gå upp innan fem på mor­go­nen, skyn­da till gym­met, job­ba någ­ra tim­mar innan kloc­kan nio, hål­la igång hela dagen och sedan gå helt upp i fysis­ka akti­vi­te­ter kan sna­ra­re tol­kas som en flykt för att slip­pa reflek­te­ra. Risken när vi inte har balans och hela tiden foku­se­rar på pre­sta­tion, är att vi tar slut på oss själ­va. Så små­ning­om säger krop­pen stopp och hjärt­at­tac­ken kan bli ett fak­tum.

The 5am club fun­ge­rar säkert för Tim Cook och Anna Wintour, men för de fles­ta av oss är det tid för reflek­tion som fun­ge­rar. 8×3 ger oss både effek­ti­vi­tet, fram­gång och lugn. Det är stor skill­nad att fly tan­kar genom fysisk akti­vi­tet och att våga stan­na upp och ta sig tid för reflek­tion.

Tips för framgång med ”The Balance & Reflecting Club”

  • Skapa ett lugn och ett opti­malt läge för hjär­nan att arbe­ta effek­tivt genom 8x3-regeln.
  • Fokusera och und­vik dis­trak­tion. Jobba i block och ta bort det som kan tän­kas dis­tra­he­ra dig, till exem­pel folk som avbry­ter, mail och mobil.
  • Avsätt tid för reflek­tion. Det ger dig hel­hets­per­spek­tiv och opti­me­rar ditt mål­fo­kus. Gör det själv eller med hjälp av en pro­fes­sio­nell coach.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Välkommen till Hager Magasin!

I pre­miärut­gå­van ser­ve­rar vi bland annat tan­kar kring hur man max­i­me­rar affä­ren med rätt för­hand­lings­tek­nik, hur man skaf­far loja­la kun­der, hur det smar­ta hem­met står sig mot hac­ke­ran­grepp och vi besö­ker The Carpenters – hant­ver­kar­na som hål­ler tiden och myc­ket mera.

Läs artikel »

Så resonerar jag kring kvalitet

Total ägan­de­kost­nad är ett ämne jag tyc­ker är intres­sant, både som pri­vat­per­son och i min yrkes­roll. Det är vik­tigt att för­stå inne­bör­den av begrep­pet. När man gör det blir det lät­ta­re att för­stå var­för kva­li­tet lönar sig och leder till en läg­re total­kost­nad på lång sikt. För att fullt ut kun­na utvär­de­ra vad en pro­dukt kos­tar behö­ver man för­stå vad det kos­tar att äga den över hela dess livs­tid. Detta kal­las för pro­duk­tens tota­la ägar­kost­nad eller Total Cost of Ownership (TCO).

Läs artikel »

Så ser framtidens installationsmarknad ut

Vilka utma­ning­ar vän­tar mor­gon­da­gens elin­stal­la­tö­rer? Vi frå­ga­de mark­nads­a­na­ly­ti­ker Bengt Henricson som är spe­ci­a­li­se­rad på att opti­me­ra lön­sam­he­ten och ta fram under­lag åt den nor­dis­ka bygg­mark­na­den.

Läs artikel »

Belysningstrender 2019 enligt Ateljé Lyktan

Ateljé Lyktan har sedan 1930-talet desig­nat hög­klas­sig belys­ning. Här delar de med sig sina bäs­ta tips inom lamp- och ljus­värl­den inför 2019.

Läs artikel »

När hemmets prylar byter sida

I sep­tem­ber 2016 slog Mirai till. En rekord­stor över­be­last­ning­s­at­tack med kapa­de IT-pry­lar som sat­te sto­ra delar av inter­net ur balans. Cybersäkerhetsexperten Jonas Lejon, med bak­grund inom FRA och Försvarsmakten, hjäl­per oss att ta reda på hur KNX-system står sig mot lik­nan­de attac­ker.

Läs artikel »

5 steg till fler lojala kunder

”Nöjda kun­der kom­mer till­ba­ka” bru­kar det heta.. Men en nöjd kund är mer benä­gen att byta leve­ran­tör, för­sök istäl­let att ska­pa loja­la kun­der.

Läs artikel »
velit, vulputate, leo adipiscing risus sit libero. at suscipit

Prenumerera!

Missa inte nästa artikel! Fyll i din mejladress så skickar vi varje månad ett mejl med de senaste artiklarna.

Den här sidan använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen. Genom att fortsätta använda webbsidan godkänner du detta. Du kan gå in under säkerhetsinställningarna i din webbläsare och välja att rensa cookies eller helt stänga av dem. Läs mer om vår policy här.

Pin It on Pinterest