Appen som kan effektivisera elbranschen

Under de senaste åren har Fredrik Ung kommit till en insikt: Elbranschen har inte hängt med i den digitala transformationen. För att effektivisera sin firma har han därför utvecklat en app som skulle kunna revolutionera branschen.

Fredrik Ung dri­ver Bluepuma El i Stockholm. Han menar att all­ting tar för lång tid och att elekt­ri­kern över­lag har för myc­ket tids­svinn. För en tid sedan fick Fredriks fir­ma en stor order. De skul­le pro­gram­me­ra all KNX-utrust­ning i nya Södertälje sjukhus.

– Vi insåg gans­ka snabbt att det skul­le bli inef­fek­tivt att pro­gram­me­ra så pass sto­ra anlägg­ning­ar med till­hö­ran­de grup­p­a­dres­ser. Därför utveck­la­de vi en egen pro­gram­va­ra som ratio­na­li­se­ra­de det hela, säger Fredrik som upp­skat­tar att pro­gram­va­ran effek­ti­vi­se­ra­de deras arbe­te med 40 procent.

Fredrik Ung dri­ver Bluepuma El och har utveck­lat en app som skul­le kun­na revo­lu­tio­ne­ra branschen.

Minskat tidssvinn

Han beskri­ver sig själv som en effek­ti­vi­tet­s­nörd som ald­rig går tom­hänt ute på jobb. Under de senas­te två åren har han arbe­tat på en app som redan kapat 25 pro­cent av tids­svin­net för Bluepuma El. Appen, som i dags­lä­get bara finns i en beta-ver­sion, ratio­na­li­se­rar hela arbetsprocessen.

Den han­te­rar alla kund­upp­gif­ter, räk­nar ut och jäm­för mate­ri­al­kost­na­der samt upp­skat­tar arbets­tid inför offert, han­te­rar inter­ak­ti­va rit­ning­ar, att göra-lis­tor på plats, tidrap­por­ter, ska­par grupp­för­teck­ning­ar samt anpas­sar och sam­ord­nar leve­ran­ser. Bland annat.

– Än så länge har vi test­kört appen på nio vil­la­kun­der och den har dra­git ner den admi­nist­ra­ti­va tiden avse­värt. I dag är vi två per­so­ner som skö­ter det admi­nist­ra­ti­va för nio mon­tö­rer. När appen är i drift och fun­ge­rar fullt ut skul­le de två admi­nist­ra­ti­va tjäns­ter­na kun­na sam­ord­na arbe­tet för 30–40 per­so­ner, säger Fredrik.

Slipper missförstånd

Eftersom appen ska­par att göra-lis­tor blir det ock­så ett använd­bart verk­tyg för egen­kon­trol­ler. När mon­tö­ren kom­mer till byg­get på mor­go­nen chec­kar den­ne in och får en lis­ta över vad som behö­ver göras i respek­ti­ve rum. Materialet är redan leve­re­rat, vil­ket spa­rar fle­ra turer till gros­sis­ten. Om kun­den dyker upp och vill juste­ra någon­ting mås­te även det­ta juste­ras på den digi­ta­la ritningen.

– Säg att vi ska flyt­ta ett elut­tag från en vägg till en annan. Då flyt­tar mon­tö­ren utta­get på den digi­ta­la rit­ning­en och kun­den mås­te då god­kän­na änd­ring­en med sitt mobi­la Bank-ID. På så sätt slip­per man miss­för­stånd läng­re fram i pro­ces­sen som annars är rätt van­ligt i bran­schen, berät­tar Fredrik och fortsätter.

– Alla extra beställ­ning­ar som görs kom­mer auto­ma­tiskt med på fakturan.

Då mon­tö­rer­na chec­kar in och ut via appen behö­ver de inte läng­re skri­va tidrap­por­ter. Och eftersom alla pro­jekt läggs in i syste­met har Fredrik stän­digt koll på beläggningsgraden.

– Det är en jäk­la stress att dri­va elfir­ma och hål­la koll på alla de här gre­jer­na manu­ellt. På så sätt blir det här ett verk­tyg som för­hind­rar mig att bli utbränd, säger Fredrik.

Startat it-bolag

Kommer ni att utveckla appen för andra?

– Vi dri­ver it-bola­get Bubro som arbe­tar med digi­ta­li­se­ring åt leve­ran­tö­rer av elsy­stem. Just nu arbe­tar vi med ett annat stort pro­jekt så vi får se när det är helt klart. Det är ju en kon­kur­rens­för­del för Bluepuma å ena sidan, å and­ra sidan tror jag att den hade kun­nat hjäl­pa bran­schen att ta ste­get till att bli mer digi­tal. Det är ock­så ett bra sätt för kun­den att ha koll på sitt pro­jekt. På så sätt skul­le appen ge bran­schen ett mer pro­fes­sio­nellt intryck.

Härnäst kom­mer Bubro haka på ytter­li­ga­re tjäns­ter som kör­jour­na­ler och arbets­be­skriv­ning­ar som kom­mer under­lät­ta mon­tö­rer­nas arbe­te ytterligare.

– Det är bara fan­ta­sin som sät­ter grän­ser för utveck­ling­en av appen. Vi kan göra vad som helst, bara vi har tid, säger Fredrik.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Leo Johnson

Energins framtid

Hur ska vi tän­ka om ener­gins fram­tid och vil­ka kon­kre­ta exem­pel på lös­ning­ar finns idag och i framtiden?

Läs artikel »

Tänk på ditt värdeerbjudande – det är viktigt

I dagens mediebrus är det ofta svårt att nå ut med sitt bud­skap till sina kun­der och då kan det vara smart att du foku­se­rar på value pro­po­si­tion, eller vär­de­er­bju­dan­de som det heter på svens­ka. I måna­dens krö­ni­ka tip­sar Johan om hur du kan lyc­kas med att ta fram ett fram­gångs­rikt vär­de­er­bju­dan­de till dina kunder.

Läs artikel »

När hemmets prylar byter sida

I sep­tem­ber 2016 slog Mirai till. En rekord­stor över­be­last­ning­s­at­tack med kapa­de IT-pry­lar som sat­te sto­ra delar av inter­net ur balans. Cybersäkerhetsexperten Jonas Lejon, med bak­grund inom FRA och Försvarsmakten, hjäl­per oss att ta reda på hur KNX-system står sig mot lik­nan­de attacker.

Läs artikel »

Så väljer du rätt hemautomations-protokoll

I vår senas­te text om hem­au­to­ma­tion gick vi ige­nom för- och nack­de­lar med oli­ka öpp­na system. Vet du fort­fa­ran­de inte vil­ket pro­to­koll du ska sat­sa på? Här föl­jer någ­ra vik­ti­ga punk­ter som hjäl­per dig att göra ett klokt val.

Läs artikel »

Ökad elsäkerhet med ljusbågsdetektorn AFDD

AFDD, (ljus­bågs­de­tek­torn) mäter spän­ning och ström­kur­va för att upp­täc­ka iso­la­tions­fel och glapp­kon­takt – det vill säga gnistbildningar/​ljusbågar.

Läs artikel »

”Elbranschen är en kvarleva av det förgångna” – Bergendahls El om jämställdhet

Endast två pro­cent av alla elekt­ri­ker är kvin­nor. Det vill Bergendahls El änd­ra på. Sedan fyra år till­ba­ka dri­ver de en kam­panj som ska öka kon­cer­nens kvinn­li­ga elekt­ri­ker till sex procent.

Läs artikel »