9 orsaker varför era bästa medarbetare slutar

När den ena efter den andra säger upp sig är det en tydlig signal på att det inte står rätt till på företaget. Donn Carr är en välkänd managementkonsult som satt samman en lista över de orsaker som får stjärnskotten att säga upp sig. Hur många stämmer in på ert företag?

Människor arbe­tar för män­ni­skor – inte för före­tag, häv­dar mana­ge­ment­kon­sul­ten Donn Carr. Men före­tag är dåli­ga på att lära sina med­ar­be­ta­re hur de ska han­te­ra and­ra med­ar­be­ta­re. Det resul­te­rar i att bra med­ar­be­tar slu­tar i onö­dan. I en arti­kel som har åter­gi­vits på många håll ger Donn Carr föl­jan­de skäl till var­för bra med­ar­be­ta­re säger upp sig.

1. Överarbetade

Drivna med­ar­be­ta­re äls­kar att dra sitt strå till stac­ken och arbe­ta myc­ket. Men om de ska stan­na kvar mås­te deras insat­ser upp­märk­sam­mas, anting­en genom att utö­ka deras sta­tus eller ansvars­om­rå­de. Att över­be­las­ta bra för­må­gor är kontra­pro­duk­tivt. I stäl­let för att de kän­ner sig upp­skat­ta­de ser de över­ar­be­tet som en bestraff­ning.

2. Inget beröm

Alla gil­lar beröm, även hög­pre­ste­ran­de med­ar­be­ta­re. Chefer mås­te lyss­na på sin per­so­nal för att ta reda på vad som får dem att må bra. För vis­sa hand­lar det om en löne­för­höj­ning, för and­ra om ett offent­ligt erkän­nan­de. Så ta abso­lut inte driv­na med­ar­be­ta­res pre­sta­tio­ner för givet.

3. Dålig relation med chefen

Bra före­tag ser till att deras che­fer har en god balans mel­lan pro­fes­sio­na­lism och med­mänsk­lig­het. En bra chef visar empa­ti för dem som har det tufft, gläds åt and­ras fram­gång­ar och vågar sam­ti­digt utma­na sin per­so­nal. Chefen som inte bryr sig om sina anställ­da kom­mer all­tid att ha hög per­so­nal­om­sätt­ning.

4. Chefen håller inte vad han lovat

Chefen som hål­ler vad den lovat väx­er i sina anställ­das ögon eftersom ärlig­het varar längst. Ett bru­tet löf­te gör det svårt för de anställ­da att lita på che­fen igen. Varför ska alla and­ra vara ärli­ga om inte che­fen är det?

5. När fel personer anställs

Hårt arbe­tan­de per­so­ner vill job­ba till­sam­mans med lika­sin­na­de. Att beford­ra eller anstäl­la fel per­so­ner är en enorm för­o­lämp­ning mot övrig per­so­nal. Ingen vill job­ba med en per­son som gli­dit in på en räk­mac­ka.

6. Passionshämmande vardag

Donn Carr menar att män­ni­skor som får leva ut sin pas­sion på job­bet upp­le­ver en eufo­risk sin­nes­stäm­ning som är mer pro­duk­tiv. Lyssna och obser­ve­ra vad per­so­na­len går i gång på. Ge dem sedan utrym­me att arbe­ta med sådant de kän­ner pas­sion inför.

7. Ingen möjlighet att utvecklas

Talanger vill utveck­las och för­bätt­ra sina kun­ska­per. Det är che­fens upp­gift att utma­na och upp­munt­ra de anställ­da så att de fort­sät­ter att växa. Utan utveck­lings­möj­lig­he­ter kom­mer per­so­ner som tidi­ga­re hade ett driv och enga­ge­mang att bli uttrå­ka­de och läm­na sku­tan.

8. Kreativitetshämmande sysslor

De mest begå­va­de med­ar­be­tar­na vill för­bätt­ra allt de rör vid. Tar man bort deras för­må­ga att för­änd­ra och för­bätt­ra kom­mer de så små­ning­om att bör­ja hata sina jobb. Om che­fen begrän­sar med­ar­be­tar­nas öns­kan om att ska­pa så hind­ras ock­så före­ta­gets utveck­ling.

9. Känner sig intellektuellt hämmade

En bra chef utma­nar sina anställ­da att upp­nå saker som vid förs­ta anblick ver­kar otänk­ba­ra. Sätt inte slent­ri­an­mäs­si­ga mål, pep­pa i stäl­let anställ­da att läm­na sina bekväm­lig­hets­zo­ner. Om talang­ful­la män­ni­skor bara får göra saker de tyc­ker är lät­ta eller trå­ki­ga söker de and­ra jobb som utma­nar deras intel­lekt.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Så blir ni lönsamma genom tidseffektivisering

Tiden är kanske det mest vär­de­ful­la ni har i er verk­sam­het. Då den både är en färskva­ra såväl som en brist­va­ra gör man bäst i att vår­da den väl.

Läs artikel »

Alla har en roll att fylla i dessa coronatider

Världen ter sig minst sagt annorlun­da just nu. Alla har vi kun­der, part­ners, leve­ran­tö­rer, dis­tri­bu­tö­rer som på ett eller annat sätt påver­kas av sjuk­do­men covid-19, orsa­kad av coro­na­vi­ru­set.

Läs artikel »

Vikten av att bygga ett starkt varumärke

En snygg gra­fisk iden­ti­tet kan hjäl­pa dig en bra bit på vägen. Men det egent­li­ga varu­mär­ket mås­te byg­gas från insi­dan av före­ta­get.

Läs artikel »

Säkringen genom tiden – från fransk urmakaridé till smidiga dvärgbrytare

Ända sedan elekt­ri­ci­te­ten intro­du­ce­ra­des har den för­änd­rat vår var­dag. I takt med att vi bli­vit bero­en­de av elen har vi lyc­kats täm­ja den med allt smar­ta­re pro­duk­ter. Det här är berät­tel­sen om hur vi gått från 1800-talets smält­säk­ring till dagens snab­ban­slu­tan­de dvärg­bry­ta­re.

Läs artikel »

Appen som kan effektivisera elbranschen

Elinstallatörsfirman Bluepuma El har kapat en fjär­de­del av tids­spil­let med en egen­ut­veck­lad app, som gör det möj­ligt för två per­so­ner sam­ord­nar arbe­tet för 30–40 instal­la­tö­rer. Appen hjäl­per elekt­ri­ker med egen­kon­troll, tidrap­por­te­ring och ÄTA. Läs inter­vjun med appens ska­pa­re – Fredrik Ung – som avslö­jar pla­ner­na för fram­ti­den.

Läs artikel »

Så skapar fastighetsbolaget lojala hyresgäster

Kvalitet och håll­bar­het står i fokus när Aspelin Ramm byg­ger nytt och ger tom­ma fas­tig­he­ter nytt kom­mer­si­ellt vär­de.
– Vi tror på arki­tek­tur som både är håll­bar och vac­ker att tit­ta på, säger Mathias Vårström.

Läs artikel »