9 orsaker varför era bästa medarbetare slutar

När den ena efter den andra säger upp sig är det en tydlig signal på att det inte står rätt till på företaget. Donn Carr är en välkänd managementkonsult som satt samman en lista över de orsaker som får stjärnskotten att säga upp sig. Hur många stämmer in på ert företag?

Människor arbe­tar för män­ni­skor – inte för före­tag, häv­dar mana­ge­ment­kon­sul­ten Donn Carr. Men före­tag är dåli­ga på att lära sina med­ar­be­ta­re hur de ska han­te­ra and­ra med­ar­be­ta­re. Det resul­te­rar i att bra med­ar­be­tar slu­tar i onö­dan. I en arti­kel som har åter­gi­vits på många håll ger Donn Carr föl­jan­de skäl till var­för bra med­ar­be­ta­re säger upp sig.

1. Överarbetade

Drivna med­ar­be­ta­re äls­kar att dra sitt strå till stac­ken och arbe­ta myc­ket. Men om de ska stan­na kvar mås­te deras insat­ser upp­märk­sam­mas, anting­en genom att utö­ka deras sta­tus eller ansvars­om­rå­de. Att över­be­las­ta bra för­må­gor är kontra­pro­duk­tivt. I stäl­let för att de kän­ner sig upp­skat­ta­de ser de över­ar­be­tet som en bestraffning.

2. Inget beröm

Alla gil­lar beröm, även hög­pre­ste­ran­de med­ar­be­ta­re. Chefer mås­te lyss­na på sin per­so­nal för att ta reda på vad som får dem att må bra. För vis­sa hand­lar det om en löne­för­höj­ning, för and­ra om ett offent­ligt erkän­nan­de. Så ta abso­lut inte driv­na med­ar­be­ta­res pre­sta­tio­ner för givet.

3. Dålig relation med chefen

Bra före­tag ser till att deras che­fer har en god balans mel­lan pro­fes­sio­na­lism och med­mänsk­lig­het. En bra chef visar empa­ti för dem som har det tufft, gläds åt and­ras fram­gång­ar och vågar sam­ti­digt utma­na sin per­so­nal. Chefen som inte bryr sig om sina anställ­da kom­mer all­tid att ha hög personalomsättning.

4. Chefen håller inte vad han lovat

Chefen som hål­ler vad den lovat väx­er i sina anställ­das ögon eftersom ärlig­het varar längst. Ett bru­tet löf­te gör det svårt för de anställ­da att lita på che­fen igen. Varför ska alla and­ra vara ärli­ga om inte che­fen är det?

5. När fel personer anställs

Hårt arbe­tan­de per­so­ner vill job­ba till­sam­mans med lika­sin­na­de. Att beford­ra eller anstäl­la fel per­so­ner är en enorm för­o­lämp­ning mot övrig per­so­nal. Ingen vill job­ba med en per­son som gli­dit in på en räkmacka.

6. Passionshämmande vardag

Donn Carr menar att män­ni­skor som får leva ut sin pas­sion på job­bet upp­le­ver en eufo­risk sin­nes­stäm­ning som är mer pro­duk­tiv. Lyssna och obser­ve­ra vad per­so­na­len går i gång på. Ge dem sedan utrym­me att arbe­ta med sådant de kän­ner pas­sion inför.

7. Ingen möjlighet att utvecklas

Talanger vill utveck­las och för­bätt­ra sina kun­ska­per. Det är che­fens upp­gift att utma­na och upp­munt­ra de anställ­da så att de fort­sät­ter att växa. Utan utveck­lings­möj­lig­he­ter kom­mer per­so­ner som tidi­ga­re hade ett driv och enga­ge­mang att bli uttrå­ka­de och läm­na skutan.

8. Kreativitetshämmande sysslor

De mest begå­va­de med­ar­be­tar­na vill för­bätt­ra allt de rör vid. Tar man bort deras för­må­ga att för­änd­ra och för­bätt­ra kom­mer de så små­ning­om att bör­ja hata sina jobb. Om che­fen begrän­sar med­ar­be­tar­nas öns­kan om att ska­pa så hind­ras ock­så före­ta­gets utveckling.

9. Känner sig intellektuellt hämmade

En bra chef utma­nar sina anställ­da att upp­nå saker som vid förs­ta anblick ver­kar otänk­ba­ra. Sätt inte slent­ri­an­mäs­si­ga mål, pep­pa i stäl­let anställ­da att läm­na sina bekväm­lig­hets­zo­ner. Om talang­ful­la män­ni­skor bara får göra saker de tyc­ker är lät­ta eller trå­ki­ga söker de and­ra jobb som utma­nar deras intellekt.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Brinnande byggnad

Så ökar du elsäkerheten

Tryggheten i hem­met och på arbets­plat­sen är ingen­ting att tum­ma på. Ändå sker en stor andel elre­la­te­ra­de brän­der och ska­dor årli­gen. Därför har Hager star­tat ini­ti­a­ti­vet ”Det är säk­rast så” för att spri­da kun­skap om elsäkerhet. 

Läs artikel »

KNX är redo för framtiden

Hur fun­kar KNX och integ­ra­tio­nen av IoT? Det finns två sätt att göra det på i dag: via gate­ways från en av de många KNX-till­ver­kar­na eller via KNX Web Services, lös­ning­en från KNX Association.

Läs artikel »

Vikten av att bygga ett starkt varumärke

En snygg gra­fisk iden­ti­tet kan hjäl­pa dig en bra bit på vägen. Men det egent­li­ga varu­mär­ket mås­te byg­gas från insi­dan av företaget.

Läs artikel »

Precis som Alfons Åberg

I mor­gon, på mån­dag, eller näs­ta månad då ska ni få se! Är du som jag? Det vill säga att du fal­ler för fres­tel­sen att skju­ta upp saker som känns lite job­bi­ga. Det behö­ver givet­vis inte vara jobb­re­la­te­rat utan kan hand­la om att för­änd­ra livs­stil, kost, motions­va­nor, famil­je­si­tu­a­tio­nen eller helt enkelt om att bry­ta en dålig vana.

Läs artikel »

Säljdrivande marknadsföring

Det finns en upp­sjö av före­tag som erbju­der unge­fär sam­ma pro­duk­ter och tjäns­ter som ni gör. Så vad ska ni göra för att stic­ka ut mot kon­kur­ren­ter­na? Se till att ni gör posi­tio­ne­rings­ar­be­te ordentligt.

Läs artikel »

Belysningstrender 2019 enligt Ateljé Lyktan

Ateljé Lyktan har sedan 1930-talet desig­nat hög­klas­sig belys­ning. Här delar de med sig sina bäs­ta tips inom lamp- och ljus­värl­den inför 2019.

Läs artikel »