9 orsaker varför era bästa medarbetare slutar

När den ena efter den andra säger upp sig är det en tydlig signal på att det inte står rätt till på företaget. Donn Carr är en välkänd managementkonsult som satt samman en lista över de orsaker som får stjärnskotten att säga upp sig. Hur många stämmer in på ert företag?

Människor arbe­tar för män­ni­skor – inte för före­tag, häv­dar mana­ge­ment­kon­sul­ten Donn Carr. Men före­tag är dåli­ga på att lära sina med­ar­be­ta­re hur de ska han­te­ra and­ra med­ar­be­ta­re. Det resul­te­rar i att bra med­ar­be­tar slu­tar i onö­dan. I en arti­kel som har åter­gi­vits på många håll ger Donn Carr föl­jan­de skäl till var­för bra med­ar­be­ta­re säger upp sig.

1. Överarbetade

Drivna med­ar­be­ta­re äls­kar att dra sitt strå till stac­ken och arbe­ta myc­ket. Men om de ska stan­na kvar mås­te deras insat­ser upp­märk­sam­mas, anting­en genom att utö­ka deras sta­tus eller ansvars­om­rå­de. Att över­be­las­ta bra för­må­gor är kontra­pro­duk­tivt. I stäl­let för att de kän­ner sig upp­skat­ta­de ser de över­ar­be­tet som en bestraffning.

2. Inget beröm

Alla gil­lar beröm, även hög­pre­ste­ran­de med­ar­be­ta­re. Chefer mås­te lyss­na på sin per­so­nal för att ta reda på vad som får dem att må bra. För vis­sa hand­lar det om en löne­för­höj­ning, för and­ra om ett offent­ligt erkän­nan­de. Så ta abso­lut inte driv­na med­ar­be­ta­res pre­sta­tio­ner för givet.

3. Dålig relation med chefen

Bra före­tag ser till att deras che­fer har en god balans mel­lan pro­fes­sio­na­lism och med­mänsk­lig­het. En bra chef visar empa­ti för dem som har det tufft, gläds åt and­ras fram­gång­ar och vågar sam­ti­digt utma­na sin per­so­nal. Chefen som inte bryr sig om sina anställ­da kom­mer all­tid att ha hög personalomsättning.

4. Chefen håller inte vad han lovat

Chefen som hål­ler vad den lovat väx­er i sina anställ­das ögon eftersom ärlig­het varar längst. Ett bru­tet löf­te gör det svårt för de anställ­da att lita på che­fen igen. Varför ska alla and­ra vara ärli­ga om inte che­fen är det?

5. När fel personer anställs

Hårt arbe­tan­de per­so­ner vill job­ba till­sam­mans med lika­sin­na­de. Att beford­ra eller anstäl­la fel per­so­ner är en enorm för­o­lämp­ning mot övrig per­so­nal. Ingen vill job­ba med en per­son som gli­dit in på en räkmacka.

6. Passionshämmande vardag

Donn Carr menar att män­ni­skor som får leva ut sin pas­sion på job­bet upp­le­ver en eufo­risk sin­nes­stäm­ning som är mer pro­duk­tiv. Lyssna och obser­ve­ra vad per­so­na­len går i gång på. Ge dem sedan utrym­me att arbe­ta med sådant de kän­ner pas­sion inför.

7. Ingen möjlighet att utvecklas

Talanger vill utveck­las och för­bätt­ra sina kun­ska­per. Det är che­fens upp­gift att utma­na och upp­munt­ra de anställ­da så att de fort­sät­ter att växa. Utan utveck­lings­möj­lig­he­ter kom­mer per­so­ner som tidi­ga­re hade ett driv och enga­ge­mang att bli uttrå­ka­de och läm­na skutan.

8. Kreativitetshämmande sysslor

De mest begå­va­de med­ar­be­tar­na vill för­bätt­ra allt de rör vid. Tar man bort deras för­må­ga att för­änd­ra och för­bätt­ra kom­mer de så små­ning­om att bör­ja hata sina jobb. Om che­fen begrän­sar med­ar­be­tar­nas öns­kan om att ska­pa så hind­ras ock­så före­ta­gets utveckling.

9. Känner sig intellektuellt hämmade

En bra chef utma­nar sina anställ­da att upp­nå saker som vid förs­ta anblick ver­kar otänk­ba­ra. Sätt inte slent­ri­an­mäs­si­ga mål, pep­pa i stäl­let anställ­da att läm­na sina bekväm­lig­hets­zo­ner. Om talang­ful­la män­ni­skor bara får göra saker de tyc­ker är lät­ta eller trå­ki­ga söker de and­ra jobb som utma­nar deras intellekt.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Så löste Midroc den pressade tidsplanen

Midroc har anli­tats som el-ent­re­pre­nör när NCC byg­ger ut Länssjukhuset Ryhov i Jönköping. Det som utmär­ker pro­jek­tet är den pres­sa­de tids­pla­nen. För att effek­ti­vi­se­ra föreslog Midroc att kanal­sy­ste­men skul­le vara för­mon­te­ra­de innan de anlän­de till bygget.

Läs artikel »

Så handskas du med negativ stress

Stress kan vara posi­tiv – det kan få oss att bli effek­ti­va och hand­lings­kraf­ti­ga. Men stress kan ock­så vara vår värs­ta fien­de. Enligt hjärn-forsk­ning kan nega­tiv stress lik­nas vid att ”dric­ka gift”. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren tip­sar om hur du ska göra för att und­vi­ka stressfällorna. 

Läs artikel »

Skjuter du upp saker?

Är du en av dem som skju­ter upp saker? Du vet att du bor­de ta tag i tids­rap­por­te­ring­en, men i stäl­let skju­ter du upp den till kväl­len, näs­ta dag, näs­ta vec­ka. Sedan gör du upp­gif­ten när det är akut och far­ligt nära dead­li­ne. Eller i värs­ta fall inte alls. Ledarskapscoachen Catharina Sjögren tip­sar om hur du ska tän­ka för att slu­ta skju­ta saker på framtiden.

Läs artikel »

Ökad elsäkerhet med ljusbågsdetektorn AFDD

AFDD, (ljus­bågs­de­tek­torn) mäter spän­ning och ström­kur­va för att upp­täc­ka iso­la­tions­fel och glapp­kon­takt – det vill säga gnistbildningar/​ljusbågar.

Läs artikel »

Yrkes-EM nästa för elektrikern Dennis Svensson

Dennis Svensson vann Yrkes-SM i kate­go­rin instal­la­tions­e­lekt­ri­ker. Nu lig­ger han i hård­trä­ning inför Yrkes-EM i Graz, som för­hopp­nings­vis går av sta­peln 2021. Vi besök­te honom för att ta tem­pen på hans nerver.

Läs artikel »

Så resonerar jag kring kvalitet

Total ägan­de­kost­nad är ett ämne jag tyc­ker är intres­sant, både som pri­vat­per­son och i min yrkes­roll. Det är vik­tigt att för­stå inne­bör­den av begrep­pet. När man gör det blir det lät­ta­re att för­stå var­för kva­li­tet lönar sig och leder till en läg­re total­kost­nad på lång sikt. För att fullt ut kun­na utvär­de­ra vad en pro­dukt kos­tar behö­ver man för­stå vad det kos­tar att äga den över hela dess livs­tid. Detta kal­las för pro­duk­tens tota­la ägar­kost­nad eller Total Cost of Ownership (TCO).

Läs artikel »