När den ena efter den andra säger upp sig är det en tydlig signal på att det inte står rätt till på företaget. Donn Carr är en välkänd managementkonsult som satt samman en lista över de orsaker som får stjärnskotten att säga upp sig. Hur många stämmer in på ert företag?
Människor arbetar för människor – inte för företag, hävdar managementkonsulten Donn Carr. Men företag är dåliga på att lära sina medarbetare hur de ska hantera andra medarbetare. Det resulterar i att bra medarbetar slutar i onödan. I en artikel som har återgivits på många håll ger Donn Carr följande skäl till varför bra medarbetare säger upp sig.
1. Överarbetade
Drivna medarbetare älskar att dra sitt strå till stacken och arbeta mycket. Men om de ska stanna kvar måste deras insatser uppmärksammas, antingen genom att utöka deras status eller ansvarsområde. Att överbelasta bra förmågor är kontraproduktivt. I stället för att de känner sig uppskattade ser de överarbetet som en bestraffning.
2. Inget beröm
Alla gillar beröm, även högpresterande medarbetare. Chefer måste lyssna på sin personal för att ta reda på vad som får dem att må bra. För vissa handlar det om en löneförhöjning, för andra om ett offentligt erkännande. Så ta absolut inte drivna medarbetares prestationer för givet.
3. Dålig relation med chefen
Bra företag ser till att deras chefer har en god balans mellan professionalism och medmänsklighet. En bra chef visar empati för dem som har det tufft, gläds åt andras framgångar och vågar samtidigt utmana sin personal. Chefen som inte bryr sig om sina anställda kommer alltid att ha hög personalomsättning.
4. Chefen håller inte vad han lovat
Chefen som håller vad den lovat växer i sina anställdas ögon eftersom ärlighet varar längst. Ett brutet löfte gör det svårt för de anställda att lita på chefen igen. Varför ska alla andra vara ärliga om inte chefen är det?
5. När fel personer anställs
Hårt arbetande personer vill jobba tillsammans med likasinnade. Att befordra eller anställa fel personer är en enorm förolämpning mot övrig personal. Ingen vill jobba med en person som glidit in på en räkmacka.
6. Passionshämmande vardag
Donn Carr menar att människor som får leva ut sin passion på jobbet upplever en euforisk sinnesstämning som är mer produktiv. Lyssna och observera vad personalen går i gång på. Ge dem sedan utrymme att arbeta med sådant de känner passion inför.
7. Ingen möjlighet att utvecklas
Talanger vill utvecklas och förbättra sina kunskaper. Det är chefens uppgift att utmana och uppmuntra de anställda så att de fortsätter att växa. Utan utvecklingsmöjligheter kommer personer som tidigare hade ett driv och engagemang att bli uttråkade och lämna skutan.
8. Kreativitetshämmande sysslor
De mest begåvade medarbetarna vill förbättra allt de rör vid. Tar man bort deras förmåga att förändra och förbättra kommer de så småningom att börja hata sina jobb. Om chefen begränsar medarbetarnas önskan om att skapa så hindras också företagets utveckling.
9. Känner sig intellektuellt hämmade
En bra chef utmanar sina anställda att uppnå saker som vid första anblick verkar otänkbara. Sätt inte slentrianmässiga mål, peppa i stället anställda att lämna sina bekvämlighetszoner. Om talangfulla människor bara får göra saker de tycker är lätta eller tråkiga söker de andra jobb som utmanar deras intellekt.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Så ser framtidens installationsmarknad ut
Vilka utmaningar väntar morgondagens elinstallatörer? Vi frågade marknadsanalytiker Bengt Henricson som är specialiserad på att optimera lönsamheten och ta fram underlag åt den nordiska byggmarknaden.
Läs artikel »Appen som kan effektivisera elbranschen
Elinstallatörsfirman Bluepuma El har kapat en fjärdedel av tidsspillet med en egenutvecklad app, som gör det möjligt för två personer samordnar arbetet för 30–40 installatörer. Appen hjälper elektriker med egenkontroll, tidrapportering och ÄTA. Läs intervjun med appens skapare – Fredrik Ung – som avslöjar planerna för framtiden.
Läs artikel »Nöjdare kunder genom merförsäljning
Ett givet sätt att öka lönsamheten är att sälja mer till varje enskild kund. Vi hörde av oss till säljtränaren Kim von Walden för att ta reda på hur man kan öka försäljningen.
Läs artikel »Kan värderingar påverka bolagets resultat?
Tydliga värderingar är avgörande för hur chefer och företag utvecklas. Dels för att det är ekonomiskt gynnsamt men också för att personalen stannar kvar längre på sådana bolag. Företagscoachen Catharina Sjögren Froborg delar med sig av sina insikter kring ett värdestyrt företag.
Läs artikel »Därför blev personskyddsbrytaren standard i Norge
Personskyddsbrytaren eller dvärgbrytare? I Norge har personskyddsbrytaren i stort sett ersatt dvärgbrytaren men varför har svensk installationskultur inte gått samma väg tillmötes?
Läs artikel »Energins framtid
Hur ska vi tänka om energins framtid och vilka konkreta exempel på lösningar finns idag och i framtiden?
Läs artikel »